[EN8400GS]&[EN9400GT] compatibiliteit linux (ubuntu 9.04)

Pagina: 1
Acties:

• catscanner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 16:07
Ik ben op zoek naar een videokaart voor mijn Linux pc(tot de release van ubuntu 9.10 een dualboot met windows XP) Mijn oog is gevallen op de twee bovenstaande videokaarten. Mijn belangrijkste criteria waren:
  • Passief(stil)
  • 512 mb
  • niet te duur(max 70 euro)
Na een uitgebreidde selectie zijn de onderstaande twee kaarten overgebleven:
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/173111-VGA-Asus-EN8400GS-Silent-HTP-512MB-PCI-E.jpg&xSize=250&q=100
VGA Asus EN8400GS/Silent/HTP 512MB PCI-E
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/173178-VGA-Asus-EN9400GT-Silent-HTP-512MB-PCI-E.jpg&xSize=250&q=100
VGA Asus EN9400GT Silent/HTP 512MB PCI-E

Ik wil de kaart gaan gebruiken voor videobewerking(editing van homevideo's). Verder wil ik de tweede videouitgang gaan gebruik voor mijn Tv.

Mijn systeem(Compaq pressario SR1905SL) bestaat heel kort samengevat uit de volgende elementen:
[list]
• Intel Celeron D 3.20Ghz
• 2Gb Ram van Kingston
• moederbord:?
• HDD: Seagate Barracuda 80Gb
• Externe HDD: WD Elements 1Tb

De FAQ en de andere geboden informatie hebben te weinig duidelijk gegeven. De site van Asus geeft alleen aan de dat kaarten zijn gemaakt voor Windows Vista en XP. Bij Mycom gaf een van de medewerkers aan dat de EN8400GS niet werkt onder Linux. Op andere fora word aangegeven dat Nvidia drivers maakt die goed onder Linux werken.

Wat is waar en wat is een verstandige keuze?

Verwijderd

Heeft je mobo wel een PCI-e aansluiting?
En waarom 512MB geheugen op de videokaart?

En ATi heeft tegenwoordig de drivers onder Linux ook aardig op orde. ;)

Edit: volgens google bestaat je PC niet. :P

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 23:14 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou deze Club3D 9400GT halen. die is ook passief, maar wel veel goedkoper. Let op, het is wel een aanbieding die geldt t/m 30 juni, maar voor de rest is hij erg goed voor z'n geld :)

• catscanner
Mijn moederbord heeft inderdaad een PCI-e aansluiting

En op de vraag waarom een 512mb geheugen moet ik je helaas een uitgebreid antwoord verschuldigt blijven. Ik ben geen hardcore gamer dus 1gb lijkt me teveel van het goede maar ik vraag me af of ik voldoende heb aan 256 mb. Verder zie de kaarten er betrouwbaar uit en heb ik het gevoel dat ik wel even vooruit kan met een van deze twee kaarten.

• catscanner
@Bolletje92

Hoe zit het met de compatibiliteit?
dat is namelijk de kern van mijn vraag.

Verwijderd

catscanner schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:16:
Mijn moederbord heeft inderdaad een PCI-e aansluiting

En op de vraag waarom een 512mb geheugen moet ik je helaas een uitgebreid antwoord verschuldigt blijven. Ik ben geen hardcore gamer dus 1gb lijkt me teveel van het goede maar ik vraag me af of ik voldoende heb aan 256 mb. Verder zie de kaarten er betrouwbaar uit en heb ik het gevoel dat ik wel even vooruit kan met een van deze twee kaarten.
Ik weet niet wat voor resolutie je hebt maar normaal gesproken heb je al genoeg aan 4MB. :+

Volgens mij denk jij nog dat meer MB's op een videokaart de videokaart sneller maakt, wat dus niet zo is. De hoeveelheid geheugen is niet eens zo belangrijk er zijn nog wel tientallen andere dingen die belangrijker zijn. ;)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:21:
[...]

Ik weet niet wat voor resolutie je hebt maar normaal gesproken heb je al genoeg aan 4MB. :+

Volgens mij denk jij nog dat meer MB's op een videokaart de videokaart sneller maakt, wat dus niet zo is. De hoeveelheid geheugen is niet eens zo belangrijk er zijn nog wel tientallen andere dingen die belangrijker zijn. ;)
Het prijsverschil is vaak maar een paar euro. Voor dat geld zou ik ook wel een 512MB versie halen. Sterker nog, ik kan zo snel geen 9400GT vinden met 256MB. Het is wel allemaal GDDR2, wat al onwijs goedkoop is, maar het voldoet.

En over die compabiliteit, tjah, ik gebruik zelf geen Linux dus ik zou ook niet zo snel weten of het werkt of niet. Maar volgens mij moet het gewoon werken. Op de site van NVIDIA kan je ook gewoon selecteren welk OS je hebt. FreeBSD staat er zelfs bij...

En deze kaart (9400GT) staat ook in het rijtje (tenminste de core: G96) van dat hij wel onder Linux werkt.

• catscanner
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:21:
[...]

