OS start niet na installatie CentOS 5.2

Pagina: 1
Acties:

• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Momenteel ben ik bezig met het installeren van een Fujitsu Siemens server, type Primergy Econel. Op de machine moet een Linux distributie gaan draaien. Ik heb als eerste CentOS 5.3 (32-bits) geinstalleerd. De installatie verloopt geheel voorspoedig zonder enige foutmelding.

Ik heb alles geinstalleerd zonder RAID-configuratie of iets dergelijks. De installatie heb ik zo kaal mogelijk gedaan met alleen de Development Tools package. Verder heb ik handmatig een IP, Subnet, Gateway, DNS en Hostname ingevoerd.

Het vreemde komt echter dan pas. Als ik na de installatie de server herstart vind hij gewoon zijn harde schijf en wil daarvan ook booten. Dan verschijnt echter de melding Operating System not found. Blijkbaar kan de server zijn OS dus niet vinden.

Omdat ik twijfelde of de 32-bits wel de juiste installatie was heb ik er een 64-bits (CentOS 5.2) overheen gedraaid, maar ook dat maakt geen verschil. Ik krijg nog steeds te zien dat het OS niet gevonden wordt.

Wie heeft ervaring met een dergelijk probleem en wat is er eventueel aan te doen?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Klinkt alsof er geen boot loader in de mbr is gezet. Heb je die misschien aan het begin van een van de partities geplaatst? Het kan ook nog een BIOS instelling zijn die naar het verkeerde boot medium verwijst.

[ Voor 1% gewijzigd door John_Glenn op 30-06-2009 09:37 . Reden: sorry, niet goed gelezen dat je zei dat ie probeert van die schijf te booten ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Misschien kan je beter even beschrijven wat je hebt gedaan bij het stapje partitioneren in de installatie. :)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Probleem is inmiddels gefixed. De instelling voor Raid in de BIOS stond standaard aan. Moest dus uit staan....

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
jwkempeneers schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 11:52:
Probleem is inmiddels gefixed. De instelling voor Raid in de BIOS stond standaard aan. Moest dus uit staan....
Fakeraid neem ik aan, dan? Het BIOS ziet dan geen array en dus geen medium om van te booten (schijven worden 'afgeschermd' voor directe toegang), terwijl het OS gewoon direct bij de schijven kan (omdat het fakeraid is). Laat gelijk ook zien hoe gevaarlijk het is om met een Live CD of installatie op een fakeraid volume proberen wat te doen. Je helpt de array zo om zeep door direct naar de schijven te schrijven...
Dus mocht je ooit raid willen gebruiken op die bak: gebruik software raid en laat die controller in AHCI staan ;)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog