Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-11 21:41
Ik zit met de volgende situatie:

Ik woon met 2 vrienden in een huis van de sociale woningbouw. Om in de woning te mogen moet je student zijn, maar je hoeft niet weg als je klaar bent met je studie. We willen alledrie eigenlijk al een tijdje vertrekken, maar zoeken iets betaalbaars.

1 huisgenoot heeft nu iets gevonden, en gaat snel vertrekken. Daar komt het probleem, mijn studentenleven is end of life, ook in mijn omgeving. Ik en mijn overgebleven vriend hebben helemaal geen zin om met een nieuwe student samen te wonen.

De vertrekkende huisgenoot gaat naar particulier huur, en wil zich op dat adres ook inschrijven.

Nu is het idee het volgende:
Als wij gewoon de huur van de vertrekkende huisgenoot betalen, en zij zich niet uitschrijft, dan hoeven we in de tussentijd niet met een nieuwe student te leven. We doen dan net of zij er nog woont. Misschien niet helemaal netjes, maar het is maar voor (hopelijk) enkele maanden.

Nu heb ik wat vragen:

- Is het mogelijk dat de vertrekkende huisgenoot in de problemen komt?
- Hoe groot is die kans?
- Zo ja, zijn dat grote problemen, of is dat op te vangen door mij en de blijvende huisgenoot?

Insteek veranderd zie deze post.

p.s. In de morele bezwaren ben ik niet echt geinteresseerd

[ Voor 4% gewijzigd door dossiewossie op 02-07-2009 11:25 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57
Huur je een individuele kamer, of huurt een van jullie het hele huis?

Als in, je kunt dus niet voorkomen dat de woningbouw zomaar een willekeurige andere student daar plaatst?

Voor een maandje of 2 zou ik het risico nog wel lopen maar veel langer moet je zoiets niet doen denk ik.

[ Voor 67% gewijzigd door Wilke op 02-07-2009 10:48 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:58

Peetman

Tjah....

Inschrijven op een nieuw adres = automatisch uitschrijven op het oude adres

Problemen en de kans daarop is moeilijk in te schatten, in het ergste geval wordt jullie huurcontract opgezegd.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoeft je huisgenoot zich niet in te schrijven op z'n nieuwe adres?
Volgens mij is dat zelf wettelijk verplicht?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• dossiewossie
Wilke schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:44:
Huur je een individuele kamer, of huurt een van jullie het hele huis?

Als in, je kunt dus niet voorkomen dat de woningbouw zomaar een willekeurige andere student daar plaatst?

Voor een maandje of 2 zou ik het risico nog wel lopen maar veel langer moet je zoiets niet doen denk ik.
We huren allemaal een kamer in hetzelfde huis.

• dossiewossie
anandus schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:50:
Hoeft je huisgenoot zich niet in te schrijven op z'n nieuwe adres?
Volgens mij is dat zelf wettelijk verplicht?
Geen idee, ik woon er al 3 jaar, en heb mij ook nog nooit ingeschreven.

Trouwens, het gaat mij meer om het feit dat zij er geen problemen mee krijgt. Voor diegene die er blijven wonen (waaronder ikzelf) wil ik wel wat meer risico lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door dossiewossie op 02-07-2009 10:55 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Jullie (ex-)medebewoner is knettergek als zij meegaat in deze constructie. Door het te doen volgens het voorstel in de topicstart blijft zij namelijk op papier huurder en dus aansprakelijk voor de kamer (welke ooit opgeleverd moet gaan worden) en voor de huur (leuk als jullie op een dag niet meer betalen).

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het is in ieder geval verplicht je in te schrijven bij de gemeente als je student bent en een uitwonende beurs wilt ontvangen. Dus als jij een uitwonende beurs ontving toen je nog student was, zat je fout door je niet in te schrijven. En als ze alsnog gaan controleren, kan dit misschien nog wel wat problemen gaan veroorzaken.

[ Voor 48% gewijzigd door silmaril8 op 02-07-2009 10:57 ]

• dossiewossie
Rukapul schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:54:
Jullie (ex-)medebewoner is knettergek als zij meegaat in deze constructie. Door het te doen volgens het voorstel in de topicstart blijft zij namelijk op papier huurder en dus aansprakelijk voor de kamer (welke ooit opgeleverd moet gaan worden) en voor de huur (leuk als jullie op een dag niet meer betalen).
Dat is zo natuurlijk, maar we zijn alledrie goede vrienden, en dit risico is niet aanwezig.

• anandus
  • Niet online
Artikel 66 van de Wet GBA geeft aan dat de ingezetene die zijn adres wijzigt,
verplicht is binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van
burgermeester en wethouders (B&W) van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres
heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen.
Maarja, da's alleen als het adres wijzigt.
Maar in dit geval gaat de huisgenoot spookwonen in haar nieuwe huis en woont ze officieel nog bij de TS.

