Linken naar map/bestand (html)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:22
Ik heb voor mijn werk een behoorlijke hoeveelheid mappen en bestanden. Op zich zit de mappenstructuur goed in elkaar. Maar toch wil ik het overzichtelijker hebben en niet steeds door mappen hoeven te klikken voor een bestand.

Nu dacht ik zelf aan een eenvoudige html pagina waarin allerlei links staan naar mappen en bestanden. Nu is het wel gelukt dat ik een bestand kan aanroepen via html link:

<a href="file:\\c:\...\...\bestand.xls">Link naar bestand</a>

Maar dan vraagt IE of ik het bestand wil opslaan. Ik wil gewoon op de link klikken waarna het bestand moet openen in het desbetreffende programma. Daarnaast is mijn wens dat ik een webapplicatie kan openen en dat ie daarbij gelijk de inloggegevens in de invulvelden zet en inlogt. Dus met 1 klik op de link de beveiligde applicatie openen. Ik weet niet of dit mogelijk is? Qua beveiliging hoef ik me geen zorgen te maken want ik wil het HTML bestand alleen lokaal draaien (dus bv vanaf de desktop).

Hopelijk kan iemand mij helpen of heeft ideeën hierover? Ik heb uiteraard wel wat gezocht op Google maar daar wordt steeds verwezen naar bovenstaande code.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bsmpower schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:12:
Daarnaast is mijn wens dat ik een webapplicatie kan openen en dat ie daarbij gelijk de inloggegevens in de invulvelden zet en inlogt.
Je zou evt. het form van het login-gedeelte kunnen analyseren adhv die analyse een link/button kunnen construeren die meteen inlogt. Sommige applicaties ondersteunen dit wellicht niet!

HTML:
1
2
3
4
5
6
<!-- pseudo code -->
<form action="zie login pagina" method="post">
<input name="user" value="mijnusername" type="hidden">
<input name="pwd" value="mijnpaswoord" type="hidden">
<input name="submit" value="mijnapplicatie" type="submit">
</form>

[ Voor 29% gewijzigd door moozzuzz op 02-07-2009 09:30 . Reden: html voorbeeldje om te schetsen wat ik bedoel. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je kunt niet direct het document openen, omdat het over het http-protocol naar de gebruiker wordt gestuurd. Documenten die via een linkje op een webpagina opent zullen dus altijd eerst gedownload moeten worden.

Een alternatief bestaat er naar mijn weten (gelukkig) niet; zou je bijvoorbeeld willen dat een webpagina Excel op zou kunnen starten? Waarom dan wel Excel en niet cmd.exe?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Naja het lijkt me wel handig om vanuit 1 applicatie snel naar documenten en andere applicaties te gaan. Ik heb bv 5 programma's en 5 programma's die ik veel gebruik maar die in verschillende mappen/locaties staan. Dan wil ik een pagina hebben met 10 links waar ik dus snel mee kan navigeren. Maar misschien is html hier niet geschikt voor? Andere ideeën hoe ik dit kan aanpakken?

[ Voor 15% gewijzigd door bsmpower op 02-07-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 18:57

Matis

Rubber Rocket

CodeCaster schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:34:
Je kunt niet direct het document openen, omdat het over het http-protocol naar de gebruiker wordt gestuurd. Documenten die via een linkje op een webpagina opent zullen dus altijd eerst gedownload moeten worden.

Een alternatief bestaat er naar mijn weten (gelukkig) niet; zou je bijvoorbeeld willen dat een webpagina Excel op zou kunnen starten? Waarom dan wel Excel en niet cmd.exe?
Precies, dat is gelukkig 1 van de redenen dat dit dus niet gaat werken. Ik zal wel willen weten of dat er een andere oplossing is voor je *probleem*.

Ik ben wel benieuwd!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ok maar hoe bouw ik nu op een andere manier iets dergelijks? Ik wil dus eigenlijk een eigen lokale portal bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 20:07

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

bsmpower schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:48:
Ok maar hoe bouw ik nu op een andere manier iets dergelijks? Ik wil dus eigenlijk een eigen lokale portal bouwen.
Misschien een map op je desktop met shotcuts naar bestanden en mappen die belangrijk voor je zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

bsmpower schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:48:
Met php:passthru of php:exec of php:system kun je de browser een schop geven aan het huidige systeem.

LET HEEL GOED OP WAT JE MET DEZE FUNCTIES DOET!
Ze worden uitgevoerd op de webserver.

Wanneer je in dat geval bijvoorbeeld:

PHP:
1
exec("C:/foo/bar/bestand.xls");

Doet, dan zal als het goed is je systeem dat bestand openen.

Edit: Ik weet niet of je eventuele credentials mee kunt geven -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 02-07-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Matis schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:54:
Met php:passthru of php:exec of php:system kun je de browser een schop geven aan het huidige systeem.
PHP:
1
exec("C:/foo/bar/bestand.xls");
Euh...
Ze worden uitgevoerd op de webserver.
Inderdaad. Hier heeft TS dus niks aan.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:08

E-Vix

Nu met sneeuw!

Waarom niet gewoon 1 map maken met snelkoppelingen naar die 10 dingen die je vaak moet openen? Dan heb je alles bij de hand...
Iets niet meer nodig? Snelkoppeling verwijderen. Iets nieuws er bij? Nieuwe snelkoppeling maken...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CodeCaster schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:57:
Ik weet niet waar de webserver draait. Ik heb dit ook vaak op mijn PC "gelocalhost" ;)
Nja, was just a suggestion

Hmm, laat maar; Ik zit maar wat te zwetsen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

CodeCaster schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:57:
[...]

