Beltegoed opwaarderen via internet, fout gemaakt,geld terug?

Pagina: 1
Acties:

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Via het internet heb ik beltegoed opgewaardeerd van een telefoon. Echter na opgewaardeerd te hebben gebeurde er niets. Na de betaling te hebben gecontroleerd ben ik er achter gekomen één cijfer fout heb opgegeven als telefoonnummer in het formulier. Het nummer wat ik heb opgegeven bestaat helemaal niet.

Ik heb direct een mail gestuurd naar Vodafone (de telecommaatschappij) met het verzoek het bedrag terug te storen en dat ik een nieuwe opwaardering zal doen.

De reactie van de klantenservice war dat ze me niet verder kunne helpen omdat de transactie door mijzelf geïnitieerd is. Men wil geen terugstorting doen. In het antwoord linkt met naar de tekst:
Nee. Controleer na invullen van je mobiele nummer en de keuze van de bank of het ingevulde mobiele nummer juist is. Als je de opwaardering eenmaal bevestigd hebt, kan hij niet meer ongedaan gemaakt worden.
Ik vraag me af wat op dit moment mijn rechten zijn. Als je geld overmaakt naar een verkeerde rekening of met een verkeerd betalingskenmerk dan heb je geen recht je geld terug te krijgen?

Nogmaals, het nummer wat ik ingevuld heb bestaat niet, was dat wel het geval dan kon in het nog begrijpen. Iedereen zou dan zo aankopen die wél geleverd zijn ongedaan maken, maar er is niets geleverd!

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
Dit is een lastige kwestie omdat er geen echt geld terug recht bestaat op zogenaamde virtuele goederen (zoals beltegoed). Wat ik persoonlijk hiermee zou doen is bellen naar de klantenservice van Vodafone (in plaats van mailen) en dan vragen of ze het nog kunnen oplossen. Mocht dit geen baat hebben, dan zou je nog een eventuele rechtsbijstand om advies kunnen vragen. Ook zou je nog naar een consumentenprogramma kunnen schrijven zoals Kassa! of Radar.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

En ik zou als ik met Vodafone praat het niet hebben over 'geld terug' maar 'een correctie op je transactie'.
Dat klinkt wat vriendelijker :)

If you choose to criticise you choose your enemies

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12 13:01
Is het niet mogelijk om via internet bankieren de transactie ongedaan te maken?

Where ever you go, there you are

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Nee, je kunt via internetbankieren een eenmaal gedane transactie niet ongedaan maken.
Zou leuk worden : ik betaal iets, wacht, tot het geleverd is en maak de overboeking dan ongedaan ;)

In dit speciale geval is er weliswaar niets geleverd, maar dat weet de bank niet.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-12 23:37
MarlyS schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 00:51:
Nee, je kunt via internetbankieren een eenmaal gedane transactie niet ongedaan maken.
Zou leuk worden : ik betaal iets, wacht, tot het geleverd is en maak de overboeking dan ongedaan ;)

In dit speciale geval is er weliswaar niets geleverd, maar dat weet de bank niet.
Dat kan volgens mij wel, je kan een betaling storneren. Je hebt daarna wel een schuld bij dat bedrijf en die probeert dan later nogmaals te incasseren. Een vriendin van me deed dat zelfs geregeld. Als dan aan het eind van de maand d'r geld een grote incasso van d'r telecomprovider wordt gedaan dan storneerde ze die. Ze betaalde hem dan hierna met internetbankieren als ze weer salaris of stufie kreeg.
Hoewel een internetbankieren transactie iets anders is dan een incasso natuurlijk, maar volgens mij maakt dat in deze niet uit. Je zal maar een verkeerd nummer intypen bij het rekeningnummer zodat iemand ander je geld krijgt.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40
zoals je zelf al zegt je kan alleen (automatische)incasso's terugboeken.. een overboeking kan dus NIET gestorneerd worden... helaas TS, probeer VF te bellen en kijken wat ze dan zeggen!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
HenkEisDS schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 01:03:
[...]
Hoewel een internetbankieren transactie iets anders is dan een incasso natuurlijk, maar volgens mij maakt dat in deze niet uit. Je zal maar een verkeerd nummer intypen bij het rekeningnummer zodat iemand ander je geld krijgt.
In wezen maakt dat dus wel uit. Voor een incasso is een machtiging afgegeven, althans volgens de gemachtigde. Hier is echter nauwelijks controle op, vandaar dat je deze ook kan stoneren/terughalen.

Bij een normale overschrijving gaat dit niet op, je bent dan zelf niet passief zoals bij een incasso, je geeft immers zelf de opdracht en de bank voert deze uit. Als jij een fout maakt bij het rekeningnummer intypen/opschrijven heeft de bank daar niks mee te maken, jouw fout. Wél heb je uiteraard het recht om bij de (onterecht) begunstigde aan te kloppen en het geld terug te vorderen op grond van een onverschuldigde betaling.

In geval van de TS zal bovenstaande echter niet opgaan. Hij heeft een overeenkomst met Vodafone om beltegoed toe te kennen aan nr. X en betaald hiervoor. Vodafone kent het beltegoed toe aan nr. X en voldoet dus aan zijn verplichtingen. Achteraf blijkt nr. X echter helemaal niet te bestaan dus kan Vodafone hier ook helemaal geen beltegoed aan toe kennen. Het lijkt mij dan dat ze hun deel van de overeenkomst niet na kunnen komen. Als het nr. echter wél bestaat dan is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Maar zoals hierboven ook al gezegd zou ik gewoon even met de klantenservice bellen. Mocht het niet baten dan kan je nog overwegen om een (aangetekende!) brief te sturen. Verder zou ik niet gaan, het gaat waarschijnlijk maar om een relatief laag bedrag wat de moeite niet waard is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dick op 01-07-2009 01:24 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kingrichard47 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 01:20:
Achteraf blijkt nr. X echter helemaal niet te bestaan dus kan Vodafone hier ook helemaal geen beltegoed aan toe kennen. Het lijkt mij dan dat ze hun deel van de overeenkomst niet na kunnen komen. A
Daar je vooral op richten inderdaad. Ze komen hun deel niet na en kunnen het niet na komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik ben lang in gesprek geweest met de klantenservice van Vodafone en deze zeggen nog steeds dat ze niets kunnen doen omdat ik de transactie zelf geïnitieerd heb. Op het argument dat ik gaf dat hun geen 'product' geleverd hebben (ook al was het nummer dan verkeerd) omdat het nummer ongeldig is, was men een beetje sceptisch maar stelden dat ik dan de afdeling SSV (de afdeling die voor alle problemen met onterechte afschrijvingen na aanleiding van televisieprogramma's in het leven geroepen is. Een brief is nu de deur uit. Zodra er een update is zal ik dit posten in dit topic. Tips en verdere discussie over dit onderwerp zijn uiteraard welkom.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Pagina: 1