Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 16:50
Hallo,

Sinds een week een nieuwe PC, en dus gelijk ook nieuwe problemen. Ik zal de hele inleiding maar skippen en straight to the point gaan :).

Moederbord: MSI P35 Neo-F
CPU: Intel E8400
Alles gewoon standaard draaien, niks overgelockt etc etc.

Als ik, nadat de PC een nacht heeft uitgestaan, 'm opstart en gelijk naar de bios ga en kijk hoe de temperatuur is, staat de CPU gelijk al op 60 graden, en loopt íe op tot een graadje of 100-105 binnen een minuutje of 2. Natuurlijk al vrij vreemd.

Eenmaal XP binnen, programmaatje aan (in dit geval 'Dual Core Center' van MSI) en die geeft een temperatuur aan die dan van 90 graden ofzo afloopt naar, ook zoals nu, 70-75 graden.
Start ik echter een spelletje zoals WoW, een niet al te zwaar spel, stijgt de temperatuur binnen 2 minuten naar 110-120 graden, en na 5 minuten heeft 'ie er genoeg van en schakelt 'ie zichzelf uit.

Nouja ik kon zelf eigenlijk vrij weinig bedenken qua oplossingen.
- (Uiteraard) gevoeld in de kast en in de buurt van de CPU. Koeler zit goed vast en nergens een (te) warme gloed, laat staan een gloed van 100+ graden. En ja, alles is stofvrij.
- In BIOS gekeken voor de temperatuur aangezien sommige programmaatjes niet echt de waarheid vertellen. Temperatuur bleek hetzelfde, zelfde als PC-wizard, speedfan en Dual Core Center. CPU is stock en draait 1700-1800 RPM.
- Gezocht naar de threshold in bios, omdat ik de temperaturen gewoon niet kan geloven en wilde de zelfafsluiting stoppen. Niet gevonden.
- Dus, heeft iemand nog ideeen :)?

Alvast bedankt in ieder geval,

Mvg,

Maarten.

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
Misschien een rare vraag, maar staat de temperatuur niet in Fahrenheit ipv Celcius?

@Xenomorphh Inderdaad, daar had ik even overheen gelezen. :P

[ Voor 29% gewijzigd door ndsc op 30-06-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je koeler niet warm wordt, voel ook eens aan de achterkant van je moederbord of aan de tray op die plek. Mocht dat warm worden ben je iets met koelpasta vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

als dat zo zou zijn zou de pc niet afsluiten inverband met oververhitting ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 13:57
koelpasta erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
ndsc schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:18:
Misschien een rare vraag, maar staat de temperatuur niet in Fahrenheit ipv Celcius?
Hehe, die vraag had ik al bedacht toen ik de OP aan het typen was.

Alle temperaturen zijn gegeven in Celcius. In mijn bios staan de temperaturen zowel in C en F.
De CPU temperatuur is dan iets van 220 graden F.

[ Voor 30% gewijzigd door MaartehhM op 30-06-2009 20:20 ]

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
Koelpasta...zou kunnen maar aangezien de idle temperatuur zo'n 40 graden zou moeten (?) zijn, en zeker geen 70-80 vraag ik me af of dat kleine beetje koelpasta, bovenop wat al op de koeler zat, het 30 graden naar beneden zal brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Misschien een plasticje wat je er niet afgehaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij wordt echt zo warm hoor het is wordt niet verkeerd uitgelezen. ;)
Dus ik zou de koeler er maar eens wat beter opzetten. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Realtemp en Coretemp zijn goede programma's om de temperatuur mee uit te lezen, dus deze zou ik ook nog even proberen. Speedfan is sowieso niet te vertrouwen, en MSI Dual Core Center ken ik niet.

Verder, heb je de koeler zelf bevestigd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
@ Thrackan:
Vermits hij geen speciale koeler vermeld, zal het om de Intel boxed gaan en daar zit geen plastiekje over. ;)

@ MaartehhM:
Temp lijkt idd onrealistisch hoog. Mogelijk wordt deze fout uitgelezen. Doe eens een bios upgrade.

