Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verlopen APK, welk risico op boete?

Pagina: 1
Acties:

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Mijn lieve V40 moet voor 4 juli gekeurd worden en ik had voor vandaag een afspraak, leek allemaal appeltje eitje. Eigenlijk moet de auto 's morgens gebracht worden en 's middags opgehaald, maar omdat ik 's morgens niet kon mocht ik hem ook wel uiterlijk om 13:00 brengen. Zo gezegd zo gedaan, om 13:00 stond ik op de stoep. "Nee sorry, moet toch echt 's morgens gebracht worden".

Nu dus een nieuwe afspraak voor 8 juli, maar dan is ondertussen de APK al 4 dagen verlopen. Wat is het reële risico op een boete in die tussentijd? Uit mijn duim zuig ik "nihil" maar klopt dat ook?

(Wat Googelen levert me nu op dat ik al 2 maanden van tevoren de auto had kunnen laten keuren en dat dan de originele keuringsdatum blijft staan, dus dat de APK dan voor maximaal 14 maanden geldig is. Maar dat zet de RDW ook niet in hun brief hè dus hoe kan ik dat nou weten als remigrant die nog nooit in Nederland een auto heeft laten keuren? *zucht*)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Ze doen af en toe steekproeven in hun database. Als ze dat in die 4 dagen doen en jou auto eruit pikken krijg je daar een bekeuring voor. Das een vrij hoge bekeuring nog wel.

Maar dan moet je wel pech hebben dat het in die 4 dagen mis gaat. Meestal gaat het gewoon goed.

Have a wheelie good weekend!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:40
Ik heb zo ongeveer anderhalf jaar zonder APK gereden (Ja is slecht, geen verzekering enz.) en behalve een herrinneringsbrief heb ik nooit wat gemerkt.

Maar goed, zet 4 rokers bij mekaar en die kennen ook mensen die 95 zijn geworden met roken dus het is allemaal in the eye of the beholder.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die boetes komen tegenwoordig toch automatisch, en dus bijna gegarandeerd?

Zie http://www.anwbbovagkoerslijst.nl/smartsite.shtml?id=58748

Virussen? Scan ze hier!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Geen direct antwood op de vraag, maar waarom niet ergens anders eerder laten keuren? Daar waar ik mijn auto laat keuren kun je zonder afspraak binnen lopen/rijden en sta je, als het goed is, binnen een half uur weer buiten met een nieuwe APK.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
De echte vraag is natuurlijk waarom je hem niet voor 4 juli even ergens anders door de keuring haalt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:11:
De echte vraag is natuurlijk waarom je hem niet voor 4 juli even ergens anders door de keuring haalt.
Iets met allebei werken en niet de auto zomaar een dag kunnen missen?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:24
leenauto? bij een beetje garage geen probleem ;)

Specs

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mx. Alba schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:10:
[...]

Iets met een uurtje eerder naar huis gaan in overleg met de baas, en ff langs de Kwikfit?

En anders ga je zaterdagochtend ff langs een Kwikfit, het is dan 4 juli, dus dat zou dan nét moeten kunnen lijkt me?

Daarnaast zijn sommige APK-stations tot 18:00 open, dus dan moet je er toch wel ff langs kunnen?

Als je het al twee maanden weet (of iig redelijkerwijs hóórt te weten), en je laat het letterlijk op de laatste week aankomen ben je imho ook niet écht heel erg handig bezig, lijkt me?

Virussen? Scan ze hier!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:01
Ik zat een tijdje geleden met dezelfde vraag. Uiteindelijk gebeld naar RDW, en je hebt 2 maanden de tijd om je auto te laten keuren, na vervaldatum. Echter mag je na het verlopen van je APK niet meer rijden met je auto. Alleen naar je APK keurstation eigenlijk. Je krijgt dus geen boete ;)

Steekproeven verhaal gaat dus niet meer op...dit is oude koek.

Oftewel, in het vervolg...
Van 4 april t/m 4 juli mag je je auto laten keuren, ermee rondrijden, zelfs bij afkeuren.
Van 4 juli t/m 4 sept mag je je auto laten keuren, niet meer rijden!
Na 4 sept. krijg je per direct een boete...Die 2 maanden hiervoor is dus je margeperiode.

Lekker bezig hierboven ook jongens...De beste man hoeft ook niet 20x te horen dat hij 2 maanden de tijd had. Ik ga er vanuit dat hij het de volgende keer er niet op laat aankomen. Dat doe ik namelijk ook niet meer ;)

[ Voor 56% gewijzigd door B-Bandit op 30-06-2009 19:11 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• argro
[...]

Misschien is een APK-keuringsstation in de buurt van het werk een idee. Je hebt dan vier opties:
[list]• 8:00 uur @ APK keuringsstation en wachten totdat auto gekeurd is en dan naar het werk
• 8:00 uur @ APK keuringsstation en te voet naar het werk, auto in de lunchpauze of na het werk weer ophalen
• 8:00 uur @ APK keuringsstation en met de fiets die je hebt meegenomen naar het werk, ophalen idem als hierboven
• 8:00 uur @ APK keuringsstation en met het OV naar het werk, ophalen idem als hierboven.

Kortom, met een beetje creatief nadenken weet ik zeker dat het mogelijk is om die auto voor 4 juli gekeurd te krijgen.
wildhagen schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:14:
[...]

En anders ga je zaterdagochtend ff langs een Kwikfit, het is dan 4 juli, dus dat zou dan nét moeten kunnen lijkt me?
APK-keuringsstations keuren volgens mij niet op zaterdag, dit heeft te maken met het niet werken van de RDW-ambtenaren op zaterdag.

[ Voor 19% gewijzigd door argro op 30-06-2009 18:21 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je er niet mee rijdt loop je geen risico. Ze doen wel steekproeven, maar niet meteen de dag nadat de apk verlopen is. Dat duurt twee weken maanden (tenminste de laatste keer dat ik de rdw hierover belde). Als je wel gaat rijden kun je natuurlijk in een routinecontrole, flitscontrole, steekproefcontrole enz terecht komen. Ik denk dat dit als je netjes rijdt ook wel meevalt met een V40.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
Is het niet dat die 4 dagen eigenlijk niet gek veel uitmaken omdat je al een afspraak hebt om te keuren?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:52:
Is het niet dat die 4 dagen eigenlijk niet gek veel uitmaken omdat je al een afspraak hebt om te keuren?
Ik denk dat je inderdaad weinig risico loopt als je een printje van de afspraak in de auto legt. Maar je bent wel afhankelijk van de vriendelijkheid van de agent als je het nodig hebt (en die kans is ook klein)

/▌

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
@ Kerstmanneke: De verzekering zou moeilijk kunnen gaan doen bij een aanrijding bijvoorbeeld. De politie zal ook wel een bekeuring uitschrijven als je toevallig aangehouden wordt.

