Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Problemen na powerdip (bootrecord beschadigd, chkdsk)

Pagina: 1
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Topicstarter
Gisteren leek mijn computer even een seconde een powerdipje te hebben gehad waarna ik weer mijn vertrouwde Windows beeld kreeg, maar de computer was vastgelopen. Ik kon nergen meer klikken of typen.

Hierna starte de computer niet meer op. Vanwege het powerdipje dacht ik dat de voeding misschien kapot was, maar ik heb geen andere voeding liggen dus ben toch gaan kijken hoe ver de computer wel opstarte. Dit was tot het eerste scherm van Windows XP, hierna herstarte de computer meteen. In de veiligemodus en de veilige modus met commandprompt gebeurde precies hetzelfde. De computer herstarte voor alles was geladen.

Nu heb ik met fixboot en fixmbr in een recovery console het weer zo ver gekregen dat Windows weer opstart, maar een checkdisk stopt met een unknuwn error. SMART in speedfan geeft aan dat zowel de fitness als de performance van de schijf optimaal zijn, maar hier heb ik een beetje mijn twijfels over (ben al mijn documenten maar vast aan het backuppen naar een ander apparaat).

Ik vraag me af hoe groot de kans is dat mijn harde schijf kapot is of wat het verder nog kan hebben veroorzaakt (ik ken de FAQ voor opstartproblemen, hier heb ik eigenlijk niet zo heel veel aan gehad).Het topic staat in Windowsclients omdat het een Windows Client is en ik niet zeker weet of de harde schijf kapot is. Tot nu heb ik alleen ontdekt dat er software kapot is (de bootrecord en nog iets anders waardoor chkdsk niet doorloopt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
misschien is het een optie om een check te doen met een tool van de fabrikant? die geeft wellicht betere info als SpeedFan.

Desktop | Server | Laptop

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Thanks, ben nu een tooltje van Samsung (het is een samsung schijf aan het branden) en HD tune ga ik nog proberen als daar niks uit komt.

[edit]
De samsung tool werkt niet op mijn pc. Hij kan een cddriver niet laden (lijkt me gewoon een slechte tool omdat deze bedoeld is om vanaf een cd te draaien)
HD Tune zegt ook dat de Health "ok" is, er loopt nu een errorscan (in de quickscan was ook alles goed).

Windows start in ieder geval gewoon op, net een chkdsk geforceerd bij het opstarten, de eerste keer fixt hij wat errors daarna doet hij het nog een keer en loopt weer vast in een "random error".

[ Voor 73% gewijzigd door Marzman op 30-06-2009 15:08 ]

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Het tooltje van Samsung werkt dus niet op mijn pc.

De test in HD tune is klaar. Er zijn geen vreemde dingen gevonden, de schijf is ook volgens hdtune in orde. Snelheden zijn volgens mij ook redelijk alleen heb ik dus nog steeds fouten bij chkdsk in Windows die niet hersteld kunnen worden.

Zijn er nog andere opties? Ik denk dat de schijf wel goed is dan, maar dat er bij de powerdip wat dingen softwarematig beschadigd zijn die niet hersteld kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.schaap.tv/HDTune_Benchmark_SAMSUNG_HD250HJ.png
Afbeeldingslocatie: http://www.schaap.tv/HDTune_Health_SAMSUNG_HD250HJ.png
Afbeeldingslocatie: http://www.schaap.tv/HDTune_Error_Scan_SAMSUNG_HD250HJ.png

/▌

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:30:
De samsung tool werkt niet op mijn pc. Hij kan een cddriver niet laden (lijkt me gewoon een slechte tool omdat deze bedoeld is om vanaf een cd te draaien)
Slecht :? dat is juist goed! Een tooltje in Windows kan nooit goed zijn, want die kan lang niet alles testen, omdat er bestanden op de HD staan die gebruikt worden. ;)

Maar voor de rest lijkt alles normaal, zal wel gewoon software probleem zijn. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 30-06-2009 16:28 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:27:
[...]

