Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[vista] Performance index x64 veel te laag

Pagina: 1
Acties:

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Mijn zus heeft een splinternieuwe laptop gekocht: Acer Aspire 8930G
Nu kreeg ze dat ding bij 4launch mee met vista 32-bits erop geinstalleerd. Omdat deze laptop 4gb (DDR3) ram heeft, heb ik er voor haar vista 64-bits opgezet.

full specs: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-066517

Maar nu het volgende: in de 32-bits vista kreeg de laptop een experience index score van 5,6. Het laagst scorende onderdeel was de gaming graphics. (een 5,6 dus)
Nu er vista 64-bits op staat krijgt de laptop een score van 2,2!
Het geheugen (ram) scoort de 2,2.
Daarnaast scoort de 'desktop performance for windows aero' een 2,9.
Beide onderdelen scoorde in vista 32-bits dus tussen de 5,7 en 5,9... Waar zou dit aan kunnen liggen?

De proccesor ondersteunt gewoon 64bits: intel Q9000

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:29

Dark

who tweaked the light?

wellicht chipset en grafische drivers installeren?

edit:
staan diverse stuurprogramma's op de acer site: http://www.acer.nl/acer/s...1.att21k=1&CRC=2939325947

[ Voor 72% gewijzigd door Dark op 30-06-2009 12:40 ]

• St03mp
Uiteraard heb ik alle drivers geinstalleerd.
Alle drivers heb ik van de Acer website. Ik heb zojuist even de chipset driver van de Intel website geprobeerd, maar dat is volgens mij exact dezelfde. Het maakt in ieder geval geen versc hil in de performance score.

De Nvidia driver heb ik ook nog proberen te downloaden van nvidia.com, maar daar werd aangegeven dat ik de acer driver moest gebruiken, omdat die aangepast zou zijn voor deze laptop-serie.
(The manufacturer of this system requires that you download the driver for your GPU from their support site.
[...])

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

De videokaart lijkt een kaart met 'Turbocache' te maken, en dat is riskante business met (gedeeltelijk) gedeeld RAM en eigen geheugen op de videokaart. Je probleem valt waarschijnlijk te relateren aan een combinatie videokaart én chipset drivers, installeer ze eens.

Hoewel de performance index (en de manier waarop het ding ook mogelijkheden test, zeker in W7) wel geinig is, laat de uitwerking te wensen over, en is soms ronduit vaag. Ik heb hier thuis een systeem staan waar op alle punten 7,4 of hoger wordt gehaald (het gaat tot 7,9 wat voor het geheugen gehaald wordt), maar op de GAME graphics wordt een dikke vette 1 gehaald, onafhankelijk van welke catalyst of chipsetdriver ik gebruik. Het systeem is verder echter rete-stabiel, en de Radeon HD4870 die er in zit presteerd wat je van een Radeon HD4870 in een PhenomII systeem mag verwachten.

Twijfel je over de 'correctheid' van die tests, test het nóg eens met een ander programma, en vergelijk dan eens hoe de prestaties vergelijken.

• St03mp
Umbrah schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:38:
De videokaart lijkt een kaart met 'Turbocache' te maken, en dat is riskante business met (gedeeltelijk) gedeeld RAM en eigen geheugen op de videokaart. Je probleem valt waarschijnlijk te relateren aan een combinatie videokaart én chipset drivers, installeer ze eens.

[...]
Het betreft inderdaad een TurboCache videokaart:

Grafische processor/leverancier: NVIDIA GeForce 9700M GT TurboCache voor 2303MB
Videogeheugen: GDDR3 SDRAM - 512 MB
Maximaal toegewezen RAM-grootte: 1791 MB

Wat bedoel je precies met 'riskante business'?
En wat moet ik volgens jou nu nog meer installeren aan chipset en videokaart drivers?

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 22:57
Belangrijker is dat de computer gewoon presteerd. Als hij niet onwerkbaar traag is zal dat meevallen. Kijk anders eens op de site van Microsoft. Wellicht heb je te maken met een bug in de applicatie.

• St03mp
Ik heb de Kb van microsoft doorgespit, maar kreeg geen bugs of iets dergelijks gevonden.

Ik heb ook PassMark geinstalleerd en een mermory performance test gedaan.
Als ik de uitslag hiervan vervolgens vergelijk met de standaard testgegevens van de Acer 8930G - Q9000 in passmark dan komt dat aardig goed overeen...
Maar ik heb geen idee of dat veel zegt, zo'n test van PassMark - de software voert 5 memory tests uit
in zo'n 20 seconden... :

Afbeeldingslocatie: http://www.web-motion.nl/upload/temp/passmark1.jpg

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 22:57
Raar, kan aan dit overzicht ook niets raar ontdekken. Zwakke schakel is het gedeelde geheugen maar ook daar heeft het systeem geen last van. Ook presteert de computer niet onder.

Wat je kan doen is (mits het een legale versie van Vista is) is om bij Microsoft/Acer een bug/supportvraag in te schieten. Het is namelijk een redelijk bekende issue dat sommige x64 software nog niet helemaal in orde is.
Pagina: 1