Ik ben op zoek naar een videokaart voor mijn Linux pc(tot de release van ubuntu 9.10 een dualboot met windows XP) Mijn oog is gevallen op de twee bovenstaande videokaarten. Mijn belangrijkste criteria waren:

VGA Asus EN8400GS/Silent/HTP 512MB PCI-E

VGA Asus EN9400GT Silent/HTP 512MB PCI-E
Ik wil de kaart gaan gebruiken voor videobewerking(editing van homevideo's). Verder wil ik de tweede videouitgang gaan gebruik voor mijn Tv.
Mijn systeem(Compaq pressario SR1905SL) bestaat heel kort samengevat uit de volgende elementen:
[list]
• Intel Celeron D 3.20Ghz
• 2Gb Ram van Kingston
• moederbord:?
• HDD: Seagate Barracuda 80Gb
• Externe HDD: WD Elements 1Tb
De FAQ en de andere geboden informatie hebben te weinig duidelijk gegeven. De site van Asus geeft alleen aan de dat kaarten zijn gemaakt voor Windows Vista en XP. Bij Mycom gaf een van de medewerkers aan dat de EN8400GS niet werkt onder Linux. Op andere fora word aangegeven dat Nvidia drivers maakt die goed onder Linux werken.
Wat is waar en wat is een verstandige keuze?
- Passief(stil)
- 512 mb
- niet te duur(max 70 euro)

VGA Asus EN8400GS/Silent/HTP 512MB PCI-E

VGA Asus EN9400GT Silent/HTP 512MB PCI-E
Ik wil de kaart gaan gebruiken voor videobewerking(editing van homevideo's). Verder wil ik de tweede videouitgang gaan gebruik voor mijn Tv.
Mijn systeem(Compaq pressario SR1905SL) bestaat heel kort samengevat uit de volgende elementen:
[list]
• Intel Celeron D 3.20Ghz
• 2Gb Ram van Kingston
• moederbord:?
• HDD: Seagate Barracuda 80Gb
• Externe HDD: WD Elements 1Tb
De FAQ en de andere geboden informatie hebben te weinig duidelijk gegeven. De site van Asus geeft alleen aan de dat kaarten zijn gemaakt voor Windows Vista en XP. Bij Mycom gaf een van de medewerkers aan dat de EN8400GS niet werkt onder Linux. Op andere fora word aangegeven dat Nvidia drivers maakt die goed onder Linux werken.
Wat is waar en wat is een verstandige keuze?