Al enige tijd heb ik een Dell XPS laptop, maar sinds kort geeft hij sporadisch spontane piepjes. Met sporadisch bedoel ik ook niet meer dan eens op een dag en meestal zit er een aantal dagen tussen voordat ik het weer eens hoor. Als ik ga kijken, de laptop staat meestal altijd aan, dan is er niets te vinden. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en of het kwaad kan?
Een knop die niet goed terug veert en daardoor blijft hangen?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Kun je het geluid eens beter omschrijven? Hoge piep, lage piep? En is het sinds de ware dagen?
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs
Verwijderd
luister eens goed naar de hardeschijf misschien komt het daar vandaan of de cooler voor de cpu
Volgens mij zitten er geen knoppen vast. Meestal zijn het twee piepjes kort achter elkaar. Het is nu een keer of vier in totaal voorgekomen. Eigenlijk klinkt het een beetje als van die oude DOS desktops van de jaren '90. Die piepten in mijn herinnering ook zo bij errors etc.
Wat voor programma's draai je op het moment van de piepjes (ook in de achtergrond)?
Is je geluidskaart driver geinstalleerd? (misschien dat het OS een fallback doet op pc-speaker als de geluidskaart het niet doet).
Wat ben je met de laptop aan het doen tijdens te piepjes?
Is je geluidskaart driver geinstalleerd? (misschien dat het OS een fallback doet op pc-speaker als de geluidskaart het niet doet).
Wat ben je met de laptop aan het doen tijdens te piepjes?
Interessant, ik heb het zelfde, maar dan met een HP notebook. Die geeft sporadisch ook een harde hoge piep, ik vermoed dat het bij de harde schijf vandaan komt. Mijn laptop heeft '3D driveguard', dat de schijf beschermt tegen schokken (erg leuk, als je de laptop op en neer beweegt geeft dat een soort Star Wars light saber achtig geluid
). Maar verder heeft ook niemand een idee wat het is.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Eigenlijk doe ik op dat moment niets, maar doorgaans staat er een veelvoud aan Mozilla tabbladen en vensters open en misschien nog MSN en Word. Op de achtergrond draait zo'n enorme hoeveelheid dat ik het bij god niet weet.
Staat je microfoon ingang misschien open? Misschien vangt hij iets op, en versterkt het.
Vooral als je ge-voiped hebt, wil dat nog wel eens het probleem zijn.
Vooral als je ge-voiped hebt, wil dat nog wel eens het probleem zijn.
Kan het temperatuuralarm van de BIOS zijn. Controleer eens in je BIOS of dat aanstaat en bij welke temperatuur.
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Dat kan vanalles zijn:
- Hoge temperatuur.
- Slaapstand
- Laag accuniveau
- Fouten
Misschien kun je op Google of je handleiding vinden wat het is? Zit er een bepaald patroon in (lang, kort, hoog of laag, hoeveel keer achtereen)?
- Hoge temperatuur.
- Slaapstand
- Laag accuniveau
- Fouten
Misschien kun je op Google of je handleiding vinden wat het is? Zit er een bepaald patroon in (lang, kort, hoog of laag, hoeveel keer achtereen)?
Om te beginnen eens in je eventviewer kijken of je (critical) errors hebt ???
GamiQ, de game notes app met game maps!
Dat zijn misschien wel goede suggesties, maar ik ben echt een leek. Waar vind ik de BIOS? of de eventviewer?
Mijn vader heeft een Toshiba met een bepaald type/merk hardeschijf. Deze geeft regelmatig een piep (meerdere malen op een dag). Dit komt omdat de hardschijf "te" warm wordt, maar voor de schijf kan het geen kwaad. Geen idee meer om welk model het ging (van de schijf) en de enige oplossing was het vervangen van de schijf voor een andere.
Heb ook een Dell XPS en ik denk dat dit inderdaad van de harde schijf komt. Dat kan geen kwaad verder.
Dit heb ik ook gehad bij mijn Inspiron laptop. En ook bij 2 andere inspirons die ik ken.
Het geluid (wat overigens uit de speakers lijkt te komen) komt op volledig willekeurige momenten en kan dit nergens aan koppelen.
Heb er eigenlijk nooit iets van aangetrokken en ook nooit problemen met de laptop gehad, dus lijkt me meer een Dell kwaaltje ofzo?
Het geluid (wat overigens uit de speakers lijkt te komen) komt op volledig willekeurige momenten en kan dit nergens aan koppelen.
Heb er eigenlijk nooit iets van aangetrokken en ook nooit problemen met de laptop gehad, dus lijkt me meer een Dell kwaaltje ofzo?
Het lijkt me niet dat dat door de harde schijf komt. Bij mijn laptop gebeurt het alleen als ik helemaal niks doe. Wat de oorzaak is weet ik niet, maar het hangt samen met de belasting van de cpu. Dus als ik cpuidle draait of een mp3'tje afspeel (vaak met volume op 0) is het weg.
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Kan het mischien zijn dat CPU C4 enabled staat in je BIOS?
[ Voor 4% gewijzigd door thr- op 06-07-2009 14:08 ]
Mijn Dell-bios biedt die optie niet maar het lijkt er wel wat mee te maken te hebben.thr- schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:05:
Kan het mischien zijn dat CPU C4 enabled staat in je BIOS?
Onder Linux kun je met powertop zien in welke cpu-state je cpu het meeste zit.
Your CPU supports the following C-states : C1 C2 C3 C4
Your BIOS reports the following C-states : C1 C2 C4
edit: hier een heel verhaal met 4 mogelijke opties, waarvan het door mij genoemde cpuidle er dus 1 van is. http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=276661
[ Voor 15% gewijzigd door Aike op 06-07-2009 15:48 ]
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Ik heb ooit tijdelijk een Samsung 320 GB SATA schijf in een Dell Latitude D820 gehad en die gaf ook af en toe een harde piep. Ik heb de schijf nu in een externe behuizing zitten en nooit weer een piep gehoord, net zoals met de originele schijf die nu weer terug in de Dell zit.
[ Voor 9% gewijzigd door MegaTronics op 06-07-2009 15:50 ]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Wat een hoop suggesties! Ik hoop dat jullie gelijk hebben dat het weinig kwaad kan. Misschien is het wel logisch dat de harde schijf te warm wordt. Anders zou ik het ook niet weten. Het is sinds dit topic ook niet meer voorgekomen. Even afwachten of het weer gebeurt als het weer warmer wordt.
Pagina: 1