Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Ik heb de LG W2242S 22" breedbeeld.. heeft een blauwe aansluiting, deze sluit ik op zo'n wit ding aan want die blauwe past niet in de computer die ik nu heb. Dat witte ding (volgens mij is dat een "convertor") gaat op de aansluiting van de case van de computer die ik nu heb. Ik ga mijn beeldscherm hergebruiken want hij werkt nog perfectJoep Stoffels schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:00:
Deze kaart is een goede keus. Ik weet echter niet welke spellen je wil gaan spelen en op welke resolutie. Welke aansluiting heeft je monitor?
nVidia is niet beter/slechter dan ATI, je laat je een beetje misleiden door de enorme hoeveelheid reclame die nVidia maakt. ATI heeft over het algemeen een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Edit: Of koop je de monitor van het budget/basis-systeem?
De resolutie waarop ik speel is 1024:768 nu maar mijn bureablad is 1440:900.. bij 1600 en verder zijn de pixels te klein om te kunnen lezen
Mijn oude computer die ik nu gebruik heeft een 7300 GS met 128 MB.. volgens mij is elke kaart nu beter
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 17:57 ]
Verwijderd
bedankt joep en the mask voor jullie tips.. de uitdaging is vooral het in elkaar zetten van de computer nu.Joep Stoffels schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:09:
Dan is elke videokaart in principe voldoende. Ik zou die 4650 die je uitzocht dan nemen. Wel een beetje zonde van het scherm, want als je 'm niet gebruikt op de native resolutie ziet het beeld er wazig uit. Tijdens het gamen zou ik toch echt proberen om de resolutie op 1680 x 1050 te zetten.
Ik heb wel een aardig beeld dat ik de goede componenten koop.
Maak me alleen zorgen over het in elkaar zetten, bijv of ik alle kabels goed connecteer en er geen rokende computer in mijn kamer gaat staan.
Ik las ook dat er een mogelijke probleem kan voorkomen. Als je op een SATA HD windows XP installeert dan moet je eerst SATA drivers hebben of XP herkent hem niet. Maar ik ben van plan een computer te maken met alleen een DVD-brander als daaagbaarmedium apparaat. geen floppydisk of DVD-lezer erbij. Als ik de windows XP disk in de brander heb om XP te installeren kan ik de SATA-drivers niet installeren van disk van de HD-fabrikant. Maar tegelijkertijd kan ik die HD-drivers toch niet installeren zonder windows XP te installeren?
Dit lijkt me wat men noemt een vicieuze cirkel

Best spannend, heb het nog nooit gedaan ben eigenlijk wel bang dat het faliekant mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 18:34 ]
Normaal gesproken staat in het bios sata op native IDE (of iets dergelijks) en dan wordt die wel gewoon herkend.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:33:
Als je op een SATA HD windows XP installeert dan moet je eerst SATA drivers hebben of XP herkent hem niet.
Anders kun je het altijd nog veranderen in je bios, sata drivers in je windows CD slipstreamen, driver op een diskette zetten of Vista of Windows 7 gebruiken.
Wat is de rest trouwens van je PC?
[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 06-08-2009 18:41 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Hoort een SATA HD in native IDE in BIOS gezet te worden? Dus het wordt hopelijk automatisch herkend en dan hoef ik geen drivers te installeren.-The_Mask- schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:40:
[...]
Normaal gesproken staat in het bios sata op native IDE (of iets dergelijks) en dan wordt die wel gewoon herkend.
Anders kun je het altijd nog veranderen in je bios, sata drivers in je windows CD slipstreamen, driver op een diskette zetten of Vista of Windows 7 gebruiken.
Wat is de rest trouwens van je PC?
Ik heb juist geen floppydrive alleen één DVD-brander
Mijn nog te maken zelfbouw-computer gebruik naast de videokaart de AMD-processor en Asrock moederbord, 4GB kingston geheugen, een AOpen kast met ingebouwde voeding, een Sony DVD-brander (ook SATA), en Windows XP.
Moet ik trouwens ook USB-poorten kopen.. geen flauw idee hoe ik ze aansluit op het moederbord.. ik hoop dat dat zich vanzelf wijst.

Ik weet niet wat je allemaal nodig hebt maar het systeem in de eerste post van dit topic is al aardig verouderd.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:13:
Mijn nog te maken zelfbouw-computer gebruik naast de videokaart de AMD-processor en Asrock moederbord, 4GB kingston geheugen, een AOpen kast met ingebouwde voeding, een Sony DVD-brander (ook SATA), en Windows XP.en SATA western digital 300 GB HD.
Dit lijkt mij bijvoorbeeld beter voor jouw:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X2 245 | € 57,13 | € 57,13 |
1 | AOpen ES45C Zilver, Zwart | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Gigabyte GA-MA74GM-S2H | € 45,81 | € 45,81 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 45,01 | € 45,01 |
1 | Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB | € 42,- | € 42,- |
1 | Samsung SH-S223B | € 17,50 | € 17,50 |
1 | Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 | € 59,95 | € 59,95 |
Importeren | Totaal | € 304,35 |
Snap niet precies wat je bedoelt, USB poorten zitten namelijk op het moederbord gesoldeerd...Moet ik trouwens ook USB-poorten kopen.. geen flauw idee hoe ik ze aansluit op het moederbord.. ik hoop dat dat zich vanzelf wijst.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
mooi systeem alleen met mijn beperkte kennis zie ik dat het moederbord AM2 is en niet AM3!
Ik zie dat je een DVD-lezer hebt geen brander deze is SATA-300 dat is zeker beter dan SATA -150.. installeren van SATA-apparaten gaat dat goed onder windows XP?
Ik dacht aan de USB-poorten aan de voorkant van de case, deze moet je toch speciaal maken?
Via de pricewatch alles dingen in het winkelmandje gooien en daarna om RML generen drukken en kopieren en plakken hier.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:25:
Hey the mask hoe doe je dat eigenlijk.. je hebt allemaal klikbare links
En dat is expres gedaan waarom zou je meer betalen.mooi systeem alleen met mijn beperkte kennis zie ik dat het moederbord AM2 is en niet AM3!
Is wel een brander.Ik zie dat je een DVD-lezer hebt geen brander
Grotere doorvoer snelheid voor de rest maakt het niet uitdeze is SATA-300 dat is zeker beter dan SATA -150.. installeren van SATA-apparaten gaat dat goed onder windows XP?
Die zitten gewoon in de behuizing vast en de draadjes die eraan zitten klik je gewoon op het moederbord.Ik dacht aan de USB-poorten aan de voorkant van de case, deze moet je toch speciaal maken?
Heb je trouwens al een behuizing?
AMD Nieuwsdiscussie
Stelt niets voor. Bekijk anders deze video maar eens. http://www.hardware.info/video/wmGTYsQ/Bouw_je_eigen_PC/ Geluid mag je uitzettenVerwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:33:
Best spannend, heb het nog nooit gedaan ben eigenlijk wel bang dat het faliekant mis gaat.Hoe waren jullie ervaringen met jullie eerste zelfbouw-computer?
Verwijderd
Ok I see ik hoef me niet zorgen te maken over USB-The_Mask- schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:30:
[...]
Via de pricewatch alles dingen in het winkelmandje gooien en daarna om RML generen drukken en kopieren en plakken hier.
[...]
En dat is expres gedaan waarom zou je meer betalen.
[...]
Is wel een brander.![]()
[...]
Grotere doorvoer snelheid voor de rest maakt het niet uit
[...]
Die zitten gewoon in de behuizing vast en de draadjes die eraan zitten klik je gewoon op het moederbord.
Heb je trouwens al een behuizing?
Ik zie trouwens dat je een gigabyte moederbord verkoop in je signature, en je raadde ook een gigabyte moederbord aan, is gigabyte een goed merk? En Asrock dan?
Dat herinnerde me eraan iemand zei dat de kasten van AOpen niet slecht waren (ben van plan de AOpen kast van budgetsysteem te kopen want die komt met gratis voeding
Voor simpele dingen die je vaker hoort als muis (logitech) HD (western digital, seagate) Video (nvidia, ati) processor (intel,amd) weet ik het al.
Wacht ff, waarom doe je een AM3 processor op een AM2 moederbord? Dat kan niet??? Sockets passen niet
mooie videoJoep Stoffels schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:54:
[...]
Stelt niets voor. Bekijk anders deze video maar eens. http://www.hardware.info/video/wmGTYsQ/Bouw_je_eigen_PC/ Geluid mag je uitzetten
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 22:07 ]
Verwijderd
Nee, bij OEM krijg je gewoon geen software en kabels.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:01:
[...]
Ok I see ik hoef me niet zorgen te maken over USB... en is idd een brander.
. is het erg als ik een OEM-brander koop? Als ik een tweede zelfbouw-computer koop dan koop ik waarschijnlijk toch weer een nieuwe brander want ze verstoffen al na 2 jaar en dat is best vies.
Gigabyte is een van de betere merken. Asrock is ook niet slecht hoor.Ik zie trouwens dat je een gigabyte moederbord verkoop in je signature, en je raadde ook een gigabyte moederbord aan, is gigabyte een goed merk? En Asrock dan?
Aopen is niet slecht, maar een losse voeding+kast is beter. Zeker als je een qualitatief goeie kast koopt. Ik vind de Sileo van cooler master een aanrader qua kast. Komt met 2 stille fans en heeft al geluidsisolerende matten. Doe daar bij een be quiet straight power of pure power van 350 watt of een corsair cx400 en je hebt een stil en goede basis. Bedenk dat je niet moet bezuinigen op een voeding. Zegt ie boem, is het doei systeem. Bedenk je ook dat een kast en voeding langer mee kunnen. Koop je die nu goed, kan je over 2 jaar die gewoon hergebruiken.Dat herinnerde me eraan iemand zei dat de kasten van AOpen niet slecht waren (ben van plan de AOpen kast van budgetsysteem te kopen want die komt met gratis voeding) en ik dacht dus wat zijn eigenlijk de goede merken voor voedingen, kasten en moederborden.
Je moet niet zo kijken naar merken, je moet kijken naar modellen. Ook de goeie merken maken budget "troep".Voor simpele dingen die je vaker hoort als muis (logitech) HD (western digital, seagate) Video (nvidia, ati) processor (intel,amd) weet ik het al.
Sockets passen welWacht ff, waarom doe je een AM3 processor op een AM2 moederbord? Dat kan niet??? Sockets passen niet
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 22:09 ]
Verwijderd
rainman bedanktVerwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:04:
[...]
Nee, bij OEM krijg je gewoon geen software en kabels.
[...]
Gigabyte is een van de betere merken. Asrock is ook niet slecht hoor.
[...]
