[VS2k8] Pro + VSS / TS + TFS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10
Hoi allemaal,

Binnen het bedrijf waar ik nu zit is er besloten om een webapplicatie te gaan ontwikkelen voor het huidige bestaande systeem. Deze webapp gaat bestaan uit ASP.net (C#) + SQL2k5. nu is alles wat betreft SQL al aanwezig en opgezet.

Nu is het dus noodzaak om VS 2k8 aan te gaan schaffen, nu zit ik alleen met wat vraagjes over wat het slimst is.
We hebben een team van 3 personen in de toekomst waarschijnlijk 4. Zelf zat ik te denken aan Team Suite in combinatie met TFS voor de Version Control. Goed geintegreerd met elkaar, wel een redelijke kennis voor wat betreft opzetten van TFS voor nodig (Moet geen probleem zijn). Andere optie is VS pro aan te schaffen met VSS als VC.

Nu lees ik vooral op dit forum dat VSS wel eens problemen wil geven en dat de DB corrupt raakt. Hoe zit dit met TFS is dat ook zo problematisch?

De eventuele laatste optie is VS pro + een andere vorm van VC, dit heeft echter niet zo zeer mijn voorkeur want ik hou het liever allemaal bij MS ondanks dat er wel redelijk goede plugins op de markt zijn VC icm VS

Een tweede vraag is: Bij de aanschaf van TS (10k$) zit een Premium MSDN account. In hoevere is het noodzakelijk om licenties aan te schaffen als we met max 4 personen werken. Op het moment dat je TS aanschaft kan je toch gewoon TS downloaden vanaf MSDN of zie ik dit nu helemaal fout?

Graag hoor ik jullie mening hierover wat volgens jullie de beste keus is.

PS: Ik hoop dat dit in het goede forum staat, zo niet graag verplaatsen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. TFS is veel meer dan alleen version control. Het wordt door MS in de markt gezet als tool voor Application Lifecycle Management. Het zou zonde zijn van het geld wanneer je daar allemaal geen gebruik van maakt.

2. Wanneer de keuze puur gaat tussen TFS en VSS zou ik VSS snel vergeten, redenen genoeg.

3. Met de aanschaf van alleen TFS ben je er niet, je hebt ook nog client access licenses nodig (CALs). Deze zitten dacht ik standaard bij VS wanneer je een team edition koopt. De workgroup version van TFS (die vaak standaard in een MSDN subscription zit) kan trouwens gratis en voor niks door maximaal 5 gebruikers gebruikt worden, is misschien nog een optie voor jou team.

4. Kijk eens goed naar de verschillende productversies die er voor visual studio zijn, dat kan in de kosten nog wel wat schelen (niet iedereen heeft alles van team suite nodig) en verdiep je sowieso even in de licentie structuren want dat kan een zak geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:06

Haan

dotnetter

Ik vraag me ook een beetje af of je de hele zooi op moet gaan zetten als je alleen 1 web applicatie gaat ontwikkelen? De kosten en moeite die dat kost kan dat volgens mij moeilijk rechtvaardigen. En kijk inderdaad eens naar MSDN subscription, daar kan je al Visual Studio en TFS met max 5 users vanaf trekken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
Haan schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:08:
Ik vraag me ook een beetje af of je de hele zooi op moet gaan zetten als je alleen 1 web applicatie gaat ontwikkelen? De kosten en moeite die dat kost kan dat volgens mij moeilijk rechtvaardigen. En kijk inderdaad eens naar MSDN subscription, daar kan je al Visual Studio en TFS met max 5 users vanaf trekken.
Maar als ik het dus goed begrijp en je neemt alleen een abo op MSDN premium ofzo.. Dan kan je gewoon met 5 man tegelijk VSTS downloaden en gebruiken of heb ik het dan helemaal mis?

Kan VS pro ook gewoon met TFS overweg of is dit niet mogelijk en moet je echt VSTS hebben.. In VSTS zit het natuurlijk allemaal supergeintegreerd en in pro natuurlijk totaal niet en zou je alleen maar kunnen aangeven dat je je project wil toevoegen aan VC?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:04:
4. Kijk eens goed naar de verschillende productversies die er voor visual studio zijn, dat kan in de kosten nog wel wat schelen (niet iedereen heeft alles van team suite nodig) en verdiep je sowieso even in de licentie structuren want dat kan een zak geld schelen.
Dat is het hem juist. Alle personen gaan aan alles werken. Ik weet het, het is misschien niet de manier maar het is wel de bedoeling. En we moeten sowieso van alle versies wat hebben dan.. Want we moeten developen (2400$) database (2400$) testen(2400$) enz enz.. Dus vandaar deze ene licence met alles erin.