@Albantar: Het juiste antwoord is reeds gegeven. Je hebt tegenwoordig 2 maanden en dan krijg je automatisch een bekeuring thuis.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

[...]

Dat maakt toch niks uit? Bij de garage waar je het nu over hebt ben je de auto kwijt, en bij een andere ook.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57
Shailesh schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:16:
Van 4 april t/m 4 juli mag je je auto laten keuren, ermee rondrijden, zelfs bij afkeuren.
Kleine kanttekening hierbij, als een auto echt onveilig is en daarom afgekeurd wordt, ook al is de apk nog niet echt verlopen, dan mag je er evengoed niet meer mee rijden.

Geldt overigens ook als hij nog niet naar de keuring is geweest, ondanks de APK blijf je zelf altijd verantwoordelijk voor een veilig voertuig. Is je voertuig niet veilig kun je zonder meer een boete daarvoor krijgen, al zit er net sinds een dag een nieuwe APK op.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

En ik wil erbij opmerken dat een technisch gebrek, wat je nu misschien niet ziet, je waarschijnlijk ook nog eens onverzekerd maakt als het na een ongeluk en verlopen APK aan het licht zou komen. Ik ben bang dat dan je verzekering in elk geval erg lastig gaat doen... (overigens ook als er geen ernstig gebrek is, maar wel jouw schuld), think about it ;) als verzekeringen ergens onderuit kunnen komen dan doen ze het.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Jongens, het is een 9 jaar oude Volvo V40 met bijna 300.000km op de teller, dat ding is nog als nieuw ;) en om het te bewijzen zit er een nieuw drie-letter-kenteken op :D Op misschien een kapot lampje na zullen ze niets vinden.

Ja, het was dom om niet al eerder keuring te doen, maar vergeet niet dat ik pas uit Frankrijk terug ben en nog nooit eerder in Nederland een APK-keuring heb laten doen; in Frankrijk kan je de APK gewoon laten verlopen en moet je dan zorgen dat binnen een maand de auto weer gekeurd is, en die datum geldt dan als nieuwe geldigheidsdatum; ook als je voor de verloopdatum je auto laat keuren geldt dan die nieuwe datum, dus als je telkens een maand "te vroeg" je auto laat keuren loopt daar de datum steeds verder naar voren. Hier blijkt dat niet zo te zijn, wist ik niet. Nu wel. Volgende keer beter :)

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, niks aan het handje; je hebt nu nog 2 maanden de tijd. Enneh.... Volgens mij ben je dan al een jaar in NL, want toen je je auto invoerde is er immers ook een APK gedaan :+

Wise enough to play the fool

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 12:14:
Idd, niks aan het handje; je hebt nu nog 2 maanden de tijd. Enneh.... Volgens mij ben je dan al een jaar in NL, want toen je je auto invoerde is er immers ook een APK gedaan :+
Ja maar dat was geen her-APK hè :D

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
boete is 90 euro.

Heeft ook een computer!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Heb iets soortgelijks ook gehad vorig jaar. Op vrijdag voor pinksteren gekocht, zo meegekregen, maar nergens APK papieren te vinden. Had het ding op internet opgezocht, daar stond 6-1-2008, las dat vrolijk verkeerd om en dacht dat het wel goed zat. Dolblij naar huis rijden, laten zien aan familie en vrienden enzo, kijk ik in het pinksterweekend nog even op de RDW site: tenaamstelling: 9-5-2008. Heb dat weekend niet veel meer met die auto gereden, ben de dinsdag naar mijn werk geweest, afspraak gemaakt bij APK keuringsstation vlakbij mijn werk en daar laten keuren. Mankeerde het een en ander aan, dus uiteindelijk de donderdag pas goedgekeurd, 6 dagen na aanschaf.
Heb voor die 6 dagen geen boetes gehad, maar omdat ik het ding ook gebruikte om van en naar mijn werk te rijden zat het me helemaal niet lekker. Als er een politieauto naast of voor me reed had ik dan ook zoiets van "gewoon doen, niet opvallen" :X
Tegenwoordig keur ik gewoon 2 maanden van tevoren, liefst meteen op de eerste dag dat het kan zonder datum te verliezen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mx. Alba schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:33:
Ja, het was dom om niet al eerder keuring te doen, maar vergeet niet dat ik pas uit Frankrijk terug ben en nog nooit eerder in Nederland een APK-keuring heb laten doen
Met alle respect, maar dat is niet echt een excuus natuurlijk. Volgens mij ben je trouwens al geruime tijd terug in Nederland.

Ignorance is bliss......

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 01-07-2009 14:08 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mx. Alba schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:33:
Jongens, het is een 9 jaar oude Volvo V40 met bijna 300.000km op de teller, dat ding is nog als nieuw ;) en om het te bewijzen zit er een nieuw drie-letter-kenteken op :D Op misschien een kapot lampje na zullen ze niets vinden.

Ja, het was dom om niet al eerder keuring te doen, maar vergeet niet dat ik pas uit Frankrijk terug ben en nog nooit eerder in Nederland een APK-keuring heb laten doen; in Frankrijk kan je de APK gewoon laten verlopen en moet je dan zorgen dat binnen een maand de auto weer gekeurd is, en die datum geldt dan als nieuwe geldigheidsdatum; ook als je voor de verloopdatum je auto laat keuren geldt dan die nieuwe datum, dus als je telkens een maand "te vroeg" je auto laat keuren loopt daar de datum steeds verder naar voren. Hier blijkt dat niet zo te zijn, wist ik niet. Nu wel. Volgende keer beter :)
Ik heb in je fotoalbum je volvo gezien en heeft kenteken 14-GKS-7. En als ik het mag geloven ben je dan al ruim een jaar weer terug in NL. Dat noem ik dus niet pas

En je hebt ook op RDW.nl kunnen kijken wanneer dat was door simpelweg je kenteken in te tikken.

