System Performance Index

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Afgesplitst van [BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009

Ik zie steeds meer en meer vragen (ook van mijzelf) langskomen als hoeveel sneller is DDR2 VS DDR3 of PC3-10600 vs PC3-12800 of 512MB videokaarten VS 1024MB videokaarten etc. Is het niet mogelijk om een soort indexering te maken?
Hoe dit precies kan gebeuren weet ik ook nog niet maar wellicht leuk om als extra feature er in te bouwen. Zie het als een soort verzameling van statistieken gebaseerd op bijv de benchmarks van anantech, tomshardware, hardware.info etc. Beetje zoiets als http://www.cpubenchmark.net/ of http://www.gpureview.com/

Hier kan dan een indexering aangehangen worden door middel van bijv punten of snelheidswinst of aantal FPS meer. Het heeft nogal wat voeten in de aarde maar ik denk dat je er uiteindelijk een hoop plezier mee kan hebben als het goed wordt onderhouden.

Bijv
Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E - index 100
XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX - index 120 (20%sneller - 20FPS meer)
XFX Radeon HD 4870 1024MB DDR5 XXX - index 125 (25%sneller - 25FPS meer)
XFX Radeon HD 4890 Black Edition index 140 (40%sneller - 40FPS meer)
Sapphire HD 4890 Toxic index 138 (38%sneller - 38FPS meer) Remark - Stiller dan 4890 BE

En dit dan ook voor Geheugen, Hardeschijven, Mobo's etc. Niet overal kan je zo met snelheid meten (zoals bij een Mobo) maar daar zou je features, overklokbaarheid, warmte etc aan kunnen toevoegen. Dit staat vaak (beperkt) al bij de omschrijving in de pricewatch maar is niet praktisch voor vergelijkingen.

Maak er een soort wikipedia van zodat iedereen zijn bevindingen kan posten, laat een mod ze goedkeuren en klaar. Abusers krijgen uiteraard een ban :) en wellicht dat hier een leuke mod functie voor TheMask inzit. Krijgt hij ook een rood kleurtje :)

Is het mogelijk om te realiseren of roep ik nu iets geks :)

[ Voor 10% gewijzigd door een moderator op 03-07-2009 08:36 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32
De vraag is hoe goed dit in te delen is. Het is idd een zeer mooi idee en in principe zie ik wel kansen. Femme heeft een tijd terug ook al plannen voor een standaardisatie van benchmarks gepost hier. dit zou dan zijn om producten gelijk met elkaar te kunnen vergelijken uit tests.

Het zou inderdaad, naast de FAQ's een hele mooie aanvulling zijn als we op deze manier een compleet overzicht krijgen. Bij de BBG's kan de lijst snel er bij gepakt worden om de keuzes te maken. Vele reviews geven een beter beeld, maar toch lijkt me dit betrouwbaar genoeg om sneller een keuze te maken.

Sowieso ben ik wel voor een wiki oid. GoT heeft een grote groep fanatieke users, zie ook alle topicstarts. Een wiki geldt in die zin niet enkel voor zo'n benchmark, maar wmb ook voor de FAQ's. Ik krijg op GoT de indruk dat veel kennis niet goed over komt op de andere users. De door ons opgestelde FAQ's zijn in die zin niet slecht, maar soms niet even uitgebreid of up to date. Maar goed, ik heb al vaker aangegeven dat een wiki daarvoor geen slecht idee is.
Never. Ideeën zijn nooit verkeerd om te delen. Brainstormen is niet voor niets geïntroduceerd. Soms zijn de, aanvankelijk, meest gekke ideeën de beste. Als je wat hebt, meldt het altijd!

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 03-07-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Het "Probleem" van de FAQ is vaak te simpel voor de echte diehards die toch wel weten hoe het in elkaar zit en te onvolledig of generaal voor de leek. Daarnaast is fabrieks informatie veelal verschillend en heb je veel meer aan persoonlijke adviezen en ervaringen - hence de vragen op het forum.
Voorbeeld: Ik zie een mooie 24 inch monitor met 40.000 contrast voor 189 euro. Waarom zou deze slechter zijn dan een monitor met 1.000 contrast van 1789 euro. Een ervaren iemand weet waarop hij moet letten. Er staan wel beschrijvingen bij verschillende onderdelen maar veelal hebben deze toch een wat persoonlijkere afsplitsing nodig.

