Mensen maakt het wat uit als ik mijn router naar een ander plek wil plaatsen of ik dan mijn telefoonsnoer verleng of mijn modem daar laat en mijn UTP snoer verleng. Ik had een keer Het net aan de lijn en die gaven mij door dat de telefoonsnoer niet langer dan 3Meter mocht zijn anders zou ik niet de volle snelheid halen tijdens het downloaden/ uploaden en zou het niet goed werken. Op zich is de telefoonkabel natuurlijk dunner dan een UTP kabel.
Het hangt een beetje af van de kwaliteit van je kabels en over wekle afstanden je het hebt, maar je kunt inderdaad het beste een langere UTP kabel hebben en je modem zo dicht mogelijk bij je ISRA-punt laten staan.
gebruik aub enters.
Uw tekst is zeer onduidelijk.
Als je ADSL hebt en je je telefoonkabel verlengd heb je kans op lagere snelheid ja (ja ook bij adsl2+).
Of je nu UTP kabel of gewone telefoonkabel gebruikt voor het verlengen van een telefoonkabel maakt niet uit.
Sommige mensen gebruiken UTP omdat ze dat hebben liggen.
dus basicly ja je gaat trager internet hebben.
Als je ADSL hebt en je je telefoonkabel verlengd heb je kans op lagere snelheid ja (ja ook bij adsl2+).
Of je nu UTP kabel of gewone telefoonkabel gebruikt voor het verlengen van een telefoonkabel maakt niet uit.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Als het nou een heel lang verhaal is, dan snap ik je punt wat die enters betreft. TS schrijft echter drie volzinnen na elkaar. De interpunctie zou wat beter mogen zijn, maar het regelspatiefestijn dat jij ervan maakt lijkt me nou ook weer niet nodig. Als je een tekst alleen maar begrijpt wanneer alle zinnen met een witregel worden gescheiden, moet je toch echt eens wat leesoefeningen gaan doen.Icekiller2k6 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:32:
gebruik aub enters.
Dat is natuurlijk hopeloos offtopic, dus ontopic:
In principe heeft HetNet volgens mij wel gelijk, maar ik zou het gewoon even testen. De afstand van centrale naar jouw huis is veel langer dan dat kabeltje dat jij door je huis heen trekt. En als je zorgt dat dat gewoon goede kabel is, dan zal het allemaal wel meevallen.
[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 01-07-2009 11:38 ]
Punctuality is the politeness of kings
So hallooooo, net dat mijn vraag uit 30 zinnen bestaat kom op zegIcekiller2k6 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:32:
gebruik aub enters.
>>>Afstand is zo'n 5 meter, ik denk dat ik maar mijn utp kabel zal verlengen
Thnx jongens
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de huidige UTP kabel gaat vervangen voor een langere kabel. Het is namelijk aan te raden dergelijke kabels NIET te verlengen door er een stuk bij aan te "knopen" of gebruik te maken van die "koppelblokjes", dit is namelijk zeer nadelig voor het signiaal en beinvloed ook jow download snelheden. Dus het is aan te raden gewoon de kabel te vervangen door een langere uit een stuk bestaande kabel.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
Providers roepen i.d.d. dat je het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt moet plaatsen omdat de kwaliteit van de bekabeling tot dat punt door KPN "gegarandeerd" wordt. Over de kwaliteit van de bekabeling die gebruikers er vervolgens achter knutselen valt weinig te zeggen dus dat willen de providers graag uitsluiten.
Maar je kunt je kabel prima verlengen als je dit maar op de juiste manier doet. Neem een FTP kabel (dus geen UTP of PPT norm 88 kabel) en zorg ervoor dat je de aardedraad van de FTP kabel aan de ISRA zijde op het aardpunt van de ISRA aansluit. Aardedraad aan de modem kant NIET aansluiten anders krijg je een aardlus. Gebruik ook het netjes het juiste aderpaar (blauw/blauw-wit) van de FTP kabel en de FTP kabel NIET met andere data/coax- of 220 kabel(s) door één buis trekken. Lijkt misschien allemaal wat overdreven maar als je het op deze wijze doet kan je probleemloos tientallen meters verlengen. Zelf heb ik mijn aansluiting circa 10 m verlengd zonder dat dit enige invloed had op de Line Attenuation, Noise Margin en Transmit Power. Modem trained ook op dezelfde snelheid in.
