Onderzoek naar stickers

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Misschien is het aardig om in nieuws: Onderzoek naar stickers vereenvoudigt productie rekbare elektronica ook de moedertalige naam van het 'National Centre for Scientific Research' te noemen: 'Centre national de la recherche scientifique' dat maakt het vinden van de website eventueel makkelijker.

Ook vind ik 'een Frans onderzoeksinstituut' in de openingsalinea wat te generiek als het grootste instituut voor fundamenteel onderzoek in Europa (AFAIK dan) wordt bedoeld. Zo als het er nu staat, zeker naast het specifiek genoemde 'Massachusetts Institute of Technology' is het wel makkelijk te interpreteren als een of ander obscuur instituutje (wat het natuurlijk ook is voor vrijwel iedereen)

Na lezen van het aangehaalde artikel op sciencedaily vind ik in het Tweakers-artikel voor mij de MIT wetenschapper die had samengewerkt met de Fransen op het door EU&Frankrijk gefinancierde onderzoek een te groot tekstueel 'overwicht' gegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 30-06-2009 16:44 ]

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
De Franse naam is idd mooier om te gebruiken, en done.

Wat betreft het noemen van dat instituut, naast MIT, in de opening: ik denk dat het MIT een stuk bekender, of iig herkenbaarder is, dan het CNRS. Daarom heb ik die pas in de eerste (of, zo je wilt, tweede alinea) genoemd.
Wel een linkje naar het instituut aangebracht, thx :)

De nadruk op de Fransen heb ik weggelaten, deels wegens de grotere bekendheid van het MIT en deels omdat de belangrijkste auteur van het stuk aan dat instituut is verbonden.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
De belangrijkste auteur en onderzoeker van het artikel in PNAS ("Delamination of thin elastic sheets adhered to an elastic substrate", D. Vella, J. Bico, A. Boudadoud, B. Roman and P.M. Reis) is vermoed ik Dominic Vella, maar goed je kunt vaak geen touw vastknopen aan de volgorde van auteurs, en ik ben niet thuis in de gangbare volgorde in die tak van wetenschap. Maar dat iemand 'senior author' is wil normaal gesproken eerder zeggen dat die het artikel proefleest en de auteur(s) adviseert en eventueel resources ter beschikking stelt.

Al die auteurs hebben vast wel in meer of mindere mate met MIT te maken gehad, maar ik denk dat het in dit kader zeker niet belangrijker is dan de andere betrokken instituten. Dat het op een amerikaanse wetenschapsnieuwspagina vooraanstaat heeft vermoedelijk natuurlijk ook diverse redenen: herkenbaarheid en ook dat het nieuws vermoedelijk door/via het MIT onder de aandacht is gekomen.

Het is IMHO ook vaak leuk juist de 'minder herkenbare' instituten etc. die van belang zijn onder de aandacht te brengen.

Verder heeft het MIT ook een bericht op hun perspagina gepubliceerd, wel leuk om ook nog naar te linken misschien, er staat een illustratief filmpje op.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 30-06-2009 17:54 ]