Wellicht leuk om een Poll te starten:
Als Tweakers een Wiki start ga jij:
-toevoegen
-raadplegen
-toevoegen en raadplegen
-niet in kijken

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
thewizard2006 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:09:
Het "Probleem" van de FAQ is vaak te simpel voor de echte diehards die toch wel weten hoe het in elkaar zit en te onvolledig of generaal voor de leek.
Juist dat onvolledige kan dan opgelost worden. Daarnaast zijn een aantal FAQ's ook handig voor de echte tweaker. Sowieso interesseert niet iedere tweaker zich in elk onderdeel en is de PMG FAQ erg uitgebreid en zelfs handig voor de diehard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is bijvoorbeeld ook erg verouderd. Als het topic dicht gaat wordt je meestal daar naar verwezen, maar de meeste mensen zullen het niet allemaal snappen.
Want daar staat bijvoorbeeld nog IDE/SCSI terwijl sommigen alleen maar S-ATA kennen en ze hebben het over AGP maar we zitten toch al een tijd met PCI-e.
Tuurlijk het is een leidraad net zoals de BBG's, maar die kunnen toch ook up-to-date blijven. :)
thewizard2006 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:09:
Het "Probleem" van de FAQ is vaak te simpel voor de echte diehards die toch wel weten hoe het in elkaar zit en te onvolledig of generaal voor de leek. Daarnaast is fabrieks informatie veelal verschillend en heb je veel meer aan persoonlijke adviezen en ervaringen - hence de vragen op het forum.
Denk niet dat de diehards een FAQ van Tweakers doorlezen, weet het eigenlijk wel zeker. :P

Eigenlijk zijn de meeste die hard overklokkers allemaal wat weggegaan na het sluiten van DOC. ;(
Zou eigenlijk dus DOC wel weer terug willen hebben en zo lang als je er iets bijzonders houd gaat het ook niet dood. :)

[ Voor 43% gewijzigd door -The_Mask- op 04-07-2009 00:28 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thewizard2006 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 07:44:
Afgesplitst van [BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009

[...]

Is het mogelijk om te realiseren of roep ik nu iets geks :)
Niet mogelijk. Wat jij wilt zou alleen kunnen als alle toepassingen gelijk schaalden op alle hardware. En dat is niet zo. Spel A draait sneller op hardware X dan op Y, maar spel B allicht andersom. Idem voor resolutie - de echte high-end zaken bieden vaak pas op hogere resolutie meerwaarde, en CF/SLI opstellingen doen het zelfs op lagere reso slechter. En dat is nog maar videokaarten, vergelijkbare afwegingen gelden voor alle onderdelen.

Dat betekent dat als je een "simpel" tabel neerzet het op zich helder zal aangeven dat een high-end product sneller is dan een low-end product, maar juist in de nuance (verschillende producten in dezelfde categorie en prijsklasse) waardeloos wordt, danwel dat je een zodaig ingewikkeld multidimensionele tabel ontwikkelt waar enorm werk in moet zitten en vervolgens mensen niet begrijpen hoe ze het moeten lezen...

Wat men vooral niet beseft is hoe individueel en tijdsgebonden performance is. Wat je exact doet met een computer bepaalt wat voor jou belangrijk is. En "exact" moet je ook exact definieren. Welke spellen/toepassingen? Welke resoluties? Welke randvoorwaarden (lawaai? formaat in kast? beschikbaarheid van in/externe connectoren?). En niet te vergeten welk budget? Je moet juist op basis van dat soort zaken gaan wegstrepen. Precies wat je wegstreept en overhoudt is hoogstpersoonlijk. Dat kun je niet in een of andere ranking vatten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ben ik niet met je eens dion_b. Een echte benchmark, en bij voorbaat meerdere, geeft inderdaad een beter resolutaat. maar dat vergt A. heel veel tijd en B. is eveneens complex doordat scores afwijken.

Er is een reden waarom ik voor notebooks gewoon http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html en http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html raadpleeg. Ze geven in een minuutje een globaal beeld van hoe alles tegenoverelkaar presteert. Wil ik er dieper in duiken dan kan dat met behulp van reviews. Maar juist zo'n lijst geeft al direct meer inzicht om heel veel weg te kunnen strepen.

Dat terwijl het bij notebooks nog veel erger is mbt tot de prestaties van elke notebook wegens teruggeklokte chips, DDR2 of GDDR3 etc etc.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 03-07-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n lijst geeft geen inzicht maar schijnzekerheden. Ik geloof best dat SuperPI scores redelijk vergelijbaar zijn ongeacht overige hardware, maar real life toepassingen leunen op meer dan alleen de CPU of GPU. Sterker nog, dat zie je ook in die lijsten goed terug - kijk naar de resultaten van een willkeurige stat waar meerdere benchmarks geweest zijn. De resultaten verschillen door afwijkende overige hardware in sommige gevallen bijna 50%, wat ruim 25 plaatsen in de ranking scheelt. Als jij niet weet of jouw laptop bovenin of onderin die range zit heb je werkelijk niets aan de ranking :o

Dit zou je kunnen ondervangen door confidence intervals aan je ranking te geven en/of door inzage te geven in de overige systeemspecs per resultaat, maar deze site doet geen van beide. Dit is echt schijnzekerheid en daarom IMHO totaal de moeite die je erin moet steken om zelfs zoiets te krijgen niet waard.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1