ASUS DK 250GTS: mijn oren fluiten!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een kleine twee weken een ASUS DK 250 GTS in mijn case (Antec Titan 650). Wat mij opvalt is dat de fan niet alleen veel te luidruchtig is, maar ook - letterlijk - mijn oren doet fluiten. Als ik de pc uitzet, hoor ik uren later die hoge toon nog steeds! Nu ondervind ik wel problemen om op de fan speed überhaupt enige greep te krijgen, maar zelfs op volle snelheid zou een fan toch niet zo'n irritant geluid mogen maken... :(

De Titan heeft trouwens een side vent en ik dacht het beter zou gaan als ik die maar afplakte. Als ik er gewoon mijn hand over hield, dan leek het inderdaad ook een groot verschil te maken. Maar nee dus, volledig afgeplakt en ik hoor het nog steeds. :X

Intussen even met een oude NV7600GT getest (ook een ASUS). Die is ook niet bepaald stil, maar géén fluittoon.

Heeft iemand ervaring met dit soort probleem? Zou ik er beter een aftermarket cooler opzetten? Of gewoon proberen om de kaart terug te brengen? De verkoper heeft alleen van ASUS nvidia kaarten, dus ik weet niet of ik meer mag verwachten van een andere kaart van dat merk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is het niet gewoon een trillend spoeltje of condensator?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:06
Misschien heb je nog een niet goed-geld terug garantie ;).
Probeer dat eens, als dat niet lukt, koop dan een andere koeler.

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:45
Heb je gechecked of de fan op 100% draait? Je zou deze terug kunnen regelen met rivatuner. Misschien is de temp in je case al hoog. Zeker met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet gewoon een trillend spoeltje of condensator?
Hoe kan ik dat controleren?
Heb je gechecked of de fan op 100% draait? Je zou deze terug kunnen regelen met rivatuner. Misschien is de temp in je case al hoog. Zeker met dit weer.
Het probleem gaat al twee weken mee; de temperaturen lijken er weinig invloed op te hebben. Ja, de fan lijkt op 100% te draaien. Ik zit op linux, maar de tools die daar voor handen zijn, hebben geen invloed ("fan speed control not supported on this video card"). Ik heb wat rongegoogled en zelfs rivatuner blijkt geen invloed op de fan te hebben. Het ziet er naar uit dat deze kaart zich inderdaad niet echt laat regelen (down/overlocken lukt overigens wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:02:
[...]

Hoe kan ik dat controleren?

[...]

Het probleem gaat al twee weken mee; de temperaturen lijken er weinig invloed op te hebben. Ja, de fan lijkt op 100% te draaien. Ik zit op linux, maar de tools die daar voor handen zijn, hebben geen invloed ("fan speed control not supported on this video card"). Ik heb wat rongegoogled en zelfs rivatuner blijkt geen invloed op de fan te hebben. Het ziet er naar uit dat deze kaart zich inderdaad niet echt laat regelen (down/overlocken lukt overigens wel).
Dat kun je controleren door de voeding uit te zetten of de stekker er uit te trekken.
Na uiterlijk een minuutje zou de toon weg moeten zijn.
Weet ik eigenlijk niet.

Als de fan niet te regelen is zijn er hele redelijke grafische kaartkoelers op de markt; voor een paar tientjes ben je al klaar.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
Het gaat hier over een ASUS grafische kaart. Deze fans zijn wel te regelen maar enkel door de meegeleverde software van ASUS zelf (smartdokter onder andere).
Ik vrees echter dat deze software niet echt multi-platform is. Indien je echter deze software niet installeerd kan het inderdaad gebeuren dat je fan op de maximale snelheid draait.
(Spijtig genoeg is de optie fansnelheid aanpassen adhv van de gpu temperatuur te enablen in smart dokter waardoor het dus bij default wel uit zal staan)
Let ook een beetje op de airflow in je case; Het kan zijn dat de fan op volle toeren draait omdat de gpu gewoon enorm warm wordt.
(beste test is eens controleren of de fan trager draait wanneer je je case open gooit eventueel met een ventilator op je gpu gericht.)

Eventuele oplossingen zouden kunnen zijn :
• bios flashen van je gpu.
• De fan van je gpu aansluiten op een eventuele fan controller als je deze hebt op je pc
• Een goede aftermarket koeler kopen voor je grafische kaart
• proberen om te ruilen voor een ander model in de winkel waar je je kaart gekocht hebt (een ander merk dan asus dus)
• In het geval dat hem veel minder geluid maakt wanneer je je case open gooit en er een extra ventilator op richt, iets doen aan je airflow in je case door een paar grote/trage case fans in je case bij te steken (zorgt er direct voor dat al je andere onderdelen ook koeler blijven wat een positief resultaat zal geven voor de levensduur van je hardware componenten)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En opgelost. Zalman VF1000 opgezet en de de grafische kaart is merkbaar koeler - en zonder al die herrie.

En nu die harde schijven nog stil krijgen :P
Pagina: 1