Aopen is niet slecht, maar een losse voeding+kast is beter. Zeker als je een qualitatief goeie kast koopt. Ik vind de Sileo van cooler master een aanrader qua kast. Komt met 2 stille fans en heeft al geluidsisolerende matten. Doe daar bij een be quiet straight power of pure power van 350 watt of een corsair cx400 en je hebt een stil en goede basis. Bedenk dat je niet moet bezuinigen op een voeding. Zegt ie boem, is het doei systeem. Bedenk je ook dat een kast en voeding langer mee kunnen. Koop je die nu goed, kan je over 2 jaar die gewoon hergebruiken.
[...]
Je moet niet zo kijken naar merken, je moet kijken naar modellen. Ook de goeie merken maken budget "troep".
[...]
Sockets passen wel. AMD heeft zijn processoren zo ontworpen dat een AM3 processor op een AM2 socket past. Andersom past AM2 niet op AM3
. Om het technisch te zeggen. De geheugen controller van AMD zit in de processor en bij de AM3 processoren kan die geheugen controller zowel met DDR2 als met DDR3 omgaan.
dus ik moet niet persé letten op merken maar vooral op goede producten, wat denk je van het volgende:
ik was namelijk huiverig voor samsung dvd-branders vanwege deze reviews in pricewatch:
pricewatch: Samsung SH-S223F
dit is de SH-S223F, naam lijkt erg op SH-S223B
en ik had gelezen dat Samsung branders niet lang meegaan
"Het grootste minpunt van deze brander is de levensduur! de mijne heeft het 4 maand volgehouden.
Enig zoeken op internet leerde dat ik niet de enige ben die hier me te maken heeft."
maar in best buy wordt samsung juist aangeraden, dus dit is gewoon een slecht product en betekent niet dat de SH-S223B slecht is.. jammer dat er niet zoveel reviews zijn in de brander sectie

Dit is dan mijn geoptimaliseerde systeem gebaseerd op jouw specs, ik gebruik jouw processor en moederbord, alleen mijn HD is western digital. Ik heb dan niet gekozen voor de Ecogreen want die draaien alleen op 5400 rpm en ik had gehoord dat het verschil tussen 5400/7200 rpm best groot kan zijn als je snelheid nodig hebt voor bijvoorbeeld games.-The_Mask- schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:39:
[...]
Ik weet niet wat je allemaal nodig hebt maar het systeem in de eerste post van dit topic is al aardig verouderd.
Dit lijkt mij bijvoorbeeld beter voor jouw:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon X2 245 € 57,13 € 57,13 1 AOpen ES45C Zilver, Zwart € 36,95 € 36,95 1 Gigabyte GA-MA74GM-S2H € 45,81 € 45,81 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 45,01 € 45,01 1 Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB € 42,- € 42,- 1 Samsung SH-S223B € 17,50 € 17,50 1 Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 € 59,95 € 59,95 Importeren Totaal € 304,35
[...]
Snap niet precies wat je bedoelt, USB poorten zitten namelijk op het moederbord gesoldeerd...
1 | Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB | € 36,90 | € 36,90 |
Importeren | Totaal | € 299,25 |
De processor lijkt sneller te zijn dan de processor die ik had gekozen vanwege de ultrabudgetsysteem deze
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition
Maar is wel dezelfde prijs. Dit lijkt me een goed starters systeem
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 22:52 ]
Bij de stage waar ik laatst was werden er ook Samsung branders verkocht en van de honderden die zijn verkocht hooguit 1 die terug kwam.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:32:
ik was namelijk huiverig voor samsung dvd-branders vanwege deze reviews in pricewatch:
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Als eigenaar van een Samsung Writemaster SH-S203B, kan ik je zeggen dat ie het al 2 jaar bijna doet. Het is zeer zeker mogelijk dat de 223F een slechte batch heeft gehad.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:32:
[...]
rainman bedankt
dus ik moet niet persé letten op merken maar vooral op goede producten, wat denk je van het volgende:
pricewatch: Samsung SH-S223F
dit is de SH-S223F, naam lijkt erg op SH-S223B
en ik had gelezen dat Samsung branders niet lang meegaan
"Het grootste minpunt van deze brander is de levensduur! de mijne heeft het 4 maand volgehouden.
Enig zoeken op internet leerde dat ik niet de enige ben die hier me te maken heeft."
maar in best buy wordt samsung juist aangeraden, dus dit is gewoon een slecht product en betekent niet dat de SH-S223B slecht is.. jammer dat er niet zoveel reviews zijn in de brander sectie
Sja ik weet niet hoevast je budget is, maar ik zou wat meer neer leggen en voor een veel beter systeem gaan. Daar ga je veel langer plezier van hebben.Dit is dan mijn geoptimaliseerde systeem gebaseerd op jouw specs, ik gebruik jouw processor en moederbord, alleen mijn HD is western digital. Ik heb dan niet gekozen voor de Ecogreen want die draaien alleen op 5400 rpm en ik had gehoord dat het verschil tussen 5400/7200 rpm best groot kan zijn als je snelheid nodig hebt voor bijvoorbeeld games.
De processor lijkt sneller te zijn dan de processor die ik had gekozen vanwege de ultrabudgetsysteem deze
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition
Maar is wel dezelfde prijs. Dit lijkt me een goed starters systeem
zal ff wat in elkaar poeren.
1 | Asus M3A76-CM | € 51,- | € 51,- |
1 | Club3D HD 4850 HDMI & Display Port Edition | € 83,66 | € 83,66 |
1 | Cooler Master Sileo 500 Zwart | € 60,44 | € 60,44 |
1 | Corsair CX400W | € 39,- | € 39,- |
Importeren | Totaal | € 390,64 |
Zo een stukkie duurder, maar een kast en voeding die je kan her gebruiken. Een iets beter moederbord, al zou je net zo goed de gigabyte kunnen nemen. Een heel veel snellere videokaart. Ik denk dat als je die investering maakt, je er een stuk langer plezier van kan hebben.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 23:18 ]
Betwijvel het dat je er veel langer plezier van zult hebben, waarschijnlijk zal het "en nu wil ik een nieuwe PC" niet zo ver uit elkaar liggen.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:12:
Daar ga je veel langer plezier van hebben.
Tweakers doen dat idd omdat ze erg snel upgraden, maar de gemiddelde mens die hier om advies komt vragen niet is mijn ervaring.Zo een stukkie duurder, maar een kast en voeding die je kan her gebruiken.
Je betaald hier wel 1/3 meer voor, maar het enige merkbare verschil is een videokaart die theoretisch ongeveer 2 keer zoveel fps kan produceren.Ik denk dat als je die investering maakt, je er een stuk langer plezier van kan hebben.
Maar het lijkt mij vrij duidelijk dat de PC daarom niet twee keer zolang mee gaat. Als je nu ook ziet naar de videokaart die hij nu heeft een 7300 die is ook nooit high-end geweest die was ook low/mid-end zoals de HD4670. En toch heeft hij het heel lang vol gehouden.
En zou hij nu veel langer met de PC hebben gedaan als er een 7600GT in zat, ik betwijfel het wel eigenlijk.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 09:54 ]
Met een HD4670 kun je prima op een scherm met een resolutie van 1440x900 spelen, heel veel games kun je nog op het hoogst spelen. En zelfs de wat zwaarderen zoals GTA IV en Crysis Warhead kun je prima op de native resolutie spelen op iets minder hoge details.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:45:
hij heeft een best groot scherm, daar is die 4670 gewoon niet snel genoeg voor.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Als hij een 1440x900 display had wel ja. Hij heeft een 1680x1050 display.-The_Mask- schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:58:
[...]
Met een HD4670 kun je prima op een scherm met een resolutie van 1440x900 spelen, heel veel games kun je nog op het hoogst spelen. En zelfs de wat zwaarderen zoals GTA IV en Crysis Warhead kun je prima op de native resolutie spelen op iets minder hoge details.
http://www.lge.com/products/model/detail/w2242s.jhtml
Zie het nu idd ook, dacht dat de reso 1440x900 was omdat het het daar over had...Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:00:
[...]
Als hij een 1440x900 display had wel ja. Hij heeft een 1680x1050 display.
http://www.lge.com/products/model/detail/w2242s.jhtml
Maar zelfs met een resolutie van 1680x1050 moet het nog prima te doen zijn.
Maar ja misschien kan noober2 zijn budget vertellen dat zou wel heel handig zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 10:09 ]
Verwijderd
Hey the mask mijn budget is ongeveer 400 voor een compleet systeemkast met alles wat ik nodig heb dus inclusief besturingssysteem. Ik kan alleen omgaan met windows want ik heb nog nooit een mac of linux geprobeerd.-The_Mask- schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:07:
[...]
Zie het nu idd ook, dacht dat de reso 1440x900 was omdat het het daar over had...
Maar zelfs met een resolutie van 1680x1050 moet het nog prima te doen zijn.![]()
Maar ja misschien kan noober2 zijn budget vertellen dat zou wel heel handig zijn.
Reden dat het 400 euro is ik heb gekeken naar dynabyte.nl niet databyte.nl deze had een complete systeemkast voor €400. als ik kijk naar andere computerzaken is €400 zo'n beetje de ondergrens voor een kant en klaar systeemkast. De uitdaging voor mij was dus voor minder dan €400 een beter systeem te bouwen.
Dat was niet de enige reden, aangezien ik een noober ben
De meeste computer die ik heb gekocht in de laatste 10 jaar waren zoals de huidige, ongeveer €700 inclusief beeldscherm, dus ik heb denk ik ongeveer €550 betaald voor de systeemkast (was niet inclusief printer die heb ik al apart en neem ik ook mee naar de zelfbouw-computer) ergens in 2005-2006 was dat dacht ik, toen was het best luxe, mijn huidige computer heeft maar 1GB RAM.
Kijk er best naar uit een nieuwe computer te gebruiken want de spellen die ik speel als BF2 speel ik altijd op de laagste settings, maar is nog steeds vet om te spelen
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:17:
Kijk er best naar uit een nieuwe computer te gebruiken want de spellen die ik speel als BF2 speel ik altijd op de laagste settings, maar is nog steeds vet om te spelen
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form | € 99,- | € 99,- |
Importeren | Totaal | € 398,25 |
Kom je dus toch hier op uit.
Als je op importeren drukt kun je zien welke winkel het allemaal het goedkoopst kan leveren, Coolprices dus.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
De configuratie heb ik nu wel-The_Mask- schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:30:
[...]
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon X2 245 € 57,13 € 57,13 1 AOpen ES45C Zilver, Zwart € 36,95 € 36,95 1 Gigabyte GA-MA74GM-S2H € 45,81 € 45,81 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 45,01 € 45,01 1 Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form € 99,- € 99,- 1 Samsung SH-S223B € 17,50 € 17,50 1 Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 € 59,95 € 59,95 1 Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB € 36,90 € 36,90 Importeren Totaal € 398,25
Kom je dus toch hier op uit.
