Nieuwe MacBook > gegevens overzetten

Pagina: 1
Acties:

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08-2025
Nu ik mijn oude witte MacBook met OSX Tiger waarschijnlijk morgen verkoop moet er snel een nieuwe MacBook komen. Mijn oog is gevallen op de meest eenvoudige MacBook pro 13".
Nu heb ik alleen een shitload aan foto's, filmpjes, muziek en bestanden welke ik graag mee wil nemen naar mijn nieuwe MacBook alleen het vervelende is dat ik niet beide Mac's tegelijk zal hebben. Eerst moet de witte weg voordat ik de pro ga bestellen.

Hoe kan ik nu het handigst de gegevens overzetten want migratie-assistent bied geen uitkomst in het "back-uppen" van de volledige schijf op een externe HD. En ik weet niet of een Schijf back-up via Schijfhulp programma wel gaat werken wanneer ik de migratie assistent op mijn nieuwe MacBook wil gaan gebruiken.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is er precies mis met gewoon de bestanden selecteren en kopiëren naar de externe schijf? Desnoods kopieer je je hele home-directory. De volledige schijf moet je toch niet 1:1 restoren naar de nieuwe mac, omdat de software verouderd zal zijn.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt je disk gewoon 1-op-1 clonen naar een externe drive (Opstarten van DVD -> Disk Utility -> Restore en dan de source en destinations zelf even bedenken) en die later aansluiten en daarvanaf 'migraten'. Dat ziet er voor de nieuwe MacBook namelijk hetzelfde uit: een firewire hdd.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 30-06-2009 02:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• fabulaus
Ik draai nu inderdaad OSX Tiger .. En ik ga naar Leopard. Het makkelijkst lijkt mij dat als ik mijn huidige bestanden en voornamelijk locaties gewoon 1 op 1 kan kopieeren naar Leopard. Dus dat ik eigenlijk dezelfde indeling heb als nu alleen dan met het Leopard jasje. Is dit op de door CyBeR genoemde manier mogelijk? Het hoeft toch niet zo te zijn dat ik eerst uren moet gaan slepen met mapjes en bestanden om alles weer op de door mij gewenste indeling te krijgen?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

fabulaus schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 03:15:
Ik draai nu inderdaad OSX Tiger .. En ik ga naar Leopard. Het makkelijkst lijkt mij dat als ik mijn huidige bestanden en voornamelijk locaties gewoon 1 op 1 kan kopieeren naar Leopard. Dus dat ik eigenlijk dezelfde indeling heb als nu alleen dan met het Leopard jasje. Is dit op de door CyBeR genoemde manier mogelijk? Het hoeft toch niet zo te zijn dat ik eerst uren moet gaan slepen met mapjes en bestanden om alles weer op de door mij gewenste indeling te krijgen?
Nee tuurlijk niet daar heb je een Mac voor - ik neem wel even aan dat je je spullen netjes in je home dir hebt staan.

Maak een image van je oude schijf en laat je nieuwe Mac daarvan weer importeren.

Zoef

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik zou enkel de userdata migreren, en apps opnieuw installeren. Je gaat immers naar andere hardware en een andere versie van het OS.

Als het enkel om userdata gaat werkt de volgende procedure doorgaans feilloos:

1. kopieer je Home folder (/Users/jouwusername) naar een externe disk
2. Start je nieuwe Mac op en rond de installatieprocedure af. Wanneer je om een username gevraagd wordt in de Setup Assistant, maak je een user met een andere naam dan de user op je oude Mac.
3. Log in met je nieuwe user, en sluit de externe disk aan
4. Kopieer je oude Home folder van de externe disk naar de Users folder op je nieuwe Mac (Macintosh HD -> Users). Finder zal aangeven dat de Users folder niet aangepast kan worden tenzij je je authenticeert. Doe dit, en het werkt.
5. Controleer of het kopiëren geslaagd is
6. Open System Preferences en ga naar Accounts
7. Maak een user aan met dezelfde korte naam als op je oude Mac (deze naam is meestal gelijk aan de naam van de Home folder die je net gekopieerd hebt). System Preferences zal een melding geven dat er al een Folder bestaat met dezelfde naam, en zal je vragen of je die folder als Home folder voor deze user wilt gebruiken. Ga akkoord.
8. Log uit, en log weer in met je 'oude' user account. Als je alles goed gedaan hebt heb je nu je oude user account terug.

Caveats:
-Vraagtekens in het Dock: je had op je oude Mac vast apps die niet standaard op je nieuwe staan
-iTunes kan mijn Library niet lezen: Voer Software Update uit en update naar de nieuwste versie van iTunes
-Keychain vraagt om mijn wachtwoord: Je keychain is nog gelocked met het wachtwoord van je oude MacBook. Unlock de Keychain, wijzig je wachtwoord in System Preferences -> Accounts, en alles is weer in orde.

Launching containers into space

• fabulaus
Thnx! Ja het gaat er alleen om dat ik de foto's, video's muziek en (school)bestanden gewoon in een keer over kan zetten. Kan ik dat ook met een USB harde schijf doen of heb ik daar wel een FireWire kabel voor nodig?

En dan nog de vraag.. Hoe maak ik mijn oude witte MacBook gereed voor de verkoop? Dus bestanden er af halen en weer terug zetten naar fabrieksinstellingen m.u.v. Office?
Pagina: 1