Aanpassen van fanspeed van een Accelero twinturbo

Pagina: 1
Acties:

• cheeks
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik heb dus een Accelero twinturbo op mijn 4890 gebouwd, alles past precies en ook gewoon aan kunnen sluiten.

Maar nu kijk ik even naar de tempraturen en zie ik dat deze vrij weinig cooler is geworden naar nog wat meer gespeur kom ik erachter dat de fans niet echt hard draaien. maar nu zit ik met de volgende problemen:

CCC: Kan ik de fanspeed niet aanpassen zegt dat deze op 23% lopen, met manuale controle veranderen deze niet.
HWmonitor: geeft aan dat deze op 700000 toeren loopt

Verder is de fan gewoon op de gpu zelf aangesloten loopt er niks aan Driver is de meest recente (9.6?) deze heb ik net nog geupdate daardoor dat overdrive ook grijs is.

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/9918/ccccdu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/4773/fanspeed.jpg

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

moet je niet een keer op het sleuteltje klikken?

ik heb zelf een nvidia, dus ik weet het niet, maar dat lijkt me een logische verklaring

• cheeks
windwarrior schreef op maandag 29 juni 2009 @ 18:47:
moet je niet een keer op het sleuteltje klikken?

ik heb zelf een nvidia, dus ik weet het niet, maar dat lijkt me een logische verklaring
Komt zoals ik ook aan het eind vermeld dat ik de driver opnieuw heb geinstaleerd waardoor deze weer grijs wordt.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:41
Je moet inderdaad eerst op het sleuteltje klikken. Daarna moet je je overklok instellen en enablen en je fanspeed vastzetten. Nadeel is dat dit dus niet vanzelf veranderd. Gebruik Rivatuner om de fan automatisch aan te passen. Zie AC website.

Addicted to silent computing

• cheeks
Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/2301/cccwvq.jpg

Zoals ik al eerder zij gebeurt er niks (en apply wordt niet eens grijs), Riva tuner geeft aan dat deze de driver niet ondersteunt

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ondanks dat niet ondersteunen werkt het waarschijnlijk wel gewoon. just try

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Doe RivaTuner eens opstarten als administrator, dan doet hij het wel (hier tenminste).
Dus gewoon rechtermuisknop en dan Uitvoeren als Administrator of Run as Administrator

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:41
cheeks schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:08:
img.

Zoals ik al eerder zij gebeurt er niks (en apply wordt niet eens grijs), Riva tuner geeft aan dat deze de driver niet ondersteunt
Daarom zij ik ook dat je overclock moet enablen = "Enable ATI Overdrive" aanvinken en "enable Manual Fan Control" aanvinken en dan apply.

Addicted to silent computing

• cheeks
Crahsystor schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:33:
[...]

Daarom zij ik ook dat je overclock moet enablen = "Enable ATI Overdrive" aanvinken en "enable Manual Fan Control" aanvinken en dan apply.
Ok even voor de duidelijk DAT HEB IK AL GEDAAN, ik kan hem gewoon niet aanpassen zelfde met stock cooler die ik er weer terug op

• cheeks
nedernakker schreef op maandag 29 juni 2009 @ 20:09:
ondanks dat niet ondersteunen werkt het waarschijnlijk wel gewoon. just try
Aangezien het juiste paneel (low level gpu config) er niet eens bij staat gaat dat moeilijk

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is de fan juist aangesloten? Was het mogelijk om de plug verkeerd te steken? Achterstevoren of een pin te ver?

Verder lijken die temps wel heel hoog, wanneer zijn die screens gemaakt? Tijdens idle of load? Mijn Sapphire 4890 doet idle met de stock koeler 45°-50° en dan zegt CCC dat mijn fan op 16% draait of zo. Die zit overigens in een Antec 300 met alleen de 120mm en 140mm fans op de laagste stand, dus kwa airflow is het niet super geweldig (maar daar komt nog verandering in)
Weet je nog wat de temp en de fan speeds waren bij de stock koeler?

Wel moet ik zeggen dat ik een profiel heb voor onder windows (geen gaming) dat het ram op de kaart op een lagere clock laat lopen.

Edit: Ik moet ook wel even vermelden, dat ik rivatuner ook getest heb, en ik blijkbaar ook heel wat minder opties had als in de tijd van mijn 6800le en daardoor heb ik dat ook links laten liggen. Als je wil zal ik even kijken straks als ik thuis ben wat rivatuner doet op mijn kaart. En of ik daar dus de fanspeed mee kan aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door kluyze op 30-06-2009 09:02 ]

• cheeks
kluyze schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:00:
Is de fan juist aangesloten? Was het mogelijk om de plug verkeerd te steken? Achterstevoren of een pin te ver?

Verder lijken die temps wel heel hoog, wanneer zijn die screens gemaakt? Tijdens idle of load? Mijn Sapphire 4890 doet idle met de stock koeler 45°-50° en dan zegt CCC dat mijn fan op 16% draait of zo. Die zit overigens in een Antec 300 met alleen de 120mm en 140mm fans op de laagste stand, dus kwa airflow is het niet super geweldig (maar daar komt nog verandering in)
Weet je nog wat de temp en de fan speeds waren bij de stock koeler?

Wel moet ik zeggen dat ik een profiel heb voor onder windows (geen gaming) dat het ram op de kaart op een lagere clock laat lopen.

Edit: Ik moet ook wel even vermelden, dat ik rivatuner ook getest heb, en ik blijkbaar ook heel wat minder opties had als in de tijd van mijn 6800le en daardoor heb ik dat ook links laten liggen. Als je wil zal ik even kijken straks als ik thuis ben wat rivatuner doet op mijn kaart. En of ik daar dus de fanspeed mee kan aanpassen.
Ik heb de 4 pins aangesloten, en er zit een mechanisme op die er voor zorgt dat je niet verkeerdom erin kan doen, De tempratuur is met de stock zon idle 63 en load 75 en die kan ik ook niet aanpassen qua fanspeed maar die kan zichzelf wel weer aanpassen.
De warmte kan verklaard worden door het warme weer en de slechte airflow in mijn kamer, Ook zit mijn kast vrij vol met harde schijven waardoor veel sata kabels de flow beinvloeden.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Welke 4890 heb je dan? Vreemd dat je de stock koeler ook niet kan aanpassen, mijn Sapphire kan dan namelijk gewoon wel.

Een slechte flow kan wat verklaren maar toch geen 15°-20° Als ik mijn fan op 25% zet dan daalt de idle temp zelfs tot 40° Ook bij dit weer, gisteren was het ongeveer 27° in mijn kamer rond mijn pc.

Edit: ik weet niet hoe de kaart zal reageren, maar is het misschien een idee om de fan speed over te laten aan het moederbord? Eventueel met een snelheid terugkoppeling naar de kaart, ik heb ooit bij een fancontroller een kabel gehad die dan de snelheid ook kon terug geven naar het moederbord bv zodat er daar geen alarm zou op treden.

[ Voor 80% gewijzigd door kluyze op 30-06-2009 11:56 ]

Pagina: 1