Lost dat het probleem niet op, haal de koeler er dan eens af, zie of alles goed is, en doe er nieuwe koelpasta aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
NATStudent schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:23:
Realtemp en Coretemp zijn goede programma's om de temperatuur mee uit te lezen, dus deze zou ik ook nog even proberen. Speedfan is sowieso niet te vertrouwen, en MSI Dual Core Center ken ik niet.

Ja. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? De koelers van tegenwoordig hoef je alleen maar 4 van die pennetjes er even in de drukken, et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
Tweaker36 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:25:
@ Thrackan:
Vermits hij geen speciale koeler vermeld, zal het om de Intel boxed gaan en daar zit geen plastiekje over. ;)

@ Maartehh:
Temp lijkt idd onrealistisch hoog. Mogelijk wordt deze fout uitgelezen. Door eens een bios upgrade.

Lost dat het probleem niet op, haal de koeler er dan eens af, zie of alles goed is, en doe er nieuwe koelpasta aan...
-The_Mask- schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:23:
Hij wordt echt zo warm hoor het is wordt niet verkeerd uitgelezen. ;)
Dus ik zou de koeler er maar eens wat beter opzetten. :)
Wat is het nou :)?

Anyway, de PC werkte totaal niet met de standaard BIOS, kon niet eens in de BIOS komen. Toen teruggebracht om 'm te laten flashen naar versie 1.9, wat volgens mij de nieuwste versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
NATStudent schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:23:

Oh, Coretemp, die was ik nog vergeten bij m'n OP te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweaker36 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:25:
Temp lijkt idd onrealistisch hoog. Mogelijk wordt deze fout uitgelezen. Door eens een bios upgrade.
Bios update gaat niet helpen om de temp omlaag te krijgen. ;)
Hij leest de coretemps en CPU temp uit en de coretemps hebben niks nodig met het bios.

De CPU is echt zo heet, waarschijnlijk is 1 pootje van de koeler los geschoten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
lees de temps nu eens uit met realtemp..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
MaartehhM schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:25:
[...]

Ja. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? De koelers van tegenwoordig hoef je alleen maar 4 van die pennetjes er even in de drukken, et voila.
bij het lezen van dit, als je inderdaad een ander koeler erop hebt gezet en allen dat gedaan hebt,
is het mogelijk dat je een platicje vergeten bent of koelpasta ofzo.
dus heb je een andere koeler erop gezet of gewoon de standaard? (en zat deze er da al op?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Potverdorie ik word altijd zo nieuwsgierig van dit soort topics ;)

Ik zou sowieso die koeler er een keer afhalen en weer opdoen (drukken totdat je klik hoort) en bij het afhalen eens kijken of je wel contact met je CPU had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
Thrackan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:29:
Potverdorie ik word altijd zo nieuwsgierig van dit soort topics ;)

Ik zou sowieso die koeler er een keer afhalen en weer opdoen (drukken totdat je klik hoort) en bij het afhalen eens kijken of je wel contact met je CPU had.
Ga ik over 5 minuutjes even doen :)

Realtemp zegt overigens dat zowel core 1 als 2 zo'n 63 graden zijn. Scheelt wat, maar alsnog iets te warm naar mijn zin :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
Misschien te makkelijk, maar heb je goed gekeken of je proc juist herkend wordt door je mobo? Oftewel, is de Vcore niet per abuis veel te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
Adramalech schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:29:
[...]

bij het lezen van dit, als je inderdaad een ander koeler erop hebt gezet en allen dat gedaan hebt,
is het mogelijk dat je een platicje vergeten bent of koelpasta ofzo.
dus heb je een andere koeler erop gezet of gewoon de standaard? (en zat deze er da al op?)
Mijn post klonk wat te snel, maar er zat echt geen plasticje over.

