Laptop accu 100% vol toch werkt deze niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:20
Ik heb al heel wat topic's doorgespit met verhalen over kapotte accu's echter nog geen enkel verhaal tegengekomen waarin dezelfde symptomen verteld worden als bij mij dus bij deze heb ik een topic geopend. Omdat ik me toch een aantal dingen afvraag.

Ik heb mijn geliefde Thinkpad z61m nu al een aantal jaar. (2,5 om precies te zijn).
Ben altijd wel zuinig geweest op mijn accu, liet hem nooit urenlang aan de netstroom staan wanneer de accu nog in de laptop zat. Liet hem vrijwel nooit helemaal leeglopen. Niets geks dus...

Pasgeleden keek ik eens in de powermanager bij de batterij eigenschappen. En ik verbaasde me er toch een beetje over dat er stond aangegeven dat mijn accu in redelijk slechte staat verkeerde, en nog " maar" tot 35% van z'n originele capaciteit kon worden opgeladen.

Mijn accu ging met gemak nog meer als een uur mee (anderhalf uur tops, niet heel veel voor een thinkpad maar toch), dus 35% leek me wat weinig. Ook klopte de batterijweergave op een gegeven moment echt niet goed meer. De eerste 30 procent waren in een paar min weg, daarna kon ik nog een uur werken voordat de batterij weer leeg was.

Ik heb mijn accu dus opnieuw laten kalibreren, wat ook weer anders ging als gedacht. Aangezien de accu tijdens het leeglopen bijna 3 kwartier op 0% gestaan heeft voordat deze uitviel. Het kalibreren had niet zoveel succes mijn accuduur was niet echt verbeterd, de tijden klopten ook niet beter.

Ik heb mijn accu nog kunnen opladen, toen ik zag dat deze vol was heb ik de netstroom eraf gehaald. En ineens viel m'n laptop uit. Deze ging met de accu ook niet meer aan... kortom deze kreeg geen stroom meer. Na de contactpunten op de laptop en de accu te hebben schoongemaakt met contactspray, nog steeds hetzelfde effect. Ook als de laptop uitstaat wil de accu niet opladen, het ledje blijft maar knipperen.
In windows krijg ik de melding dat de accu onherstelbaar beschadigd is. In linux staat keurig dat de accu 100% opgeladen is, maar zonder netstroom valt de laptop natuurlijk uit.

Mijn vraag is dus, is mijn accu mogelijk overleden aan het kalibreren? Of kan er ook iets anders aan de hand zijn? Een vriend van me, zei dat het misschien mogelijk is dat de accu weer werkt als ik hem een tijd laat " rusten" zodat hij vanzelf een deel van de stroom weer verliest. Of is de batterijsensor gewoon dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

CrystalViriS schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 00:23:
Mijn vraag is dus, is mijn accu mogelijk overleden aan het kalibreren? Of kan er ook iets anders aan de hand zijn? Een vriend van me, zei dat het misschien mogelijk is dat de accu weer werkt als ik hem een tijd laat " rusten" zodat hij vanzelf een deel van de stroom weer verliest. Of is de batterijsensor gewoon dood?
Tja, dat kan. Als lithium-ion cellen onder of boven een bepaald voltage komen, gaan ze kapot. Als er het goed is zorgt de regelelectronica in de batterij dat dit niet gebeurt, maar als de cellen ook niet helemaal lekker meer zijn..

Als je nog maar 35% van de originele capaciteit kon opladen, dan lijkt het mij iig dat de batterij al niet helemaal fris meer was.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 01-07-2009 00:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 20:07
dat, of de cellen deden zo vreemd dat je regelelectronica de accu de nek maar omgedraaid heeft.

klinkt klote, if you'll pardon my french, maar het scheelt je wel een potentieel ontploffende laptop (ook een van de minder prettige eigenschappen van lithium gebaseerde accu's)...

lang verhaal kort te maken, nieuwe accu kopen, of je hebt vanaf nu een veredelde desktop. het is jammer maar accu's zijn nu eenmaal by definition verbruiksartikelen.

en eerlijk gezegd vermoed ik dat er ergens een beveiliging een knal heeft voorkomen, dus wees blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Li-ion accu`s gaan sowieso maar max 2-3 jaar mee in laptop... dat is een eigenschap van de lithiumcellen die eirn zitten. Vanaf het moment dat ze gefrabriceerd zijn, gaan ze langzaam achteruit.. :)

Altijd accu volhouden is ook niet goed. bewaren op 65% schijnt het beste te zijn... af entoe ontladen (niet volledig!) voor calibratie is ook aan te raden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:07
In Linux kan je meer zien m.b.t. je accu van een Thinkpad als je de tp_smapi module laadt. Bij mij op Ubuntu 9.04 doe ik:
sudo modprobe tp_smapi
sudo su -
cd /sys/devices/platform/smapi/BAT0

en dan kan je verschillende dingen forceren, zoals
echo 1 > force_discharge

of informatie opvragen over de verschillende cellen
cat group[0-3]_voltage

En instellen wat de thresholds zijn voor min en max bij laden. Dit blijft bewaard bij reboots en powerdowns zolang je maar niet AC én accu disconnect.
echo 85 > stop_charge_thresh

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 01-07-2009 00:47 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Bedankt voor al jullie reacties :)

Accu vertoont geen enkel teken van leven meer.. dus denk dat ik hem wel als dood kan beschouwen.

Kan het nu eigenlijk geen kwaad om de oude accu in de laptop te laten zitten? Omdat er toch continue stroom op de laptop staat? Nieuwe accu is onderweg, maar haal de oude er liever niet uit als ik de laptop vervoer omdat ik bang ben dat de aansluitingen beschadigen als de laptop zonder accu in de tas meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20
Ik denk dat 1 van de cellen overleden is.

Hoe heb je dat kalibreren trouwens gedaan? Want met de Battery MaxiMiser gaat dit gewoon automatisch.

Je drukt het knopje "Kalibreren" o.i.d. in, en de rest gaat automatisch. Je moet de laptop dan aan de lader laten zitten, en je kunt dan het beste gaan slapen ofzo, want het duurt wel een paar uur voordat hij daarmee klaar is (hij trekt hem eerst helemaal leeg, en daarna laadt hij hem weer vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307738

Ik vrees dat het toch een andere accu wordt voor je calibratie help waarschijnlijk niet meer als hij al 100% vol aangeeft dan is hij waarschijnlijk overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Knippert het batterij lampje op je laptop zelf ook oranje? (snel knipperen, als hij langzaam knippert is hij aan het opladen).

Dat had ik toen ook met een accu van een T40, en die was niet meer te repareren (ik probeerde de cellen te vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
ThinkPadd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:41:
Knippert het batterij lampje op je laptop zelf ook oranje? (snel knipperen, als hij langzaam knippert is hij aan het opladen).

Dat had ik toen ook met een accu van een T40, en die was niet meer te repareren (ik probeerde de cellen te vervangen)
Het lampje knippert inderdaad snel, niet zoals hij knippert als hij bijna leeg is (onder de 5% ofzo).
Komt ook geen verandering in...

edit:

Kalibreren heb ik inderdaad gewoon op die automatische manier gedaan. Bij mij in de Thinkvantage software heet dit geloof ik batterijmeter resetten.

[ Voor 13% gewijzigd door CrystalViriS op 02-07-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oke, dan is je accu echt kapot ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:01:
Oke, dan is je accu echt kapot ja.
Nouja, hoop dan maar dat het in ieder geval aan de accu ligt, want als er iets is met m'n laptop zou dit wel erg zonde zijn.
Pagina: 1