8x8 vs 16x1 voor SLI opstelling 8800GTS?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een wat ouder SLI moederbord van MSI. Dit bord voldoet voor mij nog prima, en ook de processor is nog goed een E6400 welke wellicht zodra ik tegen een koopje aanloop nog kan upgraden naar een Quadcore.

Verder heb ik 4gb ram erin zitten.

Welnu, mijn huidige kaart is een 8800GTS640 van MSI. Prima ding, draait alles nog goed, maar ik héb wel een SLI bord. Dit is een 8x8 of 16x1 opstelling, dus ik moet kiezen, momenteel draait het in 16x1 uiteraard.

Als ik besluit om voor weinig ergens zo'n 2e kaart bij te vinden (moet niet moeilijk zijn, de nieuwe zijn net zo duur en allemaal sneller) moet ik dus 'terug' schakelen naar 8x8 PCI-E.

Gaat dit een performancebottleneck opleveren? Gebruikt mijn kaart uberhaupt de volle bandbreedte van een PCI-E x16 slot? Er gaan immers ook GTX295 in hetzelfde slot en die zijn makkelijk 4x sneller dan de mijne...

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-04 06:12
Bij mijn weten haalt de kaart die je er nu in hebt zitten dat bij lange na niet. PCI-E 8x is ruim voldoende!

Verwijderd

Is het niet beter een tweedehands 4770/4850/4870 te halen? Met wat geluk heb je voor 80 een 4870 (de nieuwe is toch maar 110), die is makkelijk sneller dan een SLi 8800GTS opstelling. Ik weet niet hoeveel jouw kaart nu waard is, laten we zeggen 40-50, dan is het nog steeds beter je eigen kaart te verkopen een een andere te halen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja maar maar maar maar dan heb ik een Ati -O-

Verwijderd

Sigma2k8 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:39:
Bij mijn weten haalt de kaart die je er nu in hebt zitten dat bij lange na niet. PCI-E 8x is ruim voldoende!
PCIe 2.0 x8 wel, PCIe x8 niet. ;)

Dus over wat voor moederbord heeft HTT-Thalan? :)
HTT-Thalan schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:55:
Ja maar maar maar maar dan heb ik een Ati -O-
Dus meer prestatie voor je geld vind je slecht? 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 16:58 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:57:
[...]

PCIe 2.0 x8 wel, PCIe x8 niet. ;)

Dus over wat voor moederbord heeft HTT-Thalan? :)

[...]

Dus meer prestatie voor je geld vind je slecht? 8)7
P6N Platinum SLI van MSI.

Meer prestatie valt nog te bezien, ik heb een tiental ATI kaarten in mijn handen c.q. bezit gehad over de laatste jaren en niet eentje was zonder problemen. Als die extra performance betekent dat ik elke week met mijn drivers oid zit te kloten, dan liever het oude vertrouwde en misschien iets langzamere Nvidia :P

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:47
Meen je dat echt?
Ik heb ook die 8800GTS 640MB gehad (en nog een 8800GT & 9800GTX) maar na mijn eerste ATi te hebben gekocht (4870 1GB) wil ik toch echt nooit meer terug hoor... Misschien is dit pas vanaf de HD4*** kaarten zo, maar Nvidia > ATi in drivers op dit moment? No way!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Paprika schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:09:
Meen je dat echt?
Ik heb ook die 8800GTS 640MB gehad (en nog een 8800GT & 9800GTX) maar na mijn eerste ATi te hebben gekocht (4870 1GB) wil ik toch echt nooit meer terug hoor... Misschien is dit pas vanaf de HD4*** kaarten zo, maar Nvidia > ATi in drivers op dit moment? No way!
nvidia vind ik nog steeds stukken beter als ati mijn gtx295 hobbelt ati's 4890 in sli nog steeds voorbij..

so nvidia is nog steeds beter t kost wat meer maarja wie voor prestaties gaat moet toch echt bij nvidia wezen..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Paprika
Tja, als je die 2 4890s in SLi zet zullen ze inderdaad ook niet echt beter gaan presteren.... Tevens zeker allemaal TWIMTBPlayed games (nvidia optimized)?

