[VMWare]

Pagina: 1
Acties:

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Hallo Tweakers,

Ik ben op het moment met VMWare Workstation bezig met de installatie van Windows Server 2008, om eens wat dingen te proberen met een XP client die ik in de Active Directory van de server wil hangen. Ik heb binnen VMWare het volgende probleem:

Ik heb de twee machines verbinding laten maken met VMNet 8. Deze "virtuele switch" is met NAT verbonden met mijn eigen fysieke netwerk. Alles werkt, de machines kunnen elkaar vinden, en hebben verbinding met het internet (via de fysieke pc).

Bij de installatie van Active Directory op de server blijkt echter, dat de domain controller niet erg vrolijk wordt van dynamische IP-adressen. De installatie adviseerd om de IP-adressen statisch te maken. Ik ga, als brave borst, de IP-adressen veranderen.

De server krijgt van mij:
IP-adres: 10.0.0.1
met
Subnetmask: 255.255.255.0

De XP machine krijgt van mij:
IP-adres: 10.0.0.100
met
Subnetmask: 255.255.255.0

De virtuele machines kunnen elkaar nu niet meer vinden, ook hebben ze allebei geen internet meer. Hoe los ik dit op? Kan ik nu niet naar statische IP-adressen?

Alle tips en hints worden op prijs gesteld!

Alvast bedankt.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Gebruik je de dynamische adressen die je eerst kreeg toegewezen maar stel je ze nu handmatig in. Of heb je zelf gewoon een subnetje gekozen ?

Gebruik je namelijk dezelde reeks en gateway en dns server als dynamisch toegewezen dan moet het gewoon werken. Anders kun je er nog voor kiezen om ze via een bridge verbinding rechtstreeks aan je netwerk te hangen.

• _Buran_
Ik heb zelf een subnetje gekozen, dit omdat ik niet met een 192.168.124.0 range wil werken. Uit jouw woorden haal ik dat dit wel zal moeten?

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
(*) Kun je van de ene pc de andere pingen?
(*) Active Directory steunt op DNS. Dit houdt het volgende in:
Jouw Doman Controller (=DC) moet de DNS role hebben.
In de DNS-settings van de DC configureer je forwarders naar de DNS-servers van je ISP.
Bij de fixed IP settings van je DC verwijs je naar de server zelf als DNS. Gebruik hiervoor een loopback-adres, bvb 127.0.0.1.
In de fixed IP settings van je xp machine zet je het IP van je DC in als DNS-server.
Zorg ervoor dat zowel in de fixed ip settings van je xp machine als van je DC de default gateway verwijst naar het ip adres van je router
(*) Gebruik VMware Server: erg goed en gratis! En nog beter: als je toch al Windows 2008 hebt, waarom niet gewoon HyperV proberen? Komt ook gratis bij je windows 2008 licentie. Zie wel dat je SP2 installeert voordat je begint te virtualiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door needless to say op 30-06-2009 00:21 . Reden: verduidelijking ]

• _Buran_
(*) Kun je van de ene pc de andere pingen?
Ik kan van 10.0.0.100 naar 10.0.0.1 pingen, andersom niet. Dus van client naar server wel.
(*) Active Directory steunt op DNS. Dit houdt het volgende in:
(.) Jouw DC moet de DNS role hebben.
(.) In de settings van de DNS server configureer je forwarders naar de DNS-servers van je ISP.
(.) Bij de fixed IP settings van je DC verwijs je naar de server zelf als DNS. Gebruik hiervoor een oopback-adres, bvb 127.0.0.1.
(.) In de fixed IP settings van je xp machine zet je het IP van je DC in als DNS-server.
(.) Zorg ervoor dat zowel in de fixed ip settings van je xp machine als van je DC de default gateway verwijst naar het ip adres van je router
Het bovengenoemde probleem verschijnt juist bij het installeren van de DNS-server-role. Dus het IP-adres wil hij statisch hebben, voor ik de role kan installeren.
(*) Gebruik VMware Server: erg goed en gratis!
Dat VMWare server gratis is wist ik niet, misschien een leuk idee.
En nog beter: als je toch al Windows 2008 hebt, waarom niet gewoon HyperV proberen? Komt ook gratis bij je windows 2008 licentie. Zie wel dat je SP2 installeert voordat je begint te virtualiseren.
HyperV gebruiken zou betekenen dat ik ga virtualiseren in een virtuele machine. Kan dit?

