[Mediacenter] Beste netwerkopstelling en componenten

Pagina: 1
Acties:

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Beste allemaal,

Ik ga op korte termijn op mezelf wonen en wil dan natuurlijk een fatsoenlijk home entertainment systeempje neerzetten. Dit hoeft niet het duurste van het duurste te zijn maar het moet wel goed werken en bovenal functioneel (makkelijk) zijn. Nu zijn er tegenwoordig diverse oplossingen te koop om hier aan te voldoen zoals bijv. met een setopbox, NAS, Yamaha neoHD mediacontroller of eigen gemaakte mediacenter door goedkope en zuinige mini pc samen te stellen. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer, wat nu eigenlijk voor mij een goede oplossing zou kunnen zijn om eenvoudig te internetten, films (ook HDMI) en muziek af te spelen in je huiskamer.

Ik heb op dit moment een goede desktop die ik straks in een aparte studeerkamer wil zetten aangezien ik daar regelmatig op game en dat liever achter mijn bureau doe. Hierdoor heb ik dus een separate oplossing nodig voor in de huiskamer. Mijn idee was om een router aan te schaffen om daar vervolgens mijn desktop op aan te sluiten en in de huiskamer een nettop te plaatsen (bijv. Acer Aspire Revo met Nvidia 9xxx chipset voor HDMI) en aan te sluiten op de router. Zodoende kan ik dan eenvoudig films en muziek overal van het netwerk kopiëren, bekijken en luisteren. Wellicht dat ik dan later nog een NAS wil toevoegen met RAID 5 configuratie maar ben hier niet bekend mee en weet absoluut niet hoe zoiets werkt of aangemeld moet worden op het netwerk / router.

1) Nu vroeg ik me af wat jullie van zo'n opstelling vinden? Hebben jullie andere suggesties of ervaringen?
2) Is het verstandig een nettop te gebruiken voor fims (o.a. HDMI) of is het beter om zelf een mini-pc samen te stellen door een mini-ATX met bijv. AMD cpu?
3) Bestaan er nettops en routers met Gb-LAN? Zo ja, welke adviseren jullie en waarom?
4) Speelt een nettop een HDMI signaal goed af?
5) Is een NAS later makkelijk toe te voegen en hoe werkt zo'n station?

Bij voorbaat dank voor reacties.

Groetjes,

KB.

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
antwoorden op je vragen:
1) een goede oplossing alleen zou ik alles in 1 keer doen, dus ook je nas, die sluit je aan zoals in de handleiding beschreven staat...oftwel meestal gewoon de kabel in de router en ip instellingen controleren en dan ben je klaar. het is eigenlijk ook gewoon een klein computertje met een grote harde schijf die geschikt is voor 24/7 gebruik.
2) ik zou zelf een minipc samenstellen als HTPC omdat het me erg leuk lijkt om te doen en omdat je zelf alle kosten in de hand hebt en ook zelf kunt bepalen wat je wel en niet wilt, je bent dus iets minder afhankelijk van de fabrikanten
3) er zijn routers met gblan en bijna alle nieuwe computers hebben nu wel standaard gigabit lan aansluitingen. Als je je htpc zelf samenstelt dan kan je dus bepalen of dat erin komt, de meeste moederborden hebben het standaard al.
4) als die aansluiting erop zit wel, waarom niet? de aansluiting zit er niet voor de sier.
5) ja, het werkt heel simpel via je webbrowser van iedere pc in het netwerk een meestal kan je ook via internet inloggen overal in de wereld met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je zelf een nas gaat maken met raid 5 dan is het allemaal wat lastiger, dan moet je dus alles zelf installeren in de kast en daarna alle benodigde software installeren, maar zoals ik al zei, wil je wat minder afhankelijk zijn van fabrikanten dan is dit je enige optie (lijkt mij). Als je iets in de winkel koopt staat alle software al op de NAS, maak je hem zelf dan zou ik gewoon een linux versie aanraden (heb ik zelf geen ervaring mee maar lijkt me erg leuk om me in deze vakantie in te gaan verdiepen).

