HD speelt Goeiemoggel met me

Pagina: 1
Acties:

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-02 19:17
Ik heb een Western Digital BEVE 120GB IDE harde schijf van een paar maanden oud. Het ding heeft drie primaire partities met resp. Win2K Pro (Fat32 - 8GB), WinXP Pro (Fat32 - 8GB), Win7 (16GB - NTFS) en een datapartitie, die ook weer de nodige logische partities heeft. Daar staan trouwens ook (hidden) kopietjes van mijn 3 bootpartities.

Af en toe crasht mijn PC met een BSOD. Soms is dan de melding PAGE FAULT IN NON PAGED AREA, wat zou duiden op geheugenproblemen. Soms krijg ik ook andere meldingen. De RAM heb ik al vervangen, dus dat maakt de kans kleiner dat het daaraan ligt. Ook memtest van Win7 leverde niets bijzonders op.

Wat er (soms) gebeurt na zo'n crash: er zijn allerlei bytes 1 bit opgehoogd. Zie de dir van mijn XP root:
Afbeeldingslocatie: http://www.datatrain.nl/rootdir.jpg

Wat daar zou moeten staan is:
NTDETECT.COM
NTLDR
PROGRA~2
PROGRA~1
ROOT
ROOTTINY XP1

Maar er staat dus:
NTDETECU COM
NTLDR
PROGRA~3
PSOGRA~1 !
ROOT
ROOTTINY XQ1

Even later, nadat ik alleen maar een paar keer vanaf CD naar Dos was opgestart en een DIR C: had opgevraagd, was NTLDR op zijn beurt veranderd in NULER. Het verschijnsel lijkt zich dus ook voor te doen als ik alleen maar vanuit Dos een dir opvraag, waarbij er bij mijn weten alleen maar van de schijf gelezen wordt en niets geschreven. En wanneer ik slechts de eerste 1 MB van mijn Ram gebruik.

Het patroon is duidelijk: vrij willekeurig wordt een byte eentje verhoogd. Partition Magic meldde me zelfs dat iets dergelijks met de drive descriptor (oid?) gebeurd was: ook die was 1 te hoog. Gevolg: ook mijn partitietabel is naar GoT. Nog een wonder dat Dos de C- en de D-schijf nog kan vinden.

Ik kan niet voorspellen wanneer ik een BSOD krijg. Vannacht gebeurde het bijvoorbeeld toen mijn laptop alleen maar Radio 1 in de Windows Media Player aan het streamen was: een situatie met vrij weinig schijfactiviteit.

Data ben ik niet kwijt, want mijn backup-procedures zijn al jaren vrij rigide. Maar het is toch tamelijk lastig om op willekeurige momenten een BSOD te krijgen en je schijf weer opnieuw te moeten inrichten. Hebben jullie een idee waar ik het moet zoeken?

Ik heb trouwens een kopietje van mijn partitietabel, opgeslagen via MBRtool en meegenomen in mijn backuproutines. Die heb ik nog niet teruggezet om te kijken of er ook veranderingen hebben plaatsgevonden in de hidden partities. Voorlopig zit ik op mijn tweede laptop te werken...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Wat in deze dagen wel een rol kan spelen: temperatuur. Wordt ie niet te warm? Laptops kunnen nogal heet worden, en de harddisk is doorgaans niet goed gekoeld (kan zijn warmte moeilijk kwijt). Kun je bekijken wat de temperatuur is bij normale activiteiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 30-06-2009 13:31 ]

• Jan-E
De temperatuur lijkt me uitgesloten. Vannacht was het een graad of twintig in mijn kamer. Onder XP met alleen streaming radio is er dan zo weinig schijfactiviteit dat het ding nauwelijks opwarmt. De schijf zit altijd vlak onder mijn handpalm als ik erop werk en ook dan wordt hij niet echt warm. Alleen Win7 weet zoveel schijfactiviteit te genereren dat hij aan de hete kant wordt. De laptop trekt dan 'idle' 27 Watt vergeleken met 18-20 Watt onder XP en Win2K. Ik werk echter vrijwel nooit in Win7 (en bovendien had ik ook al zo'n soort crash voordat Win7 er op stond).

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 23:22
Draai eens OCCT of Orthus stress prime. Misschien is je processor onstabiel.

• Jan-E
Zal ik doen zodra ik hem weer up'n'running heb. Eerst eens kijken of de hidden partities ongeschonden door het geheel zijn gekomen. Zo niet, dan moet het een HD fout zijn. Als die wel ongeschonden er doorheen gekomen zijn, moet ik het toch elders zoeken. Dan ga ik de HD's in mijn 2 laptops swappen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Geheugen met memtest testen vanaf een bootable cd.

