Warmte probleem e6750, meer dan 70 graden

Pagina: 1
Acties:

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 10:58
Ik heb een probleem met de temperatuur van mijn e6750. Op idle draait 1 van de 2 cores op 48 graden celcius, de andere core ongeveer op 46. De e6750 is niet overgeklokt, dus gewoon 2.66Ghz. De stock cooler heb ik vervangen met een Arctic Cooling Freezer Xtreme. Verder is er niets overgeklokt.

Verdere setup:
MSI P35 NEO-F met 1.90 bios
Corsair Twin2X 2GB DDR2-800 CL4 & Team Xtreem Dark 2GB DDR2-800 CL4 (wil nog steeds 1 van de 2 vervangen naar 2 van de zelfde, aangezien ze nu beide CL5 draaien op de standaard)
ASUS EN7950GT (zit tussen de 50 en 80 graden celcius)
Antec Sonata III met 1 AC fan en 1 Zalman 120mm en standaard 500W voeding.

Ik heb niets overclocked aangezien ik daar een leek in ben, heb de stock cooler vervangen aangezien de AC Freezer minder lawaai maakte, wat ik een stuk prettiger vind werken.
Vandaag ben ik videobestanden gaan monteren, en tot mijn schrik zag ik dat de temperatuur van de CPU opliep tot wel 73 graden celcius. Ik heb de pc uit laten renderen en hem daarna gelijk afgesloten. Het is natuurlijk buiten ook vrij warm, maar 73 graden vond ik wel té warm. Meestal liep de temp van de cpu op tot 60 en daar stopte hij.

Ik heb de cooler er af gehaald, en alles is in ieder geval stofvrij. Ik weet niet hoe veel coolpasta er op de cooler en cpu moet, er zit nu in ieder geval een redelijk kleine hoeveelheid op.
Is het aan te raden om de koelpasta te vervangen? Ik heb de koeler natuurlijk wel helemaal los gehad. Of is het normaal dat de temperatuur zo oploopt bij deze cpu en heb ik tot nu toe geluk gehad?

Strava & Untappd - Do not combine!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Als je hem eraf gehaald heb, moet je de koelpasta vervangen. :)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:15

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Het is niet normaal om met een relatief goede koeler zulke temperaturen te bereiken, het klopt niet maar het is opzich geen probleem.

Wat je zou kunnen doen is kijken waar het aan ligt dat je cpu zo warm word, dat kan zijn dat het ligt aan de geleiding tussen je cpu en je koeler, je kunt dan voelen of je koeler wel/niet warm word.
Ook zou het je airflow kunnen zijn, dan is je koeler wel warm maar kan hij zijn warmte nergens aan kwijt.

edit, en inderdaad wat thijszor zegt, pasta altijd vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door BGB4rn op 02-07-2009 00:32 ]

Signature

• Raznov
Ok dan ga ik daar morgen maar is naar op zoek, nieuwe coolpasta. Dan misschien nog een hele domme vraag, maar met Fans:

Hoe moet ik ze plaatsen? Ik heb ze altijd vanuit de kast gezien met het logo naar binnen en de 3 diagonalen naar buiten, klopt dat zo?

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/176/hpim0394.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/2449/hpim0395.th.jpg

Idee van mn airflow is dat het van de HDD's naar links gaat, naar de CPU en van de CPU de kast weer uit.

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 12:15
Je kan ze beide kanten op plaatsen. Afhankelijk van of je wilt blazen of zuigen. Ik zou de lage aan de voorkant lucht in je kast laten blazen en de hoge aan de achterkant lucht eruit, maar ik kan het niet goed zien op de foto.
Hangt een beetje van de kast en hoe alles erin zit af.

Het zou kunnen dat het de airflow was die voor de hoge temperatuur zorgde, maar ik denk toch dat je cooler er niet goed op zat. Ik had een e6600 met een scheef gemonteerde cooler en die ging ook van 52 idle naar 73 load (en begon daar te throttlen).
Nu zit de fan er goed op en wordt mn processor niet warmer dan 52 graden.

[ Voor 0% gewijzigd door Cens op 02-07-2009 00:54 . Reden: Spelling ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

hm kan je geen koeler monteren op het koelblok zelf? dan trek je wat meer hitte weg van die heatsink.. want nu koel je hem gewoon passief en dan is het wel logisch dat hij warm wordt. Aangezien bij het 2e plaatje er kabels voor zitten en dus de airflow verstoren

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• BGB4rn

BGB4rn

Xenomorphh schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 07:51:
hm kan je geen koeler monteren op het koelblok zelf? dan trek je wat meer hitte weg van die heatsink.. want nu koel je hem gewoon passief en dan is het wel logisch dat hij warm wordt. Aangezien bij het 2e plaatje er kabels voor zitten en dus de airflow verstoren
Is het niet zo dat ie er al best kan zitten maar dat je hem niet ziet zo als op dit plaatje ?
Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/cooling/Best_CPU_Coolers_Q1-2009/Arctic_Cooling_Freezer_Xtreme_Fan.jpg

Signature

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

excuus niet zien ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Raznov
Bedankt allemaal voor de reacties voor zover.
Vandaag Arctic Silver 5 koelpasta gehaald en direct op de processor gedaan. De temperatuur is van max 73 naar 63 gegaan. Dit is wat mij betreft nog steeds flink hoog, maar in ieder geval 10 graden naar beneden gegaan. De videokaart heb ik ook direct AS5 koelpasta op gedaan, maar de temperatuur van de kaart is FORS omhoog gegaan, naar een temp van 100 graden celcius (tijdens het draaien van een game). Ik weet niet of dit ook in deze topic besproken kan worden of dat ik daar een andere topic voor aan moet maken.