Als je op importeren drukt kun je zien welke winkel het allemaal het goedkoopst kan leveren, Coolprices dus.
Moet uit de voeding een 4 pin en een 20+4 pin naar het moederbord dan heb je 28 pinnen?
Wat is een dummy pin (volgens handleiding moederbord) betekent dat gewoon dat je die pin nooit gebruikt? Is dat niet logisch?
Ik zie soms bij een videokaart silent staan dat betekent geen ventilator maar heb je dan een intake fan nodig? ZIjn die silent videokaarten wel koelend genoeg?
Aangezien de outtake groter moet zijn dan intake kan je gewoon een 12 cm outtake fan in het midden van de achterkant van de kast en een intake fan van 9 cm beneden aan de voorkant van de kast hebben en is dat genoeg? Echter ik zie dat de kieren aan de voorkant kleiner zijn dan aan de achterkant wat betekent dat de intake vergroot wordt en dat wil ik niet toch is er een manier om intake te verkleinen bijv een fan kopen met regelbare snelheid? Je kan helaas de intake/outtake niet goed meten in de praktijk meestal dus is het trial en error of niet soms?
Als je een kast openmaakt, dan open je meestal aan de linkerkant, maar als je de drives als DVD-brander en HD in de bays (heten die zo?) wil zetten dan is het nodig om aan de rechterkant ook de kast open te maken en daar de drives vast te schroeven of niet?
Ik zie dat één dradenhoop uit de voeding meestal meerdere (witte) aansluitingen heeft om apparaten te poweren, hoef ik niet bang te zijn voor overload (net als bij een stekkerdooos met meerdere apparaten op één stopcontact) als ik meerdere apparaten daarop aansluit?
Maakt het uit waar je de DVD-brander/HD drives monteert in verband met luchtstroom? DVD- kan je helmeaal in de top drive doen en HDD ongeveer in het midden van de lagere kleinere bays?
Ik heb gemerkt dat de videokaart dezelfde een blauwe (D-sub?) en een witte (DVI?) aansluiting heeft als het moederbord I/O, maakt het uit waarop je een beeldscherm aansluit. Ik neem aan dat als je het op de videokaart aansluit dan heb je beter beeld is dat logisch? Als je twee beeldschermen wilt voor dual monitor sluit je beide aan op videokaart en niet beide op moederbord I/O of één op videokaart en één op moederbord aan?
best veel vragen als je het antwoord op 1 vraag weet graag
De 4 pins gaat los op een andere plaats op het moederbord (zie handleiding moederbord) de 20+4 is een aansluiting die zowel geschikt is voor moderne moederborden met 24 pinnen als voor moederborden met 20 pinnen. Je gebruikt dus de 20+4 op een 24 pins aansluiting op het moederbord.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 14:32:
[...]
De configuratie heb ik nu wel, ik heb wel wat praktische vragen ik heb een heel oude computer uit elkaar gehaald om te oefenen.
Moet uit de voeding een 4 pin en een 20+4 pin naar het moederbord dan heb je 28 pinnen?
Is totaal niet boeiend. Lekker vergeten die dummy pin.Wat is een dummy pin (volgens handleiding moederbord) betekent dat gewoon dat je die pin nooit gebruikt? Is dat niet logisch?
Ja, vaak zijn die passief gekoeld en dan moet je zorgen voor voldoende luchtstroom met intakes en outtakes om koude lucht aan te voeren voor de koeling. Dan gaat het wel goed.Ik zie soms bij een videokaart silent staan dat betekent geen ventilator maar heb je dan een intake fan nodig? ZIjn die silent videokaarten wel koelend genoeg?
Je hoeft niet zo moeilijk te doen hoor. Je kan bij de fabrikant op de website van de fan wel zien hoeveel lucht die verplaatst. Als je wilt dat je meer outtake wilt koop je simpelweg een fan die meer kuub lucht wegblaast dan de intake fan.Aangezien de outtake groter moet zijn dan intake kan je gewoon een 12 cm outtake fan in het midden van de achterkant van de kast en een intake fan van 9 cm beneden aan de voorkant van de kast hebben en is dat genoeg? Echter ik zie dat de kieren aan de voorkant kleiner zijn dan aan de achterkant wat betekent dat de intake vergroot wordt en dat wil ik niet toch is er een manier om intake te verkleinen bijv een fan kopen met regelbare snelheid? Je kan helaas de intake/outtake niet goed meten in de praktijk meestal dus is het trial en error of niet soms?
Meestal zit het met aan een kant aanschroeven min of meer vast, maar het openen van de andere kant en het totaal vastschroeven van de branders e.d. is maar een paar minuutjes werk, dus doe die kleine moeite gewoon even.Als je een kast openmaakt, dan open je meestal aan de linkerkant, maar als je de drives als DVD-brander en HD in de bays (heten die zo?) wil zetten dan is het nodig om aan de rechterkant ook de kast open te maken en daar de drives vast te schroeven of niet?
Nee, in eerste instantie niet. Mocht je systeem niet stabiel zijn, dan kan je overwegen de kabels anders in te delen, maar het maakt bijna altijd helemaal niets uit.Ik zie dat één dradenhoop uit de voeding meestal meerdere (witte) aansluitingen heeft om apparaten te poweren, hoef ik niet bang te zijn voor overload (net als bij een stekkerdooos met meerdere apparaten op één stopcontact) als ik meerdere apparaten daarop aansluit?
Harddisks kunnen wel een beetje luchtstroom gebruiken, dus monteer die wel in de luchtstroom. Voor branders maakt het niets uit.Maakt het uit waar je de DVD-brander/HD drives monteert in verband met luchtstroom? DVD- kan je helmeaal in de top drive doen en HDD ongeveer in het midden van de lagere kleinere bays?
Beide beeldschermen op de videokaart. Het is bij sommige moederborden mogelijk dat je naast je videokaart ook je onboard video gebruikt, maar je videokaart is veel beter, dus sluit daar gewoon je schermen op aan.Ik heb gemerkt dat de videokaart dezelfde een blauwe (D-sub?) en een witte (DVI?) aansluiting heeft als het moederbord I/O, maakt het uit waarop je een beeldscherm aansluit. Ik neem aan dat als je het op de videokaart aansluit dan heb je beter beeld is dat logisch? Als je twee beeldschermen wilt voor dual monitor sluit je beide aan op videokaart en niet beide op moederbord I/O of één op videokaart en één op moederbord aan?
best veel vragen als je het antwoord op 1 vraag weet graag
De 20+4 pins van de voeding moet in de 24 pins van het moederbord, de 4 pins van de voeding moet in de 4 pins van het moederbord (zit meestal in de buurt van de socket)Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 14:32:
Dummy pin zie je idd wel vaker bijvoorbeeld bij de USB header op het moederbord.Wat is een dummy pin (volgens handleiding moederbord) betekent dat gewoon dat je die pin nooit gebruikt? Is dat niet logisch?
Silent betekend stil, dus het kan natuurlijk ook een stille fan zijn.Ik zie soms bij een videokaart silent staan dat betekent geen ventilator maar heb je dan een intake fan nodig? ZIjn die silent videokaarten wel koelend genoeg?
Passief is zonder fan, maar je hebt dan idd wel airflow nodig anders wordt het allemaal te warm.
O ja, maakt volgens mij vrij weinig uit.Aangezien de outtake groter moet zijn dan intake
Moet genoeg zijn.kan je gewoon een 12 cm outtake fan in het midden van de achterkant van de kast en een intake fan van 9 cm beneden aan de voorkant van de kast hebben en is dat genoeg?
Gewoon niet te veel bij nadenken.Echter ik zie dat de kieren aan de voorkant kleiner zijn dan aan de achterkant wat betekent dat de intake vergroot wordt en dat wil ik niet toch is er een manier om intake te verkleinen bijv een fan kopen met regelbare snelheid? Je kan helaas de intake/outtake niet goed meten in de praktijk meestal dus is het trial en error of niet soms?
JaAls je een kast openmaakt, dan open je meestal aan de linkerkant, maar als je de drives als DVD-brander en HD in de bays (heten die zo?)
Is beter van wel in sommige kasten zitten ze anders niet goed vast.wil zetten dan is het nodig om aan de rechterkant ook de kast open te maken en daar de drives vast te schroeven of niet?
Nee hoef je geen zorgen over te maken, heeft de fabrikant al voor je gedaan.Ik zie dat één dradenhoop uit de voeding meestal meerdere (witte) aansluitingen heeft om apparaten te poweren, hoef ik niet bang te zijn voor overload (net als bij een stekkerdooos met meerdere apparaten op één stopcontact) als ik meerdere apparaten daarop aansluit?
HD liever zo laag mogelijk, onderin in de kast is het het koelst.Maakt het uit waar je de DVD-brander/HD drives monteert in verband met luchtstroom? DVD- kan je helmeaal in de top drive doen en HDD ongeveer in het midden van de lagere kleinere bays?
Alle twee op de videokaart aansluiten die van het moederbord hoef je niet te gebruiken je hebt immers een videokaart die het zware rekenwerk overneemt.Ik heb gemerkt dat de videokaart dezelfde een blauwe (D-sub?) en een witte (DVI?) aansluiting heeft als het moederbord I/O, maakt het uit waarop je een beeldscherm aansluit. Ik neem aan dat als je het op de videokaart aansluit dan heb je beter beeld is dat logisch? Als je twee beeldschermen wilt voor dual monitor sluit je beide aan op videokaart en niet beide op moederbord I/O of één op videokaart en één op moederbord aan?
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 08-08-2009 16:07 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
jammer dat er geen reputatie-knop aanwezig is dan geef ik de jullie en de anderen die mij zo erg hebben geholpen max rep
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2009 16:52 ]
Verwijderd
Het was vooral plug en play, al zat ik 2 uur te klooien hoe ik het moederbord in de kast moest schroeven. Toen in windows XP wilde installeren en de computer aanzette was het spannendste moment, gelukkig geen kortsluiting en alle fans draaiden. Best cool vond ik dat
Helaas per ongeluk de boxed koelpasta aangeraakt van de cpu waardoor ik dacht dat het contactoppervlak misschien niet optimaal zou zijn, maar heb speedfan gedownload en temperaturen zijn 55-60 max voor cpu en gpu en meestal 50-55 en rest is 40-45 of lager.
Ik ga nog een grotere fan kopen want de Aopen kast kwam met een standaard 8/9 mm fan en ik wil weten of ik zo de temperatuur omlaag kan brengen en geluid kan reduceren. De standaard cpu-fan is ook dezelfde maat maar dan moet ik nieuwe koelpasta kopen en een speciale cpu-fan kopen. Ik dacht eraan een extra 12mm intake en 12 mm outtake vervanging van de standaard 8 mm fan en de cpu met speedfan van 3000 standaard rpm naar 2000 te brengen. Ik heb het uitgeprobeerd en met speedfan kan ik de cpu-fan besturen. Dat kon ik niet met mijn vorige computer dus dit vind ik best mooi.
