Automatisering installatie/reparatie voor computershops

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:13

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Ben al enige tijd werkzaam bij een automatisingsbedrijf waarbij ongeveer een kleine 20 man werkzaam zijn.
Nu gaan daar redelijk wat pctjes/notebooks/server over de toonbank en komen ook terug voor reparatie voor diverse problemen.

Nu was ik benieuwd hoe mede tweakers die een beetje in dezelfde branch zitten dit aanpakken met automatisering van bijvoorbeeld installatie of reparatie van pc's/notebooks. Op dit moment heb ik altijd wel een paar stagaires die lekker pctjes installeren dmv windows cdtje erin rammen en dit lekker op de next-next-finish methode doen, maar uiteindelijk moet dit toch beter kunnen met bv:

- Windows Deployment Server/RIS Server
- Alternatieve netwerk installaties
- Autounanteded installaties
- WSUS Server voor pushen van updates
- nLite installaties

Problemen waar ik dan weet tegen aan loop is de diversiteit van systemen met betrekking tot drivers van systemen en dat je dit ook moet bijhouden.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55
Je zegt het zelf al, het kan beter. Wat heb jezelf al onderzocht hiervan ?
PS: Wellicht leuke stageopdracht aangezien je toch stagiaires hebt rondlopen :) Hebben die ook eens wat interessanters te doen dan op next next finish te drukken :)

Iedere stap die je onderneemt is al positief .... denk aan unattended install bijv. Dit is redelijk makkelijk en snel gerealiseerd en scheelt toch wel behoorlijk.

Wellicht is het maken van disk image backups voor uitlevering nog een optie ? Zou je wel een archief voor moeten aanmaken (fysiek of gewoon digitaal). Zie bijv
http://labnol.blogspot.co...drive-with-free-disk.html

[ Voor 23% gewijzigd door punisher007 op 02-07-2009 19:35 ]

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik werk zelf niet bij een automatiseringsbedrijf, maar op mijn werk komen ook veel computers langs voor reparatie of een herinstallatie.

Ik gebruik altijd gewoon een up to date Windows cdtje, met alle updates en drivers ingebakken. Met de key die dan op de kast geplakt zit werkt dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik ben eerder benieuwd wat je zelf zoal geprobeerd hebt en om welke redenen het ene alternatief wel en het andere niet werkt.
Zeker gezien het punt dat je absoluut niet de eerste bent die met een automatische installatie-vraag komt is er best wel wat terug te vinden aan pitfalls die je in de gaten moet houden.

Helaas mis ik nu nog een beetje de echte discussiewaarde, nu komt het meer over als 'ik leun achterover en laat jullie je verhaal wel afsteken wat ik zou moeten gebruiken"..

Kom eens met wat meer?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-07 20:23
Image maken en dan alleen nog een proggie om de key (snel) te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 19:55

JohnD

Bernd

wsus is niet handig denk ik? want dan moet je de clients weer instellen dat ze de wsus server gaan gebruiken en dit vervolgens ook weer weghalen.

Ik installeer PC's voor projecten hier naast mijn normale systeembeheer werk, Ik heb een HD met images van de verschillende PC's. Op het moment dat ik image op PC moet zetten en ik merk dat ik veel updates moet installeren dan maak ik hierna een nieuwe image. Dat duurt 10 min langer maar je hebt er wel plezier van. Ik maak gebruik van een checklist zodat ik niets vergeet.

Windows updates installeren doe ik via de windows update site maar als ik een oude PC moet installeren (en dus veel updates) dan gebruik ik: http://www.h-online.com/s...-Update--/features/112953. Ik maak met dit tooltje wekelijks een offline windows update installer op een USB stick. Eerste keer downloaden duurt langer maar daarna duurt het bijwerken maar 5 minuten.

WDS kan je gebruiken als je een AD domain controller hebt met DNS en DHCP. Aangezien we hier nog geen DC hebben werk ik hier met Ghost.

