• skamperd
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-08-2009
hallo, ik zit met het probleem dat mijn pc erg warm word.
ik begrijp dat het ook komt omdat het nu wat warmer weer is, maar dit is volgens mij
niet goed voor mijn electronica.

mijn gegevens zijn:

behuizing - MS-tech lc-402
moederboard - MSI k9nneoV2
processor - AMD athlon 64x2 4400+
geheugen - 6gb kingston valueram
videokaart - ASUS EN8800GT
harddisks - 2x samsung ide, 1x samsung sata
voeding - Chieftec GPS450AA

mijn temperaturen zijn gemiddeld (in graden):
CPU - 65
System - 48
HDD's - 40
VGA GPU - 68
VGA RAM - 55

en dit heb ik met verschillende programma's en in de bios gecontroleerd.
deze temperaturen zijn nog maar als de pc niks hoeft te doen :|
als fan's heb ik:
voorkant - 1x 120mm
zijkant - 1x 80mm
achterkant - 1x 80mm
en dan in de voeding die bovenin hangt 2 fan's

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of advies geven, ik zit zelf aan en nieuwe behuizing te denken.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

echt schokkend is het allemaal niet.

We weten verder niet hoe alles er uitziet en ook niet waar je in huis zit.

Dus uitgaande van een normale situatie is er niks schokkend aan het handje.

Als je geen uitval hebt of andere problemen lekker laten zitten.

Wel kan je kijken of de airflow in de kast goed is.
Mocht het echt te heet worden knalt je pc wel uit, zonder direct schade daarvan te ondervinden.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Sja wat denk jezelf. Met een extra caseventilator moet het al voldoende zijn je system, hdd's en vga goed te koelen. Je cpukoeler kun je beter ook eens opnieuw installeren. Maar wat zijn de loadtemps?

http://specs.tweak.to/16567

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-01 22:43
Stof eruit halen.

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Op zich had je dit wel op kunnen zoeken op het internet, maar om je de moeite te besparen: je pc is niet te heet. Dit soort temperaturen kunnen inderdaad voorkomen en de meeste computers met een vergelijkbare configuratie zullen dit soort temperaturen laten zien.

Onder load stijgen de meeste temperaturen nog meer, die van je GPU zal waarschijnlijk wel tussen de 80-90 gaan zitten. De elektronica kan dit soort temperaturen ook makkelijk hebben. Ook is het inderdaad warm buiten, wat de boel iets opwarmt.

Dus bespaar je de moeite en het geld om een nieuwe kast te kopen, tenzij je het wil doen om je beter te voelen; qua performance zal je echt niets noemenswaardigs merken.

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Gebruik je gewoon de standaard koeler op je AMD? Misschien is kijken voor een andere.

Arctic Freezer 64 Pro of een Scythe Mugen :)

• skamperd
hmm oke, ik dacht dat het wel aardig hoog was, maargoed.
ik ben er al een tijdje mee aan het kijken en op internet vind ik lagere temperaturen wat men normaal vindt.
ik kan anders ook wel een betere cpu koeler proberen en evt betere fans plaatsen ipv die goedkope dingetjes.
ik heb niet echt het idee dat er veel lucht door mn kast stroomt.

zijn dit goeie fan's? Tacens Ventus Pro Ice 12cm ?
link: http://www.alternate.nl/h...us_Pro_Ice_12cm/-1071802/?

groeten.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:00

F.West98

Alweer 17 jaar hier

en anders wat extra koelpasta!! ;)

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• skamperd
ik gebruik de originele koeler nog ja.
welke fan's van 80mm, en welke cpu koeler adviseren jullie mij?

• Plakjekaas
Heb zelf 2 van deze in mijn kast zitten: http://www.mnm-computers....200_627&products_id=10665

• skamperd
ik kan helaas maar 1 120mm fan in mijn kast plaatsen, en ik zag al wel dat 80mm fan's veel meer geluid maken met dezelfde luchtverplaatsing.

• Plakjekaas
skamperd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 19:31:
ik kan helaas maar 1 120mm fan in mijn kast plaatsen, en ik zag al wel dat 80mm fan's veel meer geluid maken met dezelfde luchtverplaatsing.
Ik denk dat de temp van je cpu zekers zal dalen met een betere CPU koeler.

De Scythe Mugen is erg populair hier op Tweakers, maar kijk eerst goed of deze zal passen in je kast.

Maar er zijn ook wat kleine koelers: Arctic Freezer 64 Pro of Cooler Master Hyper TX 3.

Voor een 80mm koelertje moet je ff rustig rond kijken en eventueel reviews lezen welke stil zijn en goed koelen.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

nogmaals de boel koel houden is beter maar er is hier niks schokkends aan de hand.

Mijn zooi is op dit moment ook warmer dan normaal, en ik ben wel OC en heb grote koeler op de CPU en grote koeler op de GK.

CPU bijvoorbeeld staat nu op 66 graden en moederbord op 44 graden.

HDD tenslotte staat op 42 graden.

Niks aan het handje dus.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

lol je maakt een grapje mag ik hopen? teveel pasta warmt dat ding alleen maar op..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

check eens je airflow, heb ik ook veel problemen mee gehad, toch wel een grote verschil :D
en anders ja, met de compressor in je pc hé :p
Wat mij wel opvalt is dat de temperaturen van AMD veel hoger staan dan die van Intel

• turkeyhakan
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een AMD Phenom 2 995BE, deze is idle 40 graden en load 58..
Ik gebruik de boxed koeler. Ik heb een Antec Nine Hundred Two, en nog een Sidefan.

Alle fans draaien op 100%.

Dus, mijne is zeker lager dan de hier genoemde Intel Processor. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 05-07-2009 18:49 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:13
turkeyhakan schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:49:
Ik heb een AMD Phenom 2 995BE, deze is idle 40 graden en load 58..
Ik gebruik de boxed koeler. Ik heb een Antec Nine Hundred Two, en nog een Sidefan.

Alle fans draaien op 100%.

Dus, mijne is zeker lager dan de hier genoemde Intel Processor. ;)
EDIT: verwijderd..

[ Voor 3% gewijzigd door Lumics op 05-07-2009 18:55 ]

Verwijderd

Alle temperaturen zijn oke, op de CPU na vind ik zelf.
Je zou kunnen kijken in je bios naar je Vcore. (Voltage op de CPU)
Als deze op auto staat, ga dan naar de PC health status om te zien hoeveel voltage er nu op staat.

Daarna stel je hem zelf in, stel hem dan in op een tiende lager, opslaan -> pc starten -> kijken als het allemaal stabiel is, dus zet je pc goed onder load (kan evt. met speciale programma's zoals Prime95)
Check onder tussen natuurlijk je temperaturen, Zijn deze dan koeler? Dan ligt het aan je voltage.
Mocht je pc dan gewoon stabiel draaien, dan kan je dat voltage blijven gebruiken.

Loopt hij niet stabiel; dan zet je hem iets minder dan een tiende terug daar kan je gewoon een beetje mee spelen zolang je niet de Vcore hoger in gaat stellen dan hij standaard was. Dit heeft ook geen nut en is in principe alleen maar gevaarlijk dan.. Mocht het niet willen; zet je de Vcore gewoon weer terug zoals hij was.

Dan is het waarschijnlijk een ander probleem,
En tja, zoals hierboven al was aangegeven helpt uitstoffen en je airflow nakijken.

Succes!

Edit; wil er nog wel even bij toevoegen dat ik het zelfde probleem had, alhoewel dit wel met een E8400 was. Maar het proberen kan geen kwaad..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 12:18 ]

Pagina: 1