Maar je kunt je kabel prima verlengen als je dit maar op de juiste manier doet. Neem een FTP kabel (dus geen UTP of PPT norm 88 kabel) en zorg ervoor dat je de aardedraad van de FTP kabel aan de ISRA zijde op het aardpunt van de ISRA aansluit. Aardedraad aan de modem kant NIET aansluiten anders krijg je een aardlus. Gebruik ook het netjes het juiste aderpaar (blauw/blauw-wit) van de FTP kabel en de FTP kabel NIET met andere data/coax- of 220 kabel(s) door één buis trekken. Lijkt misschien allemaal wat overdreven maar als je het op deze wijze doet kan je probleemloos tientallen meters verlengen. Zelf heb ik mijn aansluiting circa 10 m verlengd zonder dat dit enige invloed had op de Line Attenuation, Noise Margin en Transmit Power. Modem trained ook op dezelfde snelheid in.
Je router ergens anders zetten en je modem laten staan waar 'ie staat. Dat is minder storingsgevoelig namelijk. Of je je kabel vervangt door een nieuwe of verlengt met een koppelblokje maakt niet uit. Heel strict gezien zijn koppelblokjes niet geweldig voor je signaal maar praktisch gezien zijn de effecten daarvan zo minimaal dat je 't niet merkt als je er geen 20 gebruikt.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Maar je kan dat ook doen met een UTP kabel hoor. Echt! (zeker als je dezelfde voorzorgen neemt als je zelf al aangeeft).Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:24:
Neem een FTP kabel (dus geen UTP of PPT norm 88 kabel)
Verwijderd
@GigaChris:
Ik ben het met je eens dat UTP in de meeste gevallen voldoet maar je hebt dan geen aardscherm (wat de KPN grondkabel wel heeft). Als je dus homogeen wilt verlengen moet je ook het aardscherm in acht nemen zodat je E&M veldinterferentie zoveel mogelijk uitsluit. De keuze UTP vs FTP is dus afhankelijk van omgevingsfactoren en hoeveel zekerheid je wilt hebben.
Ik ben het met je eens dat UTP in de meeste gevallen voldoet maar je hebt dan geen aardscherm (wat de KPN grondkabel wel heeft). Als je dus homogeen wilt verlengen moet je ook het aardscherm in acht nemen zodat je E&M veldinterferentie zoveel mogelijk uitsluit. De keuze UTP vs FTP is dus afhankelijk van omgevingsfactoren en hoeveel zekerheid je wilt hebben.
jongens ik ga mijn telefoonkabel verlengen
, dit omdat een telefoonkabel dunner is en minder opvalt. het moet onder een deur door en zo'n dikke kabel staat lelijk dus gewoon mijn router/modem verplaatsen.
PS. dit ook omdat het naast mijn Home cinema set box staat misschien beinvloed mijn router het geluid wel
PS. dit ook omdat het naast mijn Home cinema set box staat misschien beinvloed mijn router het geluid wel
Verwijderd
@Deafwalker
Je hebt een punt. Hoe doe je dan trouwens de aansluiting zelf ? Best met een connector lijkt mij. Je lijkt me niet diegene die de koperdraden tussen twee vingers gaat draaien en met tape gaat isoleren...
Of kan je in het ISRA punt de draadjes vastzetten? (vergeef me, ik kan wel iets voorstellen bij een ISRA punt, maar heb er nog nooit één gezien van dichtbij (nvdr ik ben Belg).
Je hebt een punt. Hoe doe je dan trouwens de aansluiting zelf ? Best met een connector lijkt mij. Je lijkt me niet diegene die de koperdraden tussen twee vingers gaat draaien en met tape gaat isoleren...
Of kan je in het ISRA punt de draadjes vastzetten? (vergeef me, ik kan wel iets voorstellen bij een ISRA punt, maar heb er nog nooit één gezien van dichtbij (nvdr ik ben Belg).