Dus dit had je dus makkelijk kunnen voorkomen door je even in te lezen in de materie. Als ik naar een ander land zou emigreren moet je ook inlezen in de wet en regelgeving dan kan ik ook niet aankomen met de opmerking: Dat wist ik niet
Mx. Alba schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 12:22:
[...]

Ja maar dat was geen her-APK hè :D
Dat ding heb je dus moeten invoeren ergens bij het RDW en had je kunnen navragen wanneer de APK vervaldatum zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 01-07-2009 14:20 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ja duh ik begrijp ook wel dat ik dat had moeten doen en dat ik het had kunnen voorkomen, daar gaat het niet om. Het gaat erom wat het risico is nu ik toch in deze situatie zit, en het antwoord daarop is "verwaarloosbaar".

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Als je regelmatig Wegmisbruikers! kijkt met Andre van der Toorn dan zie je dat mensen met verlopen APK (op zichzelf) nog tot een maand onbekeurd worden gelaten.

"U krijgt daar een waarschuwing voor." (zeker bij _/-\o_ Jos en Ger).
Afbeeldingslocatie: http://94.100.113.119/502500001-502550000/502517101-502517200/502517137_5_XABt.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door Arnout op 01-07-2009 14:50 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Arnout schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:40:
Als je regelmatig Wegmisbruikers! kijkt met Andre van der Toorn dan zie je dat mensen met verlopen APK (op zichzelf) nog tot een maand onbekeurd worden gelaten.

"U krijgt daar een waarschuwing voor."
[afbeelding]
http://www.josengerfanclub.nl/
En deze waarschuwing neem ik ook zeker ter harte :) Volgend jaar al 2 maanden van tevoren APK laten doen.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Ik weet zo goed als zeker dat je 2 weken uitlooptijd hebt.. Maar ik heb zo geen bron/link oid.

Ik heb zelf ook een keer 10 dagen over de APK-termijn heen rondgereden. Daarna APK laten doen.
Kreeg ik nog weer een week daarna een brief van de RDW dat ik de auto toch wel moest laten keuren anders liep ik kans op een boete :z

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb een maand van tevoren apk gedaan en kreeg toen 13 maanden apk (dus oude apk datum + 1jaar), dus voor een fijne apk-datum hoef je het niet per se tegen het einde te plannen.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Nou, die 4 dagen hoef je je niet druk om te maken..... ik heb zelf 3 maanden geen APK gehad (ok, ook verder amper met de auto gereden) maar niks gehoord verder en bij de APK ook geen steekproef gekregen.

Bij m'n andere auto was ik ook 7 dagen "te laat"... maar ja, als er eerst onderdelen vervangen moeten worden om hem APK goedgekeurd te krijgen, dan is het niet anders...

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:04

Meneer iCy

swarma

1 maand met verlopen apk mag je rijden
1 maand mag die daarna stilstaan
daarna komen de boetes pas, mits ze er op letten.

Zit in bijna hetzelfde schuitje, wacht op een onderdeel namelijk waarmee daarna wel door de keuring kan. Deur kan van buiten niet meer open en sinds dit jaar zijn de regels dat ze ook van buiten open moeten voor de APK. Het is enkel de bijrijdersdeur hoor, maar goed het onderdeel wat ik besteld heb laat lang op zich wachten (1,5 maand inmiddels en heb dus maar gecanceled want ik vermoed dat het aan de garage zelf ligt...), eigenlijk te lang waardoor ik dus maar een 1 van de sloop heb besteld via internet.

Toen ik belde dat ik met spoed een apk keuring nodig had vertelde hij bovenstaand verhaal

[ Voor 74% gewijzigd door Meneer iCy op 01-07-2009 17:55 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58

Player1S

Probably out in the dark

Kameraad van me had een auto bij huis staan voor een auto rodeo en kreeg eerst een waarschuwing. Dit was echter 2 jaar geleden dus kan gewijzigd zijn.

Echter die 4 dagen zullen ze je niet op pakken. Vooral niet als je al een afspraak hebt. Alleen geen grote mond opzetten tegen Oom/Tante agent want dan kan het anders lopen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• JdM

JdM

Humbled

Het gaat niet om je APK, het gaat om je verzekering die je ongelooflijk hard gaat naaien als je een ernstige aanrijding veroorzaakt met een ongekeurde auto. En dat noemt ie verwaarloosbaar, ik hoop niet dat je een bekende van me overhoop rijdt (om maar even een cliché eruit te gooien)
:|

edit:
ik zie nu aan je topictitel trouwens pas dat je alleen geïnteresseerd bent in een eventuele boete, sorry

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 01-07-2009 23:09 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
JdM schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:51:
Het gaat niet om je APK, het gaat om je verzekering die je ongelooflijk hard gaat naaien als je een ernstige aanrijding veroorzaakt met een ongekeurde auto. En dat noemt ie verwaarloosbaar, ik hoop niet dat je een bekende van me overhoop rijdt (om maar even een cliché eruit te gooien)

edit:
ik zie nu aan je topictitel trouwens pas dat je alleen geïnteresseerd bent in een eventuele boete, sorry
Ja en nee, op zich is dit ook belangrijke informatie natuurlijk. Ik heb de algemene voorwaarden van mijn verzekering eens doorgelezen (Klaverblad Royaal Autoverzekering) en daarin staat niets over verlopen APK.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

edit:
De kans dat je die 4 dagen een ongeluk krijgt is nihil, de kans dat het ongeluk dermate ernstig is en jouw schuld waardoor de verzekering uitwegen gaat zoeken is nog nihiler. De bewijslast komt dan ook bij de TS te liggen dat het ongeluk niet met de uitgestelde APK te maken heeft. Het kan dus wel heel vervelend worden.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2467

/▌

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mocht er een ongeval gebeuren veroorzaakt door een ongekeurde auto zal het slachtoffer daar nooit de dupe van worden. Dit zal altijd verhaald worden op de veroorzaker.

• JdM

JdM

Humbled

Gunner schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:44:
[...]

