Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23
Hallo,

Ik heb een vraagje. Een paar maanden geleden had ik erg veel last van een uitvallende harde schijf. Steeds terwijl ik gewoon in Windows was viel hij dan gewoon weg. Meestal was uitzetten, even wachten en dan weer aanzetten de oplossing, later moest hij echt een nacht uitstaan.

Meest logisch dat dit aan de schijf lag natuurlijk. Later heb ik de schijf vervangen door een gloednieuw exemplaar, maar deze heeft nu exact dezelfde symptonen! Omdat ik dit in mijn hele hardeschijfcarrière nog nooit heb meegemaakt en nu 2 vlak achter elkaar, vind ik dit erg verdacht.

Mijn vraag aan jullie is: is het het meest aannemelijk dat ik door toeval 2 keer een slechte schijf heb, of zijn er ook nog andere zaken die een rol kunnen spelen. Het moederbord is ongeveer 4 jaar oud, maar er zit een splinternieuwe voeding in. Het betreft een P5GD2 Premium. Alle devices zijn aangesloten op de standaard SATA controller, dus niet een RAID controller waar het moederbord er ook 2 van heeft.

Ik hoop dat jullie iets kunnen vertellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan ook de voeding zijn, als die geen fatsoenlijke voltages levert dan kan het fout gaan.
Wat voor voeding heb je erin zitten? En heb je het probleem ook als je het ding minder belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
TERW_DAN schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:28:
Het kan ook de voeding zijn, als die geen fatsoenlijke voltages levert dan kan het fout gaan.
Wat voor voeding heb je erin zitten? En heb je het probleem ook als je het ding minder belast?
Dat was ook waar ik het eerste aan dacht. Er zit een coolermaster 520W voeding in met van die variabele draadjes. Verder geen bijzondere videokaart maar wel drie harde schijven in totaal en 2 dvd devices. Alles zit aangesloten op 2 van die uitgangen. Is het beter om dat te verdelen of maakt dat niet uit?

Oja, ik vergeet nog te vermelden dat de disk wel gewoon opspint, altijd!

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis op 02-07-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
zou volgens mij niet uit mogen maken, maar proberen kan altijd natuurlijk. Anders kan je altijd nog kijken wat er gebeurd met een andere voeding.

los van de voeding, heb je de nieuwe hdd aangesloten met dezelfde sata kabel? kan natuurlijk ook zijn dat die gaar is.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dennis schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:30:
[...]

Verder geen bijzondere videokaart maar wel drie harde schijven in totaal en 2 dvd devices. Alles zit aangesloten op 2 van die uitgangen.
Als je hiermee bedoeld dat je harde schijven, videokaart en dvd-drives op twee voedingslijnen zitten, zou ik eens proberen wat er gebeurd als je wat stekkers verwisselt.

Probeer, bijvoorbeeld, eens wat er gebeurd als je de harde schijf in kwestie apart op een lijntje hangt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Probeer eens een ander besturingssysteem op een alternatieve partitie. Gaat het dan goed, is de kans groot dat het een driver probleem is. Gebeurd het daar ook, schijf testen en eventueel RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Sorry voor mijn late reactie.

De tips van een andere voedingskabel vond ik erg waardevol. Gisteren werkte alles de gehele dag zonder problemen, vanochtend startte de harde schijf weer eens niet op. Zojuist heb ik de configuratie gewijzigd en een voedingskabel toegevoegd. Er zitten nu niet meer vier IDE devices op één kabel, maar op twee.

En het werkt!! Ik heb voor de zekerheid ook de SATA kabel vervangen, maar laten we eerlijk zijn: de kans dat het daarin zit lijkt me nihil. Het is misschien nog iets te vroeg om te juichen, maar het begin is in ieder geval hoopvol ;).

Iedereen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Al 4 dagen gaat het nu zonder problemen (geen één keer uitval) dus ik denk dat dit wel dé truc was :). Nogmaals bedankt.
Pagina: 1