Ik werk op een resolutie van 1280x1024 met een refresh rate van 75 Hz

Verwijderd

Waarom beslist een nieuwe videokaart?
Wat is er mis met zoiets: pricewatch: Club3D GeForce 7200GS 256MB Passive Low Profile

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
catscanner schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:33:
[...]

Ik werk op een resolutie van 1280x1024 met een refresh rate van 75 Hz
Och, dat maakt niet heel veel uit ;)

Ik heb het nog even aan iemand gevraagd en die zei dat die 9400GT gewoon zou moeten werken.

Dan heb je met die 34 euro echt een koopje :>

@ The Mask
Dat zou opzich ook nog kunnen ja :) Jammer is alleen dat de verzendkosten een groot deel gaan uitmaken van het totaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 29-06-2009 23:42 ]

• catscanner
Onderstaande:
Minimale systeemeisen
Compatibele besturingssystemen:
Windows 2000/XP/MCE/XP64/VISTA 32bit/VISTA 64bit
Bron:http://www.muizenshop.nl/p/club3d-geforce-7200gs-256-mb-gddr2/24879/

In hoeverre gaat dit problemen opleveren. En in hoeverre heb ik voldoende aan 256mb bij het bewerken van grote videobestanden? En kan dit problemen opleveren bij het bekijken van HD video?

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
De 8400GS en 9400GT hebben PureVideo VP2, een nieuwere versie dus. Alle 7-serie kaarten hebben VP1.
De 8400GS met G98 core heeft zelfs VP3. Dit alles draagt bij aan een betere HD-acceleratie.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zullen beiden prima werken onder Linux. De propriëtaire nvidia drivers werken prima met deze kaarten onder Linux en doen ook aan video decoding acceleratie.
Features vergelijken en kiezen zou ik zeggen. Kwestie van naast elkaar zetten en op de punten letten die jij belangrijk vind.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Bolletje92 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:47:
Dit alles draagt bij aan een betere HD-acceleratie.
Ik heb nergens gezien dat hij dat nodig had. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Het wordt in het algemeen op GoT gewaardeerd als je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent met een vraag, en dat als je er zelf niet uitkomt je aangeeft waar je gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je vond en wat dan exact onduidelijk is.

In dit geval verbaas ik me dat je niet gewoon op www.nvidia.com gaat kijken. Als je daar zoekt naar 32b Linux drivers voor een 9400GT, kun je die vinden. In geval van twijfel kun je de readme erbij pakken. Daarin staat Appendix A. Supported NVIDIA GPU Products.

En daarin vind je (Ctrl-F als je de lijst te lang vindt voor doorlezen):
GeForce 8400 GS 0x0422

[...]

GeForce 9400 GT 0x0641
Lijkt me erg duidelijk - en voor de hand liggend :z

Oslik blyat! Oslik!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:22:
[...]

Ik heb nergens gezien dat hij dat nodig had. ;)
In hoeverre gaat dit problemen opleveren. En in hoeverre heb ik voldoende aan 256mb bij het bewerken van grote videobestanden? En kan dit problemen opleveren bij het bekijken van HD video?
Daarmee denk ik dus dat hij wel van plan is HD video's te gaan bekijken :)

• catscanner
dion_b schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:22:
Welkom op GoT :)

Het wordt in het algemeen op GoT gewaardeerd als je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent met een vraag, en dat als je er zelf niet uitkomt je aangeeft waar je gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je vond en wat dan exact onduidelijk is.

In dit geval verbaas ik me dat je niet gewoon op www.nvidia.com gaat kijken. Als je daar zoekt naar 32b Linux drivers voor een 9400GT, kun je die vinden. In geval van twijfel kun je de readme erbij pakken. Daarin staat Appendix A. Supported NVIDIA GPU Products.

En daarin vind je (Ctrl-F als je de lijst te lang vindt voor doorlezen):

[...]

Lijkt me erg duidelijk - en voor de hand liggend :z
Ik was niet verder gekomen van de website van Asus, er vanuit gaande dat zij de meest relevante informatie zouden bieden. Het is me nu in ieder geval duidelijk dat ik met beide kaarten geen grote problemen tegen ga komen op mijn Linux pc.
En het is inderdaad in de toekomst de bedoeling dat ik HD video af moet kunnen spelen. Overigens zijn dit plannen die pas over een ha.lf jaar aan de orde komen. Ik zoek een kaart waar ik wel even mee vooruit kan

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik denk dat je dan niet ontevreden zal zijn met die 9400GT met 512MB geheugen ;)

Aanbieding is al voorbij :/

Werkt onder Linux, heeft een betere HD-acceleratie en je kan er nog wel even mee door. En hij is passief :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 01-07-2009 02:32 ]

• catscanner
De 9400GT staat nog steeds voor een leuke prijs bij Mycom, gelukkig

• catscanner
Inmiddels is mijn videokaart na ruim twee weken binnengekomen. Levering via Mycom ging prima ondanks de lange levertijd. Hij werkt prima onder Linux, maar windows leverde wat meer problemen op. Ik zal binnenkort een review plaatsen.
Pagina: 1