Eén raar ding met mijn nieuwe computer, als hij uitstaat staatmijn microsoft optische muis het rode licht aan de onderkant nog steeds aan. Blijkbaar trekt mijn computer nog steeds elektriciteit als hij uit staat. Is het verstanding een speciale stekkerdoos te kopen voor de computer met zon rode knop waaarmee je de stroom volledig afzet, wat denken jullie?
Dit was mijn ervaring met mijn eerste zelfbouwcomputer, helaas ga ik nog meer dingen kopen dus kom boven de €400 euro. Maar Ik kan BF2 gewoon op de allerhoogste settings spelen, ik kan niet geloven hoe goedkoop en beter de computer van nu zijn. Dan vind ik dat best goed voor zo'n goedkope computer
Elke PC trekt stroom als die uit staat.Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:11:
Eén raar ding met mijn nieuwe computer, als hij uitstaat staatmijn microsoft optische muis het rode licht aan de onderkant nog steeds aan. Blijkbaar trekt mijn computer nog steeds elektriciteit als hij uit staat.
Kan maar geld van de stekkerdoos krijg je waarschijnlijk niet binnen een jaar uit.Is het verstanding een speciale stekkerdoos te kopen voor de computer met zon rode knop waaarmee je de stroom volledig afzet, wat denken jullie?
AMD Nieuwsdiscussie
Maar als je er meerdere apparaten aan hangt haal je het er wel uit. Bij mij zitten ADSL modem, printer, speakers en PC erin.-The_Mask- schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:19:
[...]
Kan maar geld van de stekkerdoos krijg je waarschijnlijk niet binnen een jaar uit.
ComputerTotaal had in het jan/feb 2009 nummer een interessant artikel over het bouwen van een snelle zuinige PC. In het maartnummer is er een aanvulling op gekomen. Het voldoet aan mijn wensen: snel, stil en vooral:energiezuinig. Het systeem heeft geen losse grafische kaart; video is ingebouwd doordat is gekozen voor de G45 serie moederborden van Gigabyte ipv de P45 serie. Dat wil ik graag ivm editten van videomateriaal. Ook is de firewire-aansluiting voor de camcorder welkom. Het advies bevat de volgende hoofdonderdelen (harde schijf, DVDspeler etc neem ik over van mijn oude pc en laat ik buiten beschouwing):
1 | Adata +Series 4 GB DDR2 800 Dual Channel Kit (2x2GB) | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Arctic Cooling AF12025 PWM, 120mm | € 5,90 | € 5,90 |
1 | Asus Triton 75 | € 22,44 | € 22,44 |
1 | Enermax PRO82+ 385 | € 57,64 | € 57,64 |
1 | Gigabyte GA-EG45M-DS2H | € 99,- | € 99,- |
1 | Intel Pentium Dual-Core E5300 | € 55,92 | € 55,92 |
Importeren | Totaal | € 285,80 |
waarbij ik moet zeggen dat ik hier een E5300 Intel heb staan, ipv de geadviseerde E8400. Dat spaart bijna 100 euro.
Het lijkt er op dat Gigabyte voor de GA-EG45M-DS2H een opvolger heeft, de GA-EG45M-UD2H. Ik heb over bovenstaande een paar vragen:
1: heeft iemand een idee wat de UD2H verandert aan het energiegebruik t.o.v. de DS2H?
2: Oorspronkelijk wordt de E8400 voorgesteld, maar ik kies voor de E5300. Deze presteert iets minder, maar heeft iemand idee of het energiegebruik er nog door verandert (in het ergste geval: stijgt)
3: Nog tips om het systeem (bij het zelfde energiegebruik en prijs) stiller te krijgen of (zonder op geluid in te leveren of duurder te maken) sneller te krijgen?
Nb:
UD2H: http://www.gigabyte.com.t...rView.aspx?ProductID=3021
DS2H: http://www.gigabyte.com.t...rView.aspx?ProductID=2877
-The_Mask- schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:49:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon X2 245 € 55,82 € 55,82 1 Asus M4A785D-M PRO € 65,50 € 65,50 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 45,01 € 45,01 1 Nexus Value 430 € 55,- € 55,- 1 Scythe Ninja 2 € 30,52 € 30,52 Importeren Totaal € 251,85
Als je een kast hebt met een goede airflow kan de CPU misschien zelf passief draaien.
Voor de rest is dit beter upgradebaar, goedkoper, sneller en stiller.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Als je een E5300 neemt, kan je imho beter een Athlon II 245 of 250 nemen. Deze zijn en sneller en zuiniger in idle. Krijg je ook nog direct een betere chipset, nl een 780G of een GF8200.AndredB schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:01:
Budget/basissysteem dat **energiezuinig** en **stil** is:
ComputerTotaal had in het jan/feb 2009 nummer een interessant artikel over het bouwen van een snelle zuinige PC. In het maartnummer is er een aanvulling op gekomen. Het voldoet aan mijn wensen: snel, stil en vooral:energiezuinig. Het systeem heeft geen losse grafische kaart; video is ingebouwd doordat is gekozen voor de G45 serie moederborden van Gigabyte ipv de P45 serie. Dat wil ik graag ivm editten van videomateriaal. Ook is de firewire-aansluiting voor de camcorder welkom. Het advies bevat de volgende hoofdonderdelen (harde schijf, DVDspeler etc neem ik over van mijn oude pc en laat ik buiten beschouwing):
# Product Prijs Subtotaal 1 Adata +Series 4 GB DDR2 800 Dual Channel Kit (2x2GB) € 44,90 € 44,90 1 Arctic Cooling AF12025 PWM, 120mm € 5,90 € 5,90 1 Asus Triton 75 € 22,44 € 22,44 1 Enermax PRO82+ 385 € 57,64 € 57,64 1 Gigabyte GA-EG45M-DS2H € 99,- € 99,- 1 Intel Pentium Dual-Core E5300 € 55,92 € 55,92 Importeren Totaal € 285,80
waarbij ik moet zeggen dat ik hier een E5300 Intel heb staan, ipv de geadviseerde E8400. Dat spaart bijna 100 euro.
Het lijkt er op dat Gigabyte voor de GA-EG45M-DS2H een opvolger heeft, de GA-EG45M-UD2H. Ik heb over bovenstaande een paar vragen:
1: heeft iemand een idee wat de UD2H verandert aan het energiegebruik t.o.v. de DS2H?
2: Oorspronkelijk wordt de E8400 voorgesteld, maar ik kies voor de E5300. Deze presteert iets minder, maar heeft iemand idee of het energiegebruik er nog door verandert (in het ergste geval: stijgt)
3: Nog tips om het systeem (bij het zelfde energiegebruik en prijs) stiller te krijgen of (zonder op geluid in te leveren of duurder te maken) sneller te krijgen?
Nb:
UD2H: http://www.gigabyte.com.t...rView.aspx?ProductID=3021
DS2H: http://www.gigabyte.com.t...rView.aspx?ProductID=2877
Ik heb nog een oude IDE harde schijf en omdat op het moederbord nog een oude PATA-aansluiting heeft, denk ik dat ik die gewoon houd. Verder gebruik ik nog al mn oude randapparatuur (muis, toetsenbord, speakers, monitor (1280x1024) en misschien mn old skool floppy drive.
Dit is mijn huidige config.
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 88,51 | € 88,51 |
1 | Asrock A780GXH/128M | € 58,66 | € 58,66 |
1 | Cooler Master Sileo 500 Zwart | € 56,85 | € 56,85 |
1 | Corsair CX400W | € 39,- | € 39,- |
1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2 | € 41,80 | € 41,80 |
1 | HIS HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E | € 89,36 | € 89,36 |
Importeren | Totaal | € 391,68 |
Processor
Kan ik beter een hoger geklokte dual core nemen ipv een iets lag geklokte triple core? Amd of Intel maakt me niet zoveel uit.
Moederbord
Dit heb ik gewoon overgenomen van andere configs.
Kast
Mn moeder vond dit een leuke kast
Voeding
Overgenomen van andere configs
Geheugen
Idem dito
Videokaart
Omdat ik af en toe stevig wil gamen, heb ik een Radeon HD4850 genomen van HIS. Deze was een van de goedkopere kaarten van de HD4850 serie. Geluid maakt me niet zoveel uit, ik denk dat dat wel genoeg door het foam in de kast gedempt wordt.
DVD-lezer/brander
Gewoon een goedkope die zn werk goed doet.
Behalve twijfels over de voeding, twijfel ik nog over mn harde schijf. Kan ik beter een snellere SATA harde schijf nemen ipv mn oude 160gb PATA harde schijf? Op- of aanmerkingen zijn welkom
AMD Nieuwsdiscussie
Maar ik zit nog steeds met de vraag met de voeding of ik beter een aparte voeding kan kopen of ik beter de voeding kan gebruiken die bij de kast zit.
Oh ja, voordat ik het weer vergeet: kan ik beter nog een geluidskaart kopen als ik een Logitech Z4 of Logitech X-230 gebruik? Of merk je het verschil tussen onboard en een aparte geluidskaart niet/nauwelijks? Bedankt trouwens voor jullie snelle reacties
Op nieuw zit garantie en een nieuwe HD vaak wel wat sneller.Hai Hui schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:43:
Oh hey, dacht dat die dingen veel duurder waren. Maar ik weet niet... ik heb het idee dat ik iets ga kopen dat nog mogelijke defecten bevat omdat het zo nieuw en 'ongetest' is door andere mensen
Deze losse is de beste die je kunt nemen, die bij de kast wordt geleverd is van heel wat mindere kwaliteit.Maar ik zit nog steeds met de vraag met de voeding of ik beter een aparte voeding kan kopen of ik beter de voeding kan gebruiken die bij de kast zit.
Een goede geluidskaart kost erg veel en de huidige onboard geluidskaarten weten ook een prima geluid te produceren, dus lijkt mij niet nodig.Oh ja, voordat ik het weer vergeet: kan ik beter nog een geluidskaart kopen als ik een Logitech Z4 of Logitech X-230 gebruik? Of merk je het verschil tussen onboard en een aparte geluidskaart niet/nauwelijks? Bedankt trouwens voor jullie snelle reacties
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 5% gewijzigd door Hai Hui op 17-08-2009 09:59 ]
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een budgetsysteem van ongeveer 300-350 euro (zonder assemblage). De computer wordt gebruikt voor alledaags gebruik zoals internet, word, photoshop en een film kijken. Het belangrijkste is dat de computer snel is en goed kan multitasken. Er wordt niet op gegamed dus een on-board videokaart is prima. Het liefst heb ik dus een snelle processor, snel RAM-geheugen en een snelle hardeschijf (7200RPM?). Ik heb geen OS nodig, geen scherm, geen tobo, geen muis, alleen pure hardware (en een kast). Als dit alles in een kleine kast past is dat mooi meegenomen.
