Temeraturen idle en onder load van core i7 met nieuwe koeler

Pagina: 1
Acties:

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
Besloten het onderwerp toch maar in dit topic te plaatsen aangezien het hier meer thuis hoort vind ik.
Heb onlangs een nieuwe koeler aangeschaft, een thermalright hr-01 plus met backplate 1366 kit, hier zit een nexus real silent van (1100rpm) op.
Idle temps zijn ongeveer 45 graden en onder load (half uurtje prime95) toch wel 74 graden , lijkt mij erg warm.
Kamertemperatuur is momenteel ook wel 25 graden, lekker weertje momenteel he :)
Heb de koeler al een keer losgehaald en opnieuw pasta erop gesmeerd( mx-2 ), dit hielp niet .
Heb de temps van speedfan even nagegaan en temp3 is wel 54 graden en geeft een vlammetje weer.
weet niet wat temp 3 inhoudt maar lijkt me vrij hoog.
Hetzelfde geldt voor het programma CPUID Hardeware Monitor TMPIN 2 is hier dus ook 54 graden.
Er lijkt toch wel iets niet in orde.
Graag jullie mening over deze temperaturen, mijn plan is vooralsnog een snellere fan te kopen bv. de scythe slipstream 1600 rpm.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Volgens mij klopt het wel aardig,

wat zijn de specs van je computer?
welke kast heb je? maak hem eens schoon,
hoe is de airflow, welke andere fans zitten er nog in?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Temp 3 is meestal je northbridge, dus als je iets aan je airflow kunt doen zal dat ook wel zakken, mits er een mooie heatsink op zit.

pics van je case aub ^^ (de binnenkant en plaatsing van fans)

Get Airflow, save the world.

• Brabso
ik heb een antec p-182, er zit 1 intake fan in op de hoogte van de videokaart. 2 outtake fans achter en boven dus.
Bovenste outtake fan is noctua nf-s 12 en andere fans zijn allen nexus real silent, alles draait op 7v met ongeveer 700 rpm.
Foto.s volgen later wel, moet alles nog installeren hiervoor, systeem heb ik net nieuw.

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik denk dat het wel nette temperaturen zijn voor dit weer. Ik heb ongeveer de zelfde temperaturen.

Als je de HT en turbo uit zet zal de temperatuur wel een aantal graden zakken.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
feep schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:25:
Ik denk dat het wel nette temperaturen zijn voor dit weer. Ik heb ongeveer de zelfde temperaturen.

Als je de HT en turbo uit zet zal de temperatuur wel een aantal graden zakken.
De HT en de Turbo? zijn dat hardware opties ofzo? :D doet me denken aan die pc's van 1990 waar je een turbo knop had en de pc van 33 naar 66mhz ging..

Anyway, idle temps tot daar toe, maar onder load vind ik ze nog steeds belachelijk, dus ik kijk vol verwachtig uit naar de foto's :P

Get Airflow, save the world.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:24

TGEN

Hmmmx_

Het kan zijn dat ik het niet gezien heb, maar zijn dat temperaturen onder stock condities? Ik haal namelijk dezelfde load temperaturen, maar wel met een luchttemperatuur van 30 graden Celsius, een Ultra 120 eXtreme en een overclock naar 3.6GHz op 1.28 Volt...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Brabso
Klopt, de proc. draait op stock snelheid.
Het enigste wat ik aan heb moeten passen is het geheugen, er zit platinum xtc 1600 geheugen in en deze draait alleen stabiel met d-ram op 1.66V.
Dit heeft wel tot gevolg gehad dat vervolgens de proc. temp. weer een graad of 4 omhoog gaat op idle ,onder load maakte het niet veel uit.

Edit:kan het geheugen met mijn moederbord simpelweg niet op 1.65V zetten , gaat van 1.64 naar 1.66 en 1.64 werkt niet stabiel vandaar :) Zit nu wel over de veilige grens van 1.65v heen dus hopen maar dat er niks kapot gaat in de toekomst.

