Laptop wel/niet mee naar warm land?

Pagina: 1
Acties:

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:41
Ik ga met een weekje op vakantie naar het warme Turkije. Even de batterij opladen is altijd even lekker om te doen. Ik ga een beetje richting het binnenland, waar we bezienswaardigheden gaan zien en gewoon lekker van de zon genieten.
Dit is meteen mijn punt. Ik wil graag, omdat het binnenland van Turkije een minder bruisend avond, en nachtleven biedt dan waar ik nu woon, voor wat entertainment zorgen. Ik ben van plan om een laptop, een Fujitsu Siemens Amilo Pi 2540 mee te nemen. Prettig zou zijn om er eventueel in de middagen en avonden wat films en series op te kijken als er behoefte aan is. Het gaat om een redelijk standaard en robuuste 15,4" laptop.
Heeft iemand ervaringen met de hitteproblemen van laptops in het buitenland? Is het sowieso verstandig om een laptop mee te nemen naar een dergelijk land, is het risico op schade alleen bij gebruik in de avonduren te vermijden, of kan ik hem beter thuislaten?

Van veel kanten hoor ik tegenstrijdige dingen. Vrienden van me zeggen dat het wel moet kunnen, terwijl er anderen bij zijn die het me sterk ontraden.

Bedankt voor jullie tijd!

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 02-07-2009 15:20 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Turkije gebruiken ze ook laptops en in Nederland is het ook warm. Ik zou me meer druk maken of je hem wel overal op kunt laden (even kijken wat voor stopcontacten en stekkers ze in turkije hebben ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

In de afgelopen jaren heb ik ook vaak een notebook meegenomen op vakantie. Dit verliep zonder enige problemen al moet je hem natuurlijk niet in de brandende zon laten staan.

Zolang je de notebook in de schaduw gebruikt of tijdens avondzon moet het geen probleem zijn een notebook te gebruiken.

Verwijderd

Ik moet er niet aan denken een klapdoos mee te nemen op vakantie. Kan de andere 49 weken nog genoeg computeren, in mijn vakantie geen TV en klapdoos.
Dat is mijn bescheiden mening, ik snap niet dat mensen zo'n ding meenemen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je laptop zal daar ook gewoon werken, je moet er misschien alleen niet mee in de volle zon gaan zitten, want dan kan ie een beetje te warm worden ja. Verder als je er voorzichtig mee doet zal schade wel meevallen, laptop zou ik in ieder geval altijd in je handbagage stoppen, dan heb je het allemaal grotendeels zelf in de hand.
Marzman schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:29:
In Turkije gebruiken ze ook laptops en in Nederland is het ook warm. Ik zou me meer druk maken of je hem wel overal op kunt laden (even kijken wat voor stopcontacten en stekkers ze in turkije hebben ;) )
Turkije heeft dezelfde stopcontacten als wij in Nederland.
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:34:
Ik moet er niet aan denken een klapdoos mee te nemen op vakantie. Kan de andere 49 weken nog genoeg computeren, in mijn vakantie geen TV en klapdoos.
En ik snap niet dat mensen de computer zo 'zat' kunnen zijn. Ga je elke dag 5 uur zitten computeren als je op vakantie bent, dan snap ik dat je dat niet snapt, maar eens in de paar dagen je mail checken of af en toe een filmpje kijken (of tegenwoordig je blog bijwerken :P) is toch niet zo gek?

Maar als jij geen laptop wilt zien op je vakantie dan neem jij 'm niet mee, daar ging dit topic alleen niet over ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Hahn op 02-07-2009 15:36 ]

The devil is in the details.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:41
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:34:
[...]
Begrijp me goed, het is niet mijn bedoeling om de hele dag achter het ding te hangen, maar om saaie avonden te doden. Er is geen internet.
[/offtopic ]
Turkije heeft dezelfde stopcontacten als wij in Nederland.
Dankjewel voor de informatie, ik had dat inderdaad net ontdekt!

Ik ben blij dat iedereen reageert, even wat andere invalshoeken zijn zeer welkom. En de tip over het meenemen in de handbagage is een slimme, die ga ik opvolgen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 01:44
Geen probleem hoor. Een laptop moet daar tegen kunnen. Er zal vast wel iets van een 'operating temperature' o.i.d. in het boekje staan. Buiten dat: niet in direct zonlicht of in broeikas zoals bijv een (party)tent gebruiken. Wel handig om ook even te checken of je laptop stofvrij is voor een betere koeling.

Tip: Vergeet niet even een backup te maken van alle data (backup die thuis blijft). Je zal niet de eerste toerist zijn waarvan de laptop wordt gestolen.

Edit:
Was ook even nieuwsgierig en al snel het boekje gevonden met Google. Daarin staat:
'Operating conditions
Operational: 5 °C to 35 °C (ambient temperature)
10 % to 90 % relative humidity, non-condensing'

Lager dan ik dacht overigens. Maar als je de gegeven adviezen volgt voorzie ik geen problemen.

[ Voor 35% gewijzigd door -MD- op 04-07-2009 00:55 ]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
kan prima zoals hier boven gezegd ook in Turkije gebruiken ze laptops. Verder zal je laptop zichzelf vanzelf uitschakelen als je de temperaturen overscheid om schade te voorkomen maar voor het zo ver is moeten de temps wel extreem hoog zijn opgelopen.

Maarja ik zou hem denk ik toch thuis laten dat dwingt je gelijk om savonds opzoek te gaan naar vermaak en met lokale mensen om te gaan ipv voor de makkelijke oplossing van een filmpje. ik vind het altijd heerlijk op vakantie even geen pc/telefoon/tv voor mij

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vanuit de fotografie hoor je 2 beperkingen.
  • Objectieven "lenzen" zuigen Sahara-zand op totdat het kraakt en niet meer kan draaien. De luchtkoeling van je laptop lust ook wel wat zand.
  • Luchtvochtigheid in Azië en de tropen kan camera's vochtschade doen oplopen. Een zakje rijst in de fototas zuigt vochtigheid op om de schade in de camera's te reduceren. Als je van airco naar buiten loopt, dan heb je al condensatie in de objectieven. Zorg dat het materiaal kan acclimatiseren (aanpassen aan andere temperatuur/luchtvochtigheid).
Turkije is eerder droog dan nat. Maar van de afmetingen van de zandkorrels heb ik geen idee.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 04-07-2009 01:12 ]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Hij gaat naar het binnenland van turkije waar het welliswaar warm is maar geen (zand)woestijn en al helemaal niet vochtig.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grappig dat mensen het niet kunnen laten te zeiken over het feit dat iemand elektronica meeneemt naar zijn vakantie bestemming om voor vermaak te zorgen. Alsof het een schande is dat je 's avonds een film gaat kijken in plaats van je in kroegen kapot te zuipen of met allerlei mensen gaat praten op straat. Alsof je na een lange dag cultureel bezig zijn je niet gewoon mag ontspannen met een film.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik had 'm op een binnenlandse vakantie ook mee. Gamen is voor mij ontspanning, en ik ga op vakantie om te ontspannen, dus wat zou er precies verkeerd aan moeten zijn?

Alleen de mensen die normaal te lang achter de pc zitten zullen een vakantie nodig hebben zonder electronica. Maar in dat geval kun je beter je normale levenspatroon veranderen.

Verwijderd

Wat betreft koeling moet dat kunnen. Geen gekke dingen mee doen natuurlijk.

Voor de zekerheid kan je voor je vertrek misschien eens het koelsysteem stofvrij maken. Eventueel ook bij terugkomst als er sprake van zand zou zijn.
Pagina: 1