Eisen:
- Snelle processor
- Solide moederbord
- 4GB RAM of meer
- 160-320GB HD (7200RPM?)
Wie kan mij helpen? Ik las in dit topic dat het budget systeem uit de startpost alweer verouderd is, en er zit een externe videokaart bij. Die hoef ik niet, ik heb liever een snellere processor, betere hardeschijf, moederbord of RAM.
Mvg,
Pamhen
Verwijderd
1 | AMD Phenom II X4 810 | € 118,95 | € 118,95 |
1 | Gigabyte GA-M85M-US2H | € 62,31 | € 62,31 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G | € 23,29 | € 23,29 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3250318AS, 250GB | € 33,84 | € 33,84 |
1 | Sony AD-7240S | € 19,65 | € 19,65 |
Importeren | Totaal | € 294,99 |
1 | Asus M4A785D-M PRO | € 65,50 | € 65,50 |
1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C | € 42,19 | € 42,19 |
1 | Maxtor DiamondMax 23 STM3500418AS, 500GB | € 42,23 | € 42,23 |
Importeren | Totaal | € 325,47 |
En nog wat veranderingen gedaan.
Voor ongeveer 350 euro inclusief verzenden.
[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 17-08-2009 14:21 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
1 | Gigabyte GA-MA78GM-UD2H | € 65,45 | € 65,45 |
Importeren | Totaal | € 317,03 |
Denk nog wat beter. Met mogelijkheid om later er wel 8GB in te prakken.
[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:19 ]
1 | Maxtor DiamondMax 23 STM3500418AS, 500GB | € 42,23 | € 42,23 |
Importeren | Totaal | € 325,47 |
Dus.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
ik heb liever een dual core dan een quad core, welke kan ik dan het beste nemen? of is de quadcore toch slimmer? loont het om ram met meer mhz te nemen voor de snelheid?
edit: oh er is ondertussen nog meer gepost, bedank The Mask voor je bijdrage.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:25 ]
Verwijderd
Geen probleem.Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:23:
bedankt voor je snelle antwoord Reinman (aka Lucky Luke),
ik heb liever een dual core dan een quad core,
4GB moet het zijn. Nee het loont niet om sneller geheugen te nemen. Prefetchers en de geintergreerde geheugen controller zorgen dat het nut van sneller geheugen of lager latency geheugen een stuk is afgenomen.welke kan ik dan het beste nemen? en is dit 4gb ram of 2gb? loont het om ram met meer mhz te nemen voor de snelheid?
1 | AMD Phenom II X2 545 | € 75,95 | € 75,95 |
Importeren | Totaal | € 274,08 |
Voor een bescheiden prestatie winst, tegen een imho eigenlijk iets te hoge meer prijs:
1 | AMD Phenom II X2 545 | € 75,95 | € 75,95 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 77,87 | € 77,87 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 66,31 | € 66,31 |
Importeren | Totaal | € 310,57 |
Zijn we ook van die asus af
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:30 ]
Verwijderd
ah je edit van je laatste post gaf al antwoord op mijn eerste vraag haha
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:32 ]
Verwijderd
Sneller hardeschijf? Lekkere stille koeler? DDR3?Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:31:
oke heel erg bedankt! is er nog een leuke upgrade voor 30-50 euro meer die de moeite waard is?
Ja 785G aka ATI Radeon HD4200.en zit er een ingebouwde videokaart in de asus?
Makkelijk.is die voldoende voor photoshop (basisgebruik),
Ja.filmpjes kijken en misschien een flash spelletje of misschien iets simpels als de Sims 1?
Dacht dat je een quadcore wilde inplaats van dualcore?Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:38:
heel erg bedankt! ik denk dat ik voor je laatste setup van 310,57 ga!
Dacht dat we hier geen fanboyism hadden.Zijn we ook van die asus af
[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 17-08-2009 14:44 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:23:
bedankt voor je snelle antwoord Reinman (aka Lucky Luke),
ik heb liever een dual core dan een quad core, welke kan ik dan het beste nemen? of is de quadcore toch slimmer? loont het om ram met meer mhz te nemen voor de snelheid?
edit: oh er is ondertussen nog meer gepost, bedank The Mask voor je bijdrage.
Hebben we ook niet, maar hij vraagt om een solide bord-The_Mask- schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:42:
[...]
Dacht dat je een quadcore wilde inplaats van dualcore?
[...]
Dacht dat we hier geen fanboyism hadden.
GIGABYTE Ultra Durable 3 series motherboards once again lead the motherboard industry for the highest quality and most innovative motherboard design. Featuring the industry’s first consumer desktop motherboard design to introduce 2 ounces of copper for both the Power and Ground layers, delivering a dramatically lower system temperature, improved energy efficiency and enhanced stability for overclocking. GIGABYTE Ultra Durable 3 Classic motherboards are equipped with the GIGABYTE Ultra Durable signature features including Japanese Solid Capacitors boasting an operational life time of more than 50,000 hours, Lower RDS(on) MOSFETs (providing lower resistance to reduce power consumption and heat generation) and GIGABYTE patented DualBIOS™ technology (providing dual hardware BIOS protection).
GIGABYTE Ultra Durable 3 Classic motherboards promise to provide the stability, reliability and longevity essential to meet the power needs of high-end processors and other components running today's most demanding applications and games.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:45 ]
Overheen gelezen, maar de 545 lijkt mij niet een erg goede CPU voor zijn geld trouwens.
Dat is de Asus...Hebben we ook niet, maar hij vraagt om een solide bord
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dat is de 545 wel in photoshop. Daar is ie sneller.-The_Mask- schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:45:
[...]
Overheen gelezen, maar de 545 lijkt mij niet een erg goede CPU voor zijn geld trouwens.
[...]
Dat is de Asus...
Ik vind de gigabyte beter dankzij UD3.
Dat is gewoon marketings gelul.Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:46:
Ik vind de gigabyte beter dankzij UD3.
Misschien hebben andere fabrikanten dat ook wel maar geven ze het gewoon geen naam.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dat is geen marketing gelul. Ze gebruiken betere componenten dan de rest. Ook de 3oz koper doet alleen Gigabyte. zelfde geld voor de betere mosfetts. Jammer alleen dat hier geen solid core chockes op zitten.-The_Mask- schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:47:
[...]
Dat is gewoon marketings gelul.
Misschien hebben andere fabrikanten dat ook wel maar geven ze het gewoon geen naam.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:49 ]
Dat heb ik anders nergens bewezen gezienVerwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:48:
Ze gebruiken betere componenten dan de rest.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Bewijs jij het tegendeel maar: 2oz copper, wie doet dat nog meer? LowRDs mossfetts? Wie doe dat nog meer?-The_Mask- schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:57:
[...]
Dat heb ik anders nergens bewezen gezien
reviews: Gigabytes Ultra Durable 3 getest
Het is ook niet spectaculair, anders zou iedereen het allang doen.
Dat is wel erg makkelijk jij zegt dat Gigabyte beter is.Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:00:
Bewijs jij het tegendeel maar
AMD Nieuwsdiscussie
Asus http://forums.legitreviews.com/about21728.htmlVerwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:00:
[...]
Bewijs jij het tegendeel maar: 2oz copper, wie doet dat nog meer? LowRDs mossfetts? Wie doe dat nog meer?
Het is ook niet spectaculair, anders zou iedereen het allang doen.
Verwijderd
Dat is geen bewijs, dat zijn geruchten.
Lame dat je de rest er afknipt, want daar staat precies waarom.-The_Mask- schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:09:
[...]
Dat is wel erg makkelijk jij zegt dat Gigabyte beter is.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 21:12 ]
Niet om zielig te doen, simpel feit: vanwege handicap zeer afhankelijk van m'n computer.
Mijn huidige comp heb ik al 6 jaar: Probleem: sinds gisteren maakt comp akelig geluid. Alsof elk moment iets kan knallen/uitschieten. Ik kan me niet permitteren te wachten op dat moment.
Bijkomend probleem: ik denk (kan denkfout zijn, corrigeer me), dat ik val tussen een basis-systeem en een multi-media-systeem. Het basis-systeem lijkt net iets te weinig, multimedia net iets te veel voor me..Wat zoeken lastig maakt.
Ook is mijn vak geen computer-kennis. Ik lees, lees meer en hoop vervolgens probleempjes te kunnen oplossen. Maar omdat comp nu echt op springen staat, vraag ik jullie hulp.
Wat ik nu heb:
Systeem: Windows XP Professional, Service Pack II niet legaal, al krijg ik wel updates binnen
Dell Dimension 8200 (aangepast)
Pentium 4CPU 1.80 Ghz
Kloksnelheid: 1.70 Ghz
Fysiek geheugen: 512
DVD branders: Sony DVD RW DRU 710A en Samsung DVD ROM SD 616
Beeldscherm: Eizo
Toetsenbord: Logitech
Muis: Logitech
Scanner: Canon light 25
Printer: Canon I950 D
Boxen: Altec Lansing
Modem: SoftV90 Voice Speakerphone Modem
Ik heb vorig jaar een legale Windows versie gekocht, XP Professional Service Pack II. Dit zit er nog niet op. Angst geen comp als er iets mis gaat met installeren.
Nogmaals, ben geen comp-mens,..als ik lees dat ik moet oppassen met moederbord een bijpassend socket-iets te kiezen..lees ik voor m'n gevoel al chinees. Ik probeer het echt maar raak snel de draad kwijt,..
Wat doe ik met comp:
Vooral surfen (info zoeken), medisch gedoe regelen, wat administratie werkzaamheden, muziek, veel muziek herbergen en spelen en foto's. downloaden sinds laatste nat-probleem nooit meer gekunt..wil dit in toekomst wel weer. Gamen vanwege handicap kan niet meer, dus dit is geen item..
Soms denk ik,...moet ik niet gewoon een laptop nemen, met 2 externe harde schijven (muziek en foto's)? Dit laatste ivm. niet al te groot wonen..
Verwijderd
De review bij tweaker is leuk om je vermaken, maar totaal nietszeggend. Op elke bord zit nml. een afwijkende koeling voor al die chip. Dat het 3 Oz mobo beter uit de bus komt kan je dan ook niet 100% toewijden aan 3 Oz.Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:00:
[...]
Bewijs jij het tegendeel maar: 2oz copper, wie doet dat nog meer? LowRDs mossfetts? Wie doe dat nog meer?
Ook zie ik Gigabyte niet alle oc-wereldrecords breken, wat voor mij ook alweer een teken aan de wand is.
Als je dan dit ziet, durf ik niet meer te stellen dat meer coper beter is:
http://www.youtube.com/watch?v=AIDRHsDaCyE
Het zou heel goed kunnen hoor, maar echt harde bewijzen ? Nog niet echt.