En ik denk ook niet dat TS dat budget heeft dus die post maakte hier eigenlijk niet echt uit....

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 01-07-2009 17:27 ]

Verwijderd

Xenomorphh schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:22:
[...]

nvidia vind ik nog steeds stukken beter als ati mijn gtx295 hobbelt ati's 4890 in sli nog steeds voorbij..
Zal wel komen doordat je ze alleen maar in CrossFire kunt zetten, maar dan zijn ze ook duidelijk sneller dan een GTX295. ;)
Maar laten we er maar geen ATi vs nVidia topic van maken. ;)
Geen PCIe 2.0 dus, een tweede 8800GTS 640 kan wel een optie zijn, maar meer dan zo'n 60 euro is die tweedehands niet meer waard.
Dus of een tweedehands of een nieuwe videokaart GTX 260/275 of HD4870/4890 gaat een mooie prestatie winst op leveren.

Maar de vraag is natuurlijk of de voeding al dit moois wel aan kan? :P
Xenomorphh schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:33:
[...]

heb jij de revieuw gelezen op tweakers.net over gtx 295 vs 2 hd4890's in crossfire dan blijkt toch egt dat nvidia sneller is en laten we dat idd maar niet doen ;)

edit: reviews: Twee HD 4890's in CrossFire versus de GTX295
Leek mij toch wel vrij duidelijk dat reviews op Tweakers.net altijd al aardig slecht zijn geweest en zo ook deze. ;)
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_4890_CrossFire/

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 17:37 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:30:
[...]

Zal wel komen doordat je ze alleen maar in CrossFire kunt zetten, maar dan zijn ze ook duidelijk sneller dan een GTX295. ;)
Maar laten we er maar geen ATi vs nVidia topic van maken. ;)
heb jij de revieuw gelezen op tweakers.net over gtx 295 vs 2 hd4890's in crossfire dan blijkt toch egt dat nvidia sneller is en laten we dat idd maar niet doen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Xenomorphh op 01-07-2009 17:34 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Paprika
Xenomorphh schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:33:
[...]

Heel vreemd is die bevinding niet, want Nvidia is al sinds tijden heer en meester in de game-engine die gebruikt wordt in zowel Call of Duty: Modern Warfare als in Call of Duty: World at War. Een relativering is dat er 'slechts' vijf games zijn getest. Populaire spellen als Race Driver: GRID en het nieuwe spel HAWX vallen vaak uit in het voordeel van AMD's videokaarten.
:+

@ TS:

Je kunt bij deze eens kijken:
V&A aangeboden: XFX GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-THD9
Maar die is zo gek dat je beter een nieuwe kaart kunt kopen. ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb het geld wel, maar ik heb het er niet voor over. Ik heb het nu niet persé nodig, maar besef me wel dat dit wel eens het ideale moment kan zijn om voor weinig nog even een boost aan mijn pc te geven. Ik wil er zo min mogelijk aan uitgeven én heb een grafhekel aan ati. Ik heb al een marktplaats advertentie gemaakt om zo'n kaart te zoeken iig.

Mijn voeding is een recent vernieuwde Coolermaster 550w, dus die trekt dat wel dunkt me.

Als ik inderdaad voor 4 of 5 tientjes zo'n 2e kaart erbij kan plaatsen is dat toch prima? Alle extra performance is meegenomen. Dat was ook het hele principe achter SLI, dat je later goedkoop kunt upgraden ipv weer een nieuwe monsterkaart kopen met bijbehorende nieuwe voeding enzo :P

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-07-2009 23:04 ]

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:04:
Ik wil er zo min mogelijk aan uitgeven én heb een grafhekel aan ati.
Is wel zonde natuurlijk nu schrap je voor je zelf al de helft van het assortiment en waarschijnlijk ook nog eens dat met de beste prijs/prestatie verhouding. ;)
En dat jij problemen hebt met ATi kaarten zegt meer over je zelf dan over ATi aangezien anderen er geen problemen mee hebben. ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:08:
[...]