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

K1LL3RB33 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:59:
1) Nu vroeg ik me af wat jullie van zo'n opstelling vinden? Hebben jullie andere suggesties of ervaringen?
Modem -> Router -> PC's, zie geen enkel probleem. Tis gewoon kabeltjes erin en klaar.
2) Is het verstandig een nettop te gebruiken voor fims (o.a. HDMI) of is het beter om zelf een mini-pc samen te stellen door een mini-ATX met bijv. AMD cpu?
HTPC nemen, dus zelf pc samenstellen en die gebruiken. Je wilt zeker weten dat je genoeg snelheid hebt, dan vallen nettops vaak al af. Je wilt gewoon Full-HD kunnen afspelen zonder gezeik.
3) Bestaan er nettops en routers met Gb-LAN? Zo ja, welke adviseren jullie en waarom?
Waarom Gigabit lan? Alleen handig als je bestanden gaat overslepen, voor streamen niet nodig.
4) Speelt een nettop een HDMI signaal goed af?
HDMI is een manier om data over te dragen, wat jij waarschijnlijk bedoeld is gewoon HD, Full-HD en HD-Ready. Dat kan een nettop niet altijd goed doen.
5) Is een NAS later makkelijk toe te voegen en hoe werkt zo'n station?
Gewoon kabel in router en klaar.
En ik kan eigenlijk elke vraag ook beantwoorden met en verwijzing naar Google, pricewatch of een van de FAQ's op GoT, zoals die van Netwerken. Beetje zelf zoeken voortaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• K1LL3RB33
Bedankt voor de reacties. Ik heb de mod gevraagd of het verstandig was deze vraag hier te posten. Het is ook zo dat op basis van jullie antwoorden mijn vragen wel specifieker worden.

2) Ik had zelf ook wel het idee dat een HTPC beter zou zijn. Echter kwam een collega van mij met de Acer Revo aanzetten omdat deze nettop de nieuwe Nvidia 9xxx chipset heeft. Echter wil ik wel gegarandeerd full HD films goed af kunnen spelen en vind het belangrijk dat er wel wat snelheid in zit. Mijn ervaring is dat dit bij nettops niet echt het geval is en vandaar ook mijn twijfels. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar een AMD platform aangezien dat op dit moment gewoon erg goedkoop is. Maar is een igp dan voldoende zoals bijv. 780G of is het verstandig om dan toch bijv. een 4350 kaart erbij te prikken?

3) Waarom geen Gb-lan? Is het een prijs argument om dat niet te doen (bijv. dure router)? Is het bij full HD streamen ook niet noodzakelijk?

4) Sorry, ik bedoelde idd full HD.

5) Ik was idd wel van plan om een RAID 5 setup te gebruiken bij die NAS om er zeker van te zijn muziek en films niet kwijt te raken. Ik had het idee dat je een NAS aansluit op je router en vervolgens zelf kunt configureren zoals RAID setup, partities, bestandsindeling, etc. Maar als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk met een NAS afkomstig van een fabrikant? Ik ben totaal niet bekend met zo'n apparaat dus om er zelf één te maken is niet echt een optie, denk ik. Ik ben ook nog totaal een n00b op het gebied van Linux. Heb alleen wel eens Ubuntu of Redhat gezien. Iemand nog suggesties waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een kant-en-klare NAS?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
5) FreeNAS. Dit OS is gebaseerd op FreeBSD en heeft een volledige web interface. Hierdoor word het erg makkelijk om zelf een 'NAS' te bouwen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

K1LL3RB33 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:39:
Bedankt voor de reacties. Ik heb de mod gevraagd of het verstandig was deze vraag hier te posten. Het is ook zo dat op basis van jullie antwoorden mijn vragen wel specifieker worden.