Overigens, de huisgenoot heeft daar geen problemen mee? Lijkt me dat er behoorlijk wat gedoe qua belastingen en noem maar op kan komen met zo'n verkeerd adres.

En moet de huisgenoot niet van de verhuurder van de nieuwe woning daar ingeschreven staan?
edit:
Wat Rukapul dus ook zegt :P

[ Voor 42% gewijzigd door anandus op 02-07-2009 10:59 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Met Rukapul hierboven ja, ze zou wel gek zijn om zoiets te accepteren.

Daarnaast vraag ik me af of dit geen fraude is? Hangt een beetje van de voorwaarden in het huurcontract af, maar de constructie ruikt iig wat minder fris...

Virussen? Scan ze hier!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:27
dossiewossie schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:52:
[...]

Geen idee, ik woon er al 3 jaar, en heb mij ook nog nooit ingeschreven.
dus je ontvangt je post op je ouderlijk huis en je ontvangt ook geen uitwonende stufi van de ibg?

Ik denk dat het wel kan slagen als je vertrekkende huisgenoot ook mee werkt, want normaliter geeft een vertrekkend persoon natuurlijk aan dat ie vertrekt. Maar wat er gebeurt als ze erachter komen zou ik niet weten. Denk niet veel goeds ;)

Overigens vind ik het ook behoorlijk asociaal. Als je geen student wil zijn moet je niet in een studentenhuis gaan wonen. aka gewoon oprotten. Je kan niet omdat je jezelf te volwassen vind worden (dat blijkt niet echt...) kamers waar anderen in zouden kunnen wonen in beslag houden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• anandus
  • Niet online
Ramon schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:57:
[...]
Overigens vind ik het ook behoorlijk asociaal. Als je geen student wil zijn moet je niet in een studentenhuis gaan wonen. aka gewoon oprotten. Je kan niet omdat je jezelf te volwassen vind worden (dat blijkt niet echt...) kamers waar anderen in zouden kunnen wonen in beslag houden.
Het is asociaal, zeker aangezien studenten nog altijd moeite hebben om fatsoenlijke woonruimte te vinden.
Maarja, de TS heeft geen zin in morele bezwaren ;)

• dossiewossie
[...]

dus je ontvangt je post op je ouderlijk huis en je ontvangt ook geen uitwonende stufi van de ibg?

Ik denk dat het wel kan slagen als je vertrekkende huisgenoot ook mee werkt, want normaliter geeft een vertrekkend persoon natuurlijk aan dat ie vertrekt. Maar wat er gebeurt als ze erachter komen zou ik niet weten. Denk niet veel goeds ;)
Nee, ik kreeg geen stufi meer toen ik er kwam wonen, vandaar.
[...]

Hey, ik probeer echt wel weg te komen hoor, en je zult mij niet horen zeggen dat ik zo volwassen ben.
Het is gewoonweg niet zo makkelijk in amsterdam.

• dossiewossie
anandus schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:00:
[...]
Het is asociaal, zeker aangezien studenten nog altijd moeite hebben om fatsoenlijke woonruimte te vinden.
Maarja, de TS heeft geen zin in morele bezwaren ;)
Precies, want dit is een korte overgangssituatie, als het een permanente situatie was zou ik er ook problemen mee hebben.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:27
dossiewossie schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:02:
Het is gewoonweg niet zo makkelijk in amsterdam.
Dus maak jij het nog maar ff moeilijker?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Ah, Amsterdam.. Wat is dat toch met die stad? Iedereen zeurt er dat het zo moeilijk is om woonruimte te vinden, maar als het eenmaal hebben dan zullen ze er ook alles aan doen om dat niet op te hoeven geven (ook al wonen ze er niet meer). Je bent niet de enige. Die hele problematiek houdt zichzelf daar in stand.

Verder: in hoeverre is de GBA en de administratie van de Woningbouw gekoppeld? En is de woningbouwvereniging waar jullie huren ook dezelfde waar je ex-huisgenoot huurt?

[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 02-07-2009 11:05 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• swtimmer
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Vraag me alleen af (net zoals hierboven) hoe je dan uitwonende beurs hebt gekregen? En wat is de reden om je niet bij de gemeente in te schrijven?

/edit, ik moet meer koffie hebben, ben te traag enz....