Slecht :? dat is juist goed! Een tooltje in Windows kan nooit goed zijn, want die kan lang niet alles testen, omdat er bestanden op de HD staan die gebruikt worden. ;)
Een tool die niet opstart omdat een driver niet geladen kan worden van een apparaat waarvan de hele tool draait kan ik toch echt niet goed noemen :) De tools/progs in Windows proberen in ieder geval nog iets te checken :)
Maar voor de rest lijkt alles normaal, zal wel gewoon software probleem zijn. ;)
Ik denk het ook, alleen zit ik nog met een error die Windows er zelf niet uit krijgt. Als er verder geen opties zijn laat ik het maar even zo aangezien het behalve een vastlopende checkdisk wel werkt allemaal en ik even geen zin heb in een verse installatie.

/▌

• -The_Mask-
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:34:
[...]
Een tool die niet opstart omdat een driver niet geladen kan worden van een apparaat waarvan de hele tool draait kan ik toch echt niet goed noemen :) De tools/progs in Windows proberen in ieder geval nog iets te checken :)
Heb de tooltje wel een paar keer gebruikt en werkte hier altijd, dus. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:40:
[...]

Heb de tooltje wel een paar keer gebruikt en werkte hier altijd, dus. ;)
Dan is de kans dat de tool werkt 50/50 als ze ons als graadmeter gebruiken ;)

Jij had ook die iso op een cd'tje gezet?

/▌

• -The_Mask-
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:03:
[...]

Dan is de kans dat de tool werkt 50/50 als ze ons als graadmeter gebruiken ;)
Heb het vaker voor meerdere HD's en computers gebruikt dus ligt het wel hoger dan 50/50. ;)
Jij had ook die iso op een cd'tje gezet?
Eh, wat wil je anders met een ISO doen? :P

AMD Nieuwsdiscussie

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:07:
[...]

Heb het vaker voor meerdere HD's en computers gebruikt dus ligt het wel hoger dan 50/50. ;)

[...]
Eh, wat wil je anders met een ISO doen? :P
Er stond er ook nog een voor floppies geloof ik :)

Maar volgens mij is hij nu wel door de de checkdisk gelopen. Ik heb het net nog eens geprobeerd en nu begon hij allerlei meuk uit de Grabit downloadque (wat open stond toen die powerdip kwam) te verwijderen en kwamen er geen foutmeldingen meer. Raarrrrr :)

/▌

• Rupie
heel iets anders, kan je niet in de windows logs kijken wat die eerste crash veroorzaakt heeft?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 14:32
Rupie schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:29:
heel iets anders, kan je niet in de windows logs kijken wat die eerste crash veroorzaakt heeft?
Dat, en even in c:\windows\minidump kijken of daar recente dumps staan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:29:
Goede tip, maar er staat alleen dat het filesystem kapot was en dat ik een checkdisk moet runnen. En hij heeft er nog wat dhcp en naamserver errors uit kunnen persen, maar die hebben denk ik weinig met de oorzaak te maken :)
Noxious schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:34:
[...]

Dat, en even in c:\windows\minidump kijken of daar recente dumps staan.
Die directory is leeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 30-06-2009 17:38 ]

/▌

• Rupie
je hebt wel checkdsk /r gedraaid neem ik aan?

• Rupie
details, details! Tis zeg maar warm buiten he :p

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:22:
je hebt wel checkdsk /r gedraaid neem ik aan?
chkdsk /r /p had ik gedaan, maar die bleef hangen op 25 procent.

Maar volgens mij heeft het zich toch opgelost door steeds dezelfde stappen te herhalen. De schijfcontrole voor Windows opstart geeft geen fouten meer aan en de recovery console ziet de Windows installatie weer (wat in het begin niet zo was).

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 01-07-2009 04:48 ]

/▌

Pagina: 1