2) Ik had zelf ook wel het idee dat een HTPC beter zou zijn. Echter kwam een collega van mij met de Acer Revo aanzetten omdat deze nettop de nieuwe Nvidia 9xxx chipset heeft. Echter wil ik wel gegarandeerd full HD films goed af kunnen spelen en vind het belangrijk dat er wel wat snelheid in zit. Mijn ervaring is dat dit bij nettops niet echt het geval is en vandaar ook mijn twijfels. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar een AMD platform aangezien dat op dit moment gewoon erg goedkoop is. Maar is een igp dan voldoende zoals bijv. 780G of is het verstandig om dan toch bijv. een 4350 kaart erbij te prikken?

3) Waarom geen Gb-lan? Is het een prijs argument om dat niet te doen (bijv. dure router)? Is het bij full HD streamen ook niet noodzakelijk?

4) Sorry, ik bedoelde idd full HD.

5) Ik was idd wel van plan om een RAID 5 setup te gebruiken bij die NAS om er zeker van te zijn muziek en films niet kwijt te raken. Ik had het idee dat je een NAS aansluit op je router en vervolgens zelf kunt configureren zoals RAID setup, partities, bestandsindeling, etc. Maar als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk met een NAS afkomstig van een fabrikant? Ik ben totaal niet bekend met zo'n apparaat dus om er zelf één te maken is niet echt een optie, denk ik. Ik ben ook nog totaal een n00b op het gebied van Linux. Heb alleen wel eens Ubuntu of Redhat gezien. Iemand nog suggesties waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een kant-en-klare NAS?
2: Als je genoeg CPU power hebt dan hoef je geen videokaart te hebben als ondersteuning, toch kan het wel handig zijn. In ieder geval is zo'n beetje elke moderne processor (core2duo, Phenom) snel genoeg mits je geen budget versie neemt. Zelf heb ik een X2 4200+ en die heeft soms wel wat power tekort.

3: Ja er is een prijs argument ja, het is een stukje duurder en de meeste routers hebben er zelfs geen ondersteuning voor dus je moet een aparte router kopen. En een gigabit switch is ook al 2-3 keer zo duur als een 100mbit switch. Absoluut niet noodzakelijk bij Full-HD, dat is nooit 100mbit, zelfs niet bij blu-ray's.

5: Een kant en klare NAS heeft meestal een aantal opties die je vaak door middel van een webinterface kan instellen. Zelf een NAS maken is niet moeilijk, NAS is niks anders meer dan Network Attached Storage, dus een simpele pc (atom oid) met een simpel OS (freenas, zoals genoemd eerder) is ook al een NAS.
Zelf heb ik gewoon een Windows Server 2008 pc, voornamelijk voor filestorage, backup en dat ik direct kan downloaden erop met welk programma ik maar wil. Maar een kant en klare NAS kan ook, echter kan die wat duurder zijn afhankelijk van de opties. 4 schijven met Raid5 kan nog best prijzig worden, in de pricewatch zijn er maar 2 of 3 onder de 300 euro en dan zonder hardeschijven. Mijn server systeem was zo'n 250 euro. Stroomkosten kunnen wel iets hoger zijn, maar ook veel meer opties.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• K1LL3RB33
Tsurany schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 00:19:
[...]

2: Als je genoeg CPU power hebt dan hoef je geen videokaart te hebben als ondersteuning, toch kan het wel handig zijn. In ieder geval is zo'n beetje elke moderne processor (core2duo, Phenom) snel genoeg mits je geen budget versie neemt. Zelf heb ik een X2 4200+ en die heeft soms wel wat power tekort.

3: Ja er is een prijs argument ja, het is een stukje duurder en de meeste routers hebben er zelfs geen ondersteuning voor dus je moet een aparte router kopen. En een gigabit switch is ook al 2-3 keer zo duur als een 100mbit switch. Absoluut niet noodzakelijk bij Full-HD, dat is nooit 100mbit, zelfs niet bij blu-ray's.