Update: als je deze man mag geloven is het idd allemaal marketing blaat:
http://www.tomshardware.c...-Durable-Copper,6412.htmlAs an electrical engineer who makes PCB's professionally, I think these are all marketing schemes. Impedance characteristics of high speed signals are usually controlled, not reduced. Lowering the impedance of certain critical signals will get you a motherboard that does not work (signals get reflected if impedance is not matched). Increase the ground and copper planes will have a small effect on heat dissipation. This is because the standard 1oz copper is already a very good conductor of heat, with very low resistance. Increasing the copper to 2oz cannot improve performance by a significant amount (diminishing returns as copper is increased). The way you control the impedance is by changing the signal's trace width, and height with respect to the ground plane. It is NOT controlled by the thickness of the ground plane itself. As for low frequency signals, impedance doesn't really matter. This is because as a signal's frequency reduced, the DC characteristics matter more than the AC characteristics.
Tot slot nog een review bij Tom's Hardware over Ultra Durable en meer koper, waar je meteen al ziet dat wat ik zei over de misleidende review hier op tweakers; klopt: In grote mate is het de koeling erop die de verschillen bepaalt.
http://www.tomshardware.c...e-ultra-durable,2094.html
Qua prestaties en energieverbruik maakt het niets uit, het enige wat overblijft is een miniem temperatuur verschil (onder gelijke omstandigheden).
(tussen haakjes, ik heb zelf een Gigabyte X58)
ps: hoe meer ik naar die review hierover kijk (Reinmans "bewijs" link, durf de site in kwestie niet te noemen), hoe meer ik eigenlijk kan huilen.
(pagina 5)De cijfers spreken voor zich: het Ultra Durable 3-bord scoort bij iedere test net iets beter, maar bij de northbridge-temperatuur is het verschil behoorlijk groot.
Doh! Zie je ook het verschil tussen die twee heatsink op de northbridge!
Gek he, dat een bijna 2x zoveel oppervlakte bestrijkende heatsinks de warmte beter verdeelt

[ Voor 58% gewijzigd door Madrox op 22-08-2009 23:40 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Oh ja, excuus,..mijn hulpvraag is, mij wijzen op fouten, zodat ik door te weinig kennis van computer-zaken, geen verkeerd systeem samenstel.Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:46:
Oke, maar wat moeten wij nu precies voor je doen?. Systeem keuze maken? Ik moet zeggen dat ik je eigen suggestie van een laptop+NAS-schijf helemaal geen slechte vind hoor. Gezien je eisen hoeft dat ook geen dure te zijn.
De mogelijkheid van een laptop met 2 externe harde schijven. Ook hier mijn probleem, te veel aanbod, te weinig kennis..(bijv. hoe krijg ik op een latop m'n legale versie xp?). Ook lees ik vaak: laptops, accu-duur, geen vervanging voor een desktop..
Wat mij ook weerhoudt voor keus laptop; mijn Eizo beeldscherm + Altec Lansing systeem, waar ik erg blij mee ben.
Wat ik tot nu toe zelf gedaan heb:
1) elk onderdeel los in productreviews zoeken. Drama omdat ik bijv. socket en chip (moederbord) al niet begrijp
2) BBG en up-dates bekijken en zoeken wat ik evt. nodig heb..
3) Laatste BBG september genomen en deze gecombineerd met wat ik al heb.
de bedoeling is met de definitief samengestelde lijst naar zaak gaan en laten bouwen..
Videokaart: Sapphire HD 4670 512MB GDDR3
Voeding: Be quiet! Pure Power 350W
Processor: AMD Phenom X3 710
Moederbord:Asus M4A78 PRO
Geheugen Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
Harde schijf: Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB
Monitor:: Eizo - aanwezig
Behuizing: Cooler Master Elite 330 Zwart
Optische drive:: Samsung + Sony reeds aanwezig
Luidsprekers:: Altec Lansing - aanwezig
Toetsenbord: Logitech - aanwezig
Muis Logitech - aanwezig
Totaal:
M'n 2 huidige harde schijven kan ik dan als muziek en foto-schijven gebruiken
Zonder moederbord?Madrox schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:02:
Ziet er goed uit, dat gaat zeker werken.
AMD Nieuwsdiscussie
Daar kom ik niet uit, vanwege moeten letten op chip-set (wat ik niet begrijp).
In principe zal het voor jouw niet veel uitmaken welk modern chipset je neemt.Bi-zonder schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:17:
Daar kom ik niet uit, vanwege moeten letten op chip-set (wat ik niet begrijp).
770, 780G, 785G zijn allemaal meer dan voldoende.
Voorbeeld: pricewatch: Asus M4A78-EM
Zou de CPU trouwens nog wel veranderen in een AMD Phenom II X2 545 of X3 710, betere prijs/prestatie.
AMD Nieuwsdiscussie
Die Asus kon ik niet vinden, vandaar nu die PRO-versie?laat maar..lastig link aanklikken..
[ Voor 16% gewijzigd door Bi-zonder op 23-08-2009 14:16 ]
ehh, mis ik iets?
(staat er toch gewoon bij in zijn post?)Moederbord:Asus M4A78 PRO
€ 71,03

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 23-08-2009 17:14 ]
Madrox schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:12:
laat maar, zie dat hij zij het ge-edit heeft...lol.
AMD Nieuwsdiscussie
..hij is een ...Madrox schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:12:
[...]ehh, mis ik iets? (staat er toch gewoon bij in zijn post?)laat maar, zie dat hij het ge-edit heeft...lol.

Maar,..on topic, heb ik nu een voor mijn gebruik, redelijk systeem bij elkaar gesprokkeld? Mis ik nog iets?
Zelf bedacht ik nog:
-card-reader; Apacer Megasteno AE161 € 8
-usb-hub ? ben aan achterkant comp pluggen intens spuugzat...
Ook overweeg ik:
Cooler Master 690 € 65,90. Dit omdat deze beter beoordeeld wordt, dan de genoemde in BBG. De openingen voor usb e.d. bovenop, etc. Hij schijnt ook stiller te zijn. Of is dit echt over kill?
Omdat ik vandaag de dag niet zo bij meer ben met alle hardware ontwikkelingen ben ik uit gegaan van dit BBG systeem, dat mij een goed basis lijkt. Ik loop echter nog tegen een paar dingen aan, en hopelijk heeft er iemand nog tips.
Gebruik/situatie:
Zoals al gezegd wordt de pc voornamelijk gebruikt om eens een film of serie te kijken. Daarnaast worden er natuurlijk wel eens wat websites mee bezocht. Zo nu en dan wordt er nog wel eens wat administratie en dergelijke op gedaan in Excel.
Wensen/eisen:
- Snel genoeg voor HDTV (1080p) playback. (Maar dat is vandaag de dag niet meer zo'n probleem lijkt me).
- S-Video/Composite video uitgang, om onze huidige TV aan te kunnen sluiten.
- S/Pdif uitgang, om audio digitaal naar onze 5.1 receiver te sturen.
- Geen speciale HTPC of stand-alone apparaat (ala popcorn), omdat we ook beetje willen kunnen browsen en af en toe tekstverwerken.
- Monitor hoeft niet (scheelt behoorlijk in het budget), maar is wel een oude CRT, met dus VGA aansluiting.
- Het systeem moet er natuurlijk wel weer even tegenaan kunnen, eventueel met een kleine upgrade. 3 jaar lijkt me redelijk?
- Budget: €400,-, dat is echt de max, en dat is dan inclusief verzendkosten. Als we met 300,- klaar zijn mag dat natuurlijk ook.
1 | AMD Phenom II X2 550 Black Edition | € 84,45 | € 84,45 |
1 | Asrock A780GXH/128M | € 58,66 | € 58,66 |
1 | be quiet! Pure Power 350W | € 33,25 | € 33,25 |
1 | Cooler Master Elite 330 Zwart | € 28,89 | € 28,89 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 46,05 | € 46,05 |
1 | Logitech Value Keyboard | € 6,99 | € 6,99 |
1 | Logitech Value Optical Mouse | € 5,25 | € 5,25 |
1 | Sapphire HD 3450 512MB DDR2 PCI-E | € 28,76 | € 28,76 |
1 | Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS, 500GB | € 43,30 | € 43,30 |
Importeren | Totaal | € 335,60 |
Een DVD-brander is niet echt nodig, dat wordt toch nooit gedaan, en voor de Windows installatie kan ik wel even een oude gebruiken. Wellicht dat er nog een USB-hub en/of kaartlezer bij kan, maar die zijn niet zo duur.
Waar ik vooral over twijfel is echter de videokaart. Waar wij de pc voor gebruiken is er niet veel GPU power nodig, maar hardwarematige hd video decoding zou wel handig zijn, lijkt me. De kaart die ik nu heb gekozen is gewoon goedkoop, en passief gekoeld, wat wel mooi is mee genomen. Hij is echter al best een tijdje oud, zou ik er beter aan doen een iets nieuwere kaart te kiezen?
Daarnaast zijn er ook wel goedkopere kasten, zelfs met voeding. Zou ik met zo'n goedkope kast met voeding ook weg komen? De looks boeien mij niet zo, maar het systeem moet wel stabiel draaien, en onverwacht veel herrie uit een PSU (fan) is ook verschrikkelijk.
Voor de harde schijf heb ik toch voor een 7200RPM model gekozen, omdat ik liever iets meer snelheid heb. 500 GB is overigs wel genoeg, de meeste films kunnen we streamen van een server, of met 100 MBit/s downloaden (lang leve Campusnet), en daarna weer weg gooien.
In dit lijstje staat nu 4GB geheugen, maar misschien dat ik er toch beter aan doe met 2GB genoegen te nemen. Dat scheelt dan weer €20,-.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, of zijn er componenten die jullie anders zouden kiezen?
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 89,76 | € 89,76 |
1 | be quiet! Pure Power 300W | € 29,25 | € 29,25 |
1 | MSI 785GTM-E45 | € 65,47 | € 65,47 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 45,01 | € 45,01 |
Importeren | Totaal | € 316,67 |
Zelfs nog met triple core en veel snellere HD. IGP kan ook HD video decoden.
Voor iets minder dan 333 euro bij Coolprices.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
wegens een goedkoop uitgevallen vakantie en een flink aantal gewerkte uren heb ik eindelijk geld over om mijn pc te updaten/vervangen. ik ben al een tijdje uit het circuit dus ik heb niet echt een idee welke afwegingen ik moet maken om tot een zinnig resultaat te komen.
ik hou wel van gamen maar hoef niet perse alles op de hoogste resolutie te kunnen spelen. als ik de komende twee jaar weer vooruit kan is het prima. het budget ligt tussen de 400 en 500 euro voor een complete kast (geen monitor etc, die heb ik nog) en dan uiteraard het liefst zo dicht mogelijk bij de 400
ik ben zelf tot nu toe hiermee gekomen maar ben dus blijkbaar neit in staat om binnen mijn eigen budget te blijven... kunnen jullie me wat advies geven over hoe ik het beste kan besparen?
