[WLAN] Bereik uitbreiden draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• td22
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05-2024
Voor een kennis ben ik bezig in zijn loods een draadloos netwerk te realiseren. De loods is ongeveer 20 meter breed en 60 meter lang. In deze loods moet volledige dekking zijn wat betreft het draadloze netwerk.

Op dit moment is er een ADSL aansluiting met modem/router helemaal aan de zijkant (korte kant). Ik heb eens geprobeerd dit netwerk uit te breiden met een range extender (ben het merk vergeten maar komt iig bij de Dixons vandaan).

Deze oplossing bevalt echter niet omdat er dan voor de laptops een apart netwerk wordt weergegeven. Dit betekend dus dat wanneer er met de laptop door de loods gelopen wordt, gewisseld moet worden van netwerk. Aangezien de loods intussen uitgebreid is zouden er dus nog 2 range extenders bij moeten komen.

Het is echter niet echt wenselijk dat er 4 netwerken met 4 SSID's ontstaan en er telkens gewisseld moet worden.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing (product(en)) die het netwerk uit kunnen breiden zonder dat gewisseld moet worden van netwerk. Eigenlijk een beetje een oplossing zoals je op scholen ook wel ziet (iig op de HvA (waar ik zit)) denk ik is wat ik zo ongeveer zoek. Ik weet alleen niet welke apparatuur ik nodig zal hebben (of type)

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Ik heb uiteraard al het één en ander opgezocht maar nergens kom ik er achter of het probleem wat ik met de huidige range extender heb ook gaat optreden bij de eventueel te kopen nieuwe. Ook op GoT kon ik niet echt wat vinden hierover, maar ik kan verkeer gekeken hebben:p

[ Voor 7% gewijzigd door td22 op 29-06-2009 21:09 . Reden: aanvulling ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
misschien kan je proberen om dezelfde SSID + passwords te geven (en zelfde kanaal?)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Een internetmodem heeft geen power. Je zou het kunnen proberen met een Senao Accesspoint (dat zijn hele zware jongens). alleen is dan de vraag de laptop in kwestie nog wel signalen kan terugsturen vanwege dat de laptop waarschijnlijk een minder sterke netwerkkaart heeft (qua signaalsterkte).

Wat je ook zou kunnen proberen is een router middein de loods op te hangen en dan kijken. Is het signaal daar goed; dan kun je de eerste lengte wel met UTP af (wat tot max 100 meter wil).

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Als je alle SSID's hetzelfde houdt, en daarbij ook nog de keys hetzelfde houdt, dan kan een laptop zonder problemen tussen de verschillende accesspoints roamen.

Dat is in ieder geval 1 ding wat je goed moet instellen. Daarnaast komt de vraag hoe de verschillende accesspoints vervolgens met elkaar verbonden worden. Je kunt de accesspoints via kabels aan elkaar of aan 1 router aansluiten, maar je kunt het ook draadloos. Om het draadsloos te doen is WDS uitgevonden (Wireless Distribution System); hierbij fungeert het accesspoint zowel als accesspoint als client.

Het is verstandig om dezelfde merken accesspoints met elkaar te combineren (implementatie verschillen bij verschillende merken) en zoek dan ook uit wat de evt. restricties zijn (bijv. bij mijn WL500g was WDS beperkt met beveiliging; WEP alleen, geen WPA)

PS. Die rangeextender die je hebt (vast een Sitecom als je die bij de Dixons vandaan hebt) kun je vast ook met dezelfde SSID programmeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Krypt op 29-06-2009 21:25 ]

Pvouput live

• td22
Krypt schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:23:
Als je alle SSID's hetzelfde houdt, en daarbij ook nog de keys hetzelfde houdt, dan kan een laptop zonder problemen tussen de verschillende accesspoints roamen.

Dat is in ieder geval 1 ding wat je goed moet instellen. Daarnaast komt de vraag hoe de verschillende accesspoints vervolgens met elkaar verbonden worden. Je kunt de accesspoints via kabels aan elkaar of aan 1 router aansluiten, maar je kunt het ook draadloos. Om het draadsloos te doen is WDS uitgevonden (Wireless Distribution System); hierbij fungeert het accesspoint zowel als accesspoint als client.

Het is verstandig om dezelfde merken accesspoints met elkaar te combineren (implementatie verschillen bij verschillende merken) en zoek dan ook uit wat de evt. restricties zijn (bijv. bij mijn WL500g was WDS beperkt met beveiliging; WEP alleen, geen WPA)

PS. Die rangeextender die je hebt (vast een Sitecom als je die bij de Dixons vandaan hebt) kun je vast ook met dezelfde SSID programmeren.
bedankt voor je info, ik denk dat ik hier wel wat aan heb, ik ga het morgen gelijk proberen allemaal!

• td22
tis gelukt allemaal :D Heb vooralsnog maar even gekozen voor de simpele oplossing, namelijk gewoon de range extenders (van inderdaad sitecom) hetzelfde SSID te geven. Lijkt goed te werken allemaal:)
Pagina: 1