Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308535

Topicstarter
Hallo allemaal,

Even eerst vertellen wat ik allemaal heb:
LG Laptop met HDMI Uitgang
Sony Bravia LCD
Sony Surround system

Ik heb nu mijn Laptop via HDMI aangesloten op mijn LCD voor films af te spelen. Nu krijg ik netjes beeld en geluid op mijn LCD. Mijn vraag is hoe ik nu dat geluid door kan schakelen naar mijn surround system. Als ik normaal TV kijk krijg ik wel geluid via mijn surround system.
Moet ik dan via de koptelefoon uitgang van mijn laptop doorschakelen naar mijn surround system? Ik neem aan dat ik zo dan geen zuiver en surround geluid krijg.

Groetjes,
Pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ligt aan wat je hebt. Voor tv (type?) en surround systeem (type?).

Het makkelijkst/beste is om je laptop middels HDMI aan je surround te koppelen, maar dan moet je surround daar wel in voorzien (en de audio kunnen 'afsplitsen'), dus een HDMI ingang én uitgang hebben.

Kan dat niet dan moet je kijken of je tv geen digitale s/pdif uitgang heeft (optisch of coaxiaal) en dan moet je die weer terugvoeren naar je surround. Mits die over een digitale ingang beschikt en je tv de mogelijkheid biedt om surround (dd51 e/o dts) 'door te sturen'.

Als je laptop (type?) over een (aparte) digitale audio uitgang (s/pdif) beschikt kun je ook nog overwegen deze rechtstreeks naar je surround systeem te sturen en dan alleen beeld over de HDMI naar je tv.

Kortom genoeg mogelijkheden, maar wellicht ook weer niet. Er is in ieder geval te weinig info voor concrete antwoorden............

En anders inderdaad de/een analoge audio uitgang van je tv gebruiken (headphone of audio uitgang), maar dan heb je inderdaad slechts stereo (kwaliteit hoeft niet per se slecht te zijn natuurlijk)

ps het is je eerste post zie ik, lees de faq/regels ook even, bijv. groeten enzo gebeurt hier niet.

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 02-07-2009 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Heb je geen optische uitgang op je laptop? Dan zou je met een optische kabel naar je home cinema kunnen gaan.

Als je geen optische uitgang op je laptop hebt, kun je kijken of er 1 op je TV zit. Maar niet alle TV's geven via die uitgang surround geluid door. Het zou dus kunnen dat je dan wel digitaal geluid hebt, maar dat het gewoon stereo is.

Als je geen optische uitgang op je laptop hebt, geen optische uitgang op je TV, en geen HDMI ingang op je home cinema set, dan zou ik kijken naar een externe geluidskaart voor je laptop met optische uitgang.

Ik had namelijk precies hetzelfde, en heb het opgelost met een USB geluidskaart met optische uitgang (Creative Soundblaster MP3+ voor €15 via Marktplaats)

Ik heb nu beeld van m'n laptop (HP Pavillion DV5-1160ed) naar m'n TV (Samsung LE32A456) lopen via de HDMI aansluitingen, en het geluid gaat dus via die USB Soundblaster over een optische kabel naar m'n versterker (Onkyo HT-S3105). Dit werkt prima, en ik heb gewoon surround geluid, zelfs DTS en Dolby Digital.

Maar let wel op, dat als je een geluidskaart gaat kopen met optische uitgang, dat hij ook in staat is om surround (DTS / Dolby Digital) kan uitzenden via de optische uitgang. Anders heb je, net als wat ik hierboven zei, wel digitaal geluid maar gewoon in stereo.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2009 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tv is een Sony Bravia KDL-37S5500 en de surround is een oudere sony system. Laptop is een LG R510

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 308535 op 02-07-2009 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij heeft je laptop geen optische uitgang.

Je ziet niet toevallig een rood lichtje als je in de koptelefoonaansluiting kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee die zie ik niet. Zou de tv het wel hebben denk je? het is pas net een nieuwe tv.

Deze specs geeft deze site aan over mijn tv:

Verbinding (Video Uit) Component Video (YPbPr), Composite, D-Sub (VGA), 3x HDMI, 2x Scart, USB 2.0
Tuner type Analoog, DVB-T
Verbinding (Audio) Audio, Audio Digitaal (S/PDIF)

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 308535 op 02-07-2009 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 308535 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 01:03:
nee die zie ik niet. Zou de tv het wel hebben denk je? het is pas net een nieuwe tv.

Verbinding (Audio)Audio Digitaal (S/PDIF)
Ja dus :)

Maar ik weet haast wel zeker dat je uit die aansluiting geen surround kunt krijgen. Je zou het kunnen testen, kost je een keer €5 voor een optische kabel.

Heeft je home cinema systeem wel een optische ingang trouwens?

Ziet er uit zoals de rechtse aansluiting op dit plaatje (Optical) Afbeeldingslocatie: http://gallery.techarena.in/data/513/thumbs/Toslink-and-Coaxial-Connectors.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke mijn surround system heeft een optical digital in. Wat voor kabel moet ik nu hebben en waar sluit ik die op de tv aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Met een optische digitale S/PDIF (toslink) kabel, maar het kan aan mij liggen, maar als ik de specs van je tv, KDL-37S5500, er bij pak zie ik geen optische digitale audio uitgang. Ik weet niet waar jij die specs vandaan haalt. De enige manual die ik kan vinden is in het Roemeens, maar ook dar zie ik geen digitale audio uitgang. Ook bij de specs op Sony.nl staat het niet.

Dit is zo'n kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1403.jpg clickable

Mocht ie toch over een digitale audio uitgang beschikken kan het zijn dat ie daardoor geen 5.1 signaal doorstuurt maar slechts stereo. Dat zul je zelf moeten proberen of opzoeken in je manual.

[ Voor 13% gewijzigd door kaajee op 02-07-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De specs haalde ik van deze site af, maar ik kan ook nergens zo'n uitgang vinden op mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Van welke site? URLetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
tja, ik zie et, nou ja die lijkt dus niet te kloppen, gezien de Sony site en de ervaring van TS............... :'( :9 :'(
Pagina: 1