Kabel hd vernieuwen.

Verder lijkt de foutmelding een fout van een driver, dus software die je niet gebruikt verwijderen, laatst geinstalleerde software verwijderen, firewall en virusscanner, spyware scanner(die op de achtergrond lopen), eens vervangen door een ander. En weer testen.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 30-06-2009 15:21 ]

• Jan-E
Memtest vanaf bootable CD is te doen, kabel HD vervangen ook (is kabeltje van nog geen 2 cm met 1 dedicated Sony connector, maar ik heb nog wel wat reservekabeltjes).

Er draait geen software continu op het ding: alleen de meest minimale XP services. Onder XP niet eens een virusscanner en al evenmin een spyware scanner. Rootkit oid is het trouwens ook niet, want de XP partitie scan ik zo af en toe vanaf de Win2k bootpartitie, waar wel een virusscanner draait. Enige firewall onder XP is die van XP (SP3) zelf.

Browser is trouwens Opera 9, mailprogramma Eudora 5. Die staan allebei op de D-schijf, zodat ze onder Win2K, XP en Win7 gewoon te gebruiken zijn. Maar ook Opera en Eudora stonden vannacht uit.

Verwijderd

Fantastische topic titel ;)

Heb dit zelf ook gehad met een schijf en de enige oplossing was toch echt de schijf vervangen.
Scandisk (tijdje terug alweer ja) bood toen wel een aantal keer de oplossing maar op den duur kwam ook scandisk er niet meer uit.
Enkeltje fabrikant zou ik zeggen.

• Jan-E
Dank voor de kudos ;)

Dan ga ik eerst de HD's in mijn twee laptops swappen (en verder niets veranderen). Heb ik een sterker verhaal tegenover WD, als het dan op de andere laptop gebeurt.

Verwijderd

Tsja, dat is een optie.
Je bent natuurlijk wel erg zuur als het een controller + schijf combinatie is.. dan kan je het redelijk gaan schudden denk ik.

• Jan-E
Voordat ik die schijf kocht heb ik ergens (weet niet meer waar) gecheckt of de combinatie laptop-schijf 'vertrouwd' was. Antwoord: ja.

Het lijkt trouwens wel of Goeiemoggel een voorkeur heeft voor bepaalde vervormingen. In mijn meest recente mailbackup bleek ook hij ook toegeslagen te hebben, dus ik moest teruggrijpen op een eerdere backup van afgelopen vrijdagavond. 29 binnengekomen mailtjes na afgelopen vrijdag bleken vernaggeld. Die heb ik even opnieuw gepopt.

Wat bleek na een quick scan? In maar liefst 15 van die 29 mailtjes was 'Return-Path' veranderd in 'Returo-Path'. Klinkt als een T9-woordenboek |:(

Verder was bij de verbastering van Received 1 absolute favoriet: Receiwed. Slechts 2 keer kwam ik Seceived tegen op tenminste 16 maal Receiwed. Andere verbasteringen zag ik zo snel niet.

[ Voor 78% gewijzigd door Jan-E op 30-06-2009 17:08 . Reden: Dictionary aan boord ]

• Jan-E
Even een update: op de laptop in kwestie kreeg ik de harde schijf niet eens meer geformatteerd met een FAT32- of NTFS-partitie. Van alles geprobeerd: fdisk /mbr, fixmbr vanuit de XP herstelconsole, kleine partitie, grote partitie. Heads en cylinders in de Bios veranderen, enz. Als het al lukte kreeg de partitie een FAT32! format. Zodra ik dat uitroepteken zag (1 bit hoger dan de spatie) wist ik al weer dat het mis was. No dice.

Nu zit de schijf in een andere laptop en daar lijkt alles weer goed te gaan. Format C: /S /V werkte op een nieuw aangemaakte 8GB partitie. En op die partitie wordt nu TinyXP Rev 09 neergezet.

Ik ben benieuwd of ik straks die andere partities nog terug kan halen. Ik heb geprobeerd die delen van de schijf niet te formatteren, maar of dat gelukt is weet ik nog niet.

Mocht het lukken dan heb ik straks een Pentium III 500 Mhz met 256MB Ram onder Windows 7 (RC 7100) draaien ;)

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.datatrain.nl/win7.gif

Ik moest Win7 wel opnieuw activeren >:)
Zal ik ook met XP Pro wel weer moeten doen, zodra ik die teruggezet heb...