Een ISRA-punt is gewoon de plek waar de telefoonkabel je huis binnenkomt. Dat kan zo'n varkenssnuit-contactdoos zijn, maar ook een ander kastje. Hoe werkt dat in België dan?Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:41:
Verwijderd
@posttoast
ah, ok, ook zo'n varkenssnuit (en uit ervaring, een iets anders model dan in België) Met tegenwoordig speciale filterstekker erop om af te takken naar ADSL modem...
Dus vastgeschroefde koperdraden!
Nu ik heb zelf een NIU (network interface unit) van telenet die vanaf daar naar de modem gaat... nix verlengen dus.
ah, ok, ook zo'n varkenssnuit (en uit ervaring, een iets anders model dan in België) Met tegenwoordig speciale filterstekker erop om af te takken naar ADSL modem...
Dus vastgeschroefde koperdraden!
Nu ik heb zelf een NIU (network interface unit) van telenet die vanaf daar naar de modem gaat... nix verlengen dus.
Of je nu een telefoonkabel verlengt met UTP/FTP of een netwerkkabel maakt voor de kabeldikte niet aan uit.Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:32:
jongens ik ga mijn telefoonkabel verlengen, dit omdat een telefoonkabel dunner is en minder opvalt. het moet onder een deur door en zo'n dikke kabel staat lelijk dus gewoon mijn router/modem verplaatsen.
Maar wat je echt niet moet doen is platte of non-twisted telefoonkabel gebruiken. 1 metertje daarvan pikt meer ruis op dan 100 meter UTP.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Als je je telefoonkabel gaat verlengen, zou ik eerst eens die langere kabel aansluiten en kijken wat het met je internetsnelheid doet. Het is namelijk erg zuur als je je kabeltje net door je halve huis hebt gelegd, en dat je er dan achter komt dat je internet brak is.
Ik had zelf mijn modem op de 1e verdieping staan, en na een jaar is er iets geks gebeurd waardoor ik nog maar 300kbps kon halen. Vanaf dat moment staat ie naast mijn ISRA met een kabeltje van 1 meter.
Ik had zelf mijn modem op de 1e verdieping staan, en na een jaar is er iets geks gebeurd waardoor ik nog maar 300kbps kon halen. Vanaf dat moment staat ie naast mijn ISRA met een kabeltje van 1 meter.
[ Voor 27% gewijzigd door Barleone op 03-07-2009 12:08 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Verwijderd
Dit hangt van het type ISRA-punt af. Er zijn in NL meerdere types in omloop (zie ISRA's , pagina 3). Zoals je ziet is het 1990-2000 type in dit geval het meest aansluitvriendelijkdoor de schroefverbindingen en het feit dat het aardpunt naar buiten is uitgevoerd. Bij het meest recente type is dit niet het geval waardoor je de ISRA doos moet openmaken om op de aarde van de grondkabel te kunnen aansluiten. Het ISRA-punt is echter eigendom van KPN en de recente types zijn ook verzegeld (als je weet hoe het moet kan je hem open krijgen zonder het zegel te verbreken
). Je mag/kan deze dus niet zomaar openmaken. Dit kan dus een overweging zijn om voor UTP te gaan omdat je dan het aardpunt niet nodig hebt. Je kunt het ISRA-punt door KPN laten verplaatsen (kostbaar) of dit zelf doen en ergens een nieuw ISRA-punt ritselen. ISRA-punten zijn niet te koop maar ik weet dat een aantal Tweakers nog wel wat "hebben liggen".
Verwijderd
@(met name) Deafwalker:
Heb nu ca. 20 meter KPN Norm 88 4x1+1 (versie met stugge blauwe mantel) tussen splitter en modem/experiabox. Verder een ISRA type 1990-2000. Aarde is dus aan RA-kant beschikbaar en daadwerkelijk aangesloten. (Inderdaad Deafwalker, het kan, ook aan de IS-kant!).
Ik denk aan twee aderparen vanuit de aansluitingen a1 & b1 van ISRA, te weten naar het modem en naar de splitter. Ik vind het namelijk onzin om met de ADSL-uitgang van de splitter te werken. Voor ADSL gaat het om twee koppelcondensatoren en niet voor niets kun je het modem ook direct op ISRA aansluiten.