[ Voor 27% gewijzigd door Brabso op 04-07-2009 10:32 ]

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Je kan het geheugen ook op minder strakke timings en/of een lagere kloksnelheid laten draaien, het zal op 1600MHz effectief immers redelijke overkill zijn voor een Core i7 op stock snelheden. Dan hoeft dat voltage ook niet zo hoog (denk bijvoorbeeld aan 1333MHz effectief, dan is 1.5V volgens mij wel haalbaar). Feit blijft dat je temperaturen voor deze snelheden absurd hoog zijn. Ik vrees dat het contact tussen processor en heatsink verre van optimaal is; het zou kunnen zijn dat je teveel, of juist te weinig, koelpasta erop hebt gesmeerd. Een concave of convexe IHS kan ook, maar die zorgen over het algemeen niet voor dergelijke dramatische temperaturen op stock snelheden en -voltages.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
diedazz schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 18:12:
[...]

De HTT en de Turbo? zijn dat hardware opties ofzo? :D doet me denken aan die pc's van 1990 waar je een turbo knop had en de pc van 33 naar 66mhz ging..

Anyway, idle temps tot daar toe, maar onder load vind ik ze nog steeds belachelijk, dus ik kijk vol verwachtig uit naar de foto's :P
HTT = Hyper-threading
Turbo = cpu multiplier wordt verhoogt (bij een 920 van 20 naar 21)

Dat kun je allebei aanpassen in de bios.

[ Voor 4% gewijzigd door feep op 04-07-2009 14:13 ]

• Brabso
Ben met je eens dat dit "snelle geheugen" niet echt iets toevoegt voor mij, ik heb dit systeem zo gekocht en dit geheugen zat erbij en heb mij zelf verder ook nog niet verdiept in het overklokken en ben dit waarschijnlijk ook niet van plan.
Mijn doel was een vlotte pc die zijn werk zo stil mogelijk doet.
Maar dit geheugen zat er dus bij en werkte standaard in het bios op 1066mhz en ik had zoiets er zit snel geheugen in waarom zou ik daar geen gebruik van maken vandaar dat ik het zo afgesteld had.
Er had ook gewoon standaard geheugen van kingston 1333mhz op 1.5v van mij in mogen zitten.
Maar goed je hebt wel een punt om het geheugen inderdaad gewoon op 1333mhz te laten draaien dan hoef je niet speciaal weer nieuw geheugen te kopen, komt toch op hetzelfde neer neem ik aan.
Ik zal nog even moeten uitvogelen wat de juiste settings zijn voor 1333mhz en het voltage, kan dit inderdaad ook nog eens proberen eens zien wat het scheelt , vrees onder load niet zo veel eigenlijk.
Ook is het zo dan mijn fan max. 1100 rpm draait en dit is misschien te langzaam voor deze cpu.
Dus kan er ook nog eens een andere fan opzetten en dit proberen.

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Ja, ik heb wel een Scythe S-Flex 120mm 'F' op m'n TRUE zitten, die kunnen veel meer airflow leveren (bij een net zo laag geluidsniveau) dan die Nexus Real Silents. Ik heb die ook, en die zijn eigenlijk alleen geschikt als casefan. Probeer een S-Flex 'E' of 'F' op je HR-01, dat zou al een aardige slok op de borrel moeten schelen.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Brabso
Zit er nu ook aan te denken om mijn koeler te "lappen", heb begrepen dat dit nogal eens wil helpen en dat thermalright hier nogal eens last van heeft.
Wat denken jullie, zou het veel schelen als ik de koeler ga lappen ?
Heb in ieder geval zo'n lapsetje besteld en ga het gewoon proberen, eventueel de processor nog lappen alhoewel ik hier toch wel wat tegen op zie , ook ivm garantie .
Ook nog een ding is dat ik de koeler nog steeds een beetje kan bewegen en de koeler zit al op het strakst vastgedraaid op de backplate, weet iemand misschien een methode om dit wat strakker te krijgen ?
Misschien als ik deze 2 dingen oplos dat het alweer een stukje beter is ...

• Brabso
Niemand ...?
Pagina: 1