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-E op 01-07-2009 03:40 ]

• Jan-E
Het terughalen van de logische (en hidden) partities na de 'Datadisk' lukte niet met MBRtool, omdat die alleen het Master Boot Record terugzet. Daarin liggen de gegevens vast van de vier primaire partities: de drie bootpartities en de 'container' met de Datadisk. Op de Datadisk stond dan een pointer naar de volgende logische partitie et cetera. Maar die Datadisk is vermoggeld, dus die pointer is ook weg. Heeft iemand nog een snelle tip voor een utility om dat te verhelpen? De gegevens staan er nog. Er is vast een utility om de pointers naar de logische posities weer aan kan maken.

Edit: Die logische partities heb ik inmiddels ook terug met behulp van TestDisk. Alleen het kopietje van mijn Win2K bootpartitie vond hij niet automatisch, maar die haal ik ook wel weer terug.

Eindconclusie: de HD lijkt prima, maar draaide niet betrouwbaar (meer?) in de laptop waar hij tot gisteren in zat. Nog niet duidelijk is of dat een controller/HD mismatch was of dat de controller zelf niet meer betrouwbaar is. Dat wordt testen om te zien of die laptop vriendelijker wil zijn voor een andere HD.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-E op 01-07-2009 12:28 . Reden: TestDisk ]

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 18:01
Ik heb hier 2 hdd's in een pc zitten en met hdtune smart uitgelezen maar ik kan er niets mee kunnen jullie helpen? Is deze hdd bijna dood of is hij in super conditie?
Afbeeldingslocatie: http://www.geertdegraaf.nl/images/hd1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.geertdegraaf.nl/images/hd2.JPG

Geert

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:32
Waarom vraag je je dat af? heb je problemen met je schijven?

Desktop | Server | Laptop

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 18:01
Voorkomen is beter dan genezen! :P

Geert

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
*klik*

Succes.
Failed = schijf vervangen
Passed = niets aan de hand

Vertrouw niet altijd op third party tools!!!

[ Voor 16% gewijzigd door LollieStick op 03-07-2009 09:15 ]

• Jan-E
Jan-E schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 10:23:
Eindconclusie: de HD lijkt prima, maar draaide niet betrouwbaar (meer?) in de laptop waar hij tot gisteren in zat. Nog niet duidelijk is of dat een controller/HD mismatch was of dat de controller zelf niet meer betrouwbaar is.
Even een statusupdate:
Ook in die andere laptop liep ik tegen vreemde problemen aan: Sector not found in DOS (kaal) en Partition Magic 7.0 die ook begon te piepen over invalid partition tables. Dus ik ben toch weer aan het experimenteren geslagen. De 'auto' settings van mijn Bios (in beide laptops) gaven 17.000 nog wat cylinders aan en 15 koppen. TestDisk scande echter maar 14594 cylinders. Dus uiteindelijk heb ik een User-disk aangemaakt met 14594 cylinders en 16 koppen. Of die 16 koppen essentieel zijn weet ik niet, maar die kwam ik hier tegen.

Na weer een hoop gerommel met wegschrijven van partitietabellen was ik ook de errors in DOS en Partition Magic 7.0 kwijt. De XP bootpartitie had het geheel ongeschonden overleefd, maar Win7 begon te piepen dat een device niet gevonden kon worden. Win7 opnieuw installeren op de tweede laptop lukt niet, omdat ik dan heel priegelig onder het moederbord een 128MB rammetje zou moeten vervangen door een 256MB stripje. Dus ik heb de gok genomen en de schijf weer in de oorspronkelijke laptop met 512MB Ram gehangen. Eerst (nog op de tweede laptop) TinyXP in een 16GB NTFS partitie gezet en op mijn datapartitie de Win7 RC1 7100 bestanden gezet. Schijf verhangen, ook daar een User-disk definieren, opstarten in TinyXP en updaten vanaf HD. Dat werkte wonderwel.

Dus de schijf zit weer terug in de oorspronkelijke laptop. Kijken hoe lang hij dat volhoudt...

[ Voor 2% gewijzigd door Jan-E op 03-07-2009 13:17 . Reden: Volgorde van installeren Win7 verbeterd ]

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 19:14

iambig

* z.o.z *

Hmmm... Doet me weer denken aan het goeie ouwe "Stoned" virus...
Uit de tijd dat virussen nog een vorm van leuk en vaak een stukje onschuldiger waren... (ping-pong en ambulance ftw!)

NEE: dit is geen signature...