1 | AMD Phenom II X4 945 | € 148,50 | € 148,50 |
1 | Asrock M3A780GXH/128M | € 73,34 | € 73,34 |
1 | Cooler Master Elite 331 Zwart | € 28,50 | € 28,50 |
1 | Corsair CX400W | € 41,15 | € 41,15 |
1 | OCZ Gold AMD Edition OCZ3G1333LVAM4GK | € 82,98 | € 82,98 |
1 | Sapphire VAPOR-X HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E | € 142,90 | € 142,90 |
Importeren | Totaal | € 517,37 |
ik weet dat het geheugen goedkoper moet kunnen maar heb geen idee welk merk etc.
ook vraag ik me af of am3 socket en quadcore goedkoper kunnen of dat i beter iets anders kan kiezen.
ik kan eventueel mijn oude kast, hdd's en dvd brander opnieuw gebruiken, dit drukt de kosten nog wat.
alvast bedankt voor de hulp!
Wat heb je dan voor HD's en DVD's?Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:29:
ik kan eventueel mijn oude kast, hdd's en dvd brander opnieuw gebruiken, dit drukt de kosten nog wat.
Een nieuw moederbord heeft namelijk maar één P-ATA kanaal.
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 89,76 | € 89,76 |
1 | Asus M4A78-EM | € 60,51 | € 60,51 |
Importeren | Totaal | € 408,87 |
En wat voor monitor heb je eigenlijk? Is 1GB nuttig of heb je genoeg aan 512MB?
AMD Nieuwsdiscussie
Die processor was ik inderdaad ook aan het overwegen, ik dacht alleen de X2 550 BE misschien te kunnen unlocken naar X4. Maar misschien is deze wat handiger.-The_Mask- schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:47:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X3 710 € 89,76 € 89,76 1 be quiet! Pure Power 300W € 29,25 € 29,25 1 Cooler Master Elite 330 Zwart € 28,89 € 28,89 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 46,05 € 46,05 1 Logitech Value Keyboard € 6,99 € 6,99 1 Logitech Value Optical Mouse € 5,25 € 5,25 1 MSI 785GTM-E45 € 65,47 € 65,47 1 Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 45,01 € 45,01 Importeren Totaal € 316,67
Zelfs nog met triple core en veel snellere HD. IGP kan ook HD video decoden.
Voor iets minder dan 333 euro bij Coolprices.
Hardeschijf is ook een goede tip!
Dat de IGP snel genoeg is geloof ik best, maar als ik het niet mis heb zit er geen tv-out op het moederbord. (Op de HDMI na, maar die is niet geschikt voor het aansluiten van onze oudere TV).
De MSI 785GTM-E45 heeft volgens de MSI site (en manual) wel een header voor S/Pdif, maar helaas geen aansluiting voor een optische kabel (toslink) aan de achterkant. Dit heb ik misschien niet duidelijk vermeld, maar is eigenlijk wel vereist.
Nog een idee of ik de eerste de beste (lees: goedkoopste) videokaart kan pakken die aan die TV-out eis voldoet?
Verwijderd
mijn monitor is nu een 17" iiyama op 1280x1024 maar ik wil wel graag naar twee 19" schermen in de toekomst.
Niet beter kans is bij beide niet al te groot, maar bij de X3 710 heb je sowieso een core meer.Mafioso schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:23:
Die processor was ik inderdaad ook aan het overwegen, ik dacht alleen de X2 550 BE misschien te kunnen unlocken naar X4.
Daar heb je idd een punt.Dat de IGP snel genoeg is geloof ik best, maar als ik het niet mis heb zit er geen tv-out op het moederbord.
pricewatch: Sapphire HD 3450 256MB DDR2 PCI-ENog een idee of ik de eerste de beste (lees: goedkoopste) videokaart kan pakken die aan die TV-out eis voldoet?
AMD Nieuwsdiscussie
IDE is eigenlijk het verkeerde woord voor P-ATA.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:26:
ik heb een IDE dvd en twee s-ata schijven (500+320 geloof ik) waar gebruik je p-ata voor? ik heb het even snel gegoogled en kom niet evrder dan dat het htzelfde is als ide?
Nu is een videokaart met 512MB dan ook meer dan voldoende, 1GB zal niet voor performance winst zorgen.mijn monitor is nu een 17" iiyama op 1280x1024 maar ik wil wel graag naar twee 19" schermen in de toekomst.
Maar als je op twee 19 inch schermen in de toekomst wilt gamen zal 1GB wel nuttig zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
De beste oplossing voor een pc die films en MkV's etc. vloeiend kan afspelen is er eentje met een losse videokaart zoals de HD4550. Een Hd4350 kan ook, maar komt net een beetje processing power tekort. Hierover loopt een draadje bij het BBG HTPC topic:Mafioso schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:23:
[...]
Die processor was ik inderdaad ook aan het overwegen, ik dacht alleen de X2 550 BE misschien te kunnen unlocken naar X4. Maar misschien is deze wat handiger.
Hardeschijf is ook een goede tip!
Dat de IGP snel genoeg is geloof ik best, maar als ik het niet mis heb zit er geen tv-out op het moederbord. (Op de HDMI na, maar die is niet geschikt voor het aansluiten van onze oudere TV).
De MSI 785GTM-E45 heeft volgens de MSI site (en manual) wel een header voor S/Pdif, maar helaas geen aansluiting voor een optische kabel (toslink) aan de achterkant. Dit heb ik misschien niet duidelijk vermeld, maar is eigenlijk wel vereist.
Nog een idee of ik de eerste de beste (lees: goedkoopste) videokaart kan pakken die aan die TV-out eis voldoet?
1 | AMD Athlon X2 245 | € 55,82 | € 55,82 |
1 | Asus M3A78-CM | € 61,49 | € 61,49 |
1 | be quiet! Pure Power 300W | € 29,25 | € 29,25 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 45,01 | € 45,01 |
1 | Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI | € 36,66 | € 36,66 |
Importeren | Totaal | € 315,41 |
De CPU is lichter omdat je met een HD4550 simpelweg geen zware CPU nodig hebt. Beproeft en gegarandeerd door de Video-Goeroe;s ;-)
Deze Sapphire is ook passief, heeft D-Sub VGA, DVI en HDMI + TV-Out.
Met een triplecore kan je ook prima uit de voeten en het bespaart is een aanzienlijk bedrag. AM3 heeft amper voordelen tov AM2+ (waar ook AM3 cpu's op passen) maar het is wel duurder. Gewoon AM2+ nemen met DDR2 brengt je weer dichter bij je streefbedrag en je verliest er nauwelijks iets op. Dan kom je hierop uit:Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:29:
het budget ligt tussen de 400 en 500 euro voor een complete kast (geen monitor etc, die heb ik nog) en dan uiteraard het liefst zo dicht mogelijk bij de 400
ik weet dat het geheugen goedkoper moet kunnen maar heb geen idee welk merk etc.
ook vraag ik me af of am3 socket en quadcore goedkoper kunnen of dat i beter iets anders kan kiezen.
alvast bedankt voor de hulp!
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 105,60 | € 105,60 |
1 | MSI K9A2VM-F V2 | € 46,45 | € 46,45 |
Importeren | Totaal | € 410,65 |
[ Voor 45% gewijzigd door Madrox op 28-08-2009 00:43 ]
Bedankt voor de tip, fijn om te weten dat ik beter een snellere videokaart kan pakken. Ik zie alleen niet hoe die aangedragen Sapphire kaart ook tv-out (in de vorm van s-video of composite) zou moeten hebben. Ik zie er geen aansluiting voor, en kan op de site ook niets vinden van een eventuele breakout box oid.Madrox schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:29:
[...]
De beste oplossing voor een pc die films en MkV's etc. vloeiend kan afspelen is er eentje met een losse videokaart zoals de HD4550. Een Hd4350 kan ook, maar komt net een beetje processing power tekort. Hierover loopt een draadje bij het BBG HTPC topic:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon X2 245 € 55,82 € 55,82 1 Asus M3A78-CM € 61,49 € 61,49 1 be quiet! Pure Power 300W € 29,25 € 29,25 1 Cooler Master Elite 330 Zwart € 28,89 € 28,89 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 46,05 € 46,05 1 Logitech Value Keyboard € 6,99 € 6,99 1 Logitech Value Optical Mouse € 5,25 € 5,25 1 Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 45,01 € 45,01 1 Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI € 36,66 € 36,66 Importeren Totaal € 315,41
De CPU is lichter omdat je met een HD4550 simpelweg geen zware CPU nodig hebt. Beproeft en gegarandeerd door de Video-Goeroe;s ;-)
Deze Sapphire is ook passief, heeft D-Sub VGA, DVI en HDMI + TV-Out.
Edit: Zie dat de Sapphire HD 4550 512 MB DDR3 PCI-E wel tv-out heeft, maar daar zit dan wel weer een fan op
[ Voor 4% gewijzigd door Mafioso op 28-08-2009 12:42 ]
Verwijderd
dus als ik het tweede scherm alleen voor office/studiewerk gebruik en mijn games op één scherm speel kan ik met een 512mb kaart ook prima uit de voeten? als ik dan mijn oude kast (chieftec met 360w voeding, genoeg?), hdd's en dvd gebruik heb ik misschien net geld genoeg over om twee tweedehands 19" monitoren op de kop te tikken...-The_Mask- schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:33:Nu is een videokaart met 512MB dan ook meer dan voldoende, 1GB zal niet voor performance winst zorgen.
Maar als je op twee 19 inch schermen in de toekomst wilt gamen zal 1GB wel nuttig zijn.
zijn er merken of types videokaarten die aan- of af te raden zijn?
ik zie trouwens dat The Mask in zijn opzet kiest voor een "goedkopere" cpu met een wat duurder bord terwijl Madrox kiest voor een wat duurdere processor op een iets goedkoper bord. kunnen jullie toelichten wat daarbij de afwegingen zijn geweest? wat bijvoorbeeld het voordeel is van "black edition"?
Verwijderd
Leuk dat videodecoding op de videokaart, maar daar is de HD4550 nog eigenlijk iets te langzaam voor, daarbij moet je daar veel meer kunst grepen voor toepassen en niet alles werkt. Je kan dan makkelijker het door de IGP te laten doen en wat die niet kan door de processor. Een goeie processor is dan dus de betere keus.Mafioso schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:32:
[...]
Bedankt voor de tip, fijn om te weten dat ik beter een snellere videokaart kan pakken. Ik zie alleen niet hoe die aangedragen Sapphire kaart ook tv-out (in de vorm van s-video of composite) zou moeten hebben. Ik zie er geen aansluiting voor, en kan op de site ook niets vinden van een eventuele breakout box oid.