Ik heb even 3 foto's gemaakt voor de airflow. Ik heb de Zalman fan gedraaid tov de vorige foto.

http://www.mijnalbum.nl/Album=H3KLOBYG

Nog steeds geen idee hoe de airflow het beste zou zijn voor deze kast.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Draait de fan wel voluit? Heb je hem al eens aangesloten op de 4-pin?

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 09:53
kan ook zijn dat de temp sensors beetje gaar zijn. Ik vertrouw ze allemaal niet, vooral mijne E6750 niet hoor... maar het boeit me dan ook niets hoe warm die word. Zolang de pc maar niet uit slaat toch ;)

• HollowGamer
  • Niet online
Tja, .. meer warmte = energie verspilling = korte levensduur :X

• BGB4rn

BGB4rn

HollowGamer schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:59:
Tja, .. meer warmte = energie verspilling = korte levensduur :X
Waar heb je het over, de hoeveelheid warmte die een processor afstoot is te wijten aan het stroomverbruik en niet andersom.
Het is dus niet zo dat als een processor slecht is gekoeld dat hij dan meer stroom verbruikt, wat wel waar is is dat als een processor die goed gekoeld is warm word, dat deze dan waarschijnlijk veel stroom verbruikt.

Signature

• HollowGamer
  • Niet online
Ja, je hebt gelijkt.

Maar het was meer zo bedoelt:
• Warmte
• ..
• ..

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 02-07-2009 22:02 ]

• Raznov
HollowGamer schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:54:
Draait de fan wel voluit? Heb je hem al eens aangesloten op de 4-pin?
Welke fan moet er op de 4-pin? Ik heb alle fans die ik heb aangesloten en op de cpu fan na draait alles voor zover ik weet maximaal. De cpu wordt geregeld.

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

NomadTitan schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:57:
kan ook zijn dat de temp sensors beetje gaar zijn. Ik vertrouw ze allemaal niet, vooral mijne E6750 niet hoor... maar het boeit me dan ook niets hoe warm die word. Zolang de pc maar niet uit slaat toch ;)
Ik heb zelf een e6750 icm een Artic Freezer 7 pro, en met een kamertemperatuur van ~25°C word mijn proc niet warmer dan ~57°C (Temperaturen zijn trouwens uitgelezen met HWmonitor 1.14). Wel heb ik zoals wiethoofd zegt een fan rechtstreeks op het koelblok zitten (zat eigenlijk standaard op de freezer7): net zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://i144.photobucket.com/albums/r169/Jolly-Swagman/PC%20Stuff/AC-Freezer7-Pro%20Cooler/MyPC-AC-7pro-TT-120smartfan-1.jpg.

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
Ik heb de overclock van mijn E6750 er ook maar afgehaald, met een Artic Freezer 7 Pro tik ik hier nu 50 graden aan tijdens internetten/muziek luisteren etc.

Als pasta heb ik er Nexus TMP1000 tussen zitten geloof ik, dat koelt normaal heel goed, ik heb drie Antec Tricool 120mm fans die alle drie nu op medium draaien, dat haalt de internet/muziek luister temp van m'n cpu al met 6 a 7 graden naar beneden. Maar echt blij ben ik niet met deze temps, ik zie het liever 10 graden lager

Ik lees temps trouwens uit met Everest Ultimate en de opstellingen van mijn fans is als volgt:

Fan 1: voor in de kast, tussen frontpanel en hdd's (het gaat hier om een NZXT Nemesis kast; deze fan blaast dus tegen de zijkant van 2 hdd's en daar tussendoor, verder de kast in)

Fan 2: zit in het zijpaneel tussen CPU koeler en videokaart, deze blaast ook naar binnen.

Fan 3: zit achter in de kast, boven de videokaart en blaast naar buiten

EDIT: het vreemde is trouwens dat Everest het volgende uitleest:

CPU: 35 graden
CPU #1 / Kern #1: 44 graden
CPU #1 / Kern #2: 47 graden

hoe kan er nu in godsnaam zoveel verschil zitten tussen deze 3 temps terwijl deze sensors waarschijnlijk niet meer dan 1 cm van elkaar af zitten?

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 03-07-2009 14:21 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

FastFred schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 14:11:

EDIT: het vreemde is trouwens dat Everest het volgende uitleest:

CPU: 35 graden
CPU #1 / Kern #1: 44 graden
CPU #1 / Kern #2: 47 graden

hoe kan er nu in godsnaam zoveel verschil zitten tussen deze 3 temps terwijl deze sensors waarschijnlijk niet meer dan 1 cm van elkaar af zitten?
De cores worden in de chip gemeten, CPU op de heatspreader, als ik het goed heb.
CPU zal dan ook altijd een aantal graden lager zijn.
Neem alle temps echter wel met een korrel zout, de uitlezing evan gebeurd nu eenmaal via software en zal, voorlopig niet, niet 100% de juiste zijn.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1