De kreet 'splitter' klopt eigenlijk niet; het gaat om een telefoontap via een laagdoorlaatdfilter (inclusief DC -> spoelen in langsrichting). Op deze manier spaar ik één RJ11-contact uit.
Naast de het-gaat-altijd-goed-aanpak van Deafwalker met FTP heb ik ook nog de optie met één TP. Ik heb namelijk nog een halve rol rangeerdraad. Het aderpaar is rood/blauw, dus een en ander werd/wordt gebruikt in de Nederlandse situatie.
Gaarne jullie mening over de manier waarop ik de splitter buitenspel zet, althans buiten het ADSL-spel.
Heb nu ca. 20 meter KPN Norm 88 4x1+1 (versie met stugge blauwe mantel) tussen splitter en modem/experiabox. Verder een ISRA type 1990-2000. Aarde is dus aan RA-kant beschikbaar en daadwerkelijk aangesloten. (Inderdaad Deafwalker, het kan, ook aan de IS-kant!).
Ik denk aan twee aderparen vanuit de aansluitingen a1 & b1 van ISRA, te weten naar het modem en naar de splitter. Ik vind het namelijk onzin om met de ADSL-uitgang van de splitter te werken. Voor ADSL gaat het om twee koppelcondensatoren en niet voor niets kun je het modem ook direct op ISRA aansluiten.
De kreet 'splitter' klopt eigenlijk niet; het gaat om een telefoontap via een laagdoorlaatdfilter (inclusief DC -> spoelen in langsrichting). Op deze manier spaar ik één RJ11-contact uit.
Naast de het-gaat-altijd-goed-aanpak van Deafwalker met FTP heb ik ook nog de optie met één TP. Ik heb namelijk nog een halve rol rangeerdraad. Het aderpaar is rood/blauw, dus een en ander werd/wordt gebruikt in de Nederlandse situatie.
Gaarne jullie mening over de manier waarop ik de splitter buitenspel zet, althans buiten het ADSL-spel.
Een splitter is alleen nuttig als je ook daadwerkelijk nog analoge telefonie gebruikt op je lijn.
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Verwijderd
Uiteraard! Ik heb ISDN, dus de 'splitter' zit tussen ISRA en NT1-kastje. Ook voor ISDN (strikt genomen geen POTS = analoge telefonie) is de laagdoorlaatfunctie van de 'splitter' nodig.
Klopt het dat FTP vanwege de afscherming iets grotere verliezen dan UTP heeft?
Klopt het dat FTP vanwege de afscherming iets grotere verliezen dan UTP heeft?
Verwijderd
Zolang de AWG waarden van beide kabels hetzelfde zijn maakt dit niet uit. Signaalverlies is in deze situatie overigens ondergeschikt aan dataverlies, dus liever een enigszins verzwakt schoon signaal dan een nagenoeg niet verzwakt signaal dat tijdens het transport allerlei rotzooi heeft opgepikt.
Verwijderd
Met aardscherm bedoel je natuurlijk de afscherming van de grondkabel die in de ISRA zichtbaar zou moeten zijn bij het afwerken van de draden 4 x1 + 1. En dus NIET de blanco draad ('PTT-aarde')!?Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:01:
@GigaChris:
Toch willen veel ISP's dat je toch die splitter er tussen houdt, omdat het bewezen is dat bij blikseminslag de splitter de klap opvangt, en het modem in veel gevallen heel blijft.Robinski schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 01:42:
Een splitter is alleen nuttig als je ook daadwerkelijk nog analoge telefonie gebruikt op je lijn.
By each crime and every kindness, we birth our future
Verwijderd
Aan de ingang van de splitter zit inderdaad in de meeste gevallen een overspanningsbeveiliging. Die is vooral relevant in het buitenland waar de telefoonleidingen bovengronds lopen, in tegenstelling tot in Nederland.
In de installatiehandleidingen van KPN voor IPB staat expliciet vermeld hoe je na verloop van tijd de splitter kunt verwijderen. En als het van de KPN mag...
In de installatiehandleidingen van KPN voor IPB staat expliciet vermeld hoe je na verloop van tijd de splitter kunt verwijderen. En als het van de KPN mag...
Pagina: 1