Is wel zonde natuurlijk nu schrap je voor je zelf al de helft van het assortiment en waarschijnlijk ook nog eens dat met de beste prijs/prestatie verhouding. ;)
En dat jij problemen hebt met ATi kaarten zegt meer over je zelf dan over ATi aangezien anderen er geen problemen mee hebben. ;)
Ook als ik wél bereid was een Ati te kopen is mijn eis dat het zo min mogelijk moet kosten om meer performance te krijgen. Ik ben dus niet op zoek naar de beste prijs/prestatie verhouding, maar naar de goedkoopste upgrade die mijn systeem kan hebben, en dat is dan nog steeds een 2e nvidia erbij.

Geloof me nou maar, 'hell will freeze over' voordat jij mij een Ati verkoopt.

Ik wilde vooral weten of dat 8x/8x verhaal geen issies zou opleveren, en blijbaar is dat niet het geval. Ik ga dus lekker op zoek naar een 2e MSI Nvidia kaartje, bedankt voor alle adviezen en lange neus naar alle Ati-fanboys 8)

• nedernakker
  • Laatst online: 16-11-2024
geef jij maar lekker geld uit aan een kaart die toch wordt tegengehouden door je cpu en matig presteert vanwege de meestal niet optimale schaling van SLI. own ik wel gewoon verder hier met mijn 4890's in crossfire

edit: gebrekkig nederlands aangepast

@ hieronder

dit is mijn lange neus terug naar de Nvidia fanboy die goed advies van meerdere mensen in de wind slaat om voor zo min mogelijk betere prestaties te halen

Gelukkig staan we op gelijke hoogte, alhoewel, mijn verhaal heeft tenminste een kern van waarheid wat de verwachtte prestaties aangaat. Jouw verhaal echter raakt kant nog wal, iedereen die per ongeluk een d ipv een t schrijft heeft dus zijn school niet afgemaakt?

Fijn dat je jezelf zo superieur voelt, zegt ook een hoop over hoe je denkt over 95 % van alle bezoekers hier. Aangezien er hier in iedere post wel schrijffouten staan. Weetje, doe anders even een spellingscontrole over het hele forum, stuur mij dan de resultaten even toe, zal ik beoordelen of je het goed hebt gedaan...

hell... als je het goed doet krijg je zelfs een lollie

[ Voor 67% gewijzigd door nedernakker op 02-07-2009 06:56 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
nedernakker schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:48:
geef jij maar lekker geld uit aan een kaart die toch wordt tegengehouden door je cpu en matig presteerd vanwege de meestal niet optimale schaling van SLI. own ik wel gewoon verder hier met mijn 4890's in crossfire
Waar is die post goed voor? Ik vraag me af wat je denkt dat je er mee kan bereiken, of uberhaupt wil bereiken.
Misschien dat je dat kan uitleggen, want ik kan in dat brakke nederlands van jou niet lezen hoe je de topic starter helpt uit te zoeken of 8x8 minder snel is dan 16x1.

Misschien dat je eerst naar school kan gaan, misschien na de nodige dwangmatige begeleiding van je ouders een examen in nederlandse schrijfvaardigheid halen (laten we dan wel stellen dat je dan minimaal de HAVO versie aan moet kunnen).

On topic:

Gewoon een goedkope nvidia er bij zetten, kost minder dan een nieuwe kaart en levert misschien meer op.
Voeding had je al gecontroleerd he?

[ Voor 0% gewijzigd door johnkeates op 02-07-2009 00:01 . Reden: On topic aangegeven.. ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

nedernakker schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:48:
geef jij maar lekker geld uit aan een kaart die toch wordt tegengehouden door je cpu en matig presteert vanwege de meestal niet optimale schaling van SLI. own ik wel gewoon verder hier met mijn 4890's in crossfire
Zo maat waar slaat dat dan op lekker vergelijken he 2e 8800gts en hd4890's in crossfire.. ja dan kan ik ook zeggen iemand met 2 gtx285's ownt jou lekker ja sorry maar jou post is echt gewoon onzin.. mijne nu ook maargoed

Verwijderd

johnkeates schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 00:00:

On topic:

Gewoon een goedkope nvidia er bij zetten, kost minder dan een nieuwe kaart en levert misschien meer op.
Wel een 8800GTX 640MB natuurlijk niet zo maar een nVidia kaart. ;)
Voeding had je al gecontroleerd he?
Dat is idd wel een goede. ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan ook een 2de hands nvidia halen uit de GTX2xx reeks. Je moet wel al een GTX260 hebben om sneller te zijn als 2x8800GTS maar stel je vind een GTX260 C216 voor onder de €100 2de hands en je verkoopt nu jouw 8800GTS voor €40 Dan heb je een kaart die ongeveer even snel is, stiller is, zuiniger is en minder warm wordt als een opstelling met 2 8800GTS'en.
Of je houd natuurlijk jouw kaart en gebruikt die als physics kaart, dat is ook een mogelijkheid.

Nog snel even offtopic. Een GTX 295 is ongeveer even snel als een opstelling met 2x4890. Maar voor het geld van een GTX 295 kan je bv ook 3x4870 halen en dan heb je nog bijna €100 over. Alleen spijtig dat ik er zo snel geen benches van kan vinden die 3 4870's vergelijkt met een GTX 295.
Even een vergelijking:
#ProductPrijsSubtotaal
2Club3D HD 4890 1024MB GDDR5€ 158,83€ 317,66
1Gainward GeForce 295 GTX 1792MB DDR3€ 399,90€ 399,90
3XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 Standard€ 107,40€ 322,20
Importeren
Ik heb overigens geen voorkeur voor ati of nvidia, ik volg zo wat de technologie en maak bij de aankoop zelf een persoonlijke keuze. mijn vorig systeem was een amd cpu met een nvidia kaart en nu heb ik een intel cpu met een ati kaart.

En als de TS nu een nvidia wil, dan is dat natuurlijk zijn persoonlijke keuze. Ik vind dat er niks mis is met fanboyisme zolang die personen hun keuze niet op iemand anders willen opdringen.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 02-07-2009 12:31 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Is het tegenwoordig ook mogelijk om verschillende Nvidia chipsets te mixen dan? Ik dacht dat SLI nog altijd de 'beperking' had van 2 identieke kaarten. Dat Physx idee is niet slecht, ik heb wel een aantal spellen draaien die daar wat mee doen.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:47:
Is het tegenwoordig ook mogelijk om verschillende Nvidia chipsets te mixen dan? Ik dacht dat SLI nog altijd de 'beperking' had van 2 identieke kaarten.
Ja is idd zo.
Dat Physx idee is niet slecht, ik heb wel een aantal spellen draaien die daar wat mee doen.
Niet? PhysX stelt nog niks voor. ;)

• kluyze
  • Niet online
Ik bedoelde een GTX 260 ipv jouw 8800GTS, dan is de snelheidswinst ongeveer even groot als bij een extra 8800GTS maar je hebt als voordeel dat je natuurlijk een nieuwere kaart hebt met de ondersteuning van nieuwere technologieën. En wat ik gelezen heb is er een grote kans dat die GTX 260 stiller is als 2 8800's in sli. Een enkele kaart gaat waarschijnlijk ook minder verbruiken en minder hitte produceren. Maar dat moet je zelf eens opzoeken. Natuurlijk zit je ook met de rest van je systeem maar een E6400 is toch een redelijke cpu nog.

En stel dat je een 2de hands GTX 260 C216 in handen kunt krijgen voor €80 en je verkoopt dan die van jou voor bv €40 dan heb je die voor hetzelfde geld als dat je een 8800GTS bij koopt.

Je kan dan ook kiezen om een 260 en een 8800 tegelijk in je systeem laten steken, dan is het iets duurder uiteraard. Maar dan zet je die niet in sli maar je kan die gebruiken als physics kaart.
En het stelt op het moment misschien nog niet zo veel voor maar als je toch een extra kaart zou hebben liggen dan is het natuurlijk ook geen moeite. Je kan die dan wel natuurlijk niet verkopen.

Het is maar een voorstel natuurlijk.