Mocht er een ongeval gebeuren veroorzaakt door een ongekeurde auto zal het slachtoffer daar nooit de dupe van worden. Dit zal altijd verhaald worden op de veroorzaker.
Dat heb ik ook niet gezegd, maar het klopt wat je aanhaalt. Wat wel vervelend wordt, is dat de verzekering het dan op TS gaat verhalen en daar doelde ik op. (ik kan je reactie wel snappen als ik naar mijn cliché opmerking kijk overigens ;) )
Marzman schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:34:
[...]

De kans dat je die 4 dagen een ongeluk krijgt is nihil, de kans dat het ongeluk dermate ernstig is en jouw schuld waardoor de verzekering uitwegen gaat zoeken is nog nihiler. De bewijslast komt dan ook bij de TS te liggen dat het ongeluk niet met de uitgestelde APK te maken heeft. Het kan dus wel heel vervelend worden.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2467
Klopt, goede info
Mx. Alba schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:28:
[...]

Ja en nee, op zich is dit ook belangrijke informatie natuurlijk. Ik heb de algemene voorwaarden van mijn verzekering eens doorgelezen (Klaverblad Royaal Autoverzekering) en daarin staat niets over verlopen APK.
Wat let je om even te bellen?

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 02-07-2009 19:51 ]

• TheGhost
  • Laatst online: 02-07 10:04
Mx. Alba schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:28:
[...]

Het staat niet in de voorwaarden maar geen APK betekend onverzekerd, de gevolgen van een eventueel ongeval (zelfs enkel blikschade) zijn dan voor de bestuurder van het onverzekerde voertuig.

Dat de kans dat er in die 4 dagen iets gebeurt nihil is doet er niet toe, feit is dat het kan gebeuren, dus is het een risico dat de TS nu moet afwegen... Bedenk wel dat dit soort geintjes ernstige gevolgen kunnen hebben.

I'm not weird, I'm a limited edition

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

Klippy

Still Game

Hmm ik hoor zelf vrij veel van deze verhalen en zover ik weet worden boetes echt automatisch afgegeven tegenwoordig.
Heb genoeg voorbeelden gehoord.

Staat ook op de site van de RDW:
In opdracht van het Openbaar Ministerie is de RDW dit jaar begonnen om de controle op de geldigheid van de APK naar 100 procent te verhogen. Dat betekent dat alle voertuigen met een verlopen APK automatisch een boete krijgen. Voorheen gebeurde de controle met steekproeven. Zo kon het gebeuren dat voertuigen met verlopen APK jarenlang als zodanig in het kentekenregister stonden, maar dat daarop geen actie werd ondernomen.
Nu is het zover ik weet niet zo dat dan meteen iedereen een boete krijgt zodra je één dag te laat bent, want ik heb niet het idee dat ze die boetes elke dag verzamelen. Maar ik betwijfel of ze een regeling hebben die pas boetes gaat versturen na 14 dagen te laat of iets dergelijks. Als ze geld kunnen verzamelen doen ze dat graag.

Maar dat maakt verder ook nog niet eens zoveel uit, ik zou gewoon het risico niet lopen (om over eventuele ongelukken nog maar te zwijgen) en gewoon morgen even langsgaan (zaterdag kan inderdaad niet, dan werken de steekproef-controleurs niet).
Was vorige zelf ook best laat, maar gewoon even binnengewipt en 15 minuten later stond ik weer buiten.

En laat het en wijze les zijn voor volgende keer, je hebt 2 maanden de tijd :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• _JGC_
15 minuten voor een APK? Wat doen die lui dan? Bij de garage waar ik gewerkt heb werd er altijd een uur uitgetrokken voor een APK: 45 minuten voor het keuren en de papierwinkel, en evt 15 minuten reserve voor herkeuringen tussendoor. Je gaat mij niet vertellen dat je fatsoenlijk een auto kunt keuren en de hele papierwinkel kunt doen in 15 minuten.

• argro
_JGC_ schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:34:
15 minuten voor een APK? Wat doen die lui dan? Bij de garage waar ik gewerkt heb werd er altijd een uur uitgetrokken voor een APK: 45 minuten voor het keuren en de papierwinkel, en evt 15 minuten reserve voor herkeuringen tussendoor. Je gaat mij niet vertellen dat je fatsoenlijk een auto kunt keuren en de hele papierwinkel kunt doen in 15 minuten.
Niet iedere garage is even grondig natuurlijk. Zo ken ik een garage waar met gemak elders afgekeurde auto's in 15 minuten door de APK heen worden geholpen.

Wil je de auto goed gekeurd hebben omdat het belangrijk is voor je eigen veiligheid, of wil je de auto met zo weinig mogelijk gezeur gekeurd hebben alleen maar omdat het moet?

• Klippy

Klippy

Still Game

Naja 15 minuten is misschien wat overdreven kort, maar echt lang duurt het ook niet he.
Kopje koffie en een boekje lezen en dan is de tijd snel voorbij.
Heb het ook nog allemaal gezien want ik zat in de werkplaats en daarna bij de balie erbij.
Keuren zelf kan wat langer hebben geduurd, maar verder valt het mee hoor. Papierwinkel is alleen het controleren van het kentekenbewijs en dat kost ook niet veel tijd. APK formulier komt na een goedkeur ook binnen een paar seconden uit de printer en dat stukje software had ik zelf gemaakt, dus dat heb ik vaak genoeg gezien ;)
Moet ik wel zeggen dat ze met 2 man waren omdat ze me er tussen hadden geduwd en wat tijdnood hadden, dus ééntje liep met de checklist en de ander riep constant de staat van elk onderdeel :P

Om een lang verhaal kort te maken, het was maar een getal ter illustratie, maar meer dan een uurtje zal het je niet kosten.

Verwijderd

90 euro kost het. En tegenwoordig is het geen steekproef meer.

Desondanks heb ik ook dit jaar mijn auto een paar dagen overtijd laten keuren en geen boete.

Best ernstig. Een maand voor verlopen een afspraak maken. Die pas een paar dagen voor verlopen kan. En dan moeten er wat kleine dingen gebeuren. Wat niet voor verlopen kan. Ach ja.

