HP/Compaq d530 SFF als MediaCenter?

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs een HP d530 pc gekregen. Het leek me een interessant idee om die als media center (low end) in de slaapkamer te installeren. Dus geen hd-video, maar divx films/series en dvds.

Toen ik hem echter open maakte schrok ik van de (on)mogelijkheden van het ding. Er is mogelijkheid tot het installeren van een agp videokaart, maar die moet dan 2/3 van een heel slot hoog zijn. Een andere mogelijkheid is het installeren van een pci videokaart. Ik moet toch ergens output vinden voor mijn tv.

Ik was eigenlijk benieuwd:
1. de makkelijke oplossing: een vga connector naar tv in. bestaat die, en hoe is de kwaliteit ervan. verschil tussen prijzen en merken?
2. ik heb nog nooit een 2/3 van een slot videokaart gezien. bestaan deze? en hoe heet het? google was niet blij met mijn zoek termen.
3. een pci videokaart (ik kwam ze bij Alternate nog tegen). hoe is de performance in een XBMC setup? Of maakt dat qua videokaart niet veel uit?

Verwijderd

Wat voor ingangen heb je op je TV?

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:17

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Ik heb ook een d530. Je kan beter voordat je de videokaart vervangt, de HD, het RAM, CD-/DVD-speler, en de Processor vervangen. Tenminste, als ie nu aan deze eisen voldoet:
40 GB HD
512 MB RAM
CD-speler
XP, P4

Ik heb er 2. 1 Voor werk, en de andere voor multimedia. Die voor werk, HD naar 100 GB, en RAM naar 1 GB, en klaar. Die multimedia: Processor -> Intel Core 2 Duo, HD -> 250 GB, RAM -> 4 GB (voor Intel Core 2 Duo, 2 GB MAX voor P4).

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

oZner schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 16:43:
Ik heb onlangs een HP d530 pc gekregen. Het leek me een interessant idee om die als media center (low end) in de slaapkamer te installeren. Dus geen hd-video, maar divx films/series en dvds.

Toen ik hem echter open maakte schrok ik van de (on)mogelijkheden van het ding. Er is mogelijkheid tot het installeren van een agp videokaart, maar die moet dan 2/3 van een heel slot hoog zijn. Een andere mogelijkheid is het installeren van een pci videokaart. Ik moet toch ergens output vinden voor mijn tv.

Ik was eigenlijk benieuwd:
1. de makkelijke oplossing: een vga connector naar tv in. bestaat die, en hoe is de kwaliteit ervan. verschil tussen prijzen en merken?
2. ik heb nog nooit een 2/3 van een slot videokaart gezien. bestaan deze? en hoe heet het? google was niet blij met mijn zoek termen.
3. een pci videokaart (ik kwam ze bij Alternate nog tegen). hoe is de performance in een XBMC setup? Of maakt dat qua videokaart niet veel uit?
1. Ja bestaan, is wel duur en kwalitatief niet super. Beter een agp kaartje met video out.
2. Ja, dat heet een low profile videokaart.
3. Als de processor van je systeem snel genoeg is maakt dat in feite niet uit, dit systeem echter is niet dermate snel dat het zonder hulp van de videokaart alles kan decoden, je wilt dus wel een redelijk snelle kaart in je desktop hebben.

Edit: voorbeeldje low profile kaartje:

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/200x200/j/jagvx1.jpg

http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=AGP+kaarten

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 16:57 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 16:54:
3. Als de processor van je systeem snel genoeg is maakt dat in feite niet uit, dit systeem echter is niet dermate snel dat het zonder hulp van de videokaart alles kan decoden, je wilt dus wel een redelijk snelle kaart in je desktop hebben.
Nou, met een P4 als standaard, ik zou hem naar een Intel Core 2 Duo o.i.d. updaten

[ Voor 68% gewijzigd door F.West98 op 02-07-2009 16:57 ]

Verwijderd

floriswesterman schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 16:56:
[...]

Nou, met een P4 als standaard, ik zou hem naar een Intel Core 2 Duo o.i.d. updaten
Eh ja, ik zeg toch ook al dat de proc te traag is?
Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat de TS misschien niet de middelen heeft / de zin heeft om alles in die bak te upgraden.

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Dat kan ik er anders niet uit opmaken

Verwijderd

floriswesterman schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:07:
[...]

Dat kan ik er anders niet uit opmaken
dit systeem echter is niet dermate snel dat het zonder hulp van de videokaart alles kan decoden
Dus OF een killer videokaart erin knallen die het decoden voor je doet (is lastig gezien het een AGP en low profile kaart moet zijn), OF een veel snellere proc en een random hd3450 er in knallen (ivm toevoegen van een tvout).

• iAR
  • Niet online
@florisweesterman: er zit een dvd-rom in, ik heb nog een hd, hang hem aan wire(less) lan en geheugen is het probleem niet :)
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 16:45:
Wat voor ingangen heb je op je TV?
Alleen scart
Als de processor van je systeem snel genoeg is maakt dat in feite niet uit, dit systeem echter is niet dermate snel dat het zonder hulp van de videokaart alles kan decoden, je wilt dus wel een redelijk snelle kaart in je desktop hebben.
wat is snel genoeg? p4 is echt tijden terug (als amd gebruiker), ik kan daar niks zinnigs meer over zeggen, haha. ik kan de snelheid niet zien, of wel: P2,66 staat op een tag!
Zoals ik al zei: hd video/blueray wil niet en hoeft niet. maar dvd's en xvidjes. of eventueel series in mkv (maar dat zal al wel lastiger worden, ben ik bang).
Het is lastig er achter te komen wat voor specs je nodig hebt om verschillende formaten binnen xbmc af te spelen.

En volgens mij is het geen lowprofile kaartje. De hoogte (van de printplaat) is wel aangepast, maar het gaat ook om de metalen achterkant (waar de connectors zitten), ook die is 2/3 hoog. Of zie ik dat verkeert op de foto?
floriswesterman schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 16:56:
Kan die er zo in? Kijk als het een beetje betaalbaar is wil ik wel upgraden... maar ik ga niet het mobo vervangen (dan koop ik liever een mooiere/kleinere pc die als htpc dienst doet)...

[ Voor 77% gewijzigd door iAR op 02-07-2009 17:34 ]

• iAR
  • Niet online
*little bump*

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
oZner schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:18:
En volgens mij is het geen lowprofile kaartje. De hoogte (van de printplaat) is wel aangepast, maar het gaat ook om de metalen achterkant (waar de connectors zitten), ook die is 2/3 hoog. Of zie ik dat verkeert op de foto?
Foto is verkeerd, dat is geen low profile.. Dit wel:Afbeeldingslocatie: http://www.retekdirect.com/images/ebay/ATIfireglt2agp64lowprofile2.jpg.

Ze zijn iets duurder en meestal niet in de consumenten winkels te vinden. Maar kunnen best krachtig zijn.

Wij hebben enkele tientallen d530 systemen uitgerust met low profile kaarten voor Dual Head systemen. In ons geval nvidia quadro's

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-02 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Diabolical schreef op maandag 06 juli 2009 @ 20:43:
[...]
Foto is verkeerd, dat is geen low profile..
Is wel een low-profile, meestal worden low-profile kaartjes met twee brackets geleverd. Een low profile bracket, of een normaal bracket.

Op de foto staat de kaart afgebeeld met een normaal bracket, maar deze kan er dus afgeschroefd worden en vervangen worden door het low profile bracket. Bij gebruik van het low-profile bracket vervalt veelal de VGA aansluiting. Deze zit vaak aan de kaart vast met een connector en kan dus probleemloos verwijderd worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1