Bij een nieuw type PC installeer ik de PC (je kan hiervoor eventueel een answer file gebruiken die je maakt met deploy.cab / AIK) eerst volledig volgens een checklist die ik heb gemaakt. Hierna maak ik uiteraard weer een image.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55
Een proxyserver is voor het updaten wellicht ook een optie.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Punisher007 Leg eens uit AUB ?

zit hier in een bedrijf met 100pcs en als het een maal loopt komt het niet veel voor dat er herinstalleer of nieuwe pc moet zijn. maar soms is het handig.

ik heb eens een keer een linux pc op gezet met
http://unattended.sourceforge.net/
een project wat niet echt meer leeft volgensmij
maar dat werkte best aardig

een PXE boot menu opbouwen met FOG ghost erbij. en je hebt een RIS/Network backup solution volledig opensource

updates worden nu voort met WSUS server geregeld.
en een RIS server van windows wil ik nog eens een keer proberen.

ik weet niet of die Unattended en FOG ghost zo goed met Vista / w7 om kunnen gaan

heb 2 jaar geleden eens de computer van me moeder(Vista) om zeep geholpen toen ik wou opstarten van het netwerk. was toen ook een erkent probleem die in de FAQ stond maar ja die lees ik pas als het al fout was

daarna was heel de hdd ontregeld :P geen boot opties meer

wat je met een Proxy server kan winnen kan ik nog niet echt goed bij (cache ?)

[ Voor 30% gewijzigd door Proxx op 09-07-2009 12:11 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Het hele traject valt uiteen in een aantal stappen volgens mij.

1. Setuppen van OS (WinXP, Vista, 7)
2. Specifieke drivers voor betrokken PC
3. Up to date brengen (houden is te sterk afhankelijk van de eindsituatie)
4. (basis) Installatie Apps

5. Backuppen ?
6. Imagen voordat machine de werkbank verlaat

Ad 1. Unattended is een leuk uitgangspunt. Juist omdat het generiek is.Het werkt, zit alleen wat effort in om het voor jou werkend te krijgen.

Ad 2. Driverpacks kunnen helpen om basisfunctionaliteit (denk aan netwerkverbinding) binnen het OS te krijgen.

Ad 3. c't Offline Update is een erg plezierige en generieke manier om een systeem efficiënt bij te werken. Proven technology wat mij betreft.

Ad 4. WPI is een optie, maar er is ook binnen de Unattended hoek een oplossing beschikbaar.

Ad 5. Bepaalde standaard dir's zou je heel goed en eenvoudig moeten kunnen veiligstellen. (mijn documenten, favorieten, mail)

Ad 6. Een disaster recovery optie zeg maar. CloneZilla lijkt hier geschikt voor.

Uitgangspunten voor mij zijn dat het breed toepasbaar moet zijn, en het gebruik moet maken van functionaliteiten die door anderen onderhouden worden. Ik heb geen zin in weer een custom oplossing, doe mij maar een algemene.

En een "portable" oplossing, zodat je het mee kunt nemen naar een lokatie (NASje ?) kan handig zijn.

Idee is zeker interessant, denk er zelf ook geregeld aan, kom alleen tijd te kort :)

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 09-07-2009 13:54 . Reden: aanvulling, linkjes ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Tnx voor de reply's.

Als uitgangspunt is denk ik toch de Autounattend installatie de beste optie is.
Eventueel met vLite kan ik daaraan hotfixes, service packs en driverpacks nog toevoegen.
WPI was ik nog niet tegen gekomen maar dit is een geweldig principe voor de pre-installatie van apps.

Voor de netwerk installatie wellicht met Windows PE vanaf USB Stick/CD starten en scripts toevoegen eventuele partitionering of directe installatie (ImageX & DiskPart).

Een wat beter alternatief is de Deployment Server al heb ik me daar nog niet echt zo in verdiept.
Zag alleen zo snel dat het een vereiste was voor de target pc om een netwerkkaart te hebben welke PXE ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Waarom Autounanteded?

Wat wil je bereiken ? Flexibiliteit ? Snelheid ?

Beetje meer feedback zou wel leuk zijn ;)
Wij nemen ook de moeite om wat uitgebreider te reageren...

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-07 15:45
Heb zelf op het werk een redelijk vergelijkbare situatie. De afgelopen weken ben ik bezig met een WDS/RIS server. De pre-Vista installaties werken nu allemaal behoorlijk.

De Vista installaties verlopen nog niet helemaal naar mijn zin, WDS is zo gebouwd dat de geïnstalleerde computer standaard in je domein wordt gezet. Op zich prima dat dit de standaard is, maar het moet wel enigzins aan te passen zijn. Bij de pre-Vista installaties is dit redelijk eenvoudig via de SIF bestanden te regelen. Voor Vista is het me in de unattend.xml echter nog niet gelukt.

Als dit allemaal redelijk goed verloopt gaan we maar eens een automatische recovery systeem bouwen inclusief bootmenu a la druk op F10 voor automatische recovery. En dat dan met een geheel up-to-date installatie.