Ik denk alleen niet dat je er nog 2 maanden mee rond moet gaan rijden.
Vziw mag je wel de auto 2 maanden na dato laten keuren maar in de tussentijd mag je er niet meer mee rijden of het ding op de openbare weg stallen. Behalve de rit naar de keuring toe. Dat mag schijnbaar dan weer wel.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 06:01
argro schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:10:
Geen direct antwood op de vraag, maar waarom niet ergens anders eerder laten keuren? Daar waar ik mijn auto laat keuren kun je zonder afspraak binnen lopen/rijden en sta je, als het goed is, binnen een half uur weer buiten met een nieuwe APK.
Hmm, ik weet niet wat voor garage dat is, maar bij mijn weten moet na het afmelden de auto nog blijven staan. Ze kunnen een steekproef doen of de APK echt goed gebeurt is en daarvoor moet de auto dus blijven staan voor een bepaalde tijd.

• Klippy

Klippy

Still Game

@HlpDsk:
Bijna, je hebt na een afkeur nog 2 maanden de tijd om je auto te repareren, maar valt die periode na de originele einddatum van de APK, dan mag in die tijd alleen nog van en naar keuringsstation rijden.
Maar dan krijg je natuurlijk geen automatische boete, alleen als ze je aan zouden houden.

@josvane:
De auto hoeft alleen te blijven staan bij een steekproef, en dat weet je meteen na het afmelden.
Staat zelfs op je APK formulier in dat geval.
Dus als je geen steekproef hebt hoef je nergens op te wachten.

[ Voor 28% gewijzigd door Klippy op 02-07-2009 22:22 ]

Verwijderd

Bij het afmelden zie je meteen of de auto aan een steekproef onderworpen moet worden. Dus als daar staat van niet kun je meteen gaan. Je weet dus pas bij het afmelden zelf of er een controleur langs moet komen. Dus plan een keuring altijd ruim want de kans bestaat dat je een paar uur langer moet wachten voordat je naar huis kunt.

Ik blijf er altijd bij bij een keuring. Ik sta letterlijk met mijn neus op de keurmeester/garagist. Dingen vragen, dingen uitleggen, enz.

• argro
josvane schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:16:
[...]

Hmm, ik weet niet wat voor garage dat is, maar bij mijn weten moet na het afmelden de auto nog blijven staan. Ze kunnen een steekproef doen of de APK echt goed gebeurt is en daarvoor moet de auto dus blijven staan voor een bepaalde tijd.
Bij het afmelden weet je direct of de betreffende auto al dan niet aan een steekproef onderworpen gaat worden volgens mij. De betreffende garage is al meerdere malen zijn licentie (tijdelijk) kwijt geweest wegens slechte keuringen, maar is nog steeds RDW-erkend en voert nog steeds keuringen uit. De steekproeven zijn dus geenszins een garantie voor kwalitatief goede keuringen.

• _JGC_
argro schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:52:
[...]
Niet iedere garage is even grondig natuurlijk. Zo ken ik een garage waar met gemak elders afgekeurde auto's in 15 minuten door de APK heen worden geholpen.

Wil je de auto goed gekeurd hebben omdat het belangrijk is voor je eigen veiligheid, of wil je de auto met zo weinig mogelijk gezeur gekeurd hebben alleen maar omdat het moet?
Die keuring is er niet voor niks, als garages zomaar wat gaan doen verliest die keuring zijn waarde. Krijgen we straks bij ongelukken complete onderzoeken naar de technische staat van een auto omdat de APK niks meer zegt. Nog zoiets is louche dealers die compleet onveilige auto's bij dat soort bedrijven door de APK slepen en vervolgens verkopen.
Als ik mijn auto voor een APK breng, wil ik ook gewoon dat dat ding nagekeken wordt. Ik betaal afhankelijk van de garage een uurtarief (40 euro) of een uitmelktarief (80 euro) voor zo'n keuring, dan mag ik ook verwachten dat die auto grondig nagekeken is.

Overigens hebben we bij de garage waar ik werkte een keer zo'n sjaak over de vloer gehad. Auto compleet afgekeurd op meerdere punten, had het zelf in een middagje gerepareerd zei ie, en dan moesten wij dat ding zonder nakijken maar even afmelden. Herkeuren is gratis bij die garage, maar we mochten de auto niet herkeuren, alleen maar afmelden. Toen we dat weigerden is hij weggegaan, en kwam de volgende dag terug: "Haha, ik heb het lekker toch voorelkaar gekregen bij <insert andere garage>". Dat schoot in het verkeerde keelgat bij onze APK-keurmeester. Normaal naait ie geen mensen, maar hij heeft het kenteken en de naam van de garage aan het RDW doorgegeven.

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

lowrider schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:00:
[...]

Het staat niet in de voorwaarden maar geen APK betekend onverzekerd, de gevolgen van een eventueel ongeval (zelfs enkel blikschade) zijn dan voor de bestuurder van het onverzekerde voertuig.
Rare situatie. Het staat niet in de voorwaarden maar is wel voorwaarde voor een verzekering? Hoe kan dat juridisch standhouden?

Een quote van een Fok-user die bij Centraal Beheer is verzekerd (ik toevallig ook en in de algemene voorwaarden staat niets over de apk):
Ik zit zelf bij centraal beheer en ik heb een auto met verlopen apk. Ze hebben mij verzekerd dat als ik tegen een ferrari opbots dat ze gewoon uitkeren.

Ik werd wel even geattendeerd op het feit dat ik een boete kan krijgen indien ik word aangehouden.

• Player1S
  • Laatst online: 18:58

Player1S

Probably out in the dark

is de datum waarop je moet keuren trouwens niet een soort streefdatum waarbij je nog iets van 2 weken erna speling hebt?

Heb het zo niet bij de hand maar meende dat kameraad van me (APK keurmeester) wel eens gezegt heeft dat 2 weken na de aangegeven datum je nog in feite gewoon APK hebt.
Dus 4 dagen later zou geen probleem moeten zijn

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:04
volgens mij gaat dat tegenwoordig automatisch, een week na verlopen datum kreeg ik een mooie boete van CJIB...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
maarud schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 01:23:
volgens mij gaat dat tegenwoordig automatisch, een week na verlopen datum kreeg ik een mooie boete van CJIB...
Ik denk het niet, want ik lees zelf op de site van RDW dat je de auto tot 2 maanden na het verlopen van de APK kan laten keuren. Ik neem aan dat ze dus in die eerste 2 maanden niet automatisch een boete gaan sturen :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mx. Alba schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:08:
[...]

