Uit de losse pols, met standaardinstellingen, zoals 90 procent van de gebruikers foto's zal nemen met een telefoon. Dat lijkt me zinning om te testen, en niet hoe goed de foto's zouden zijn als je alle omstandigheden zo aanpast dat de foto er het beste uitziet.
Hier kan ik mij toch echt niet in vinden. Ja, het is zinnig om te kijken hoe goed een camera het doet vanuit de hand, maar test dat dan wel bij slechte lichtomstandigheden. Overdag heeft elke camera een korte sluitertijd en zal er dus logischerwijs een foto uitrollen die even scherp is als vanaf een statief, mits je niet op een trampoline aan het springen bent.
De vergelijkingsshots 'door de jaren heen' op straat vind ik om eerlijk te zijn behoorlijk onzinnig. Wat kan ik hieruit nou opmaken? Eerst dacht ik dat een bepaalde camera een erg slechte DR had, maar toen bleek dat ik een bewolkte foto aan het vergelijken was met een andere foto die een blauwe lucht had.
Pak het eens professioneel aan. Test alles wat aan camera's binnen komt nou eens op dezelfde manier. En dat is wat anders dan 'hoe goed de foto's zouden zijn als je alle omstandigheden zo aanpast dat de foto er het beste uitziet.'. Gelijke omstandigheden != beste omstandigheden.
Koop voor een paar tientjes een daglichtlamp, een gloeilamp en een reproduceerbaar onderwerp, het liefst iets dat mensen met andere reviews kunnen vergelijken of met iets dat ze ook zelf kunnen aanfschaffen. Denk bijvoorbeeld aan een Gretag Macbeth colorchecker:
of leg een rijtje gekleurde krijtjes naast elkaar zoals op o.a. DPReview.
Vervolgens maak je zowel met de daglichtlamp als de gloeilamp foto's van het onderwerp, eventueel nog op verschillende standen/witbalansen/isos et voila: perfecte platen om onderling te vergelijken, ook als camera X al weken weg is.
Je kunt dan heel makkelijk kijken welke camera de beste automatische witbalans heeft, welke de beste huidtinten weergeeft, of ze goed om kunnen gaan met kunstlicht etc.
Dat zegt 1000x meer dan foto's van een straat met op elke foto totaal andere omstandigheden
Kost een paar tientjes en het maakt je review veel nuttiger voor de lezers. Lezers hebben dat door en de reviews zullen meer lezers trekken. Meer advertentie-inkomsten -> zaakje betaalt zich dubbel en dwars terug
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX