Toon posts:

Samsung 40" 1920x1080 net niet probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

HD4870X2 met DVI -> HDMI koppelstuk aan Samsung LE40M86BDX

Instelling TV: Alleen scannen

Windows resolutie: 1920x1080

Nu lijkt het allemaal goed te staan echter is er een randje rondom het scherm gewoon zwart, links gaat m'n muis half uit beeld voor hij "bots" tegen de 0 lijn, en onder en rechts zie ik niet de laatste pixel van de muis.

Witte achtergrond met pixel lijnen laat ook zien dat het net weg valt de rand.

Ik ben echt ten einde raad volgens mij alle instellingen van de TV en Catalyst wel 10x gezien.

Wie kan mij helpen, dit moet toch gewoon mogelijk zijn? Wat een drama eigenlijk ik zeg toch 1920x1080 weergeef het dan ook :\

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb zelf heel erg lang gezocht (de HDMI poort ingesteld als "PC", dat maakt uit bij samsung TV's!), en het bleek vrij stom te zijn; overscan staat standaard aan bij Catalyst drivers! Zet dat uit/ op 0%, en het is goed!

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt niet meer dan logisch, echter via Catalyst instellen of op de TV? Want daar kan ik geen optie vinden die daar op lijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Laat ook maar dit probleem het zal allemaal wel.

Verwijderd

Met Nvidia paneel kan ik het beeld uitrekken dus zal Ati ook zo`n optie hebben denk ik.
Anders misschien even een andere kabel proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:43:
Laat ook maar dit probleem het zal allemaal wel.
Gelukkig ben je ook een doorzetter! We moeten er meer van dit soort mensen hebben in onze maatschappij...

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

staat me wat van bij dat het een knop op de afstandsbediening is, of in het tv menu zelf...

Iets dergelijks heb ik ook met me 42" full hd van philips maar dat is ook telkens opnieuw in te stellen..

1:1 pixelmapping heet dat op Samsung shizzle

[ Voor 10% gewijzigd door SAiN ONeZ op 01-07-2009 11:51 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 14:56

Mojo

The Power Within

sain onez schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:50:
staat me wat van bij dat het een knop op de afstandsbediening is, of in het tv menu zelf...

Iets dergelijks heb ik ook met me 42" full hd van philips maar dat is ook telkens opnieuw in te stellen..

1:1 pixelmapping heet dat op Samsung shizzle
Dat heet alleen scannen, of Scan Only.

Verder moet je inderdaad in je Catalyst Drivers overscan/underscan uitzetten. Dat is erg makkelijk!

Open Catalyst
Ga naar het tabje DTV (HDMIT)
Ga naar het tabje Scaling Options
Zet de slider helemaal naar rechts 0%.

Succes! :-)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Vlees_Jus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Probeer het eens met een VGA aansluiting. (indien deze aanwezig is op het scherm).
Heb zelf de Samsung LE40A656 met VGA aangesloten en heb perfect (full-HD) beeld.
Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit van VGA beter dan dat ik met HDMI (DVI -> HDMI) aansluit.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Vlees_Jus schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 12:06:
Probeer het eens met een VGA aansluiting. (indien deze aanwezig is op het scherm).
Heb zelf de Samsung LE40A656 met VGA aangesloten en heb perfect (full-HD) beeld.
Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit van VGA beter dan dat ik met HDMI (DVI -> HDMI) aansluit.
Sorry hoor, maar volgens mij weet je niet waar je het over hebt.

HDMI is een digitaal signaal, net zoals zowel je TV als videokaart het verwerkt. Met VGA heb je 2 conversies en mogelijk signaalverlies over de kabel.

Gewoon HDMI gebruiken, geeft altijd het beste beeld.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:24:
[...]
Gelukkig ben je ook een doorzetter! We moeten er meer van dit soort mensen hebben in onze maatschappij...
Off-topic: van jouw soort hebben we er sowieso al te veel want dit zijn ongewenste reacties.

Maar goed probleem is al iets duidelijker, ik mis een aantal 3-5 ofzo pixels links, en rechts ook, deze stroken zijn zwart, echter kan wel m'n muis er achtervallen. Als ik het scherm op Zoom zet word het wel wit (achtergrond) op alleen Scannen klopt het (vrijwel?) pixel perfect volgens mij maar dus zwarte randjes. VGA heb ik nog niet geprobeerd maar ga ik ook nog naar kijken, probleem is dan wel geen blu-ray afspeel mogelijkheid en 5.1 geluid doorgeving.
Mojo schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:47:
Sorry hoor, maar volgens mij weet je niet waar je het over hebt.

HDMI is een digitaal signaal, net zoals zowel je TV als videokaart het verwerkt. Met VGA heb je 2 conversies en mogelijk signaalverlies over de kabel.

Gewoon HDMI gebruiken, geeft altijd het beste beeld.
Hij weet wel waar die het over heeft en dat is namelijk zijn ogen zien dat er met VGA wel automatisch gepixelmapped word dus 1:1 mapping, dit is met HDMI niet standaard het geval en mogelijk als hij zijn TV op "Alleen Scannen/Scan Only" zet het wel even goed, zo niet beter word.
Mojo schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:54:
[...]Dat heet alleen scannen, of Scan Only.

Verder moet je inderdaad in je Catalyst Drivers overscan/underscan uitzetten. Dat is erg makkelijk!

Open Catalyst
Ga naar het tabje DTV (HDMIT)
Ga naar het tabje Scaling Options
Zet de slider helemaal naar rechts 0%.

Succes! :-)
Allemaal zo ingesteld, pixel perfect lijkt het te zijn maar toch zwarte randen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 15:23 . Reden: Quote en laatste verhaaltje ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn samsung TV gaf ook nogal moeite met mijn HTPC (ondanks 'alleen scannen' en 0% overscan in catalyst) kuren, totdat ik de 'naam'/type van DIE hdmi aansluiting dus ook echt op "PC" zette. Nu werkt hij perfect! De scan-instellingen zijn echter niet meer toegankelijk, maar boeien, zo hoort het, als je een PC digitaal aansluit. Laat die PC het zoomen afhandelen!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:19:
[...]
Hij weet wel waar die het over heeft en dat is namelijk zijn ogen zien dat er met VGA wel automatisch gepixelmapped word dus 1:1 mapping, dit is met HDMI niet standaard het geval en mogelijk als hij zijn TV op "Alleen Scannen/Scan Only" zet het wel even goed, zo niet beter word.
Gelukkig snappen jullie het allebei niet, want met VGA heb je technisch gezien helemaal geen pixelmapping... :z De beste man heeft zich geregistreerd op GoT om bovenstaande te vertellen.

Goede kans dat het met VGA wel gewoon werkt, omdat je tv dan "Auto-adjust" kan doen naargelang het input signaal. Maar een mooier beeld krijg je sowieso nooit. Het is mooier omdat het via HDMI niet goed is aangesloten, dat is wat anders!

Verder blijft het wel vreemd dat je een paar pixels aan de zijkanten over hebt... Weet je zeker dat je 1920x1080 ingesteld hebt? En zet de TV inderdaad op de PC-stand... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 01-07-2009 19:38 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mojo schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 19:38:
[...]

Gelukkig snappen jullie het allebei niet, want met VGA heb je technisch gezien helemaal geen pixelmapping... :z De beste man heeft zich geregistreerd op GoT om bovenstaande te vertellen.

Goede kans dat het met VGA wel gewoon werkt, omdat je tv dan "Auto-adjust" kan doen naargelang het input signaal. Maar een mooier beeld krijg je sowieso nooit. Het is mooier omdat het via HDMI niet goed is aangesloten, dat is wat anders!

Verder blijft het wel vreemd dat je een paar pixels aan de zijkanten over hebt... Weet je zeker dat je 1920x1080 ingesteld hebt? En zet de TV inderdaad op de PC-stand... :)
Nooit een mooier beeld mogelijk dan 1920x1080 via een VGA kabel? Daar heb je juist DVI voor. De digitale overdracht stuurt elke pixel expliciet aan, terwijl analoog eigenlijk een digitaal-analoog-digitaal conversie is, wat nooit mooier kan zijn dan alleen puur digitaal.
Juist met DVI heb je dat gezeur van overscan en verschuiven en rechttrekken niet meer. Hier gaat er alleen iets mis doordat de TV een vreemd trekje heeft voor wat betreft digitale videosignalen en daarnaast nog een driver die overscan mogelijk aan heeft staan.
Of interpreteer ik jouw verhaal nu verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus geen expliciete "PC Mode" of "PC Stand" vinden heb hem wel via source list de naam PC gegeven maar dat is meer wat je krijgt te zien als visuele feedback als je dit hebt:

HDMI 1 - PC (bijv. HTPC)
HDMI 2 - BDR (bijv. je Blu-ray Over 9000 Player)
HDMI 3 - TV (bijv. je Ziggo Deluxe Kit)
Mojo schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 19:38:
...
Ik begrijp het wel maar die auto-adjust instelling is een soort ongeveer-pixelmapping waarbij die zo precies mogelijk probeert te gokken waar welke pixel moet komen van een analoog signaal. Kan het even niet helemaal uitleggen maar goed, het was dus inderdaad het "VGA goed aangesloten en goed ingestelde TV (automatisch gegaan)" versus "DVI/HDMI goed aangesloten en verkeerd ingestelde TV"

Maar goed zal vanavond weer gaan kijken of ik ergens die PC modus kan vinden, ik kan wel bevestigen dat WAT ik aan pixel zie gewoon klopt, bijvoorbeeld leuk testje is de "Task Manager/Taak Beheer" en dan naar "Processor Belasting/CPU Load" te kijken, zien de lijntjes er zuiver uit, verlopen ze zuiver? Ja en ja, in mijn geval.
BounceMeister schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:13:Nooit een mooier beeld mogelijk dan 1920x1080 via een VGA kabel? Daar heb je juist DVI voor. De digitale overdracht stuurt elke pixel expliciet aan, terwijl analoog eigenlijk een digitaal-analoog-digitaal conversie is, wat nooit mooier kan zijn dan alleen puur digitaal.
Juist met DVI heb je dat gezeur van overscan en verschuiven en rechttrekken niet meer. Hier gaat er alleen iets mis doordat de TV een vreemd trekje heeft voor wat betreft digitale videosignalen en daarnaast nog een driver die overscan mogelijk aan heeft staan.
Of interpreteer ik jouw verhaal nu verkeerd?
Je begreep het inderdaad verkeerd, maar ja het zou logisch zijn dat DVI gewoon zegt nou pixel 1x1 = wit, dus TV maakt hem wit, dit doet hij nu ook, door overscan op 0% te zetten (sowieso al raar dat dat er is met een digitaal signaal) maar ik mis gewoon links/rechts 4-6 pixels, en onder/boven denk 2-3 pixels.

Maar zoals ik al zei ik ga het vanavond nog een keer bekijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 11:31 . Reden: Laatste quote en reactie toegevoegd ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat ik wel vreemd vind is dat je de HDMI ingang naar PC moet renamen om geen overscan te krijgen.
Hoe los je dit dan op als je meerdere HDMI apparaten hebt waar je geen overscan op wilt hebben?
Pagina: 1