[OSX Leopard] Harde Schijf altijd vol

Pagina: 1
Acties:

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 21:59
Hallo allemaal,

een korte vraag waar ik tot op heden geen goede oplossing kan vinden. De laatste paar weken vertoont my Macbook een vreemd probleem. De ruimte dat ik vrij heb op mijn HD verschilt steeds van dag tot dag. De ene keer heb ik 13Gb beschikbaar en een halve dag later is dat nog maar zo'n 200mb ofzo. Een paar dagen later kan het weer er 8gG beschikbaar zijn. Ik heb mijn Macbook nu al zo'n twee jaartjes en tot op heden is dit nog nooit voorgekomen.

Wat ik dit voor een probleem en hoe kan ik het verhelpen? Ik vind het zo vreemd dat het pas sindskort aan het gebeuren is.

Verwijderd

Time Machine? Een of andere automatische backup van alles ipv alleen de belangrijkste zut.

Kijk eens met een tooltje waar de ruimte is gebleven. Voor Windows zou ik SpaceMonger aanraden maar voor een Mac weet ik zo snel niks :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 06:53 ]

• Chillmeister
Ik heb geen Time Machine helaas.... Maar bedankt voor je tip. Ik ga alvast zoeken. Tot op heden heb ik nog geen enkel bestand gevonden die iets van 8gb is bijvoorbeeld

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 18:15

M-ThijZ

Riding on Rails

Probeer Disk Inventory X anders eens.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Draai je een programma dat enorm veel geheugen gebruikt?
De virtueel geheugen swapfiles staan in /private/var/vm/. Je kunt in de Terminal tikken:
ls -lh /private/var/vm/

• Chillmeister
Bedankt voor de tips. Disk Invetory X laat iets heel vreemds zien. Disk Inventory X meldt dat alle data een totaal is van 59.1Gb, terwijl OSX zegt dat 72 van de 73Gb in gebruik is.

Enig idee?

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 22:30
Chillmeister schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:49:
Bedankt voor de tips. Disk Invetory X laat iets heel vreemds zien. Disk Inventory X meldt dat alle data een totaal is van 59.1Gb, terwijl OSX zegt dat 72 van de 73Gb in gebruik is.

Enig idee?
worden backup bestanden die niet zichtbaar zijn ook getoond ??
Het is niet zo gek als je nog keer 11GB onzichtbare back up hebt :)
daarnaast is een schijf van 73GB ook wel aan de kleine kant filmpje hier
filmpje daar is al snel paar honderd MB ;)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Practics schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:52:
worden backup bestanden die niet zichtbaar zijn ook getoond ??
Het is niet zo gek als je nog keer 11GB onzichtbare back up hebt :)
'Onzichtbare backup bestanden' zegt me niet zoveel, misschien had je iets zoals Windows in gedachten met herstelpunten en zo? Bij MacOSX heb je dat niet, hooguit zou je /Library/Receipts/ kunnen noemen waar de installatiegeschiedenis in wordt bewaard. Maar dat zijn niet zulke grote bestanden.

Als je de totalen wilt controleren die de Finder infovensters en Disk Inventory X produceren zou je de Terminal kunnen openen en dit commando kunnen geven:
sudo du -hc -d 2 /

Uitleg: Met 'sudo' vraagt de terminal shell naar je wachtwoord. Zo krijgt 'du' de rechten om echt elk mapje op je computer na te lopen en te tellen. Met '-d 2' beperkt de weergave zich tot een diepte van 2 submappen (anders wordt het zo'n ellenlange lijst) :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat je ook kunt proberen is de schijf te 'repareren' via Disk Utility. Dit was voor mij een keer de oplossing van een soortgelijk probleem *.

* ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Chillmeister
thanks, ik ga alles proberen wat voorgesteld is. Ik ben een expert met windows, maar een totale leek in OSX.

Trouwens tuurlijk is het maar een klein schijfje, maar het is een macbook. op mijn externe HD staat het meeste van mijn zooi

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
welke prog's heb je er als laats opgezet, kan ook mogelijk dat daar iets fout zit.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• Chillmeister
hmmm, ik heb dus nu sudo du -hc -d 2 / geprobeerd en de eerste twee dingen vielen mij op

14G	/.Spotlight-V100/Store-V1
14G	/.Spotlight-V100

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat is wel aardig aan de maat, 14 GB voor een Spotlight index. Wat je kunt doen is de index te verwijderen en deze opnieuw aan te laten maken via sudo mdutil -E /. Dit kan wel even duren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het lijkt er sterk op dat je Spotlight database is geflipt. Je kan proberen je Spotlight DB te rebuilden:
  • De makkelijkste manier is om naar System Preferences => Spotlight => Privacy te gaan en daar je volledige harde schijf naar toe te slepen. Sluit vervolgens de System Preferences. De volledige index/database van Spotlight wordt dan verwijderd. Controleer dit in de Terminal zoals je eerder hebt gedaan.
    Vervolgens opnieuw naar de Privacy tab om je hardeschijf daaruit te verwijderen. Spotlight begint nu (opnieuw) met indexeren.
  • Handmatig op de terminal:
    sudo mdutil -i on /
    sudo rm -rf /.Spotlight*
    sudo mdutil -E /

Controleer vervolgens weer (in de Terminal) of het effect heeft gehad.
Zoeken in Google op "rebuild Spotlight index OR database".
Rebuilding Spotlight's Index Manually
Rebuilding Spotlight's Database

[ Voor 5% gewijzigd door tonyisgaaf op 06-07-2009 23:57 . Reden: uiteraard spuit 11 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Chillmeister
bedankt iedereen. Probleem opgelost!

Verwijderd

Wat was het probleem dan? Als je dat er even bij zet dan hebben andere mensen ook nog wat aan dit topic als ze de search gebruiken ;)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

nog makkelijker om je spotlight index te rebuilden als je geen terminal wilt gebruiken (zoals ik) is Onyx

http://www.titanium.free.fr/pgs/english.html

een tool om makkelijker controle te krijgen over osx' onderhoudsschema

• Chillmeister
Ik weet niet waarom, maar mijn spotlight index was inderdaad geflipt. Ik had het advies gevolgd van tonyisgaaf. Ik heb de simpele route gevolgd, namelijk System Preferences => Spotlight => Privacy etc... zoals hierboven beschreven. Het was een paar seconden werk.
Pagina: 1