Afgelopen week kreeg ik de vraag van mijn vader of ik zijn computer even na wou kijken omdat hij traag was. Al na een paar minuten kwam ik tot de conclusie dat hij wel erg traag was. Om je een indicatie te geven: Opstarten van het systeem duurt ongeveer 2-3 minuten, Firefox starten zo'n 30-50 seconden.
Eerst dacht ik dat het gewoon een simpel spyware/malware/etc probleempje was, maar naar diversen scans bleek dat het systeem geen malware/spyware/etc te bevatten. Uiteindelijk heb ik ook nog het systeem gedefragmenteerd en een keer in systeem in safe-mode opgestart ook dit had geen enkel effect op de snelheid van het systeem.
Systeem specificatie:
Amd Athlon 64 3700x2
Asus M2A-VM moederbord (bios V.2001)
2048 Crosair geheugen (2x 1gb)
250 gb Seagate hdd (s-ata)
200 gb Maxtor hdd (ide)
Ati 1650 videokaart
Samsung DVD-RW
400 watt voeding (FSP group)
Omdat het nog systeem nog steeds traag bleef heb ik alle non-essentiële hardware uit uitgehaald. Alleen dit zit er momenteel nog in:
Tijdelijke specificatie:
Amd Athlon 64 3700x2
1024 mb geheugen (beide streepjes los getest)
250 gb Seagate hdd (s-ata)/ 200 gb Maxtor hdd (ide) (ook los van elkaar getest, geen resultaat)
Samsung DVD-RW
Omdat ik niet uit kan sluiten dat misschien toch Windows het probleem is, heb ik het systeem opnieuw geïnstalleerd met Windows Vista. De set-up duurde een aantal uur
maar jammer genoeg heeft het geen nut gehad, het systeem blijft namelijk übertraag.
Ook heb ik het geheugen met memtest gecontroleerd, en mijn hdd met seatools. Beide tools gaven aan dat er niets mis was met de hardware.
Daarnaast heb ik ook nog met een Ubuntu live cd getest, vreemd genoeg werk het systeem perfect onder Ubuntu!
Waardoor ik dus tot de conclusie kom: Er is IETS stuk ik weet alleen niet wat. 
Eerst dacht ik dat het gewoon een simpel spyware/malware/etc probleempje was, maar naar diversen scans bleek dat het systeem geen malware/spyware/etc te bevatten. Uiteindelijk heb ik ook nog het systeem gedefragmenteerd en een keer in systeem in safe-mode opgestart ook dit had geen enkel effect op de snelheid van het systeem.
Systeem specificatie:
Amd Athlon 64 3700x2
2048 Crosair geheugen (2x 1gb)
250 gb Seagate hdd (s-ata)
200 gb Maxtor hdd (ide)
Ati 1650 videokaart
Samsung DVD-RW
Omdat het nog systeem nog steeds traag bleef heb ik alle non-essentiële hardware uit uitgehaald. Alleen dit zit er momenteel nog in:
Tijdelijke specificatie:
Amd Athlon 64 3700x2
1024 mb geheugen (beide streepjes los getest)
250 gb Seagate hdd (s-ata)/ 200 gb Maxtor hdd (ide) (ook los van elkaar getest, geen resultaat)
Samsung DVD-RW
Omdat ik niet uit kan sluiten dat misschien toch Windows het probleem is, heb ik het systeem opnieuw geïnstalleerd met Windows Vista. De set-up duurde een aantal uur
Ook heb ik het geheugen met memtest gecontroleerd, en mijn hdd met seatools. Beide tools gaven aan dat er niets mis was met de hardware.
Daarnaast heb ik ook nog met een Ubuntu live cd getest, vreemd genoeg werk het systeem perfect onder Ubuntu!
edit:
Ook de temperaturen van het systeem lijken (redelijk) normaal. CPU & HDD beide rond de 50 graden
Ook de temperaturen van het systeem lijken (redelijk) normaal. CPU & HDD beide rond de 50 graden
[ Voor 3% gewijzigd door Kwastie op 01-07-2009 21:08 ]
When I get sad i stop being sad and be awesome instead