Ik denk het niet, want ik lees zelf op de site van RDW dat je de auto tot 2 maanden na het verlopen van de APK kan laten keuren. Ik neem aan dat ze dus in die eerste 2 maanden niet automatisch een boete gaan sturen :)
Tenzij ze zien dat je rijdt (agent in burger, geflitst enz)

/▌

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31
Mijn APK verliep in SEPT08 en heb pas in DEC08 de keuring laten doen. Ik heb geen bekeuring gehad in ieder geval en dat was 2,5 maand te laat.

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik had een probleem met mijn mercedes, die niet meer wilde lopen. De APK kwam eraan, maar als je motor niet draait heb je natuurlijk een probleem. Ik heb contact gehad met de RDW, die mij vertelden dat je echt pas "problemen" krijgt na 2 maanden na de vervaldatum. Dusseh...

Wise enough to play the fool

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

teacher schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:02:
Ik had een probleem met mijn mercedes, die niet meer wilde lopen. De APK kwam eraan, maar als je motor niet draait heb je natuurlijk een probleem.
Auto-ambulance, slepen. Ik zie geen probleem.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat hij moet rijden :)

/▌

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Met een kapotte motor komt hij natuurlijk nooit door de APK.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee maar wat heb je nu aan een auto met een kapotte motor?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:52:
Nee maar wat heb je nu aan een auto met een kapotte motor?
Repareren en weer mee gaan rijden misschien?

• _JGC_
Als dat ding stilstaat op eigen terrein of bij een garage kan je dat ding ook gewoon schorsen. Dan hoef je geen wegenbelasting te betalen, heb je geen verzekeringsplicht en heb je ook geen APK plicht.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:50:
Met een kapotte motor komt hij natuurlijk nooit door de APK.
Valt nog tegen hoor
Mijn vorige auto LIEP wel, maar daar was ook alles mee gezegd

Stotteren, pruttelen en roken, en TOCH was ie nog goed genoeg voor de keuring :P

Mja als je em niet daar krijgt, en moet idd wel lopen voor de CO2 test
Ik denk als je dan er niet mee rijd er weing zal gebeuren, als je maar niet 3 maanden of langer over tijd ben natuurlijk

• Gaius
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:34:
[...]

En deze waarschuwing neem ik ook zeker ter harte :) Volgend jaar al 2 maanden van tevoren APK laten doen.
Das een gouden handel voor de garages natuurlijk, op die manier.

Jaar 1: APK in juli doen, loopt tot juli dus.
Jaar 2: APK in mei doen (stel je voor dat ie verloopt!), loopt vervolgens tot mei.
Jaar 3: APK in maart doen, loopt vervolgens tot maart.
etc, etc.

Als je de auto 6 jaar laat keuren heb je één keuring voor Jan Lul laten doen dan. Maak gewoon 2 maanden van te voren een afspraak met een garage en laat de auto max. 1 week van te voren keuren. Dat is vroeg zat.

Excuus, had het topic wel doorgelezen, blijkbaar net het stukje waarin dit stond uitgelegd overheen gekeken. :$

[ Voor 8% gewijzigd door Gaius op 03-07-2009 10:48 ]

• !null
  • Laatst online: 20-11 22:12
@Miles Teg: Lezen! Binnen de 2 maanden voor de APK afloop datum kan je de auto APK laten keuren met behoudt van de originele APK datum. Dat is juist gedaan tegen de onzinpraktijken die jij noemt.

@TS, maak je niet druk, ik heb een keer 2 maanden rondgereden over APK datum, niks van gehad. Ik heb toen wel bewust weinig rondgereden, vond het maar niks. Maarja, ik werd op het laatste moment verrast, dat er aan beide zijde nog even nieuwe dorpels in gelast moesten worden :X regel je niet even zo maar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• _JGC_
Miles Teg schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:10:
[...]

Das een gouden handel voor de garages natuurlijk, op die manier.

Jaar 1: APK in juli doen, loopt tot juli dus.
Jaar 2: APK in mei doen (stel je voor dat ie verloopt!), loopt vervolgens tot mei.
Jaar 3: APK in maart doen, loopt vervolgens tot maart.
etc, etc.

Als je de auto 6 jaar laat keuren heb je één keuring voor Jan Lul laten doen dan. Maak gewoon 2 maanden van te voren een afspraak met een garage en laat de auto max. 1 week van te voren keuren. Dat is vroeg zat.
Je datum blijft gewoon staan. Maak gewoon een afspraak die binnen 2 maanden voor de verloopdatum valt. Vervolgens heb je 2 maanden de tijd om je auto in goede staat te krijgen mocht ie afgekeurd worden. In het extreme geval is je nieuwe APK dus 14 maanden geldig.
Ik heb dit jaar ook gebruik gemaakt van die optie. Ben naar Noorwegen verhuisd, en mijn APK loopt af halverwege mei. Heb dat ding eind maart laten keuren bij de plaatselijke Bovag garage (42,50 voor een dieselkeuring, een kapot lampje vervangen en een koffiemok + USB verwarmer), datum staat gewoon op halverwege mei 2010.
Jammer dat keuringen niet internationaal zijn, als ik besluit om in Noorwegen te blijven wonen moet ik mijn auto of voor die datum importeren, of voor die datum terugbrengen naar NL voor een keuring. Zou een stuk makkelijker zijn als ik hier een EU-kontroll kon laten doen ipv een APK in NL.

• !null
@_JGC_, lijkt me geen goed idee. Ik vind het wel fijn, de vrij strenge APK hier. In andere EU landen zijn ze toch wat makkelijker, iets te makkelijk. In Noorwegen misschien niet, maar wel meer zuidelijk of oost europa bijvoorbeeld.

