Speaker repareren: tweeter of filter?

Pagina: 1
Acties:

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een setje stereo speakers staan, waar van 1 kant geen geluid meer uit de tweeter komt.

Ik denk dat het gebeurd is toen ik met een toongenerator aan het knoeien was om te kijken of ik met een bepaalde toon muggen kon verjagen (ik weet het, dom 8)7 ), en hem vrij hard had gezet rond 17khz.

Eentje doet het gelukkig nog maar de andere dus niet meer.

Mijn vraag is: weet iemand wat de grootste kans heeft, de tweeter zelf of het filter kapot? Of hoe ik hier simpel achter kan komen? (voordat ik dingen ga los solderen of uit elkaar halen)

De tweeter is een normaal type speaker met een magneet eraan (geen piëzo of iets)

Speaker: Magnat Concept 1 60/100W 4 ohm 40 - 22.000Hz

Versterker JVC 2x52W RMS 6-16ohm

foto:
Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/2162/speaker.jpg

Zijn al oude speakers maar er komt nog prima geluid uit, dus liever repareren dan andere speakers :)

Tips en aanwijzingen zijn welkom!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Het wordt denk ik toch echt de "kapotte tweeter" in de andere speaker monteren om te kijken waar het aan ligt. :)

Verwijderd

Moet je die tweeter even doormeter met een multimeter op de doormeet (piep) stand. Eerst wel ff de draadjes los halen natuurlijk :P Piept hij dan is je tweeter waarschijnlijk nog goed maar ik kan je nu bijna wel garanderen dat je tweeter het heeft begeven. Toongenerator is nou niet echt iets waarvoor die tweeter gemaakt is....

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doormeten ja. Piepstand nee. Gewoon de weerstand meten, desnoods vergelijken met de andere tweeter.
Ook even goed naar het filter kijken als je de boel toch los hebt.

andere tip: ruik eens aan de tweeter.

Wise enough to play the fool

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

+ en - van de tweeter aansluiten op de 2 kanten van een penlite batterij. Gaat de tweeter kraken, dan doet 'ie het nog (in elk geval iets van geluid).

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-12 12:58

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

dreeke schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:10:
+ en - van de tweeter aansluiten op de 2 kanten van een penlite batterij. Gaat de tweeter kraken, dan doet 'ie het nog (in elk geval iets van geluid).
dan is ie zeker stuk ja.. DC is dodelijk voor tweeters!
(ja, bij mij is het vroeger ook vrijwel altijd goed gegaan enzo, maar het is gewoon extreem slecht voor ze)

beter is gewoon met een multimeter op ohm-stand doormeten. wat ook nog kan is dat de condensator in het filter 'verzadigd' is, heb ik een keer gehad. moest 1 dag wachten en toen ging het weer prima.

de tweeter ziet er nogal uit als een visaton trouwens, misschien dat je gewoon nu nog een nieuwe kunt vinden.

edit 4: misschien zelfs deze, op de foto afgaand http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1996

[ Voor 46% gewijzigd door powerflux op 01-07-2009 23:19 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Erik1
  • Niet online
@teacher: tweeter ruikt niet vreemd, geen brandgeur.

@powerflux: goede vondst! de maten komen overeen, en achterop deze staat ook 8 ohm, maar de rest van de cijfers die erop staan kan ik niks op vinden. Kan 'm in ieder geval bestellen als het nodig is, voor 9 euro is dat de moeite nog wel.

Ik ga hem straks even los solderen en de weerstand meten. Oneindig = stuk denk ik? Als er wel een waarde uitkomt dan probeer ik er wel direct een geluidsbron aan te hangen.

wordt vervolgd...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

je kan inderdaad er gewoon een beperkt signaal opzetten. Dus direct op een luidspreker uitgang. let dus wel op het volume! want zonder filter is een tweeter snel om zeep te helpen (als hij dat al niet is)

• Erik1
  • Niet online
Weerstand is oneindig en direct op de versterker ook totale stilte...

Tweeter dus kapot.

Kan het zijn dat die andere ook een tik mee heeft gehad en binnenkort uitvalt, of is dat onwaarschijnlijk?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat kan heel goed idd.
Haal hem ook even los en meet de weerstand; dan weet je meteen wat de impedantie van de oude tweeter was.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 15:18

EraZor

Don't mention the war

Voor die 9 € zou ik ze sowieso alletwee ff vervangen. Weet je zeker dat 't weer ff heel blijft en heb je ook 100% zeker dezelfde tweeters in beide speakers.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-12 15:33
Even iets anders, mensen (vooral de wat jongere) zijn goed in staat 17 khz te horen, dus tenzij je ook mensen wil verjagen, zou je eigenlijk iets boven de 20 khz moeten gaan zitten, al is dit voor standaard speakers/versterkers vaak niet mogelijk.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Erik1
  • Niet online
Is alweer een tijdje geleden, maar ik zet dit hier toch even neer voor het geval dat iemand met de zelfde speakers in de toekomst dit topic op-googelt.

Ik heb beide tweeters vervangen door de visaton dtw-72 units van bovenstaande webshop, en de speakers werken en klinken weer prima d:)b

Er zit wel wat verschil tussen, de aansluitterminals zijn net iets anders geplaatst waardoor ik een kleine "inham" in het hout moest vijlen voordat het paste, en de diameter is 1 of 2 millimeter kleiner. Schroefgaten komen wel overeen en het is ook nog gewoon luchtdicht afgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/3845/tweetersverschil.jpg

Bedankt voor de antwoorden iedereen!

• teacher

teacher

Dysgaf!

top dat het gelukt is, en leuk dat je ff terugkoppelt :Y

Pagina: 1