ISO laden op USB stick, vervolgens van USB stick booten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Hallo,

Ik schets even mijn situatie:

Ik heb een laptop met een kapotte CD/DVD drive en ik houd van expirimenteren met andere distro's zoals Linux en OSX86. Nou gaat dit nogal moeilijk met een kapotte CD/DVD drive, dus wil ik proberen om ISO's bij wijze van spreken kopieeren naar mijn USB stick, om vervolgens ervan te booten. Mijn BIOS ondersteund booten van USB's.

Ik heb het liefste tips zonder iets aan te schaffen. Ik heb ook al wat gegoogle'd (natuurlijk ;)) op termen zoals 'install iso on USB' maar de dingen die ik vond waren mij te onduidelijk (:$).

Alvast bedankt, alle tips en/of suggesties zijn welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13

job

Een iso kan je zonder bootloader niet zomaar opstarten.
Google met de termen: linux usb live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Als ik zoek op "install iso via USB" is het eerste resultaat het onderstaande topic op Tomshardware. Na dat doorgelezen te hebben moet ik zeggen dat het meer dan duidelijk zat is.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-243423_14_0.html

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je pc zal niet zomaar van een .iso bestand kunnen booten. Dit is namelijk een soort van container formaat waar je BIOS niks mee kan zonder een OS.

Je kan dit .iso bestand wel op een cd/dvd branden en deze installeren (via een netwerk bijvoorbeeld)

Je kan wel bijvoorbeeld een linux versie speciaal voor usb sticks op je stick zetten. (Ubuntu kan ook vanaf een usb stick booten)

Ik zou dus een USB stick distro uitproberen, of een network install. Voor beide opties zijn howto's te vinden met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
Bedankt voor al jullie informatie, ik ga dat topic daar nog eens goed doorspitten. Alle tips zijn verder nog welkom. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 07:51
als ik jou was zou ik ook eens kijken naar Unetbootin, daarmee kan je met behulp van een iso een bootable usb stickje bouwen. Dit werkt voor linux, maar ook voor XP en dergelijke.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
Goedemorgen. Bedankt Rupie, ik ben nu bezig met Unetbootin. Hij is nu bezig met het kopieren van de bestanden naar m'n USB Stick. Dus straks komt hier het resultaat! ;)

E:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/352f7gp.jpg

Hij blijft hierop staan. Wat te doen? :O

[ Voor 23% gewijzigd door Florisx7 op 04-07-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

wachten???

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
Nouja, hij staat nogsteeds aan, zo'n 20 minuten ondertussen, en dat lijkt me niet te horen.. :p

E: Hij was eindelijk klaar, maar nadat ik ervan boot staat er in het menu 'default'. Ik druk enter en dan komt het scherpmje opnieuw. In andere woorden, het lukt niet. :(

[ Voor 47% gewijzigd door Florisx7 op 04-07-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

euh, je kan ook de inhoud van de iso op een usbstick zetten. als het goed is werkt het dan ook gewoon (moet je em, neem ik aak, als fat32 formatteren en als active markeren in het disk management)

iso kan je uitpakken met daemontools, alcohol 120 of een van de andere cd mount tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

firebird_1979 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:29:
Je pc zal niet zomaar van een .iso bestand kunnen booten.
Dit is namelijk een soort van container formaat waar je BIOS niks mee kan zonder een OS.
Euh?
Dit is namelijk een soort van container formaat
Tot zover ben ik het met je eens.
waar je BIOS niks mee kan zonder een OS.
Dat heeft weer niks met een OS te maken.
Wikipedia: Booting
Wikipedia: Boot sector

M.a.w.: de BIOS gaat op zoek naar de boot sector op je device - voor CD's is dat El-Torito.

Als je dus een USB Stick bootable wil maken moet je er een bootsector op kunnen zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 04-07-2009 13:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
AlexanderB schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:13:
euh, je kan ook de inhoud van de iso op een usbstick zetten. als het goed is werkt het dan ook gewoon (moet je em, neem ik aak, als fat32 formatteren en als active markeren in het disk management)

iso kan je uitpakken met daemontools, alcohol 120 of een van de andere cd mount tools
Werkt niet. :(
Als ik boot zegt hij 'Remove disk or other Media' en 'Press any key to restart'

[ Voor 9% gewijzigd door Florisx7 op 04-07-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Puur voor het testen dan:
http://blogs.technet.com/...ws-7-on-bootable-usb.aspx

Er staat een handleiding bij voor het bootable maken van een USB stick.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Ook al meld je:
Ik heb het liefste tips zonder iets aan te schaffen.
Dan nog zou ik gewoon jezelf een hoop moeite besparen en naar de mediamarkt/pc-zaak-op-de-hoek gaan om een U3 compatible USB stick te kopen. Voor dat tientje wat je er aan kwijt ben heb je een usb stick waar je zo, zonder tools zoals unetbooting, elke iso er in een mum van tijd erop kan knallen, die standaard als USB CD-ROM word gemount. Dus je zal niet enkel een OS er op kunnen zetten, maar ook de Ultimate Boot CD (of zijn minder legale variant), spellen, of image programma's waarna je gewoon naar de usb partitie weg kan schrijven.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
alt-92 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 19:53:
Puur voor het testen dan:
http://blogs.technet.com/...ws-7-on-bootable-usb.aspx

Er staat een handleiding bij voor het bootable maken van een USB stick.
Ik heb 't geprobeerd met OSX86 maar 't werkt niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09-2022

0scar

MacIJver

Ik heb het eergister geprobeerd met een Data Traveller Key van 4Gig.

zie: http://kurtsh.spaces.live...DA410C7F7E038D!1665.entry

De iso met alcohol op de key gekopieerd (dus wel uitgepakt!), en vervolgens een herstart gedaan, waarbij in BIOS de USB key de eerste in de boot order staat.

Installatie menu's werden geladen, maar het installeren faalde omdat er een bepaalde driver miste (ben net begonnen met een RAID 0). Weet nog niet of het aan de key ligt of aan de RAID array.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52

Matis

Rubber Rocket

Bij mij werkte Unetbootin perfect. Ik had zelf eerst de Linux Distro gedownload 9.04 oid. En die opgegeven in het kopje Disk Image.
Direct van de Distribution halen lukte bij mij ook niet. Derhalve mijn devies, zelf de iso downloaden en die via Unetbootin --> Disk Image laden.

Works like a charm, wel ff fat32 formatteren je USBstick ;) Hoe de naam van je station ook normaal ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

HAL.dll?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Dat Unetbootin ziet er handig uit: klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
Het is gelukt, uiteindelijk! Hoe weet ik niet, maar 't werkte oppeens via de gids van 0scar.

Bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52

Matis

Rubber Rocket

Florisx7 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:50:
Het is gelukt, uiteindelijk! Hoe weet ik niet, maar 't werkte oppeens via de gids van 0scar.

Bedankt allemaal! :)
Mooi dat het gelukt is, alleen had Rupie exact hetzelfde gepost :P
Rupie schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 07:03:
als ik jou was zou ik ook eens kijken naar Unetbootin, daarmee kan je met behulp van een iso een bootable usb stickje bouwen. Dit werkt voor linux, maar ook voor XP en dergelijke.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Florisx7 doelde dan ook op een eerdere post van mij (die van maandag 06 juli 2009 11:45), waarin een linkje staat met een HOWTO.

Na het laden van mijn RAID drivers heb ik ook eenvoudig kunnen installeren vanaf USB, lekker snel, en zonder DVD speler herrie.

Pagina: 1