• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 08:35
Ik heb geprobeerd dit setje geheugen(OCZ3P1600LV6GK) af te stellen op mijn moederbord (gigabyte ex58-ud3r).
Heb alleen het volgende aangepast, timings 7-7-7-24, multieplier op 12, en d-ram voltage op 1.64.
Dit werkt ook wel gelijk verder alleen toen ik even prime95 ging draaien gaf hij binnen 10 minuten 2 keer aan "Hardware Failure Detected" en na deze 10 minuten ging de pc rebooten, tenminste dit probeerde hij .
Vervolgens stond er in het bios aangegeven zoiets als "Bios recoverd after overclocking or voltage adjustments".
Ik heb de proc. niet overklokt maar heb dus alleen het geheugen afgsteld in het bios.
Vervolgens heb ik prime95 nog een keer gedraaid met het geheugen op de oude automatische instellingen,het geheugen loopst dan op 1066mhz op 1.5 V, hierbij was er niks aan de hand en liep het verder wel goed zover ik weet ( heb niet zo lang kunnen testen hooguit 20 minuten ).
Dus met andere woorden het lijkt mij dat er iets mis is met de instellingen van het geheugen...

Graag jullie hulp hierbij _/-\o_

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:22
Doen ze het goed bij de standaard instellingen? 1600 MHz en 1.65 volt. Heb je ze ook getest met memtest?

• WasMachinator
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2024

WasMachinator

I'll be back! =)

zet vtt ook eens hoger op 1.3 ofzo

• Brabso
Hoe bedoel je standaard instellingen davetc ?
Heb wel even memtest gedraaid, maar heb dit gedaan totdat ik geslaagd was voor test 1.
Heb al begrepen dat dit nog niet veel zegt en ik hem beter nog wat langer kan laten draaien.
Wat betreft vtt op 1,3 V , ik denk dat ik dat morgen eens ga proberen inderdaad, hier heb ik nog niet mee gesleuteld.
Ik laat jullie wel even horen hoe dat afloopt.

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Brabso schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:31:
Hoe bedoel je standaard instellingen davetc ?
met standaard instellingen bedoelt hij voltage/timings/frequentie die ingesteld zijn vanuit de fabriek.

• Brabso
Aha ok , settings stonden op 7-7-7-16( kan het nu niet met zekerheid zeggen ben nu niet thuis maar bijna zeker), voltage op 1.5 V en op 1066 mhz.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Het is niet echt een wonder dat jouw geheugen problemen heeft met een 600mhz overclock :o, als je dan toch de 1600 wilt halen, dan raad ik je aan jouw ram actief te koelen (antec spotcool bijvoorbeeld), het voltage nog wat verhogen, andere timings gebruiken, of gewoon 1600mhz modules te kopen.

Anderzijds, heb je 1600mhz wel nodig? Het is bewezen dat het verschil tussen 1333Mhz en 1600Mhz in praktijk niets uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door egonolieux op 01-07-2009 11:33 ]

• Brabso
Volgens mij gaan we nu langselkaar heen, het geheugen dat ik heb is OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK en deze is resp. 7-7-7-24 , d-ram op 1.65 en deze werkt dus op 1600mhz STANDAARD.
De waardes die ik net gaf geeft hij aan in het bios als ik er niks aan verander, dus 7-7-7-16, d-ram op 1.5 en op 1066mhz.
Edit:
Heb nu inmiddels de VTT verhoogd naar 1.335 V,ik wou hem op 1.35V zetten maar dan gaat hij gelijk naar 1.355 en komt ie in het paarse gedeelte (gevarenzone intel).
Na 7 minuutjes prime95 helaas weer de melding hardware failure detected.
Wat kan ik nu nog doen ?

[ Voor 30% gewijzigd door Brabso op 01-07-2009 15:05 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

hm, ik dacht dat 1066 jouw standaard instelling was. In dat geval zijn er maar een paar mogelijkheden; jouw geheugen is defect/beschadigd =>RMA/grarantie of jouw moederbord is slecht/niet compatibel met het geheugen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je er al eens een biosupdate tegenaan gegooid?
Verder geeft OCZ wel vaker problemen icm X58 borden. Met de X58 zouden ze doorgaans wat meer compatible moeten zijn met de Gigabytes, maar nog steeds is het geheugen dat vrij kieskeurig is.

• Brabso
Probleem lijkt opgelost , ik heb het d-ram voltage nog iets verhoogd naar 1.66V en nu lijkt hij stabiel.
Kan het kloppen dat door het verhogen van het d-ram voltage ook de temperaturen van de processor iets omhoog gaan ?
Volgens mij valt mijn volgende vraag onder het zelf topic dus ik ga hier maar verder ipv een nieuwe te openen.
Mijn temps met prime95 na een half uurtje lopen op tot 74 graden en idle temps zijn ongeveer 45 graden momenteel , kamertemperatuur is hier 25 graden.
Processor draait dus op standaard snelheid , ik heb hier een thermalright hr-01 plus cooler op met backplate 1366 kit, hier zit weer een nexus real silent fan op (1100rpm).
Zijn dit wat normale temperaturen of is er meer aan de hand ?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

ja dat is goed mogelijk aangezien de geheugen controller in de processor zit en daar meer voltage komt dus word hij warmer ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

OCZ is er eigenlijk om gekent voor zijn "X58" RAM modules. Deze zijn op 1.65V gezet maar eigenlijk draaien ze veel beter op een hoger voltage. Hier zouden ze toch wat aan moeten doen in de toekomst.

• Brabso
ok, bedankt voor de reacties, ben zelf nou niet echt een prof in het computergebeuren maar had ook al het logische vermoeden dat die spanningsverhoging samenhing met de temp. van de processor.
Buiten dat om, wat vinden jullie van de temps. onder idle en load ?
Deze lijken mijzelf nogal wat aan de hoge kant namenlijk ...
Of zal ik hier toch beter een nieuw topic voor aanmaken.

Edit: heb de temps van speedfan even nagegaan en temp3 is wel 54 graden en geeft een vlammetje weer.
weet niet wat temp 3 inhoudt maar lijkt me vrij hoog.
Hetzelfde geldt voor het programma CPUID Hardeware Monitor TMPIN 2 is hier dus ook 54 graden.
Er lijkt toch wel iets niet in orde.

[ Voor 27% gewijzigd door Brabso op 03-07-2009 10:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topics over temps en cooling mogen in CO in elk geval :)
Maar een hogere spanning kan inderdaad zorgen voor een hogere temp.
Pagina: 1