Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:18
Ik heb een nieuwe baan als beherend apotheker in een gezondheidscentrum. Dit centrum is volledig nieuw en alles moet dus geregeld worden. Ik zal hier dus veel werk moeten gaan doen. In hoeverre is het verstandig om in mijn contract een standaard aantal uur op te nemen (bijvoorbeeld 5x9,5 uur =47,5 uur per week, apo is van 8 tot 18.00 open, half uurtje lunch). Ik ben deze uren zeker wel aanwezig/bezig met de apotheek, dus dat is geen probleem. Voordeel is dat ik niet zoveel overuren heb, welke zwaarder belast worden door de belasting (en tijd voor tijd is ook geen optie, omdat ik weinig tijd heb om op te nemen, ken mezelf ook dat ik toch niet opneem....)

Wat denken jullie hierover en wat zijn de voor- en nadelen?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Let wel op dat je per week maximaal aan 60 uur zit en per 13 16 weken per 13 weken (48u / week gemiddeld); je zou er dus net onder vallen. Komt daar echter nog (structureel!) overwerk bij, dan werk je teveel.
Kom je daar mee in de problemen? Ik betwijfel het, of je moet het zelf aankaarten.

Voordelen hangen er m.i. vanaf wat jij er zelf uit wilt slepen; geld? voldoening? etc.

Werk.nl:
Hoeveel mag een werknemer maximaal werken?

• Per dienst: maximaal 12 uur
• Per week: maximaal 60 uur

Let op: een werknemer mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Over een langere periode bekeken, zien de werkuren er zo uit:
• Gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar een werknemer mag nooit meer dan 60 uur per week werken gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang.
• De werkgever en de werknemer maken afspraken hoe de werktijd per dag en per week wordt ingevuld.
Maar let dondersgoed op dat je jezelf niet kapot werkt; plan wel rustmomenten in. En dan niet een uurtje, maar minimaal 1 volle dag helemaal niet aan het werk denken. :)

[ Voor 67% gewijzigd door r0b op 01-07-2009 22:39 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:18
r0b schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:28:
Let wel op dat je per week maximaal aan 60 uur zit en per 13 weken op 624 uur (48u / week gemiddeld); je zou er dus net onder vallen. Komt daar echter nog (gestructureerd!) overwerk bij, dan werk je teveel.

Voordelen hangen er m.i. vanaf wat jij er zelf uit wilt slepen; geld? voldoening? etc.
Hoezo max. 60 uur? Is dit een wettelijke eis of ARBO oid? Wat als je daar toch structureel over zit? Voldoening is natuurlijk het eerste, maar ik heb ook geen zin om onnodig de staat te spekken of dagen weg te gooien, doordat ik ze toch niet op kan nemen, dus vandaar deze vraag...

• r0b

r0b

Paultje3181 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:32:
[...]

Hoezo max. 60 uur? Is dit een wettelijke eis of ARBO oid? Wat als je daar toch structureel over zit? Voldoening is natuurlijk het eerste, maar ik heb ook geen zin om onnodig de staat te spekken of dagen weg te gooien, doordat ik ze toch niet op kan nemen, dus vandaar deze vraag...
Dit is inderdaad in de arbeidstijdenwet vastgelegd; zie ook wetten.nl, artikel 5:7, puntje 2:
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:
• a. 12 uren per dienst;
• b. 60 uren per week, en
• c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.
Ik zou het dus ook gewoon als normaal loon laten uitbetalen; en incidenteel overwerk oppotten voor een lekker maandje weg wanneer alles draait :)

[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 01-07-2009 22:40 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Paultje3181 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:19:
Voordeel is dat ik niet zoveel overuren heb, welke zwaarder belast worden door de belasting
Klopt niet, zie FAQ.
Wat denken jullie hierover en wat zijn de voor- en nadelen?
Je vergeet een complete burnout als mogelijk nadeel te noemen. 9.5uur per dag werken hoeft geen probleem te zijn, 48 uur per week ook niet, maar week in week uit is een uitdaging. Ik hoop dat je minimaal nog een collega hebt die af en toe een dag over kan pakken, maar anders lijkt het geen duurzame oplossing.