Edit: Bleh, het is bijna een kopie geworden van mijn vorige post ... nuja als je maar begrijpt wat ik wil zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 02-07-2009 12:29 ]

Verwijderd

kluyze schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 12:28:
Ik bedoelde een GTX 260 ipv jouw 8800GTS, dan is de snelheidswinst ongeveer even groot als bij een extra 8800GTS maar je hebt als voordeel dat je natuurlijk een nieuwere kaart hebt met de ondersteuning van nieuwere technologieën.
Welke nieuwe technologieën dan? nVidia is de laatste tijd alleen maar aan het rebranden. :X

• kluyze
  • Niet online
Is de GTX 260 C216 een rebrand van de 8800 dan? Ik weet het niet, het is wel een van de redenen dat ik voor ATI gekozen heb een maand of zo geleden. De reputatie van nvidia was zowat aan het achteruit gaan.
Ik dacht dat de 2xx reeks toch nog redelijk wat nieuwe producten hadden en dat het voornamelijk de 8000 en 9000 reeks was.
De 250 dacht ik was een rebrand, maar de 260 ook? Nuja ik zeg het ... ik weet het niet.

Verwijderd

De GT260 is idd niet een rebrand, maar dat zei ik ook niet. ;)
Ik zei wel dat die geen noemswaardige nieuwere technologieën ondersteund, zoals DirectX 10.1 en Shader Model 4.1.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 13:09 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wel, stroomverbruik is geen issue. We betalen inclusief. Die brug steken we wel over als ik een eigen huis koop volgend jaar. De pc moet het tot die tijd uithouden, dwz, genoeg performance leveren voor wat ik wil doen, en dat loopt nu op het randje.

Physx is iets wat ik zeker interessant vind, ook al is het misschien nog niet volwassen genoeg. SLI daarintegen levert misschien wel net zo veel of nog meer performance dan ik zou winnen doordat een extra physx-kaart mijn hoofdvideokaart en/of cpu ontlast. Geluidsniveau is ook niet echt een issue voor mij, ik slaap nog door een reveille heen.

50 euro is niet veel voor een theoretische verdubbeling van de doorvoer, vermits de FSB geen bottleneck word. De CPU wordt het denk sowieso ik niet, het is geen snelheidsmonster meer maar ze zitten wel aardig in elkaars performance-range. Bovendien heb ik een beetje headroom, ik draai eigenlijk altijd wel een VMware Server op de achtergrond mee, wat andere tools, en heb alle Aero-eyecandy aanstaan op mijn 64bits Vista Ultimate installatie. Dit kan allemaal uit daar waar het nodig is.

Een nieuwe kaart is echter wel weer minimaal 100 euro en dat is 2x zo veel als ik bereid was hieraan te spenderen. Ik heb ook al een gitaar gekocht deze maand en we willen ook nog een kleine vakantie doen volgende maand :P

- edit -

Wat een f*cking hoge afschrijving trouwens, kaart heeft nieuw 400 euro gekost anderhalf jaar terug, moet nu nog 50 euro opbrengen... zelfs een Alfa Romeo is een betere investering ;(

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-07-2009 15:47 ]

• Paprika
[b][message=32195444,noline]
Wat een f*cking hoge afschrijving trouwens, kaart heeft nieuw 400 euro gekost anderhalf jaar terug, moet nu nog 50 euro opbrengen... zelfs een Alfa Romeo is een betere investering ;(
Tja, daar zit je mee...

15-01-07
Asus 8800GTS 640MB -> 428,50 euro -> 04-01-08 kreeg ik er nog 180 incl verzendkosten voor

16-01-07
Asus 8800GT -> 232.90, hier kreeg ik wel nog 140 incl. verzendkosten voor op 23-03-08

31-03-08
Asus 9800GTX -> 294,93 euro -> 110 euro voor gekregen 29-09-08

26-09-08
Sapphire 4870 (1GB) -> 278,50 euro -> zal ik nu nog een 100 euro voor krijgen

De vooruitgang maakt het voor de beurs een erg groot verlies. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 02-07-2009 16:23 ]

Pagina: 1