[LAPTOP] Compaq N1020v wilt niet opstaren vanaf CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-02 19:02
Hallo,

Ik zal eerst kort samenvatten wat ik heb

een laptop, Compaq N1020v (incl. toebehoren)
Standaard CD-Lezer
Legitieme Windows XP Pro CD + Code

Nou, dan mijn introducerende verhaal, om het oog ook nog wat moois te geven :-)

Ik zit bij het Nederlandse Rode Kruis, afdeling NHN van de Verbindingsdienst, dit is de technische dienst van het Rode Kruis (Radioverbindingen e.d.), hier werken wij veelal met oude computers, en sinds kort hebben wij een heuze sprong naar de toekomst gemaakt om van P2-3 naar een heus nieuw systeem met P4 te gaan (Jazeker, met wel een hele 512 MB RAM erop!). Na een gulle donatie van een school met 6 prachtige systemen hebben we ook een prachtige laptop gekregen, voorgenoemde Compaq. Het enigste addertje was dat hij het niet deed, maar technisch als wij zijn mochten wij hem gratis hebben en als we hem konden maken was dat allemaal mooi meegenomen.

Nou dus de probleemstelling, om te beginnen vond de BIOS de harde schijf niet, de harde schijf is vervangen en hij doet het goed, BIOS vindt hem en het hele rattamaplan is perfect, tot ik hem op wil starten. De BOOT-volgorde staat hartstikke mooi op Verwisselbare Schijven, CD-ROM, Vaste Schijf en dan Netwerk. Mooie sequence, dus ik laat hem er in. Ik gooi een legitieme XP CD er in en wacht. En wacht. En wacht nog wat meer.

Na een tijdje krijg ik een hartstikke mooi zwart scherm waarop staat "No active partition.", dit oogt dus niet goed. Verkeerde CD? misschien, heb er voor de zekerheid een legitieme XP Home in gegooid, zelfde verhaal dus het ligt niet aan de CD. Daarna bij de computerboer om de hoek langsgeweest en daar gekeken of hij hem vindt met een USB CD-ROM lezer, maar je raadt het al...

Helemaal noppes :(

Weer thuis aangekomen heb ik meerdere dingen nog ff goed bekeken. Alles klopt er aan (HDD zit erin, RAM zit erin, moederbord oogt goed) dus zit ik met een vreemde laptop waar zo min mogelijk kosten in mogen.

Vanavond ga ik nog met een 3,5 ->USB-> 2,5 IDE converter werken, kijken of ik via een desktop een windows op de schijf kan zetten, maar ik vrees het ergste...

Is er iemand die weet hoe dit werkt of wat ik ermee kan doen? Een laptop zou voor het NRK ideaal zijn (Immers moeten we tegenwoordig heel veel loggen en is het gewoon perfect om mee te werken), maar dit mag ons eigenlijk niet teveel kosten...

BVD!
Crazy Al // Marvin Jansen
Nederlandse Rode Kruis, Verbindingsdienst NHN

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
hij pakt ook geen linux live cd ofzo? en je kan niet toevallig door op 1 van de functie toetsen te rammen een schermpje oproepen waar je het bootdevice kan selecteren? F5, F8, F12 of iets in die geest.

je zou ook nog een bios update kunnen overwegen (link)

[ Voor 45% gewijzigd door Rupie op 30-06-2009 17:22 ]

Desktop | Server | Laptop

• Crazy-Al
Linux Live CD heb ik niet, kan ik wel proberen om te krijgen, goed idee!

Nee, ik krijg bij standaard Compaq opstartscherm (grote rode letters waar staat Compaq) en dan F10 voor setupscreen (BIOS)

meer opties heb ik niet, daarna zoekt hij een OS en vindt dan natuurlijk nada.

• Rupie
opzich denk ik dat je test met een usb cd speler geen sluitende test is trouwens, als je pc niet kan booten vanaf usb heb je daar niets aan lijkt mij?

• Crazy-Al
hoe bedoel je dat? dat je geen bewijs hebt of dat de PC nutteloos is geworden?