• _JGC_
Wat je dan gaat krijgen is dat we even snel over de grens shoppen voor een APK, bij de duitsers of de belgen ofzo. Als een auto hier niet goedgekeurd wordt, daar misschien wel. Als ik zie wat voor zooi er in belgenland rondrijdt gok ik dat je daar de meeste kans maakt.
Aan de andere kant: ik rijd in een Nederlandse auto, op Nederlands kenteken, met Noorse verzekering, op Noorse wegen, met Noorse regels. Toch moet dat ding voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen en niet aan de Noorse.
Verder mogen Poolse auto's met Poolse "keuring" bestuurd door Poolse mensen met een Pools "rijbewijs" ook gewoon in NL rijden. Als je van dat soort dingen af wilt, zal je in de hele EU gewoon een europees APK-beleid moeten afdwingen met europese regels. Een auto is veilig, of een auto is het niet. Een auto die in Polen wel veilig is, hoort hier ook gewoon veilig te zijn, op dit moment hoeft dat niet het geval te zijn.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 17:43

GaMeOvEr

Is een hork.

_JGC_ schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:57:
Als dat ding stilstaat op eigen terrein of bij een garage kan je dat ding ook gewoon schorsen. Dan hoef je geen wegenbelasting te betalen, heb je geen verzekeringsplicht en heb je ook geen APK plicht.
Schorsen kost je echter ook 3 maanden aan wegenbelasting. ;) (is niet voor niets dus)

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
Hangt een beetje van je auto af. Voor een auto van 15 jaar of ouder betaal je 22,70. Voor nieuwere auto's betaal je idd de hoofdprijs: 68 euro. Als ik naar mijn vorige auto (diesel uit 1992) kijk is schorsing na 2 weken terugverdiend.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

_JGC_ schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:53:
Wat je dan gaat krijgen is dat we even snel over de grens shoppen voor een APK, bij de duitsers of de belgen ofzo. Als een auto hier niet goedgekeurd wordt, daar misschien wel. Als ik zie wat voor zooi er in belgenland rondrijdt gok ik dat je daar de meeste kans maakt.
Aan de andere kant: ik rijd in een Nederlandse auto, op Nederlands kenteken, met Noorse verzekering, op Noorse wegen, met Noorse regels. Toch moet dat ding voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen en niet aan de Noorse.
Verder mogen Poolse auto's met Poolse "keuring" bestuurd door Poolse mensen met een Pools "rijbewijs" ook gewoon in NL rijden. Als je van dat soort dingen af wilt, zal je in de hele EU gewoon een europees APK-beleid moeten afdwingen met europese regels. Een auto is veilig, of een auto is het niet. Een auto die in Polen wel veilig is, hoort hier ook gewoon veilig te zijn, op dit moment hoeft dat niet het geval te zijn.
Een Nederlandse auto met Noorse verzekering? Je betaald dan wel in Nederland wegenbelasting?

Ik denk niet dat de Poolse auto's die hier rondrijden een Nederlandse verzekering hebben. Die rijden gewoon in Nederland rond omdat dit mag (zoals we hier de groene kaart hebben waarop staat in welke landen we mogen rijden).

/▌

• _JGC_
Bij gebrek aan verzekeraars die ook in het buitenland willen verzekeren voor langer dan 3 maanden heb ik helaas moeten uitwijken naar een Noorse verzekeraar. Deze kon ik gewoon bij het douanekantoor afsluiten en moest meteen contant betaald worden.
Behalve de Noorse WA-verzekering die in heel europa geldig is heb ik er nog een goedkope Nederlandse WA bij die puur is om te voldoen aan de belachelijke verzekeringsplicht van het RDW. De Noorse verzekering die ook gewoon Nederland dekt wordt niet erkend als geldige verzekering, dus zou ik een boete krijgen als ik niet nog een Nederlandse WA erbij afsluit.
Er is 1 verzekeraar in Nederland die langer dan 3 maand (of bij uitzondering 6 maand bij sommigen) verblijf in het buitenland verzekert: Rialto. Premie voor een verzekering bij Rialto wil je niet weten, dus dubbel verzekeren is dan alsnog gewoon goedkoper :X.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 17:43

GaMeOvEr

Is een hork.

_JGC_ schreef op zondag 05 juli 2009 @ 11:28:
Hangt een beetje van je auto af. Voor een auto van 15 jaar of ouder betaal je 22,70. Voor nieuwere auto's betaal je idd de hoofdprijs: 68 euro. Als ik naar mijn vorige auto (diesel uit 1992) kijk is schorsing na 2 weken terugverdiend.
Huh. Ik dacht dat schorsen je gewoon altijd een kwartaal termijn aan wegenbelasting voor desbetreffende auto kostte. Ok, verkeerd geïnformeerd. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-07-2009 18:38 ]

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
Je zit er niet helemaal naast. Als je korter dan 3 maanden schorst mag je alsnog de wegenbelasting betalen :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:12:
Bij gebrek aan verzekeraars die ook in het buitenland willen verzekeren voor langer dan 3 maanden heb ik helaas moeten uitwijken naar een Noorse verzekeraar. Deze kon ik gewoon bij het douanekantoor afsluiten en moest meteen contant betaald worden.
Behalve de Noorse WA-verzekering die in heel europa geldig is heb ik er nog een goedkope Nederlandse WA bij die puur is om te voldoen aan de belachelijke verzekeringsplicht van het RDW. De Noorse verzekering die ook gewoon Nederland dekt wordt niet erkend als geldige verzekering, dus zou ik een boete krijgen als ik niet nog een Nederlandse WA erbij afsluit.
Er is 1 verzekeraar in Nederland die langer dan 3 maand (of bij uitzondering 6 maand bij sommigen) verblijf in het buitenland verzekert: Rialto. Premie voor een verzekering bij Rialto wil je niet weten, dus dubbel verzekeren is dan alsnog gewoon goedkoper :X.
Een andere optie is om de drie maanden even een dagje naar Nederland komen ;)

• !null
Hoe kunnen ze dat eigenlijk controleren? Of heb je ook echt je woonadres in Noorwegen opgegeven? (gaan ze daar dan ook echt alles naar toe sturen? :P )

• _JGC_
Dagje naar NL komen met auto betekent 250 euro over de balk gooien, met vliegtuig + trein ben ik nog niet eens de helft daarvan en 1/3 van de reistijd kwijt. Sowieso ben ik niet meer ingeschreven in het Nederlandse bevolkingsregister, dus als ze me natrekken komen ze daar ook wel achter.
Ik ga gewoon het risico niet nemen.

