GPU probleem met vista aero

Pagina: 1
Acties:

• bsanders1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-02 17:50
Sinds kort heb ik een raar probleem met mijn beeld, als ik vista aero theme activeer verschijnen er allemaal puntjes in beeld, puntjes die ook bewegen bijvoorbeeld op de sidebar bij de klok. Ik heb echt geen idee hoe dit komt. Het normale theme (vista basic theme) doet het wel zonder problemen, en dus zonder puntjes.

Dit probleem heb ik zowel bij vista als bij windows 7. Echter als ik mijn GPU, 8600m gt, op 16bits zet zijn de puntjes verdwenen.. Maar dan zijn de vensters ook niet doorschijnend. Wat is het probleem ik heb echt van alles al gedaan drivers allen geprobeerd geformatteerd verschillende OS's maar t probleem blijft. Is de GPU soms gedeeltelijk kapot?... :S

P.S. De puntjes zijn ook te zien als je een print-screen maakt, het ligt dus niet aan mn laptopscherm.'

Ik wilde een print-screen toevoegen maar dit is me niet gelukt

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

In 16 bit kleur staat aero het meeste uit, dus logisch. (makkelijkste manier om aero te testen: Windowstoets + tab)

Ik denk dat je videokaart aan het overlijden is. Probeer eens een stukje furmark te draaien! Waarschijnlijk een stukje in je GPU wat rot is, aangezien het ook op de screenshots verschijnt.

[ Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 29-06-2009 21:15 ]

• bsanders1
Ik heb gedaan wat u zei, ik heb furmark gedraait, ik weet alleen niet wat ik met de uitslag moet. Ik ben totaal niet bekent met die programma's. De uitslag is;

frames: 10000
FPS min: 5
FPS max: 15
FPS avg: 11

score 954841ms

Kan ik hieraan afleiden of het aan de hardware, dus de gpu ligt? is deze defect?

• bsanders1
Umbrah schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:12:
In 16 bit kleur staat aero het meeste uit, dus logisch. (makkelijkste manier om aero te testen: Windowstoets + tab)

Ik denk dat je videokaart aan het overlijden is. Probeer eens een stukje furmark te draaien! Waarschijnlijk een stukje in je GPU wat rot is, aangezien het ook op de screenshots verschijnt.
zie boven sorry

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het gaat er niet zozeer om bij deze test wat de score is, maar hoe hij er uit ziet. Het nut van een test als die is dat hij (bepaalde delen) van de videokaart flink onder druk zet. Bij het programma, en op de website, staat een plaatje hoe het er uit moet zien: Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/images/news/200806/furmark.gif. Klopt dit beeld (op een of andere manier) duidelijk niet, kun je stellen dat je videokaart of driver een probleem geeft. Omdat de problemen in dit geval hetzelfde zijn in 2 verschillende OS-en met verschillende drivers, valt volgens mij de software kant uit te sluiten. Geeft die test ook problemen (ook met Aero uit), kun je stellen dat de videokaart defect is.

De reden dat ik Furmark aanbevolen heb is dat het een goede shader stresstest is (waar Aero op draait) die niet van Direct3D afhankelijk is.

• bsanders1
Umbrah schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:16:
Het gaat er niet zozeer om bij deze test wat de score is, maar hoe hij er uit ziet. Het nut van een test als die is dat hij (bepaalde delen) van de videokaart flink onder druk zet. Bij het programma, en op de website, staat een plaatje hoe het er uit moet zien: [afbeelding]. Klopt dit beeld (op een of andere manier) duidelijk niet, kun je stellen dat je videokaart of driver een probleem geeft. Omdat de problemen in dit geval hetzelfde zijn in 2 verschillende OS-en met verschillende drivers, valt volgens mij de software kant uit te sluiten. Geeft die test ook problemen (ook met Aero uit), kun je stellen dat de videokaart defect is.

De reden dat ik Furmark aanbevolen heb is dat het een goede shader stresstest is (waar Aero op draait) die niet van Direct3D afhankelijk is.
Met aero aan en uit zijn in het bewegende beelden 'ruiten' te zien, om en om is deze ruit leeg en vervolgens gevuld met witte puntjes en dan weer n ruit leeg enz. Wel veel minder duidelijk dan bij vista in het bureaublad, daar zijn de puntjes ook zwart.

Wat zou u me aanraden? Met de laptop naar de winkel terug? Ik heb nog een paar maanden garantie, maar ik moet zeker weten dat het aan de hardware ligt anders ben ik veel geld kwijt aan opsturen ed.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

spikkeltjes enzo --> gpu of gpu memory dood. terugsturen naar de winkel dus.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt al een compleet ander OS geprobeerd (W7 vs. Vista), wat aangeeft dat het niet aan de software ligt, als je dat nog niet gelooft, kun je altijd nog proberen een andere driver te installeren, hoewel ik denk dat de OS-en zelf al andere drivers hebben.

Ik denk met 99% zekerheid te kunnen stellen dat je een hardware probleem hebt, zei het defecte hardware, waarvoor je garantie moet vragen, zei het een gebrek aan ventilatie. Dat eerste kun je niet veel aan doen, en kan dóór het tweede komen. Dat tweede kun je vrij veel aan doen. Het verschijnsel heet 'de PC met de baard'. Zoveel stof in je systeem dat het niet meer ventileert, wat zorgt voor oververhitting wat zorgt voor slecht werkende apparatuur. Je zou eens kunnen kijken of hij erg stoffig is (hoewel open maken de garantie kan schenden) van binnen, het is soms een schok om je systeem na een jaar van binnen te zien. Zomaar de stofzuiger er op zetten zou ik echter niet doen, je hoort vaak dat hij dan ineens niet meer werkt. Uitblazen met een compressor die droge lucht spuwt (geen condens!) kan werken.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 16:58

Patjeee

Ik woon in Boston MA

probeer eens xp , ik had eens met een 8800GTS van mij dat ik allemaal chrashes en bluescreens kreeg in vista & windows 7 , in xp was het opeens weg?

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

IQM

Een 8600GT M is één van de kaarten van nvidia uit de gewraakte serie. De meeste laptop bouwers hebben een 'workaround' in het BIOS geplaatst door de ventilator extra te laten draaien. In mijn eigen laptop zit ook zo'n kaart. Nvidia heeft het probleem erkent maar onderneemt verder geen actie. Zodra ik zou merken dat er ook maar iets misgaat dan hang ik direct aan de bel ook al is de garantieperiode al verstreken.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Patjeee schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:02:
probeer eens xp , ik had eens met een 8800GTS van mij dat ik allemaal chrashes en bluescreens kreeg in vista & windows 7 , in xp was het opeens weg?
Dat heb ik hem in feite laten doen, alles wat vista "Vista" maakt uit laten zetten, en met dezelfde UI-DLL's die XP gebruikt een windowed-test laten doen die daarnaast ook niet van D3D afhankelijk is. Je kan veel zeggen van Vista, maar over OpenGL kunnen ze weinig zeggen. Zoals IQM aangeeft, dit is waarschijnlijk een 'typisch' heet nVidia probleem, waar Vista niets aan kan doen. Als iets, zal de laptop beter draaien op een modern OS dan een straks 9 jaar oude NT5 variant.
Pagina: 1