• needless to say
_Buran_ schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 00:26:

Ik kan van 10.0.0.100 naar 10.0.0.1 pingen, andersom niet. Dus van client naar server wel.
Zet de firewall af van je DC en XP-machine ;)
Het bovengenoemde probleem verschijnt juist bij het installeren van de DNS-server-role. Dus het IP-adres wil hij statisch hebben, voor ik de role kan installeren.
Je weet dan wat doen hé. Vul alles statisch is, voeg de role doe en ga dan verder. Het geeft niet dat je de DNS-settings fixed op voorhand al goed zet.
HyperV gebruiken zou betekenen dat ik ga virtualiseren in een virtuele machine. Kan dit?
Goh, dit is uiteraard niet aan te raden. Ik doelde eerder: De 2008 als fysiek OS en daarbinnen virtualiseren. Dit gaat een hoop sneller zijn dan een vmware workstation dat boven xp/vista/7 draait.

• _Buran_
Ik ga dit morgen allemaal even proberen (behalve het laatste puntje), ik laat weten of het gelukt is.

Ik ga server 2008 niet fysiek draaien omdat ik dit uitproberen doe op mijn vaste bak, waar ik eigenlijk alles op doe: gamen, schoolwerk, werkwerk, alles. Dit doe ik liever in XP, dan in een server-OS. Maar toch bedankt voor het advies hoor! :P

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

_Buran_ schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 00:13:
Ik heb zelf een subnetje gekozen, dit omdat ik niet met een 192.168.124.0 range wil werken. Uit jouw woorden haal ik dat dit wel zal moeten?
Nee, niet perse. Echter de VMWare NAT adapter (Een virtuele adapter die de VMWare installatie heeft aangemaakt) heeft wel een IP adres in de originele IP range.
Als je het IP adres van deze adapter aanpast, zal het "Internet-probleem" opgelost zijn.

Het kunnen pingen tussen hosts heeft eerder met de firewall te maken.

Verder kan je dit prima op VMWare Workstation blijven doen. Je hoeft voor een testprojectje echt geen VMware server te installeren, of op HyperV te gaan werken.

• _Buran_
Oke, wat gepruts later, de status is als volgt:

Ik heb de IP-adressen opgezocht die de machine standaard kregen toegewezen van de netwerkadapter van VMWare.
De Server had 192.168.124.133
De client had 192.168.124.130
De VMWare netwerkadapter van mijn fysieke machine had 192.168.124.1

Ik heb eerst de VMWare netwerkadapter aangepast naar 10.0.0.1, het subnetmask van 255.255.255.0 heb ik overal hetzelfde gelaten.
Vervolgens heb ik de server 10.0.0.10 gegeven,
en de client heb ik 10.0.0.100 gegeven.
Ik heb het advies van needless to say opgevolgd, de firewalls op beide machines staan uit.

De virtuele machines kunnen elkaar nu pingen. Als ik echter met de client bij een gedeelde map op de server probeer te komen, kan hij die niet vinden als ik in de adesbalk \\ADServer intyp, maar wel als ik \\10.0.0.10 intyp. Dit zal neem ik aan wel iets met de DNS te maken hebben.

Ook krijgen de virtuele machines nog steeds geen internet. Heeft iemand enig idee hoe nu verder te gaan?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik sowieso eigenlijk niet snap waarom je gebruik maakt van die VMNet 8. Ik zou er gewoon voor kiezen om het NAT gedeelte door je virtuele server te laten regelen. Dus dan wijs je aan je server twee virtuele netwerkadapters toe Daarvan bridge je er een rechstreeks naar je fysieke netwerkkaart en de andere stel je in op local only. Op de client stel je de virtuele netwerkapdater ook in op local only.

Dan moet je alleen nog routing and remote acces configureren als NAT op je server en je bent klaar.

Over het probleem hierboven: Dat zal inderdaad met DNS te maken hebben (controleer of je forward zone records bevat voor je server). Maar dat heeft verder niks meer met je netwerkconfiguratie te maken als het op ip wel werkt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_Buran_ schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:16:
Ook krijgen de virtuele machines nog steeds geen internet. Heeft iemand enig idee hoe nu verder te gaan?
Heb je wel een default gateway opgegeven?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

_Buran_ schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:16:
Oke, wat gepruts later, de status is als volgt:

Ik heb de IP-adressen opgezocht die de machine standaard kregen toegewezen van de netwerkadapter van VMWare.
De Server had 192.168.124.133
De client had 192.168.124.130
De VMWare netwerkadapter van mijn fysieke machine had 192.168.124.1

Ik heb eerst de VMWare netwerkadapter aangepast naar 10.0.0.1, het subnetmask van 255.255.255.0 heb ik overal hetzelfde gelaten.
Vervolgens heb ik de server 10.0.0.10 gegeven,
en de client heb ik 10.0.0.100 gegeven.
Ik heb het advies van needless to say opgevolgd, de firewalls op beide machines staan uit.

