'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'
Zoiets bedoel je?
[ Voor 11% gewijzigd door Bergen op 03-07-2009 01:19 ]
Dus:
Tabel 1
kolom a | kolom b |
---|---|
x | 1 |
x | 2 |
y | 1 |
Tabel 2
kolom c | kolom d |
---|---|
x | 1 |
En dan wil ik als uitkomst:
kolom a | kolom b |
---|---|
x | 2 |
y | 1 |
select * from table1 where concat(column1,column2) not in (select concat(column1, column2) from table2);
Maar stel dat in tabel 1 dan staat: "kat", "hond" en in tabel 2 staat "kath", "ond", dan wordt die ook niet weergegeven. Je zou met concat_ws een separator ertussen kunnen plaatsen waarvan het zeker is dat die niet in de tabellen voor komt. Een of andere gekke string dus.
select * from table1 where concat_ws('--++--++--', column1,column2) not in (select concat_ws('--++--++--', column1, column2) from table2);
Dit kan iig in MySQL, ik weet niet hoe standaard deze functie is onder verschillende SQL-smaken. Maar misschien is er wel een veel mooiere oplossing...
[ Voor 0% gewijzigd door Bergen op 03-07-2009 02:11 . Reden: separator, niet seperator ]
1
| select Table1.veld_a, Table1.veld_b, (select count(*) from Table2 where Table1.veld_a = Table2.veld_c and Table1.veld_b = Table2.veld_d) as aantal from Table1 having aantal = 0; |
1
| select * from table1 except select * from table2; |
In MySQL kun je iets doen als wat je net zelf zegt, ervan uitgegaan dat je geen null-waardes hebt. Alternatief is dit net iets handiger denk ik:
1
| select * from table1 where not exists (select * from table2 where a=c and b=d); |
of, wellicht sneller:
1
| select a,b from table1 left join table2 on a=c and b=d where c is null; |
even snel getest met
1
2
3
4
5
6
7
8
| drop table if exists table1,table2; create table table1(a varchar(10),b int); insert into table1 values ('x',1),('x',2),('y',1); create table table2(c varchar(10),d int); insert into table2 values ('x',1); explain select a,b from table1 where (select count(*) from table2 where a=c and b=d)=0; explain select * from table1 where not exists (select * from table2 where a=c and b=d); explain select a,b from table1 left join table2 on a=c and b=d where c is null; |
en het lijkt erop dat de laatste variant het beste gaat werken, omdat ook exists een dependent subquery geeft. Maar dat zal ook van indexes afhangen, dus dat is een kwestie van testen.
voor de rest is de topicstart een beetje beroerd natuurlijk; de 2e post is veel beter
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Ja, dat klopt. Dat krijg je als een maat van je een probleem op twee bierviltjes op het terras van de kroeg uitlegt en je er niet uitkomt. Dan ga je met je G1 posten op tweakers en dat geeft niet de beste resultaten.pedorus schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 02:38:
offtopic:
voor de rest is de topicstart een beetje beroerd natuurlijk; de 2e post is veel beter
Nick_S schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 02:47:
[...]
Ja, dat klopt. Dat krijg je als een maat van je een probleem op twee bierviltjes op het terras van de kroeg uitlegt en je er niet uitkomt. Dan ga je met je G1 posten op tweakers en dat geeft niet de beste resultaten.
Ik bedacht me nog dat dit ook gewoon kan in MySQL (dus gewoon zonder concat):
1
| explain select * from table1 where (a,b) not in (select c,d from table2); |
En intern wordt dat dan omgezet naar die exists als ik het goed heb, en het geeft dan ook exact dezelfde explain.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Als je een grote dataset hebt is een left join met een is null check denk ik over het algemeen efficienter dan een not in of not exists query.pedorus schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 03:08:
[...]
Ik bedacht me nog dat dit ook gewoon kan in MySQL (dus gewoon zonder concat):
SQL:
1 explain select * from table1 where (a,b) not in (select c,d from table2);
En intern wordt dat dan omgezet naar die exists als ik het goed heb, en het geeft dan ook exact dezelfde explain.
1
| select a, b from table1 minus select c, d from table2 |
Geef die G1 maar de schuldNick_S schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 02:47:
[...]
Ja, dat klopt. Dat krijg je als een maat van je een probleem op twee bierviltjes op het terras van de kroeg uitlegt en je er niet uitkomt. Dan ga je met je G1 posten op tweakers en dat geeft niet de beste resultaten.
Het stond niet in de TS, maar het ging inderdaad om Oracle 10g and thus we have a winnerglmona schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:49:
als het een oracle db is kan je ook
SQL:
1 select a, b from table1 minus select c, d from table2
/me zAo vraagt zich af waarom je na 3 uur moeilijk doen, tot de meest eenvoudige oplossing komt.
Thanks all
Remus schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:33:
[...]
Als je een grote dataset hebt is een left join met een is null check denk ik over het algemeen efficienter dan een not in of not exists query.
1
2
3
4
5
| select a.* from table a left join table b on a.id = b.id and a.id2 = b.id2 where b.id is null |
Maar voortaan wel erg handig om de database erbij te vermelden. Doorgaans komen hier MySQL vragen en dan moet je altijd moeilijker doen dan bij Oracle.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
MINUS werkt prima in Oracle. Je moet je query wel goed schrijven, he.The Eagle schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:29:
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een MINUS statement onder Oracle lang niet altijd de juiste gegevens weergeeft. Draai je statement maar eens om en kijk wat er dan uit komt.
8 records - 4 records is nu eenmaal wat anders dan 4 records - 8 records