5: Een kant en klare NAS heeft meestal een aantal opties die je vaak door middel van een webinterface kan instellen. Zelf een NAS maken is niet moeilijk, NAS is niks anders meer dan Network Attached Storage, dus een simpele pc (atom oid) met een simpel OS (freenas, zoals genoemd eerder) is ook al een NAS.
Zelf heb ik gewoon een Windows Server 2008 pc, voornamelijk voor filestorage, backup en dat ik direct kan downloaden erop met welk programma ik maar wil. Maar een kant en klare NAS kan ook, echter kan die wat duurder zijn afhankelijk van de opties. 4 schijven met Raid5 kan nog best prijzig worden, in de pricewatch zijn er maar 2 of 3 onder de 300 euro en dan zonder hardeschijven. Mijn server systeem was zo'n 250 euro. Stroomkosten kunnen wel iets hoger zijn, maar ook veel meer opties.
2) Het zou idd wel prettig zijn als ik niet per se een graka nodig zou hebben want dat is natuurlijk ook een stuk zuiniger in energie verbruik. Ik moet dan alleen een mobo vinden met HDMI aansluiting en evt. voor de zekerheid met PCI-E aansluiting mocht dit in toekomst noodzakelijk zijn.

3) Is dit geen goede Gb-router: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-028142 Een goede 100Mbit router kost ook zo'n 40 - 50 euro en als ik dan voor 30 - 40 euro meer een Gb-router kan aanschaffen, dan vind ik dat wel de moeite. Deze is dan wel niet wireless maar ik hou meer van conventioneel oude kabels i.v.m. beste verbinding. Ik vind het wel de moeite omdat het een stuk sneller is met backupen.

5) Ik heb zojuist even bij 4launch op de site gekeken en kwam daar diverse NAS behuizingen tegen bijna allemaal excl. schijven. Nu vraag ik me alleen af waar soms dat grote prijsverschil in zit zoals bijv. tussen http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-029268 en http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-072071.

In mijn ogen lijkt me die Conceptronic NAS wel geschikt. Hoe denken jullie hierover? Het lijkt me wel prettig om de mogelijkheid te hebben Linux erop te draaien i.v.m. nog aanwezige Windows licenties thuis. Ik heb namelijk nog 1 XP licentie die ik voor de HTPC wilde gebruiken. Ik heb ook nog een Windows 2000 licentie maar dan lijkt me Linux prettiger of niet? Er wordt alleen niet vermeldt (zelfs niet in de handleiding) wat de max. capaciteit per schijf mag zijn. Daarnaast wordt er in de handleiding iets vermeldt over Samba software en het aanmelden van de schijf onder Vista. Is er over deze Samba software iets bekend bij jullie?

Is het bij een NAS eigenlijk mogelijk om je nieuwsgroep client (bijv. GrabIt) op de NAS te laten draaien? Dat je dan dus niet je desktop bijv. aan moet laten staan om de client op te laten draaien en vervolgens als opslaglocatie de NAS op te geven.

Tot slot zou ik willen weten of jullie het verstandig vinden om bij Samsung F1 schijven te installeren of bijv. WD Eco schijven om energie te besparen? In mijn ogen heb je die hoge snelheid voor films en muziek toch niet nodig of wel?

6) Qua kosten zou ik nu dan ongeveer uitkomen op:
- Router = 100 euro
- NAS = 300 euro (incl. schijven)
- HTPC = 250 euro

[ Voor 16% gewijzigd door K1LL3RB33 op 07-07-2009 12:48 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

2: Die moederborden zijn wel makkelijk te vinden, zijn aardig wat van.

5: Prijsverschil zit hoogstwaarschijnlijk in de features, zoals printer server en dergelijken. Dit is wel slechts een NAS voor 2 hardeschijven he, wil je jezelf beschermen tegen schijfuitval zul je Raid1 moeten draaien, verlies je de helft van de capaciteit.