Stock koeler die samen met de E8400 in de doos zat, zit er nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

pyther schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:32:
Misschien te makkelijk, maar heb je goed gekeken of je proc juist herkend wordt door je mobo? Oftewel, is de Vcore niet per abuis veel te hoog?
Had ik nog niet eens aan gedacht... CPU-Z opstarten en vCore uitlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
pyther schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:32:
Je bedoelt 't voltage van de Vcore?

Hij staat op 1,12 volt. (schommelt wel eens 0,01 volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Elk mogelijk probleem van de BIOS (behalve incompatibility) kan je overigens prima elimineren door een CMOS reset te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
CPU-Z herkent alles, core voltage 1,12 volt, leest alles prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Het feit dat je de 4 plastic pinnen van doem als 'makkelijk' beschouwt doet mij denken dat de CPU koeler er wel degelijk NIET goed opzit. Die temperaturen kloppen gewoon, de P35 is dusdanig 'uitontwikkeld' dat zo'n beetje alles dat goed uit moet lezen.

Je hebt dus óf absurde voltages, wat me sterk lijkt, óf je koeler zit er niet op. En het spijt me ontzettend, maar dat is waarschijnlijk het geval. Stomme plastic pinnen moet je haast 40kg druk op uitoefenen terwijl je ze draait om ze goed te krijgen, en dan ook alle 4 tegelijk (of linksboven/rechtsonder, daarna linksonder/rechtsboven), zodat het ding niet scheef 'klikt' (wat wél weer erg gemakkelijk gaat).

Het verwijderen van zo'n koeler is nóg erger dan erop zetten. Zo erg zelfs, dat ik tegenwoordig alleen nog maar bouw met 3rd party backplates en een opschroef systeem/bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

In dat geval wacht ik met spanning op de remount van je cooler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 20:37
Je weet zeker dat je niet de hele middag op het strand hebt gezeten met je pc, en dat ie het daar warm van heeft gekregen? :p
Ik zou ook eens de koeler loshalen, en kijken of er met de bevestiging iets niet in orde is.
Als je een snelle jongen bent, kun je ook eens je vinger kennis laten maken met je cpu als je je pc uitschakeld en vlug je koeler er af haalt. edit: Dat bedoel ik wel met voorzichtigheid natuurlijk, zodat je niet door brandweerlieden uit je pc-kast moet worden geknipt.

Verder wil ik geen domme dingen suggereren, dus doe dit niet alleen op mijn advies, (mede-tweakers, is dit verantwoord???), en vooral op eigen risico:
De pc een keer starten zonder koeler op je cpu. Als hij nu toch zo gek heet wordt, kan dat dan weinig kwaad meer denk ik. Direct de BIOS in duiken en kijken wat hij dan aangeeft.

Volgens onze mede tweakers: Don't try this at home!

[ Voor 11% gewijzigd door Barleone op 30-06-2009 20:53 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
Umbrah schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:37:
Het feit dat je de 4 plastic pinnen van doem als 'makkelijk' beschouwt doet mij denken dat de CPU koeler er wel degelijk NIET goed opzit. Die temperaturen kloppen gewoon, de P35 is dusdanig 'uitontwikkeld' dat zo'n beetje alles dat goed uit moet lezen.

Je hebt dus óf absurde voltages, wat me sterk lijkt, óf je koeler zit er niet op. En het spijt me ontzettend, maar dat is waarschijnlijk het geval. Stomme plastic pinnen moet je haast 40kg druk op uitoefenen terwijl je ze draait om ze goed te krijgen, en dan ook alle 4 tegelijk (of linksboven/rechtsonder, daarna linksonder/rechtsboven), zodat het ding niet scheef 'klikt' (wat wél weer erg gemakkelijk gaat).

Het verwijderen van zo'n koeler is nóg erger dan erop zetten. Zo erg zelfs, dat ik tegenwoordig alleen nog maar bouw met 3rd party backplates en een opschroef systeem/bracket.
Mja ik had ook tijdens het monteren van de koeler even het gevoel dat m'n moederbord zou breken.

