Ik heb een paar maanden geleden in opdracht van partij X een twintigtal foto's gemaakt voor in hun archief. Deze foto's zullen gebruikt worden in uiteenlopend drukwerk. Hiervoor heb ik een bedrag per foto èn een vergoeding van m'n uren ontvangen. Nu mailt partij Y mij dat ze ook wel interesse hebben in de foto's. Partij Y zit "in het vaarwater" van partij X. Het zijn geen concurrenten, maar het is wel goed mogelijk dat een lezer van de publicaties van X ook de publicaties van Y leest. Voor partij X kan het dus een beetje goedkoop overkomen als een lezer exact dezelfde foto terugziet in een publicatie van Y. Met partij X zijn geen expliciete afspraken gemaakt over exclusiviteit o.i.d. Ik heb zelf het auteursrecht, X heeft een licentie om de foto's te gebruiken.
Wat is nu wijsheid? Aan de ene kant vind ik het een beetje raar om ze aan Y te verkopen, ook omdat X me heeft betaald voor de uren die erin zaten. Aan de andere kant, er zijn geen afspraken gemaakt met X over exclusiviteit. Voordat ik contact op ga nemen met X wil ik even jullie mening.
De opties zijn zo ongeveer:
1. Foto's gewoon nog een keer verkopen, had X maar exclusiviteit moeten bedingen
2. Foto's niet verkopen, ik kan zelf ook wel bedenken dat ze min of meer exclusief zijn
3. Y een bedrag aan X laten betalen voor de uren, plus een bedrag aan mij voor de rechten
4. Nieuwe, soortgelijke foto's maken voor partij Y zodat er überhaupt geen probleem is
Oh ja, ik wil beide partijen graag te vriend houden
Wat is nu wijsheid? Aan de ene kant vind ik het een beetje raar om ze aan Y te verkopen, ook omdat X me heeft betaald voor de uren die erin zaten. Aan de andere kant, er zijn geen afspraken gemaakt met X over exclusiviteit. Voordat ik contact op ga nemen met X wil ik even jullie mening.
De opties zijn zo ongeveer:
1. Foto's gewoon nog een keer verkopen, had X maar exclusiviteit moeten bedingen
2. Foto's niet verkopen, ik kan zelf ook wel bedenken dat ze min of meer exclusief zijn
3. Y een bedrag aan X laten betalen voor de uren, plus een bedrag aan mij voor de rechten
4. Nieuwe, soortgelijke foto's maken voor partij Y zodat er überhaupt geen probleem is
Oh ja, ik wil beide partijen graag te vriend houden