[Windows 7]Stop BSODs bij installatie van DVD en HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmperoR88
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 16:21
Dag Tweakers, ik probeer al een tijdje tevergeefs Windows 7 RC Build 7100.0.090421 (32 bit) te installeren op een oude laptop. De versie is gedownload van de Microsoft site. Ik gebruik deze iso:

7100.0.090421-1700_x86fre_client_en-us_retail_ultimate-grc1culfrer_en_dvd.iso

Laptop

De laptop die ik gebruik is een Acer Aspire 1310. Specificaties:

AMD Athlon XP 2000+ (1666 MHz)
512 MB DDR (Onbekend merk)
30 GB HDD IBM Travelstar 2.5" 4200 RPM (Serial nummer: IC25N030ATCS04-0)
S3 Graphics ProSavageDDR (32 MB)
QSI CD-RW/DVD-ROM SBW-242

Een nederlandse manual van Acer:

ftp://ftp.work.acer-euro....1310/manual/as1310_nl.pdf OF
ftp://ftp.support.acer-eu...1310/manual/as1310_nl.pdf

Ik heb alle input devices eruit gehaald die erin zaten. Zo'n oude wireless kaart, en een USB muis, om zeker te zijn dat dat het niet is.

Probleem

Ik had eerst Windows XP op de laptop staan, en bij het lezen van de Windows 7 install DVD had ik al wat problemen. Eerst las hij hem helemaal niet, en liep explorer elke keer vast. Bij Deze computer veranderde de naam van het station ook niet. Na een tijdje (geen idee wat ik veranderd heb, misschien een reboot) las windows de schijf wel. De laptop opstarten vanaf de DVD werkte hiervoor ook niet, dus vandaar dat ik vanuit Windows XP, Windows 7 heb geprobeerd te installeren. Alles ging goed tot het moment dat de laptop herstart moest worden. Na de reboot, na het Windows 7 animatie logo kwam een BSOD. (Ik meen dat toen ook het bestand ataport.sys gemeld werd, maar die heb ik maar 1x gezien, terwijl ik ondertussen wel 20x een BSOD gezien heb.) Nu staat er dus op de HDD een half geïnstalleerde Windows 7, waar ik verder niet in kom, en opstarten van de DVD resulteert ook in BSODs (na het Windows 7 logo).

De BSOD's verschillen. Als ik boot van de HDD krijg ik DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en bij een boot van de DVD staat er niets bovenaan, alleen wat tekst. Wat bij de *** STOP staat is meestal ook anders:

0x000000D1 (0x0255740C,0x000000FF,0x00000001,0x83F20A5A) (Bij de boot van de HDD)
0x000000D1 (0xC7DF740C,0x000000FF,0x00000001,0x83F20A5E) (Bij de boot van de HDD, 3 minuten later)
0x0000008E (0xC000001D,0x807D7578,0x8BD31C9C,0x00000000) (Bij de boot van de DVD, 3 minuten later)

Wat ik zoal geprobeerd heb is een uitgebreide chkdsk mbv "BartPE" (Bart Preinstalled Environment). Een bootable Windows CD-Rom. Dit duurde zeker 1 à 2 uur. Het resultaat is mij wat vaag, hij gaf wel aan dingen te hebben gefixed. De schijf is overigens gepartitioneerd in NTFS. De BSODs blijven echter komen in beide gevallen (de DVD en de halve installatie op de HDD).

Met de bootable CD van BartPE zou ik in principe de minidump kunnen uitlezen. Maar volgens mij wordt die nergens aangemaakt. De ntbtlog.txt uit C:\Windows staat vol met meldingen in de trant van:

Did not load driver @netsstpa.inf,%mp-sstp-dispname%;WAN Miniport (SSTP)

Iemand een idee wat ik fout doe? Wat ik zou kunnen proberen? Of weet iemand meer over de vraag of Windows 7 wel op deze oude laptop kan werken? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brakke media
Brakke dvd speler
Brak geheugen
ISO corrupt

Probeer eerst deze zaken te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmperoR88
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:43:
Probeer eerst deze zaken te controleren.
Brakke media

De DVDtjes zijn net nieuw. Ik gebruik wel een DVD-RW schijf. Deze om precies te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://p.gzhls.at/439469.jpg
Panasonic LM-RW120E5

Brakke dvd speler

Hoe kan ik dit het beste controleren? De speler is niet vaak gebruikt, maar gaf nooit merkbare problemen.

Brak geheugen

Ook hier, hoe kan ik dit het beste controleren? Ik weet wel dat ik verder nog nooit problemen gehad heb met deze computer. Windows XP heeft er tot voor kort probleemloos op gedraait.

ISO corrupt

Lijkt me sterk, bij het downloaden van de iso controleert de download manager het bestand. Mijn andere laptop was tijdens het downloaden een keer vastgelopen, en toen gaf hij aan dat de iso wel corrupt was. Na een download op een andere pc (zonder vastloper en corrupt melding) heb ik de iso foutloos gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervelde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:24
Ik heb precies zelfde probleem, alleen bij mij werkt W7 wel maar ik krijg random bsod..
ene keer na 20 minuten of na 3 minuten al
ook DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ik heb dit probleem ook bij vista, terwijl XP perfect werkt zonder BSOD

amd athlon 2400+
k7vt2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Misschien ten overvloede, maar staan de boven vermelde processors op de HCL van Windows 7?
Zo niet, dan zit hem daar het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmperoR88
Kosh66 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:39:
Misschien ten overvloede, maar staan de boven vermelde processors op de HCL van Windows 7?
Zo niet, dan zit hem daar het probleem...
Het is lastig daar iets over te vinden. Dit is misschien iets, de Athlon XP 2800+ schijnt het wel te doen met Windows 7, alhoewel ik dit niet erg betrouwbaar vind:

http://www.hardware.info/...oduct/AMD_Athlon_XP_2800/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmperoR88
Nu ik ubuntu de desbetreffende oude laptop wil installeren kom ik ook al problemen tegen. Voor de geïnteresseerden is hier een bugreport wat ik (na advies van iemand van de ubuntu IRC help channel) heb gemaakt:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/396244

Dit past natuurlijk niet echt in de "Windows Clients" categorie, maar misschien kan iemand hieraan wel zien wat de fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Storage driver integreren misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmperoR88
Kan dat ook met de Windows 7 RC? Of bedoel je de ubuntu CD? Ik weet wel hoe het kan met de Windows XP CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat lijkt me nogal onzinnig als het om een normale ATA chipset gaat - waarschijnlijk kun je bij via de beschikbare XP drivers wel achterhalen welke chipset je nodig hebt, en zien of de al in-box ondersteund wordt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmperoR88
Ik heb nu, na een tijdje afwezig te zijn, ubuntu werkend op het systeem. Bij het installeren van de normale ISO gaf ubuntu ook problemen. Na het installeren van ubuntu dmv de mini.iso werkte het wel. Ik denk daarom dat mijn CD/DVD speler daarom ook de problemen gaf, zowel bij ubuntu als bij Windows 7. Ik heb nier meer geprobeerd om Windows 7 te installeren, en ik ben het ook niet meer van plan. Waarschijnlijk zal het toch nite goed draaien. (ubuntu werkt perfect.)

In ieder geval bedankt voor de hulp.

[ Voor 19% gewijzigd door EmperoR88 op 17-07-2009 20:56 ]

Pagina: 1