• Rupie
niet zo erg dat de pc nutteloos is hoor ;) ik bedoel dat de laptop de mogelijkheid moet hebben om vanaf een usb device op te starten om op te starten via een usb cd rom speler. Als jou laptop die mogelijkheid niet heeft is het logisch dat de test bij de computerboer geen resultaat heeft gehad, maar dat is een compleet ander probleem dan de vraag of jou interne cd speler het wel of niet doet. Dan zou het dus alsnog zo kunnen zijn dat de cdrom speler van de laptop niet goed werkt. Samengevat: ik bedoelde met mijn opmerking te zeggen dat je niet aan de hand van de test die je gedaan hebt kan concluderen dat het niet aan je interne cd speler ligt.

hoor je de interne speler wel spinnen of iets dergelijks?

ik zou in ieder geval eerst eens gaan kijken wat het resultaat is van een linux live cd, als hij die ook niet pakt zou ik toch echt denken aan een probleem met je interne cd speler

• Crazy-Al
Linux Live CD geprobeerd, geen effect, ik zit nu bij het NRK en probeer hem via een desktop te installeren, maar dit werkt ook niet mee... krijg steeds een error dat het niet mogelijk is vanaf USB te installeren, iig daar komt het op neer, even het hele bericht overtikken...

• Crazy-Al
Nou, standaard druk op een toets om vanaf CD-ROM op te starten (legitieme XP Pro),

de gebruikelijke hardwarecheck, het angstaanjagende blauwe scherm.

Enter voor installeren (staat nog niks op schijf), F8 voor akkoord met voorwaarden...

dan krijg ik het gebruikelijke scherm, enter voor installeren, C voor niet gepartitioneerde ruimte maken of D voor partitie verwijderen.

het scherm eronder:

schijf van 38155 MB op disk (MBR)
C: Paritie 1 (NieuwVolume) (NTFS) 38146 (<30000 MB vrij)
Niet-gepartitioneerde ruimte

dan drukt men met Enter op C en dan krijg ik een hartstikke mooi error scherm, eventjes helemaal overtikken.

Het opstartprogramma van de computer kan geen toegang krijgen tot de schijf met de gekozen partities of vrije ruimte. Setup kan Windows XP niet op deze vaste schijf installeren.

Dit gebrek aan toegang geeft niet noodzakelijkerwijs een fouttoetand aan. Bijvoorbeeld: Schijven die zijn verbonden met een SCI-Adapter die niet door de computerfabrikant is geinstalleerd of die niet met een secundaire vasteschijfcontroller zijn verbonden, zijn gewoonlijk niet voor het opstartprogramma zichtbaar, tenzij er speciale software wordt gebruikt. Neem contact op met de fabrikant van de computer of de vaste-schijfcontroller voor meer informatie.

Op X86-computers kan dit bericht duiden op een probleem met de instellingen van het CMOS-Stationstyupe. Raadpleeg de handleiding van de schijfcontroller voor meer informatie.

Druk op Enter om door te gaan.

Ok eerlijk zijn, niet overgetikt maar google + copy/paste, maarja.

het komt er op neer dat dit niet wilt...

zou het zijn omdat ik van USB->2,5 ga? :( anders moet ik morgen een nieuwe halen...

MVG
Crazy Al // Marvin Jansen
Rode Kruis Verbindingsdienst NHN

• Crazy-Al
Heb maar een 2,5->3,5 mounting kit aangeschaft om hem aan mijn desktop aan te sluiten. Hopelijk werkt dit, zo niet... dan is het game over.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Je kunt bij een Compaq op F9 drukken om een Boot Menu te krijgen. Dan kan je gewoon je CD speler kiezen, en dan zou hij daarvan moeten starten.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je CD speler verrot is, dat heb ik hier ook wel eens gehad.

En Windows installeren op een schijf die aangesloten zit via USB lukt standaard niet. Het kan wel, maar dan moet je bestanden op de Windows CD veranderen, en een nieuwe CD branden.
En dan nog werkt het niet helemaal goed geloof ik.

Probeer eerst eens via F9 het boot menu te bereiken, en dan gewoon je CD speler te kiezen. Als hij dan niet wil opstarten van de CD (de CD die je er dan in hebt zitten heb je natuurlijk getest op een andere PC, en daar is hij wel bootable O-) ) dan is je CD speler gewoon kapot.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2009 14:16 ]

Pagina: 1