• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Sinds kort begint mijn CPU zich echt raar te gedragen:

Mijn pentium 4 630 heeft een stock voltage van 1.34-38V, en dan wordt mijn CPU idle ongeveer 30-35 graden warm.
Maar op sommige momenten loopt de temperatuur op idle ineens op naar 60 graden en als ik met gelijk welk programma (speedfan, CPUID etc..) kijk, dan zie ik dat mijn voltage opeens naar 1.2V duikt. Wat hier nog bij opvalt is dat mijn ACPI temperatuur evenredig met mijn CPU temperatuur stijgt.

Mensen zijden me reeds dat de koeler niet goed bevestigd is:
- Hij zit er 100% zeker goed op geinstalleerd + hoe verklaar je de voltage drops dan?

Mensen zijden me reeds dat ik er nieuwe koelpasta op moest doen:
- Er zit Arctic Cooling MX-2 op, en dat is nog maar vrij recent + hoe zijn de voltage drops dan te verklaren?

In het begin toen dit probleem begon voor te komen, was het maar 1 keer om de 20 keer dat ik mijn computer aanzette dat dit gebeurde. Nu is dat ongeveer elke keer.

Wat nog opvalt is eens de computer aanstaat met de normale stock voltage, dat de voltage drops niet voorkomen. Ze komen alleen voor van helemaal bij het begin als ik de computer opstart.

Wat zou de verklaring hiervoor zijn? Misschien een voltage leak? Een andere optie is een kapotte temperatuursensor, maar dan zouden er verschillende moeten kapot zijn, en die voltages kloppen dan ook weer niet...

EDIT: alles is waargenomen onder idle temperatuur! er komt geen load aan te pas.

Verwijderd

Gaar mobo, met lekkende condensators misschien?
Ik verdenk de CPU iig niet. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 19:42 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mobo dat begint af te takelen, of, waarschijnlijker, de PSU.

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:44:
Onwaarschijnlijker de PSU volgens mij want die regelt niet het voltage van de CPU dat doet het mobo. ;)

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:46:
[...]

Onwaarschijnlijker de PSU volgens mij want die regelt niet het voltage van de CPU dat doet het mobo. ;)
En van wie krijgt het mobo de stroom aangeleverd? :P

Misschien is het handig als de TS ook even de andere voltages in de gaten houdt, bijv. in het BIOS.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Iva_Bigone schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:44:
De PSU is naar alle waarschijnlijkheid niet de boosdoener, sinds het moederbord de voeding bevat voor de CPU (de CPU wordt dus NIET direct vanaf de PSU van gevoed).

Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden:
- Voeding op mobo is gaar (dit ontstaat meestal door brakke condensatoren).
- De uitgelezen waarden van je monitor programma zijn verkeerd (hoeven niet perse te kloppen).

edit: mocht de spanning van de PSU een paar volt inzakken, dan zou de voeding op het moederbord dit moeten kunnen corrigeren, mits de PSU maar niet onder de dropout spanning van de voeding op het moederbord komt, maar dat is onwaarschijnlijk (als hij echt zover inzakt, werkt je systeem niet meer). Vandaar mijn stelling dat het waarschijnlijk niet aan de PSU ligt...

edit2: een brakke temp sensor kan trouwens WEL de boosdoender zijn, bij hoge temperaturen wordt de CPU door de BIOS automatisch underclocked, en wordt de spanning naar beneden getrokken om je CPU niet af te laten fikken...

[ Voor 35% gewijzigd door LeonM op 29-06-2009 19:56 ]

• 3dfx
  • Niet online
LeonM schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:50:
[...]

De PSU is naar alle waarschijnlijkheid niet de boosdoener, sinds het moederbord de voeding bevat voor de CPU (de CPU wordt dus NIET direct vanaf de PSU van gevoed).

Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden:
- Voeding op mobo is gaar (dit ontstaat meestal door brakke condensatoren).
- De uitgelezen waarden van je monitor programma zijn verkeerd (hoeven niet perse te kloppen).

edit: mocht de spanning van de PSU een paar volt inzakken, dan zou de voeding op het moederbord dit moeten kunnen corrigeren, mits de PSU maar niet onder de dropout spanning van de voeding op het moederbord komt, maar dat is onwaarschijnlijk (als hij echt zover inzakt, werkt je systeem niet meer). Vandaar mijn stelling dat het waarschijnlijk niet aan de PSU ligt...
Checken of het aan de PSU ligt is wel eenvoudiger, nl. gewoon een tijdje een ander plaatsen.
Gaat het dan nog niet goed met het CPU-voltage, dan hebben jullie meer gelijk dan ik :+

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:55:
[...]

