Bios grafische kaart....

Pagina: 1
Acties:

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag.....

Waarom kan je in WEL in het bios van je moederbord, add-on raid controller enz... instellingen wijzigen maar is dat bij grafischekaarten NIET zo.

Ik bedoel dus....(ben ik nu achterlijk 8)7)....het zou toch een mooie kans zijn voor nVidia of Ati/AMD om voor de tweaker een mooi toeganlijk soort van bios te maken voor je grafische kaart waarin je allerlei instellingen kunt wijzigen?

Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden voor het fine tunen van je memory timings als bv gaat overklokken.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je kunt de timings van je RAM in je bios aanpassen omdat je moederbordfabrikant niet weet welk geheugen jij op je bord gaat prikken.

Een videokaartfabrikant weet zelf wel welke chips 'ie op de kaart gaat solderen, en weet na enkele tests ook wel de optimale timings hiervan.

Lijkt me. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat 98% van de gebruikers er niks mee wilt doen en de overige 2% het toch verprutst. Denk dat je bijzonder weinig instellingen kan wijzen. Bij een moederbord kan je je ram finetunen omdat er zoveel soorten ram en cpu combinaties zijn dat het bios nooit alle optimale instellingen kan weten. Dat is bij een videokaart wel zo, daar kan een gebruiker geen optimalisatie doorvoeren.

Edit: Te laat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:29
NiBiTor

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 23:50
Om te beginnen heeft een grafische kaart, etc geen BIOS, maar firmware. BIOS (basic input/output system) heeft als voornaamste functie het zorgen dat er geboot kan worden. De BIOS heeft tijdens dit proces volledige controle over het systeem.

Als je moederbord 'klaar' is, kan het zijn dat de RAID-controller 'aan de beurt' is. Vervolgens heeft deze volledige controle. Vervolgens gaat alles door naar de Boot-loader en daarna het OS.

Omdat het met BIOS niet mogelijk is om heen en weer te gaan, is het niet mogelijk om van het moederbord naar een grafische kaart te gaan. Want daar vandaan kun je dus niet verder en dus niet booten. Kortom, het is gewoon niet practisch.

Echter hebben makers van andere hardware waar firmware in zit vaak wel tools gemaakt om hun product te bedienen. Van processors (bijvoorbeeld AMD Overdrive), tot grafische kaarten, etc. Deze tools draaien echter allemaal binnen het OS en zijn dus gewoon geen BIOS-tools.

[edit]

Overigens zou een grafische kaart zich vervolgens ook nog als een I/O-controller aan moeten bieden en die vervolgens ook nog als bootable aan moeten merken om het uberhaubt mogelijk te maken vanuit hedendaagse moederbord BIOSsen bij een 'niet-bestaande' BIOS-tool in de grafische kaart uit te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door kalizec op 03-07-2009 00:33 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Klunssmurf
  • Niet online
Bios/firmware....whatever, m'n bedoeling is/was duidelijk.

Uhhh...ik heb in het verleden een FX5800 gehad waarbij je dus wel degelijk bij het opstarten in een soort van bios enkele opties kon wijzigen..al was het dan helaas alleen de aansturing van de koeling.
Dit stond dus los van het moederbord bios....kaartje verhuizen naar ander moederbord....weer dezelfde mogelijkheden...het was helaas verder een kaart van niks.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

wat wil je nou eigelijk weten met deze topic? hoe je videokaart instellingen in je bios krijgt of wat?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Klunssmurf schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:51:
Uhhh...ik heb in het verleden een FX5800 gehad waarbij je dus wel degelijk bij het opstarten in een soort van bios enkele opties kon wijzigen..al was het dan helaas alleen de aansturing van de koeling.
Als dat de enige optie is, dan kan dat toch ook via CCC of iets dergelijks? daarmee kan je ook OCen en dergelijke toch?

Desktop | Server | Laptop

• Klunssmurf
  • Niet online
Nou, wat ik wil? De mogelijkheid hebben om timings en kloksnelheden aan te kunnen passen zonder editors en flash-gedoe ot tools.
Net zoals je kunt overklokken met het bios van je moederbord.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

denk niet dat dat mogelijk is heb is even in mijn bios gekeken en op internet gezocht en kon er niks over vinden en met die fx5800 kotm dat waarschijnlijk om dat een professionele kaart is en neit voor thuis gebruik maar dat zou ook weer vreemd zijn aangezien hun niks aan overclocken hebben..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 22:21
Tja met rivatuner kun je toch ook instellingen wijzigen. Dat het toevallig niet in een 16 bits 640*480 schermpje is, wil toch niet zeggen dat het minder goed is? Ok je kan geen timings wijzigen, maar wees gerust die zullen al optimaal staan. Buiten de core en memory weet ik niet wat je nog wil tunen.(Buiten shaders die gedisabled zijn bij sommige kaarten inschakelen, voor zover ze niet lasercut zijn)

http://specs.tweak.to/16567

• Klunssmurf
  • Niet online
Dat die timings optimaal zijn om op safe te spelen....ja.
Ook zijn deze timings leuk voor als je op de standaard snelheid blijft, maar wat nu als je een beetje gaat overclocken...dan kan het erg handig zijn als je dus op een makkelijkere manier je timings kan aanpassen om net wat meer MHz'jes er uit te persen.
Of bij gelijke snelheid gewoon wat strakkere timings.

Al heel erg lang kan je ontzettend veel tweaken op een overclockers bordje...is het nu niet eens tijd omdat voor de grafische kaarten wat makkelijker te maken.....zeker nu de GPU steeds meer rekentaken van de CPU overneemt.

Als er iemand dus 'contacten' heeft naar een fabrikant.....er is ruimte voor verbetering.

Nu zie ik meer de reactie van: Waarom zou je, er zijn ook andere mogelijkheden...

Maar ik durf er om te wedden dat als een echte tweaker een vrij te tweaken videokaart in bezit zou hebben (middels een soort van bios)...dat je dan reacties krijgt in de trant van, waarom is dit nu pas ontwikkelt...dit had er 10 jaar geleden al moeten zijn. ;)
Tsurany schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:29:
Omdat 98% van de gebruikers er niks mee wilt doen en de overige 2% het toch verprutst.
Dus 100% kans op geen succes met tweaken? Uhhhh,en die de tweakers hier dan...de scores in 3dmark?
Waarom dan overclocking-contest's?....

[ Voor 14% gewijzigd door Klunssmurf op 05-07-2009 20:31 ]

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 18:31
[quote]kalizec schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:31:
Om te beginnen heeft een grafische kaart, etc geen BIOS, maar firmware.

Uit de systeem informatie van mijn grafische kaart:

Video BIOS-versie: 60.86.34.00.13

Wat is dat dan, veterdrop ?
Pagina: 1