Edit: Zie dat de Sapphire HD 4550 512 MB DDR3 PCI-E wel tv-out heeft, maar daar zit dan wel weer een fan op. De Fanless versie vind ik helaas niet terug in de pricewatch.
Als dat 19 inch scherm een resolutie van 1440x900 of 1280x1024 heeft kan dat prima ja.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:42:
[...]
dus als ik het tweede scherm alleen voor office/studiewerk gebruik en mijn games op één scherm speel kan ik met een 512mb kaart ook prima uit de voeten?
Hoeveel ampere kan die leveren op de 12 voltlijnen? Denk het trouwens niet hoor.als ik dan mijn oude kast (chieftec met 360w voeding, genoeg?)
Maakt vaak niet uit.zijn er merken of types videokaarten die aan- of af te raden zijn?
Heb een iets duurder moederbord genomen omdat deze allemaal Solid State Capacitors heeft, en niet van die gewone elco's die wel eens vaak beginnen te lekken naar een tijdje. Waardoor je moederbord dus kapot is of je moet er nieuwen op solderen.kunnen jullie toelichten wat daarbij de afwegingen zijn geweest?
Unlocked multiplier, dus het enige wat je moet doen is het verhogen van de multiplier bij overklokken. Overklokken is dus iets simpeler maar je komt er niks verder mee met luchtkoeling.wat bijvoorbeeld het voordeel is van "black edition"?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Beetje overdreven. Die dingen gebruiken ze al jaren. Dat er een hele tijd slechte elco's zijn geweest doet verder niet zo veel af aan goeie electroliet elco's.n niet van die gewone elco's die wel eens vaak beginnen te lekken naar een tijdje. Waardoor je moederbord dus kapot is of je moet er nieuwen op solderen.
Wikipedia: Capacitor plague
Verwijderd
hoe bedoel je dat ik niet verder kom met luchtkoeling? zou ik een betere cpufan aan moeten schaffen? of kan ik beter een snellere cpu nemen en gewoon niet overklokken? (heb ik nog nooit gedaan namelijk en ik heb geen zin om een nieuw systeem te verklotenOverklokken is dus iets simpeler maar je komt er niks verder mee met luchtkoeling.
ik heb trouwens op dit moment dit staan :
AMD Athlon 64 bit 3200+ processor (2,2 GhZ)
ATI Radeon 9600/x1050 128mb
1,5 Gb RAM
200 Gb S-ata
dvd brander
Chieftec Dragon kast
iiyama e430 17"
is dat nog een beetje te verkopen? en zo ja, wat zou de richtprijs ongeveer zijn?
als ik deze namelijk nog kwijt kan dan koop ik gewoon een nieuwe kast+voeding+dvd+monitor(en)

1 | Acer P203W | € 104,14 | € 104,14 |
1 | AMD Phenom II X2 550 Black Edition | € 84,45 | € 84,45 |
1 | AOpen ES45B Zilver, Zwart | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Asus M4A785D-M PRO | € 67,59 | € 67,59 |
1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C | € 48,79 | € 48,79 |
Importeren | Totaal | € 378,82 |
Het lijkt mij een leuk systeem dat een tijdje mee kan. Eventueel op te waarderen met een Phenom II X4 in de toekomst. Iemand nog wat kritiek? Of gewoon kopen
Verwijderd
De beperking bij overclocken is niet het moederbord of het geheugen maar de koeling van de processor.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:33:
de voeding levert 18A op de +12V
[...]
hoe bedoel je dat ik niet verder kom met luchtkoeling? zou ik een betere cpufan aan moeten schaffen? of kan ik beter een snellere cpu nemen en gewoon niet overklokken? (heb ik nog nooit gedaan namelijk en ik heb geen zin om een nieuw systeem te verkloten)
Komt nog steeds gewoon voor, deze week nog een vrij nieuw MSI AM2 moederbord gezien met een lekkende elco en dat zorgde dus voor beeld freezes na een onbepaalde tijd.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:17:
[...]
Beetje overdreven. Die dingen gebruiken ze al jaren. Dat er een hele tijd slechte elco's zijn geweest doet verder niet zo veel af aan goeie electroliet elco's.
Wikipedia: Capacitor plague
Denniz69 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:19:
Ik ben een leuk budget systeem aan het samenstellen voor mijn vriendin ter vervanging van haar oude P4 laptop (met kapot scherm nu). Het systeem wordt gebruikt voor haar studie (Matlab, Ansys, Latex) en daarnaast voor muziek en een film op zijn tijd. Budget is max € 400,- inclusief verzenden. Na dit topic doorgelezen te hebben is dit het resultaat:
# Product Prijs Subtotaal 1 Acer P203W € 104,14 € 104,14 1 AMD Phenom II X2 550 Black Edition € 84,45 € 84,45 1 AOpen ES45B Zilver, Zwart € 36,95 € 36,95 1 Asus M4A785D-M PRO € 67,59 € 67,59 1 Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C € 48,79 € 48,79 1 Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB € 36,90 € 36,90 Importeren Totaal € 378,82
Het lijkt mij een leuk systeem dat een tijdje mee kan. Eventueel op te waarderen met een Phenom II X4 in de toekomst. Iemand nog wat kritiek? Of gewoon kopen.
1 | Acer P203W | € 104,14 | € 104,14 |
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 88,51 | € 88,51 |
1 | AOpen ES45B Zilver, Zwart | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Asus M4A78-EM | € 60,51 | € 60,51 |
1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C | € 48,79 | € 48,79 |
Importeren | Totaal | € 375,80 |
Het nieuwe 'hoeveel is dit nog waard' topic - deel 3Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:33:
ik heb trouwens op dit moment dit staan :
AMD Athlon 64 bit 3200+ processor (2,2 GhZ)
ATI Radeon 9600/x1050 128mb
1,5 Gb RAM
200 Gb S-ata
dvd brander
Chieftec Dragon kast
iiyama e430 17"
is dat nog een beetje te verkopen? en zo ja, wat zou de richtprijs ongeveer zijn?
als ik deze namelijk nog kwijt kan dan koop ik gewoon een nieuwe kast+voeding+dvd+monitor(en)
[ Voor 87% gewijzigd door -The_Mask- op 28-08-2009 19:13 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Geen statistisch verantwoorde steekproef. Dus nog steeds overdreven. Al zou ik zelf ook solid caps er boven verkiezen, al is het maar omdat hardware hier altijd lang mee gaat en her gebruikt word.-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:08:
[...]
Komt nog steeds gewoon voor, deze week nog een vrij nieuw MSI AM2 moederbord gezien met een lekkende elco en dat zorgde dus voor beeld freezes na een onbepaalde tijd.
Dat wordt ook nergens beweerd, zeg alleen dat het zelfs met nieuwe moederbord nog steeds voorkomt.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:59:
[...]
Geen statistisch verantwoorde steekproef.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Maar lang niet zo veel meer als toen met de capasitor plague tijd.-The_Mask- schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:33:
[...]
Dat wordt ook nergens beweerd, zeg alleen dat het zelfs met nieuwe moederbord nog steeds voorkomt.
Verwijderd
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 105,60 | € 105,60 |
1 | Asus M4A78-EM | € 60,- | € 60,- |
1 | Cooler Master Elite 331 Zwart | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Corsair CX400W | € 38,32 | € 38,32 |
Importeren | Totaal | € 422,82 |
ik wil misschien de videokaart aanpassen, omdat The Mask zei dat hij waarschijnlijk zwaarder is dan ik nodig heb... ik weet alleen niet welke ik dan zou moeten kiezen...
ik heb bijvoorbeeld in pricewatch deze: pricewatch: Sparkle SX96GT2048D2-HP en deze: pricewatch: XFX GeForce 9600 1536MB DDR2 Standard gevonden en vraag me af hoe deze kaarten zo goedkoop aangeboden kunnen worden met zoveel geheugen. waar zit het prijsverschil dan en waar moet ik op letten om een goede videokaart voor dit systeem te vinden waarmee ik op één scherm (19") kan gamen en eventueel met twee schermen kan werken?
als het nodig is kan ik tot 150 euro uitgeven aan een videokaart maar ik zou het systeem het liefst rond de 400 houden. any advice?
ik zat te denken aan dit systeem bij azerty:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B232753%5D=1
iemand tips of suggesties?
alvast bedankt
peter
pricewatch: Asus EAH4870/HTDI/512M bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:53:
ik wil misschien de videokaart aanpassen, omdat The Mask zei dat hij waarschijnlijk zwaarder is dan ik nodig heb... ik weet alleen niet welke ik dan zou moeten kiezen...
Die kaarten zijn zo goedkoop doordat ze sowieso een heel stuk langzamer zijn dan de HD4870 en er zit ook nog heel veel en erg traag en dus goedkoper geheugen op. Pure marketing meer dan 512MB geheugen op zo'n gebruik je toch niet. Omdat het zelfs langzamer geheugen is maakt het de kaart juist trager dan een standaard 9600GT met 512MB. Maar men denkt meer geheugen dus het zal wel beter zijn, maar dat is het dus zeker niet.ik heb bijvoorbeeld in pricewatch deze: pricewatch: Sparkle SX96GT2048D2-HP en deze: pricewatch: XFX GeForce 9600 1536MB DDR2 Standard gevonden en vraag me af hoe deze kaarten zo goedkoop aangeboden kunnen worden met zoveel geheugen. waar zit het prijsverschil dan en waar moet ik op letten om een goede videokaart voor dit systeem te vinden waarmee ik op één scherm (19") kan gamen en eventueel met twee schermen kan werken?
AMD Nieuwsdiscussie
Een betere voeding is zeker aan te raden. HKC staat niet echt bekend om hun kwaliteit.peterdg schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:03:
ik wil een computer samenstellen van rond de 450 euro, moet een beetje op kunnen gamen maar niet de nieuwste games op de hoogste kwaliteit ofzo.
ik zat te denken aan dit systeem bij azerty:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B232753%5D=1
iemand tips of suggesties?
alvast bedankt
peter

En misschien 4GB geheugen is tegenwoordig wel handig.
AMD Nieuwsdiscussie
Welke voeding raad je wel aan? en die 4 gb zet ik erin-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:02:
[...]
Een betere voeding is zeker aan te raden. HKC staat niet echt bekend om hun kwaliteit.![]()
En misschien 4GB geheugen is tegenwoordig wel handig.
Heb even wat dingen veranderd.peterdg schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:37:
[...]
Welke voeding raad je wel aan? en die 4 gb zet ik erin
CPU koeler (Coolermaster TX3) is in principe niet nodig, maar als je van plan bent over te klokken of liever een wat stillere PC wil dan is het wel aan te bevelen.
AMD Nieuwsdiscussie