Checken of het aan de PSU ligt is wel eenvoudiger, nl. gewoon een tijdje een ander plaatsen.
Gaat het dan nog niet goed met het CPU-voltage, dan hebben jullie meer gelijk dan ik :+
Mobo regelt het voltage gewoon af op wat gevraagd wordt is dit dus 1,4V dan geeft het mobo dat ongeacht hoeveel de voeding levert als de voeding bijvoorbeeld 11,4 of 12,6 levert zou dit geen invloed mogen hebben op het voltage van de CPU. Behalve als je mobo gaar is dan zou het kunnen dat die rare voltages gaat geven.

Als de voeding gaar zou zijn, zou je eerder last hebben van freezed, BSOD's of andere rare dingen.

@egon088 zou het ook kunnen dat je sensors gaar zijn inplaats van mobo, CPU of voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 20:13 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 20:12:
@egon088 zou het ook kunnen dat je sensors gaar zijn inplaats van mobo, CPU of voeding?
Dat denk ik niet, ze hebben al altijd goed gewerkt (het probleem is vrij recent opgedoken). Ik heb wel op te merken dat de koeler van mijn CPU er eens niet goed opzat wat voor een CPU temp van 96°C leidde. Mijn CPU werd toen automatisch uitgeschakeld om schade te voorkomen. Achteraf werkte hij nog perfect en het besproken probleem was toen nog niet te merken.

Ik vermelde dit er nog even bij ter informatie.

Ik heb de Bios voltages en temps (omdat iemand in een vorige post hiernaar vroeg) evenveel nagekeken als die van de hulpprogrammas, en die kwamen overeen.

Er zijn ook geen lekkende condensatoren te bemerken.

[ Voor 3% gewijzigd door egonolieux op 29-06-2009 20:39 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

als je cpu load krijgt, zakt het voltage ook n beetje in, maar van 1.4 naar 1.2 is misschien wat veel. (van 1.4 naar 1.3nogwat gaat ie sowiso wel) en bij load loopt de temp ook op..
maar als je zeker weet dat het niet door eenofandere loadspike komt, dan is dr inderdaad iets raars aan de hand.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:05:
als je cpu load krijgt, zakt het voltage ook n beetje in, maar van 1.4 naar 1.2 is misschien wat veel. (van 1.4 naar 1.3nogwat gaat ie sowiso wel) en bij load loopt de temp ook op..
maar als je zeker weet dat het niet door eenofandere loadspike komt, dan is dr inderdaad iets raars aan de hand.
De titel zegt het al: ik denk dat er een circuit beschadigd is in mijn cpu waardoor er stroomverlies is en waardoor de temperatuur oploopt (ik heb geen verstand van elektronica, ik doe gewoon een logische gok). Een twede optie is dat er iets mis is met het ACPI (op mobo).

En nog iets: de waarnemingen waren in idle: in load is er zoals gewoonlijk maar 5 graden vershil met idle, ook op de momenten met de voltage drops en de hoge temperatuur.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je al eens gekeken naar de load van je cpu op de momenten dat die zo warm wordt? Misschien is er ergens iets dat op momenten je cpu zwaar belast. Mijn cpu kan onder full load ook wel eens 10°-20° warmer worden in no time. Ok, misschien is 25° wel heel veel en moet je dat wel merken als die zo fel belast wordt dat die zo warm wordt. Maar het is wel om te bakken de laatste tijd.

Je zegt dat je koeler 100% zeker er goed op zit. Wel ik was in het weekend ook heel zeker dat mijn koeler er goed op zat, en toch werd die 80°+ onder load. Toch even gechecked en jawel, op mijn koelblok zelf hing alleen aan de rand van het contact oppervlak wat pasta, terwijl mijn cpu over het volledige oppervlak pasta had.
Vervelende intel stock 1366 koelers :s

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
hmm, ik heb mijn computer nu toch al opengesmeten omdat ik de harde schijf moet vervangen, als mijn onderdelen toekomen die ik besteld heb (jaja, waaronder een i7 rig dat ik ga bouwen :)) zal ik er de scythe mugen 2 opzetten; Ik ben benieuwd wat voor resultaten dat zal geven. (kan 1-2 weken duren)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Eindelijk heb ik sinds een paar dagen mijn onderdelen, er was namelijk iets foutgelopen in de post. Voorlopig lijkt het probleem verholpen te zijn, maar ik zal jullie toch op de hoogte houden van de situatie...

ps: er zit nu ook een nieuwe voeding in omdat de oude een verschrikkelijke irritante coil whine had.

[ Voor 19% gewijzigd door egonolieux op 09-08-2009 23:44 ]

Pagina: 1