Synology Diskstation DS209+ II of QNAP Turbostation TS-219P

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil deze week een NAS aanschaffen, twijfel alleen of ik nu een QNAP Turbostation TS-219P (1,2Ghz, 512MB) of een Synology Diskstation DS209+ II zal aanschaffen.
Wil er 1 aanschaffen met 2 x 1000GB Harddisk. Prijs maakt elkaar erg weinig en vind ik dus ook niet van belang.

Graag jullie advies welke jullie zouden aanschaffen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biglith
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-09 16:37
Ikzelf zit op dit moment te twijfelen tussen een QNAP TS-209 II en een Synology Disk Station DS209. Ook voor 2x 1TB HDD. Ik wil in de toekomst 1 of 2 IP cams aansluiten en ik zag dat je daarvoor bij de Synology licensies moet kopen, waarvan er 1 "gratis" bij zit. Bij de QNAP lees ik niks over licensies. Ik neig daarom naar de QNAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
waar wil je hem voor gaan gebruiken? Is nogal van belang zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zit ook naar beiden te kijken, maar dan met 2x1.5 of 2x2 TB in RAID 1. Ik wil al mijn foto's en video's opslaan, zonder weer op een andere schijf nog een back-up te hoeven maken of bang te zijn dat ik ze ooit kwijtraak. Natuurlijk, de belangrijkste dingen brand ik ook op een DVD en leg ik extern neer. Wel moet alles zo zuinig mogelijk zijn.

Welke van de 2 zouden jullie aanraden? Ik vind een foto programma dat automatisch thumbnails toont en die je als webserver/website kunt gebruiken ideaal, maar beiden kunnen dat volgens mij. Over 3-4 maanden heb ik glasvezel, dan kunnen ook mijn familieleden hun foto's bij mij opslaan.

Wat raden jullie aan? Ik geef liever 100 Euro meer uit voor een perfecte oplossing, ik wil gewoon zeker weten dat het goed werkt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
RAID is geen backup! Als je veilig wil zijn heb je er 2 nodig, de tweede kan evt langzamer zijn als je m gewoon snachts laat syncen, dus de vorige generatie gaat daat prima geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RAID1 = Mirroring, gaat er 1 schijf kapot ben je niet alles kwijt, op die manier is dat voor mij een back-up. Of bedoel je iets anders?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Taro schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:01:
RAID1 = Mirroring, gaat er 1 schijf kapot ben je niet alles kwijt, op die manier is dat voor mij een back-up. Of bedoel je iets anders?
Het is een stukje extra zekerheid, maar geen backup. Een backup red je ook bij
- Diefstal
- Brand (waterschade of whatever)
- Blikseminslag
- Corrupte raidsets.

Dat zijn al 4 punten die je met een raid setup nooit kunt garanderen, dus in die vorm is het gewoon geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

RAID is geen wondemiddel. Het geeft jou als admin gewoon de tijd om keihard naar de winkel te racen voor een nieuwe disk en die erin te zetten, zonder dat je systeem down gaat of je direct data kwijt bent.

Wij hebben trouwens @ work een DS-209 in een klein kantoor zonder servers staan. Ding draait daar erg goed met 2*1TB afaik. Ik weet niet hoe het zit met de hackbaarheid van de DS-209, maar zo te lezen is er optware op te installeren, dus kun je eventueel nog andere software erop gooien ook.

[ Voor 46% gewijzigd door Romke op 08-08-2009 11:53 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Even los van brand, atoombommen, wateroverlast, etc. Ik wil mij beveiligen tegen 1 kapotte schijf, als er 2 tegelijk kapot gaan heb ik gewoon pech gehad. Is het dan een optie met rsync of iets anders de 2 schijven niet in RAID te zetten, maar deze elke nacht gewoon te laten synchroniseren? Dan hou je ook meer ruimte over, omdat wat mij betreft niet elke map een backup hoeft te hebben, alle zeer belangrijke mappen en bestanden sync ik dan, de rest sla ik gewoon op 1 van de 2 schijven op.

En, kom ik terug op de 1e vraag, welke van de 2 producten zouden jullie voor mijn situatie aanraden?

Pagina: 1