Wat betreft het bewijzen: bewijs maar eens dat het niet zo is. Als je ingeschreven bent in het buitenland en er werk hebt, is het niet aannemelijk te maken dat je elke 3 maanden in Nederland verblijft. Verder vraag ik me af hoelang je dan in NL moet zijn. Voor de Noorse douane zitten daar ook allerlei regels aan verbonden, als ik 12 maand mijn auto hier heb, een weekje op vakantie ga naar Zweden en dan weer terugkom, begint dan gewoon mijn 13e maand en mag ik een boete betalen als ik daar geen toestemming voor heb aangevraagd.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kun je dan niet beter een andere auto kopen of je auto daar op kenteken zetten?

/▌

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:04
Marzman schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:32:
Kun je dan niet beter een andere auto kopen of je auto daar op kenteken zetten?
auto's zijn in noorwegen best wel duur, en importeren is al helemaal niet te doen, je bent al snel €12.000-€18.000 aan belasting kwijt :P

• _JGC_
Auto hier kopen: misschien een oud brik van 20 jaar oud zoals die hier veel rijden. Voor 1000 euro heb je hier geen auto, en je moet ook fors in de buidel tasten voor het op naam zetten van zo'n ding. Wegenbelasting is hier overigens peanuts vergeleken met NL.

Deze auto importeren: kost me ongeveer 50% van de waarde: 20% importheffing over de waarde, variabel bedrag per cm3 motorinhoud, aircotoeslag en over het geheel nog 25% BTW. Voordeel is dan wel weer dat de wegenbelasting hier per jaar is wat ik in NL in 2 maanden betaal. Diesel en benzine zijn hier ongeveer even duur in wegenbelasting. Ik heb dan nog wel de factuur van deze auto in het dashboardkastje liggen met daarop de aanschafprijs en BPM los op de factuur, maar ik gok dat er hier gewoon een gekke noor gaat staan taxeren, waarna die waarde wel eens bij de Nederlandse nieuwprijs in de buurt zou kunnen komen...

Ofwel: zolang ik nog geen definitieve binding met dit land heb, blijft die auto gewoon op Nederlands kenteken.

• Blasterxp
  • Niet online
In 1 jaar, of 2 (nieuwe auto's) kunnen er allerlei problemen met je auto ontstaan. Des te langer je wacht met keuren, des te groter die problemen kunnen zijn. En er kunnen dan meerdere dingen zijn.

Hypotetisch (of hoe je dat ook schrijft): een keuring per half jaar is financieël een heel stuk aantrekkelijker. Het telkens even bij 'stippen' van je auto, is volgens mij veel minder intensief dan een 'hele grote beurt' na 2 jaar moeten doen.

Ik ben niet zo happig op een auto, die na 4 jaar voor de eerste keer door de APK moet. Ik heb liever dan een auto van 1 jaar ouder, welke succesvol zijn apk haalt.

Auto bijhouden = auto blijven houden. APK is alleen maar een bevestiging van hoe goed je je auto verzorgd. (hoelang rij jij al rond met een deffecte lamp?)

Maargoed, niet iedereen zit zich elke dag af te vragen hoe hij zijn auto op pijl houdt.

• !null
APK is wat dat betreft ook maar schijn. Ok leuk dat je lampjes het doen etc, maar ondertussen heb je hem al 3 jaar geen beurt gegeven :P
(en tja op een gegeven moment loopt het blok in de soep, gebeurt nog wel eens bij mensen die denken dat APK gelijk staat aan onderhoud)

Verder kan hij daar gewoon naar de garage om z'n auto te laten onderhouden en controleren.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 06-07-2009 16:17 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

1 ding is in ieder geval zeker: wil je graag snel en effectief van je geld af? Koop een auto.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
AzzKickah schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:27:
1 ding is in ieder geval zeker: wil je graag snel en effectief van je geld af? Koop een auto.
Nog een hot tip: IJslandse banken...

• _JGC_
September staat bij mij in de planning voor een ritje naar NL. Even bij ouders op bezoek (moeder is jarig), auto een kleine beurt, winterbanden monteren en de uitlijning laten controleren bij de uitlijnspecialist (is alweer 1.5jaar geleden dan). Laatste APK was in April, laatste grote beurt was in December.
APK is overigens gewoon een veiligheidscheckup, geen onderhoudsbeurt. Het is leuk dat je schokdempers nog goed werken, je remmen nog goed zijn, je banden nog voldoende profiel hebben en je roetuitstoot niet te hoog is, maar ondertussen kan je versnellingsbak zonder olie staan, kunnen je koppelingsplaten op zijn, kunnen je achterasrubbers net niet helemaal doorgescheurd zijn, etc.
Bovenstaande punten waren dus niet behandeld toen ik mijn eerste auto APK-waardig liet maken. Vooral de achterasrubbers vond ik vaag. Volgens de keurmeester mocht hij het niet afkeuren omdat het nog vast zat. Volgens de uitlijnspecialist zat er zoveel speling op dat het gewoon niet lekker rijden is, en deze zijn na de APK dus ook nog vervangen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Hij is zojuist, zoals verwacht, met vlag en wimpel door de APK gekomen. Alleen twee niet-afkeur-puntjes: versleten ruitenwissers (wist ik en wilde ik sowieso al vervangen voor de winter inclusief accu en achterbanden) en een scheur in het glas van het linker mistlicht voor (zat er al toen we de wagen kochten).

_o_ Volvo @ 295.000km :)

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Mx. Alba schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:34:
Hij is zojuist, zoals verwacht, met vlag en wimpel door de APK gekomen. Alleen twee niet-afkeur-puntjes: versleten ruitenwissers (wist ik en wilde ik sowieso al vervangen voor de winter inclusief accu en achterbanden) en een scheur in het glas van het linker mistlicht voor (zat er al toen we de wagen kochten).

_o_ Volvo @ 295.000km :)
BMW @ 338.000km met alleen een gebroken veer :p
Voorderest zonder problemen door de APK :p

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• !null
Meh, ik kan met m'n Toyota's alleen maar met minder aankomen, beide over de 2 ton ook vaak zonder moeite door de apk. Gecombineerd dan wel weer 450.000km haha (en 300pk :P)

Pagina: 1