Euh...

[...]

Want? Het werkstation van de TS kan niet tevens zijn server zijn? WAMP en zo.

Edit @ hierboven; ik mis de clue denk ik ook :P

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 02-07-2009 10:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ja ik kan een map maken met snelkoppelingen, maar een webpagina met links en netjes gesorteerd (opmaak met css) lijkt me ook wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

bsmpower schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:02:
Ja ik kan een map maken met snelkoppelingen, maar een webpagina met links en netjes gesorteerd (opmaak met css) lijkt me ook wel mooi :)
Draai jij je webserver lokaal?
TommyGun schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:01:
Want? Het werkstation van de TS kan niet tevens zijn server zijn? WAMP en zo.

Edit @ hierboven; ik mis de clue denk ik ook :P
Precies, ik had mn localhost servertje ook met WAMP draaien. Ook geen geklooi met beveiligingen enzo ;)

Daarom mijn vraag aan de TS :)

[ Voor 40% gewijzigd door Matis op 02-07-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 15:12
Waar lezen jullie eigenlijk dàt er een server draait?
bsmpower schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:12:
Qua beveiliging hoef ik me geen zorgen te maken want ik wil het HTML bestand alleen lokaal draaien (dus bv vanaf de desktop).
Op zich zou een server op localhost (bijvoorbeeld WAMP) mbv de exec() functie van PHP een oplossing kunnen zijn.

En snelkoppelingen zijn hier inderdaad toch iets meer voor bedoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door doeternietoe op 02-07-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 15:49

MoietyMe

zij/haar

Probeer anders een Fences van Stardock, als je het gesorteerd wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

doeternietoe schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:13:
Waar lezen jullie eigenlijk dàt er een server draait?
Nja, het feit dat hij gaat inloggen enzo, duidt erop dat er iets van intelligentie en dynamische aspecten in de site moeten zitten, dus automatisch kom je dan uit bij een webservertje.
Op zich zou een server op localhost (bijvoorbeeld WAMP) mbv de exec() functie van PHP een oplossing kunnen zijn.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
Matis schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:15:
[...]

Nja, het feit dat hij gaat inloggen enzo, duidt erop dat er iets van intelligentie en dynamische aspecten in de site moeten zitten, dus automatisch kom je dan uit bij een webservertje.

[...]

:Y
Dat kon ook met javascript. (niet dat dat ook maar enige veiligheid biedt, maar dat weet ook niet iedereen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ik wil het het liefst lokaal hebben zonder server. Ik ben nu bezig met het documenteren van allerlei dingen en mijn toekomstige opvolger moet het makkelijk op zich kunnen nemen. Dus het liefst kopieer ik een 1 map met daarin allerlei mappen/bestanden naar zijn laptop waarna hij/zij alles heeft en ook de (html) pagina kan draaien zonder iets in te stellen.

Een link waarbij gelijk wordt ingelogd heeft geen prioriteit. Ik wil eerst een pagina hebben met rechtstreekse links naar pagina's en bestanden. Maar dan wel dat ie bestanden opent i.p.v. opslaat. Maar zoals ik het begrijp kan dat niet met een html pagina. Ik zal Fences even checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suaver
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 17:35

Suaver

jokecoat

offtopic:
Waarom in hemelsnaam geen shortcuts maken, daar zijn ze toch voor bedoeld?

You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286844

Als je met Windows werkt zou ik eens kijken naar HTA. HTA is een html pagina met vbscript erachter die leuke dingen kan doen. Voordeel is dat het gezien wordt als een applicatie. Check: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms536496(VS.85).aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
bsmpower schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:19:
Ik wil het het liefst lokaal hebben zonder server.
De server waar we het over hebben is een programma dat lokaal, op jouw computer draait.

Wat je wilt kan niet met enkel html, dus een oplossing zonder server heb ik niet.

En dat van het inloggen mag je nog eens uitleggen, ik snap in de eerste plaats niet waarom die applicatie een login bevat als je die in feite wilt bypassen en in de tweede plaats heb je niet gezegd hoe die login werkt.

offtopic:
@Suaver: Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens :)

[ Voor 7% gewijzigd door doeternietoe op 02-07-2009 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Misschien denk ik te moeilijk... Maar het idee is dat ik het makkelijk wil kunnen overdragen. Als ik ga werken met een lokale server en/of shortcuts dan dient mijn opvolger dit ook te doen.

De webapplicaties waar ik in kan staan extern. de systeembeheerder heeft de juiste poorten opgezet zodat ik vanaf mijn werkplek hierbij kan. Hoe de inlog precies werkt weet ik ook niet (behalve dat ik een gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen :)). Het gaat niet zozeer om bypassen maar puur voor het gemak. Dat als ik op een link klik, het programma opent en niet steeds de inloggegevens hoef in te typen. Maar ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet makkelijk is om te doen i.v.m. beveiligings issues. Uiteindelijk gaat het natuurlijk maar om een paar seconden die ik kwijt ben voor het intypen van de inloggegevens maar hoe minder ik hoef te doen hoe beter :)...

Voor nu heb ik wel even voldoende info. Ik ga nu werken met shortcuts i.c.m. Fences :). Bedankt voor jullie input en hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 02-07-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286844

dude, kijk eens naar hta, dat doet precies wat je wilt bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Anoniem: 286844 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:45:
dude, kijk eens naar hta, dat doet precies wat je wilt bereiken
Dude, dat is handig _/-\o_ Goede tip, mischien kan de TS hier ook wat mee :)

Pagina: 1