• K1LL3RB33
Tsurany schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:52:
5: Prijsverschil zit hoogstwaarschijnlijk in de features, zoals printer server en dergelijken. Dit is wel slechts een NAS voor 2 hardeschijven he, wil je jezelf beschermen tegen schijfuitval zul je Raid1 moeten draaien, verlies je de helft van de capaciteit.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik heb nog wel wat NAS behuizingen gevonden voor 4 schijven maar deze ondersteunde dan vaak maar tot 500Gb of ze waren hartstikke duur.

De NAS die jij zelf hebt samengesteld middels een atom. Welk mobo en Atom CPU heb je daarvoor gebruikt?

Daarnaast vraag ik me af of je met zo'n fabriek NAS tegelijk kan film kijken en bijv. kopiëren? Zo'n ding heeft vaak maar een CPU van ~400Mhz en weinig RAM. Zijn die specs toereikend om te multitasken?

Indien je gebruik maakt van een HTPC en je speelt films af via een HDMI signaal naar je tv, hoe kun je dan zorgen dat het geluid toch over je surround systeem gaat? Gaat dit dan via je tv?

[ Voor 29% gewijzigd door K1LL3RB33 op 07-07-2009 16:27 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn NAS/Server is misschien zelfs nog beter inzetbaar als HTPC. Zit een AM2+ bordje in met HDMI, gewoon een X2 4850e, 2GB geheugen en een 300watt 80+ efficiente voeding. Heb zelf geen Atom omdat ik geen geschikt Atom moederbord kon vinden met genoeg sata poorten. Moederbord dat ik heb (M3N-HD) heeft 6 sata poorten zodat ik een aparte OS schijf heb en straks 4x1TB aan opslag heb.
Zelf een NAS maken is in principe gewoon een pc die puur voor opslag gebruikt wordt en amper stroom verbruikt.

Wat echter ook kan is een iets snellere processor en je hebt gewoon een HTPC die zuinig is en 4TB opslag heeft. Mijn server vervult ook andere taken zoals backups bijhouden, download machine en fileserver. Maar heb je dat niet nodig kan je net zo goed een HTPC nemen die je vol stopt met storage en daar alle film data op zet. Laat hem des noods altijd aan staan en je kan hem ook als centrale storage gebruiken.

• K1LL3RB33
[b][message=32221751,noline]Wat echter ook kan is een iets snellere processor en je hebt gewoon een HTPC die zuinig is en 4TB opslag heeft. Mijn server vervult ook andere taken zoals backups bijhouden, download machine en fileserver. Maar heb je dat niet nodig kan je net zo goed een HTPC nemen die je vol stopt met storage en daar alle film data op zet. Laat hem des noods altijd aan staan en je kan hem ook als centrale storage gebruiken.
Je wil hiermee eigenlijk zeggen dat ik die HTPC ook als NAS kan laten fungeren. Ja, waarom ook niet eigenlijk? De enige reden die ik kan bedenken is vanwege energie technische redenen. Maar dan is het een kwestie van zo energiezuinig mogelijke componenten te gebruiken. Ik ga die HTPC toch niet gebruiken voor gamen of iets dergelijks. Wat zou je dan zeggen van onderstaande samenstelling (excl. router)?

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2hhlkx3.jpg

Ik heb bewust voor die HTPC behuizing gekozen omdat deze beschikt over 4 drivebays, niet te duur is en er nog fatsoenlijk uitziet. Ik heb het mobo gekozen omdat hij beschikt over 6 x SATA, 780G chipset en niet te duur is. Als HDD's heb ik de energie zuinige Caviar versie van WD gekozen. Ik zou deze in de toekomst nog eens met 2 x 1Tb uit kunnen breiden. Zou deze setup ook full HD zonder happeren af kunnen spelen? Als je suggesties of opmerkingen hebt dan hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door K1LL3RB33 op 08-07-2009 01:18 ]

Pagina: 1