Het is even een aanschaf. En als dit project redelijk loopt blijven ze toch doorgaan met Webontwikelling.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:06

Haan

dotnetter

Ik heb zelf geen ervaring met de Team edition van VS, hier op werk gebruiken we gewoon VS pro, dat integreert ook perfect met TFS.

Voor Visual Studio Pro moet je de Team Explorer installeren waarmee je met een TFS kan connecten, deze is gewoon gratis van de MS site te downloaden, in de Team edition zit dat er misschien al standaard in, maar dat weet ik dus niet.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
Haan schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:57:
Ik heb zelf geen ervaring met de Team edition van VS, hier op werk gebruiken we gewoon VS pro, dat integreert ook perfect met TFS.

Voor Visual Studio Pro moet je de Team Explorer installeren waarmee je met een TFS kan connecten, deze is gewoon gratis van de MS site te downloaden, in de Team edition zit dat er misschien al standaard in, maar dat weet ik dus niet.
Oke dat is dan mooi... Dan is de subscription nog maar 2500 euro als dat zo is.. Kan je je database veranderingen nou ook bijhouden in TFS of is dat niet mogelijk en moet je daar zelf op blijven letten.. Ik snap dat je natuurlijk je datamodel gewoon goed moet uitdenken zodat je niet al te veel aan de structuur hoeft aan te passen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvaneijk schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 14:05:
[...]

Oke dat is dan mooi... Dan is de subscription nog maar 2500 euro als dat zo is.. Kan je je database veranderingen nou ook bijhouden in TFS of is dat niet mogelijk en moet je daar zelf op blijven letten.. Ik snap dat je natuurlijk je datamodel gewoon goed moet uitdenken zodat je niet al te veel aan de structuur hoeft aan te passen.
Daar bestaat VS for DB Professionals voor. Deze zit tegenwoordig standaard bij de development edition (iig in de licentie, misschien moet je hem nog wel los neerladen).
Mocht je aan TFS gaan beginnnen, dan zou ik aan willen raden om een training te volgen omdat ik een klein beetje het idee krijg dat je nog niet de volle omvang van TFS en de mogelijkheden kent (en van de verschillende VS edities). Ik heb zelf goede ervaringen met de Microsoft trainingen (MS6214 en MS6215).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 14:15:
[...]

Daar bestaat VS for DB Professionals voor. Deze zit tegenwoordig standaard bij de development edition (iig in de licentie, misschien moet je hem nog wel los neerladen).
Mocht je aan TFS gaan beginnnen, dan zou ik aan willen raden om een training te volgen omdat ik een klein beetje het idee krijg dat je nog niet de volle omvang van TFS en de mogelijkheden kent (en van de verschillende VS edities). Ik heb zelf goede ervaringen met de Microsoft trainingen (MS6214 en MS6215).
Ok hartelijk dank voor deze informatie. Waar heb je deze cursussen gevolgd als ik vragen mag (Oosterkamp, Computrain?)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 07:45
Wij doen ook maar één website, en gebruiken niet een centraal systeem (vroeger werd dit wel gedaan (TFS)). Maar we gebruiken VS2008 Pro, met VisualSVN, integreert ook prima. Daarnaast JIRA/Confluence voor projectplanning en bugafhandeling. Overigens CDI voor database, dat gaat niet automatisch.

Volgens mij een vrij pragmatische oplossing, die weinig investering vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

jvaneijk schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 14:05:
[...]
Het Database Pro onderdeel van Team Suite kan niet de inhoud van je DB beheren, maar alleen de structuur prototypen. Je extract bijvoorbeeld een bestaande DB waarna DB Pro hem omzet in build scripts en vult met gegenereerde testdata. Structuurwijzigingen in TFS kun je later weer terugsyncen naar je DB. Dit was overigens de situatie in 2006, sindsdien heb ik niet meer met het product gewerkt.

Ik zou te allen tijde TFS boven VSS verkiezen. Het werkt heel prettig, integreert mooi en het ondersteunt het proces, welke benadering je ook kiest, agile of niet. Je hebt zoals al gezegd voor alleen development geen Team Suite nodig als je de plugin installeert. In VS Team Suite is die functionaliteit al aanwezig. Maar met VS Pro mis je ook de test- en architectrol, die uitgebreide functionaliteiten met zich meebrengen.

Als het voor slechts eenmalige toepassing bij de genoemde webapp is en dan alleen voor source control, dan is TFS wellicht overkill gezien de benodigde kennis en infrastructuur om het op te zetten, maar als er meer projecten in worden ondergebracht is het een goede investering, want het maakt het development proces wel een stuk beheersbaarder.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvaneijk schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:38:
[...]

Ok hartelijk dank voor deze informatie. Waar heb je deze cursussen gevolgd als ik vragen mag (Oosterkamp, Computrain?)
Ik heb ze bij Info Support gevolgd.
Pagina: 1