Edit:
Overigens gebruikte ik hiervoor vaak een compleet unattended CDtje welke daarna automatisch sysprep startte om de serial etc te veranderen. Werkte ook prima. Het is zo ongeloofelijk belachelijk dat de invulschermen van Windows zo verdeeld over de installatie komen, bij Linux geef je alles in het begin op en als je even later terug komt is hij klaar. Dit zelfde idee wilde ik benaderen, of de invulschermen nu aan begin of eind zijn maakt niet zoveel uit, als het maar alles in één keer is.

[ Voor 24% gewijzigd door GH45T op 09-07-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Zal puur voor de het gemak zijn, zodat je niet iedere 5min op volgende moet drukken.

Importeren van hotfixes en drivers was ik al aardig op weg met Vista-tool;

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2e5qxj6.png

Driverpacks: http://forum.driverpacks.net/
Hotfixes: http://www.ryanvm.net/forum/viewtopic.php?t=6228

Het nadeel is wel dat je dit elke keer moet bijhouden kwa updates enzo anders loop je elke keer achter de feiten aan. Aan de andere kant kan je dit er ook weer makkelijk inbakken net als bijvoorbeeld de SP2 hier:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2dufmnc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Dan beperk je je dus bewust voor een bepaald OS, te weten Vista.

Nadeel van alles integreren vindt ik dat je die geintegreerde cd/dvd zelf moet updaten en onderhouden.
Dat heb je met mijn suggesties een stuk minder.

Maar goed, ik kom dan ook nog Win2000 machines tegen ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je zou ook middels PXE images kunnen verspreiden, ietsjes flexibeler dan DVDtjes ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Proxx schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:04:
Punisher007 Leg eens uit AUB ?

wat je met een Proxy server kan winnen kan ik nog niet echt goed bij (cache ?)
Bijvoorbeeld SQUID gebruiken als cache-proxy.
Al die data wordt dan in de cache van de server bewaard en wordt dus gewoon met 100mbit/1gbit naar de clients gepushed.... echter als de server gereboot wordt lijkt me dat de cache leeg gaat (geen ervaring mee)

@ de TS

Acronis heeft ook leuke producten waar je leuke automated install mee kan doen, echter lijkt me het grootste probleem dat je hebt de keys die je overal in moet updaten echter is dit wel mogelijk door een regkey in je acronis mee te nemen die voor XP/Vista een nieuwe key/activering vraagt :>

En persoonlijk zou ik dan naar SD3 kijken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
Woohooo schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 20:56:
Tnx voor de reply's.

Als uitgangspunt is denk ik toch de Autounattend installatie de beste optie is.
Eventueel met vLite kan ik daaraan hotfixes, service packs en driverpacks nog toevoegen.
WPI was ik nog niet tegen gekomen maar dit is een geweldig principe voor de pre-installatie van apps.

Voor de netwerk installatie wellicht met Windows PE vanaf USB Stick/CD starten en scripts toevoegen eventuele partitionering of directe installatie (ImageX & DiskPart).

Een wat beter alternatief is de Deployment Server al heb ik me daar nog niet echt zo in verdiept.
Zag alleen zo snel dat het een vereiste was voor de target pc om een netwerkkaart te hebben welke PXE ondersteunt.
PXE ondersteund voort bijna ieder moederbord daar zou ik me geen zorgen over maken. Tevens kun je het ook via een USB stick laten booten naar het netwerk

PXE server van mij was Ubuntu. en kon de volgende dingen via netwerk

ClamAV Virus Scan
  • virus scan all
  • virus scan single drive
Memtest 86+
Start Remote installation
FOG
  • Quick Host Registration and Inventory
  • full backup
  • restore
TRK
  • SAMBA Share all drives. (handig als je snel iets moet hebben als pc niet boot.)
Powermax (Hdd test)
SEATools
Testdisk
NTreg Password change (XP/2000 password change - Vista en w7 weet ik niet)
bart PE image boot
PartedMagic

onder verschillende images kun je dus leuke PE tools zetten

ben er wel een heletijd mee bezig geweest om het zo ver te krijgen. maar omdat ik niet veel computers hoeft te installeren heb ik de server weg gedaan en heb nu alleen de backups nog

[ Voor 32% gewijzigd door Proxx op 10-07-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
SKiLLa schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:38:
Je zou ook middels PXE images kunnen verspreiden, ietsjes flexibeler dan DVDtjes ...
FOG ghost is toch ongeveer het zelfde ?

Pagina: 1