M.i. moet er een hele goede reden zijn om zo'n constructie te willen. Nou weet ik niet wat het perspectief is van een beherend apotheker, maar na een paar jaar van dit gebuffel mag er wel behoorlijk wat tegenover staan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 01-07-2009 22:45 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Paultje3181 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:19:
Voordeel is dat ik niet zoveel overuren heb, welke zwaarder belast worden door de belasting
Sinds wanneer worden overuren zwaarder belast? Overuren worden belast conform hetzelfde tarief als de rest van het salaris. Negen reguliere uren leveren net zo veel salaris op als acht reguliere uren plus één overuur.

Aan het einde van het jaar, na de verrekening van de aangifte, betaal je belasting op basis van je totale jaarinkomen. Of dit geld (deels) is verdient met overuren of niet maakt niets uit.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• r0b

r0b

argro schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:45:
[...]
Sinds wanneer worden overuren zwaarder belast? Overuren worden belast conform hetzelfde tarief als de rest van het salaris. Negen reguliere uren leveren net zo veel salaris op als acht reguliere uren plus één overuur.

Aan het einde van het jaar, na de verrekening van de aangifte, betaal je belasting op basis van je totale jaarinkomen. Of dit geld (deels) is verdient met overuren of niet maakt niets uit.
Daarintegen is het wel structureel overwerk; dus als je nu al weet dat je zoveel uren gaat draaien - denk allereerst aan jezelf - kan je dat beter op papier laten zetten dan steeds bij schrijven.

Toegegeven, ik heb geen idee of dit überhaupt gecontroleerd wordt als je zelf niet aan de bel trekt?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:26
of je zorgt dat je gewoon een hoger bruto maandloon krijgt, waarin je ca. 10 overuren per week verrekend met een 40-urige werkweek.

Een "all-in salaris"

Als je dan ooit een hypotheek wilt afsluiten helpt dat ook weer een handje.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Grolsch schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 07:48:

Als je dan ooit een hypotheek wilt afsluiten helpt dat ook weer een handje.
En ook bij een arbeidsgerelateerde uitkering zoals ww :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:57
Hou ook rekening met je reistijd. Die krijg je niet betaald maar ben je wel kwijt. Zeker met zulke lange dagen hou je erg weinig tijd over voor huiselijk werk en sociale contacten als je een flinke reistijd hebt.

En zijn er ingewerkte vervangers als je ziek bent? Anders kan je druk gaan voelen om door te werken als je ziek bent.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:42:
[...]

Klopt niet, zie FAQ.

[...]

Je vergeet een complete burnout als mogelijk nadeel te noemen. 9.5uur per dag werken hoeft geen probleem te zijn, 48 uur per week ook niet, maar week in week uit is een uitdaging. Ik hoop dat je minimaal nog een collega hebt die af en toe een dag over kan pakken, maar anders lijkt het geen duurzame oplossing.
Ach kom. Ik werk al jaren ongeveer tien uur per dag en daar is me nog nooit iets van overkomen. Als je plezier hebt in je werk (en weinig reistijd hebt!) hou je dat makkelijk vol. Zit je de hele dag op kantoor kutwerk te doen en moet je óók nog dagelijks drie uur in de file wegschralen, dan is het misschien een ander verhaal. Maar met hard werken op zich is echt niets mis.
M.i. moet er een hele goede reden zijn om zo'n constructie te willen. Nou weet ik niet wat het perspectief is van een beherend apotheker, maar na een paar jaar van dit gebuffel mag er wel behoorlijk wat tegenover staan :)
Dat is ook een waarheid als een koe. Heb je het uitzicht dat je over x jaar wellicht kunt gaan meedelen in de winst van zo'n apotheek (en dat lijkt me niet onredelijk als jij degene bent die hem helpt op te zetten) dan is het het waard. Moet je het doen met schrale 4 of 5% salarisverhoginkjes per jaar dan zou ik ervoor bedanken.
Pagina: 1