Goed, ik ben dus eventjes 10 min 'afk', koeler eraf en erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Barleone schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:38:
Je weet zeker dat je niet de hele middag op het strand hebt gezeten met je pc, en dat ie het daar warm van heeft gekregen? :p
Ik zou ook eens de koeler loshalen, en kijken of er met de bevestiging iets niet in orde is.
Als je een snelle jongen bent, kun je ook eens je vinger kennis laten maken met je cpu als je je pc uitschakeld en vlug je koeler er af haalt.

Verder wil ik geen domme dingen suggereren, dus doe dit niet alleen op mijn advies, (mede-tweakers, is dit verantwoord???), en vooral op eigen risico:
De pc een keer starten zonder koeler op je cpu. Als hij nu toch zo gek heet wordt, kan dat dan weinig kwaad meer denk ik. Direct de BIOS in duiken en kijken wat hij dan aangeeft.
Ik heb 1 keer gestart zonder cooler, niet aan te raden. Ook niet voor alleen BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Barleone schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:38:
Als je een snelle jongen bent, kun je ook eens je vinger kennis laten maken met je cpu als je je pc uitschakeld en vlug je koeler er af haalt.

Aan de TS: Volg het advies om je CPU temp. te testen met je vinger op de CPU echt NIET op :)
Tenzij je graag een vinger hebt waar de flarden huid van in je CPU gebrand zijn.

Don't try this at home !!

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Sorry guys! Maar heb je ook al eens een kokende pan aangeraakt met je vinger?
Meestal heb ik snel genoeg in de gaten dat ie 'warm' is. Dus ik verwachtte dat meer mensen dat fingerspitzen gefühl hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
Barleone schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:51:
Sorry guys! Maar heb je ook al eens een kokende pan aangeraakt met je vinger?
Meestal heb ik snel genoeg in de gaten dat ie 'warm' is. Dus ik verwachtte dat meer mensen dat fingerspitzen gefühl hebben. :)
Los daarvan snap ik zelf niet wat de meerwaarde is van het aanraken van de CPU? Je hebt geen temperatuur sensoren in je vingers, althans niet van het soort waar je een andere waarde dan "auw" van kan aflezen. :P

Ook vuil moet vermeden worden tussen de heatsink oppervlakte en die van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
Nouja, ik zou me moeten schamen :')

Toen ik de koeler al af haalde zag ik maar een klein vlekje koelpasta en toen wist ik gelijk al dat ik gefaald heb tijdens het monteren ervan. Wat dat betreft ben ik het volledig met Umbrah eens, wat een ongelofelijke rotdingen om te monteren zijn het.

Nouja, je voelt de bui al aankomen, eenmaal flink hard gedrukt hoorde ik opgeteld 4 klikjes, in bios gekeken en een nette, niet oplopende, temperatuur van 40 graden d:)b

Zal het nog even testen met WoW aan, maar volgens mij is het al gefixt :).

Thanks!

Edit: Zelfs met WoW aan blijft de temperatuur 40 graden, zal waarschijnlijk wel ietsje stijgen, maar in ieder geval geen 120 graden meer :)

[ Voor 11% gewijzigd door MaartehhM op 30-06-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
ndsc schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:53:
[...]
Los daarvan snap ik zelf niet wat de meerwaarde is van het aanraken van de CPU? Je hebt geen temperatuur sensoren in je vingers, althans niet van het soort waar je een andere waarde dan "auw" van kan aflezen. :P

Ook vuil moet vermeden worden tussen de heatsink oppervlakte en die van de CPU.
Ik ken cpu's die op zo'n graadje of 35 hun ding doen. Dat doet niet zeer. Als het wel zeer doet, is het dus warmer dan dat.
edit:
nou, wat zeg ik.. 40 graden is hardstikke netjes, en moet geen pijn doen aan je vingers.
Happy WoW to TS!

[ Voor 10% gewijzigd door Barleone op 30-06-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Drukpinnen zuigen ;) Fijn dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dus dit topic kan closed worden

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Pagina: 1