• Jan-E
Het Stoned virus kan ik me niet herinneren. Wel heb ik ooit nog het "Falling letters" virus gedisassembleerd en het leuke deel eruit gehaald. Dat zorgde ervoor dat in een DOS scherm lettertje na lettertje naar beneden viel tot ze uiteindelijk allemaal onderaan lagen.

Maar nu terug naar die HD van me. Gisteren weer helemaal opnieuw geinstalleerd: Win2k partitie, XP partitie, Win7 partitie, Data-partitie. Van alle partities ook nog eens kopietjes gemaakt. Allemaal zonder problemen. Dan denk je ...

Maar nee: vandaag eens als test de hele dag streaming radio aangehad (terwijl ik rustig elders zat). Thuisgekomen staat de radio nog steeds gewoon aan. Ik klap hem open en zodra ik de muis beweeg gelijk een BSOD en een zo snelle reboot dat ik niet kon lezen wat er mis was. Reboot geprobeerd, maar hij kon de bootmanager in mijn MBR niet eens lezen. HD settings in mijn Bios weer op Auto gezet. Hielp niet.

Daarna vanaf CD met Dos 7 opgestart. Wat dacht je wat: vermoggelde D-schijf.

Afbeeldingslocatie: http://www.datatrain.nl/ddrive.jpg.

Het volume serial number is bijna goed. Dat moet 243A-15FD zijn. Maar van de rest klopt niet veel.
De C-schijf (= de XP-partitie) gaf zelfs een Int 24-fout. Fdisk toont volstrekt verkeerde partitiegroottes.

Vervolgens 1 reepje van 256MB Ram eruit gehaald en met de resterende 256MB opnieuw opgestart. He, daar is mijn bootmenu weer. Wonderlijk: zelfs XP start gewoon op. D-drive leeft ook weer gewoon, zelfs zonder dat scandisk erop los gelaten moest worden. XP had wel problemen: hij deed alsof ik een nieuwe gebruiker was en kwam weer met dat groene weiland met die blauwe lucht daarboven. En de folder instellingen waren ook weer als nieuw. Maar mijn services waren wel ongeschonden: de VNC server startte bijvoorbeeld gewoon.

Daarna onder Win2k opgestart en een kopietje van de XP partitie terug gezet (terwijl ik dit aan het schrijven was). Zo dadelijk volgt een edit, waarin ik zal melden of XP weer goed teruggezet is en of Win7 nog draait.

Edit: Win7 was onaangeroerd en XP draait weer zoals het was voordat ik vanochtend een kopie maakte van die partitie.

Maar dan rijst de vraag: wat ging er nu eigenlijk mis? Vooral de zaak rond het Master Boot Record is vreemd. Daarin staat niet alleen de partitietabel, maar ook de bootmanager. Bij de eerste paar reboots na de crash kon de PC de bootmanager niet vinden en was de partitietabel ook foutief (onder een kale DOS). Maar na het verwijderen van een reepje RAM bleek de MBR wel degelijk ongeschonden. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Wat leidt er toe dat de PC de eerste sector van de schijf (met de MBR) soms wel en soms niet correct leest? Iemand een idee?

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-E op 05-07-2009 00:15 ]

• Jan-E
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:16:
Je bent natuurlijk wel erg zuur als het een controller + schijf combinatie is.. dan kan je het redelijk gaan schudden denk ik.
Het lijkt inderdaad de combi controller en schijf te zijn. Ook na het verwijderen van dat reepje van 256MB en de daaropvolgende herstelwerkzaamheden kreeg ik op een bepaald moment weer een BSOD, eerst in XP en daarna ook in Win2k. Bij rebooten: No operating system found. Ook het weer terugzetten van de 256MB hielp dit keer niet. Fdisk vanaf DOS rapporteerde zelfs helemaal geen partities meer. Rommelen met de BIOS-instellingen hielp ook niet.

Toen had ik het wel gehad met die schijf in die laptop en heb de schijf weer in de andere, tragere laptop gezet. En, floep, daar was de partitietabel weer terug. Win2k draaide zonder meer weer, maar XP moest weer even van backup teruggezet worden omdat de CONFIG_LIST failed.

Blijft merkwaardig: hoe kan het dat de PC soms wel en soms niet de partitietabel vindt, terwijl die gewoon goed op de schijf staat. Heeft iemand een mogelijke verklaring?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Mja, als controller niet meer lekker is op je laptop, dan rest er niks anders op dan nieuwe laptop zoeken of mobo zelf vervangen.