[ Voor 16% gewijzigd door swtimmer op 02-07-2009 11:06 ]

• dossiewossie
Ramon schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:04:
[...]
Dus maak jij het nog maar ff moeilijker?
Je hebt gelijk, meer kan ik er niet van maken eigenlijk..
MrSleeves schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:05:
Verder: in hoeverre is de GBA en de administratie van de Woningbouw gekoppeld? En is de woningbouwvereniging waar jullie huren ook dezelfde waar je ex-huisgenoot huurt?
Ze huurt nu particulier.

[ Voor 41% gewijzigd door dossiewossie op 02-07-2009 11:16 ]

• dossiewossie
Ok, change of plans.

Ik heb net mijn andere huisgenoot (die blijft) gebeld, en voorgesteld dat wij 1 maand haar huur betalen, en dat ze zich dan uitschrijft. Dan hebben wij iets meer tijd om iemand anders te vinden die studeert, kunnen wij tenminste de onbekende bewoner uitkiezen. De vertrekkende huisgenoot gebeld, en zij vindt dit ook prima.

Ik besef dat het een niet zo heel net idee was, maar aan de andere kant, het is makkelijk oordelen als je niet midden in deze situatie zit. Moraalridders daargelaten. De moraalridders hebben natuurlijk wel gelijk daar niet van.

Maar goed, ik ben eruit, de situatie neertikken werkt enigzins verhelderend.

Bedankt voor de reacties, wat mij betreft mag er een slotje op.

[ Voor 4% gewijzigd door dossiewossie op 02-07-2009 11:20 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

E.e.a. is sterk afhankelijk van je huurcontract/jullie huurcontracten.

In wezen heb je een verplichting om je werkelijke situatie overeen te laten komen met je inschrijving in het GBA. Echter, als je geen beroep doet op gemeenschapsgelden (uitkering, huurtoeslag, woonkostensubsidies, kwijtscheldingen voor gemeentelijke heffingen en waterschapsbelastingen) heeft de overheid er (over het algemeen) vrij weinig moeite mee als je werkelijke adres afwijkt van je GBA adres.

Zij zal haar officiele post van de overheid blijven krijgen op het adres waar ze ingeschreven staat bij het GBA en kan op haar werkelijke woonadres geen gebruik maken van bijv. huurtoeslag. Ook zal ze de aanslagen van de gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen ontlopen. Mocht deze verwerkt zijn in de huur van haar nieuwe woning, dan is dat (uiteraard) geen praktisch probleem.

Dan heb je nog de huurcontracten: daarin staan je verplichtingen. In sommige gevallen (veelal sociale woningbouw) is het verplicht om je in te schrijven op de woning die je huurt. Maar ook daarvan kun je jezelf afvragen of dit artikel overtreden, kan leiden tot het benadelen van iemand.

Wat betreft de moraalridders: ik vraag mij af in hoeverre het verplicht is om een nieuwe huurder te accepteren in de woning. Daar kan alleen TS antwoord op geven, dat staat in zijn contract. Als ze daar niet toe verplicht zijn, tsja, dan kunnen ze wel vanuit een hoogstaande moraal iets doen omdat ze zo nodig wat aan het tekort aan studentenwoningen willen doen, maar daar zitten altijd aan twee kanten grenzen aan. Waarom dan niet die grens bij een paar maanden leggen? (Een ander uiterste is dat iedereen die een slaapkamer over heeft, verplicht is deze te verhuren) Waarbij ik wil aantekenen dat langdurige leegstand overigens ook al geregeld is bij wet (er is een wettelijk maximum aan duur van leegstand van huurwoningen bijv.)

Dus: als de duur beperkt is, én er geen fraude gepleegd wordt (met algemene middelen), waarom dan zo moeilijk doen? Er zijn zat mensen die gedurende lange tijd zich vergeten in te schrijven (ja, dat gebeurd), of zich niet kunnen/mogen inschrijven, dus zo'n ramp is het allemaal niet. Moraal vanwege het moraal vind ik 'n beetje nutteloos...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 21:48
Ts kan toch gewoon 2 kamers gaan huren in dat huis, en onderling met zijn huisgenoot de betaling daarvan regelen??

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• silmaril8
  • Niet online
hesselbeertje schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 18:08:
Ts kan toch gewoon 2 kamers gaan huren in dat huis, en onderling met zijn huisgenoot de betaling daarvan regelen??
Zodat er geen andere persoon/student kan komen wonen? Dat is niet alleen asociaal, maar waarschijnlijk mag dit ook nog geeneens van de woningbouwvereniging; het is namelijk niet voor niets een woning voor studenten. Dat zou ook wat zijn zeg: dat iedereen die in een goedkope studentenkamer zit (want dat is het dus) een andere kamer leeg laat (omdat het toch geen drol kost), zodat die personen het rijk voor zich alleen hebben. Als ik (aankomend) student in Amsterdam was, dan zou ik echt superpissig zijn.
Pagina: 1