De virtuele machines kunnen elkaar nu pingen. Als ik echter met de client bij een gedeelde map op de server probeer te komen, kan hij die niet vinden als ik in de adesbalk \\ADServer intyp, maar wel als ik \\10.0.0.10 intyp. Dit zal neem ik aan wel iets met de DNS te maken hebben.
Dat heeft inderdaad met DNS te maken.. Je zal nu de DNS role op je Server moeten installeren, en de client zal het IP adres van de Server als DNS server moeten gaan gebruiken.
Als je daarna nog op het Internet wilt komen met je virtuele client, zal je de DNS server een forwarder moeten geven.
Weet jou client uit zijn hoofd waar hij het e.e.a. moet opvragen, of hoe hij daar moet komen :z

• _Buran_
Ja, de standaard gateway is 10.0.0.1. Dit helpt niet.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Vroeger had je iets van een "Manage virtual networks" applicatie naast VMWare Workstation. Kan je daar nog wat mee configureren :?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:59

allure

Titaan fase 2/3

ik neem aan de je op 1 van de twee NICs van je virtuele server een IP Adres gebruikt die in je bestaande netwerk past?
DNS, DHCP wel geinstaleerd?
En dan op de 2e NIC een statisch IP die je zelf kunt toewijzen, daarna nog even "Routing and Remote Access" configureren.
En dan zou het gewoon moeten werken...

[ Voor 4% gewijzigd door allure op 30-06-2009 19:32 ]

• needless to say
Verder kan je dit prima op VMWare Workstation blijven doen. Je hoeft voor een testprojectje echt geen VMware server te installeren, of op HyperV te gaan werken.
Nou, vmware server is gratis en workstation niet. Ik zou de gedachtegang dus omdraaien: voor een testprojectje hoef je geen workstation aan te schaffen maar kan je wel vmware server gebruiken. Vmware server =/= ESX(i) maar wel de vroegere GSX.
Als ik echter met de client bij een gedeelde map op de server probeer te komen, kan hij die niet vinden als ik in de adesbalk \\ADServer intyp, maar wel als ik \\10.0.0.10 intyp.
Standaard komen er enkel records binnen je domein in DNS. Als je domein dus test.local noemt en je server DC01, dan kun je wel dc01.test.local pingen maar niet dc01, tenzij je hiervoor apart een DNS entry voor aanmaakt. Een alternatief is een wins-server installeren op je dc (dit is een feature en geen role!), waarna je automatisch wel naar dc01 kunt pingen, mits je het ip van je wins-server in je statiche ip-settings plaatst.
Ja, de standaard gateway is 10.0.0.1. Dit helpt niet.
Waarom werk je eigenlijk met NAT? Zet je machines rechtstreeks op je netwerk en configureer het ip van je router als default gateway. Kijk uiteraard uit dat er geen overlap bestaat qua ip-settings.

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 10:02
(jarig!)
Waarom zet je de VM's niet in een VmWare Team.
Een team zijn een groep VM's die samen een virtuele LAN kunnen delen.

Ik zou het dan als volgt opdelen:

Client: 1x netwerkadapter gekoppeld aan LAN1 van het team.

Server: 2x netwerkadapter. 1 verbonden met NAT en de ander verbonden met LAN1.

Vanaf de server kan je RRAS draaien en je DNS forwarden om internet door te geven aan je client.

• _Buran_
Ik had de virtuele machines al in een Team zitten, maar die Lan1 dingen vatte ik niet echt. Ik heb nu het advies van sanderdam opgevolgd, en het draait prima! Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Verwijderd

Ik kreeg in dit topic de belangrijkste aanwijzing voor mijn probleem. Ook ik kon in Vmware bij de geinstalleerder servers geen static ip adressen toewijzen.

Bridged networking aangezet in Vmware, static ip adres toegewezen en het werkt!

Ik heb deze instellingen gebruikt:

Statisch ip adres: 192.168.1.45
Subnet masker: Vult automatisch aan

Default gateway: 192.168.1.1

DNS: 192.168.1.1

Nu loopt het via het thuisnetwerk van de router. Kan ik eindelijk verder gaan prutsen >:)

Ooh ja, mijn dank is groot natuurlijk!! _/-\o_
Pagina: 1