Als je dezelfde schijf in de andere computer ineens geen storingen vertoont, is je hd nog goed.
Dan is er wellicht zeker mis met de controller. Het is zeldzame probleem die je in dagelijks leven zal tegenkomen, dus jij bent toevallig de slachtoffer. Het spijt me dus.

Vervangen dus, niets meer verder draaien anders verneukt je zieke controller je hd alleen maar meer zolang je diverse schrijfactiviteiten doet. Lezen doet geen kwaad, maar schrijven wel.

• Jan-E
MrDummy schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:52:
Vervangen dus, niets meer verder draaien anders verneukt je zieke controller je hd alleen maar meer zolang je diverse schrijfactiviteiten doet. Lezen doet geen kwaad, maar schrijven wel.
Ik heb de twee HD's in de 2 laptops geswapt. In de machine met de problemen zit nu een 20GB IBM Travelstar stofzuiger. Die mag verprutst worden, maar het lijkt er voorlopig op dat die geen ruzie heeft met de controller.

Verwijderd

kan natuurlijk ook de controller op de disk zelf zijn.
dan krijg je nl ook van die translation errors

• Jan-E
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:07:
kan natuurlijk ook de controller op de disk zelf zijn.
dan krijg je nl ook van die translation errors
Dan zou het effect ook in die andere laptop op moeten treden. En dat gebeurt (tot nu toe?) niet.

Verwijderd

Jan-E schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:15:
[...]
Dan zou het effect ook in die andere laptop op moeten treden. En dat gebeurt (tot nu toe?) niet.
Als je disk iedere keer een verkeerde size aangeeft kan je laptop niet 100% omgaan
met disks die boven een bepaalde cylinder-size gaan

Dan zou ik gaan voor een bios-update voor je laptop en/of
firmware voor je disk

dat en chipsetdrivers zou het moeten doen dan.

• Jan-E
Mijn BIOS geeft juist niet de verkeerde disk size aan. Die vindt hij keurig, ook als ik hem op 'auto' zet. Maar desondanks gaat er iets mis bij het lezen van de MBR, waardoor hij de partition table en/of de bootmanager niet (goed) leest.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kijk/kontroleer eens de bios en/of met software of de snelhedenvan cpu/geheugen/pci etc goed staan, en niet te snel. Kontroleer ook stroom en temperatuur.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

jan99999 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 15:19:
Geheugen met memtest testen vanaf een bootable cd.
Klopt, page fault in non paged area is 99% van de tijd foutief geheugen. Het geheugen moet overigens langdurig getest worden, per bankje.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Jan-E
jan99999 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:27:
Kijk/kontroleer eens de bios en/of met software of de snelheden van cpu/geheugen/pci etc goed staan, en niet te snel. Kontroleer ook stroom en temperatuur.
Aan die snelheid valt weinig in te stellen. BIOS-upgrade bestaat ook niet. En of die temperatuur uberhaupt te meten valt is maar de vraag. Voor de liefhebbers: het is een Sony Vaio Z600NE met een Phoenix BIOS 4.0, release 6.0.
Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:32:
Klopt, page fault in non paged area is 99% van de tijd foutief geheugen. Het geheugen moet overigens langdurig getest worden, per bankje.
Veel bankjes om te testen zijn er niet. De laatste maal dat het fout ging in die laptop zat er slechts 1 256MB 44-pins reepje in. Gloednieuw, omdat ik (inderdaad) het oude reepje niet meer vertrouwde. Dat is het dus ook niet.

De schijf spint nu naar tevredenheid in de voorganger van de Z600NE: een Z600RE.

• Jan-E
Jan-E schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 20:28:
De schijf spint nu naar tevredenheid in de voorganger van de Z600NE: een Z600RE.
Even weer een statusupdate. Ik heb onlangs in de VS een Z505LSK gekocht (voor 3 tientjes). De Z505LSK is nagenoeg identiek aan de in Europa veel verkochte Z600TEK. Daar draait de schijf nu in, vooralsnog zonder problemen. Alle updates van XP Pro en Win2K Pro van het afgelopen jaar verwerkte hij zonder problemen. Mijn Win7 partitie bootte nog wel, maar vond toen kennelijk dat de RC1 toch echt over zijn tijd heen was.

Edit 26/07: geen problemen meer gehad. Het lijkt dus inderdaad de combo controller + HD geweest te zijn. De laptop en HD hebben weer een nuttige functie als backup laptop en als DVB-T speler voor zaken als de Tour e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-E op 26-07-2010 11:49 ]

Pagina: 1