na een stroomstoring start mijn computer nu steeds vanuit bios ipv automatisch windows, hoe kan ik dat weer veranderen zodat de computer gewoon met windows xp start
Wat bedoel je precies? Geeft je CMOS een CRC Checksum waardoor je de POST in moet elke keer? Dit kan een lege CMOS-batterij betekenen, die zou je kunnen vervangen. Maar zonder meer gegevens is dit lastig zo te zeggen (gegevens als in: wat voor hardware, aard van de stroomstoring, hele wijk of slechts een gesprongen stop?)
Normaal gesproken komt er een zwart schermwat vertelt wat er in mijn computer zit en dat verandert in windows xp.
Sinds kort gaat hij na het zwarte scherm in een scherm met rode letters om de tijd enz in te stellen, de bios volgens mij.
Als ik een paar maal escape enz heb gedrukt start windows op.........misschien begrijpen jullie nu wat ik bedoel, ben niet ze erg technisch met de computertaal, sorry......... vast bedankt voor jullie reactie...........
Sinds kort gaat hij na het zwarte scherm in een scherm met rode letters om de tijd enz in te stellen, de bios volgens mij.
Als ik een paar maal escape enz heb gedrukt start windows op.........misschien begrijpen jullie nu wat ik bedoel, ben niet ze erg technisch met de computertaal, sorry......... vast bedankt voor jullie reactie...........
Verwijderd
Waarschijnlijk is dan je battery leeg/kapot waardoor de tijd nooit goed staat.
Voor dat je hem instelt staat het jaartal waarschijnlijk op 1970?
Dus bios batterij vervangen op het moederbord.
Voor dat je hem instelt staat het jaartal waarschijnlijk op 1970?
Dus bios batterij vervangen op het moederbord.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 14:56 ]
Dat zou best eens kunnen want de computer staat vaak niet aan en ik heb er een power regulator tussen welke ook gewoonlijk uitstaat dus de batterij zou inderdaad leeg of kapot kunnen zijn, ik ga het na kijken, bedankt......
@superwup; leuk dat je de weg naar t.net / forum hebt gevonden, maar wil je adviseren in de toekomst zo veel mogelijk informatie (desnoods met screenshots) mee te geven in de TS (topic start) waarin je de situatie schets. Daardoor kunnen mensen gerichter vragen stellen of suggesties voordragen
Als je probleem al vóór Windows start optreedt heeft het niks met een OS van doen, maar met je hardware of BIOS (meest waarschijnlijke in dit geval).
Die basis-troubleshooting stap voorkomt al dat je je topic in het verkeerde forumonderdeel neerzet - tenslotte is het enkele feit dat er Windows opdraait geen reden opzich om je topic dan hier neer te zetten.
Ik verplaats dit keer het topic naar de juiste hoek ( Processors, Moederborden & Geheugen ), maar als je in het vervolg even oplet, graag
Die basis-troubleshooting stap voorkomt al dat je je topic in het verkeerde forumonderdeel neerzet - tenslotte is het enkele feit dat er Windows opdraait geen reden opzich om je topic dan hier neer te zetten.
Ik verplaats dit keer het topic naar de juiste hoek ( Processors, Moederborden & Geheugen ), maar als je in het vervolg even oplet, graag
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Geef eens volledige specs van je systeem en wat je biosinstellingen zijn.
Of je de pc nou aan de stroom hebt of niet, maakt voor het batterijtje niet uit. Da's namelijk geen oplaadbaar geval. Het levert puur de energie die nodig is om de BIOS te 'onthouden' in de CMOS-chip. Als die dus leeg is, onthoudt de pc zijn BIOS-instellingen niet meer en gaat 'ie inderdaad waarschijnlijk piepen.Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:01:
Dat zou best eens kunnen want de computer staat vaak niet aan en ik heb er een power regulator tussen welke ook gewoonlijk uitstaat dus de batterij zou inderdaad leeg of kapot kunnen zijn, ik ga het na kijken, bedankt......
Hou oud is de pc? Als dit sinds de stroomstoring is, kun je je afvragen of er niet nog iets anders aan de hand is, want het is vreemd dat een batterijtje leeg is PRECIES op het moment dat er een stroomstoring is...
Hoewel zo'n batterij inderdaad niet oplaadbaar is, maakt het tegenwoordig wel degelijk uit of de PC stroom heeft of niet, staat er spanning op de +5vsb (PC krijgt netstroom, maar staat uit), dan wordt namelijk bij de meeste moederborden daarmee de CMOS vastgehouden (waarom er nog steeds geen nvRAM gebruikt wordt is mij een raadsel). De batterij wordt dan ook amper gebruikt. Heb je echter een standby-killler of zet je de schakeldoos vaak uit, of zelfs de knop op de voeding om, zul je zien dat zo'n batterij gemiddeld genomen meestal zo'n 10 maanden de CMOS kan vasthouden (dwz: als de PC uitstaat). Een gemiddelde PC die van de netstroom af is als hij uitstaat moet dan over het algemeen een keer per jaar zijn CMOS batterij vervangen, hoewel er natuurlijk uitschieters zijn die beide kanten opgaan. Als het milieu een zorgpunt is: laat de netstroom er op en koop een goede voeding (80+/silver/gold certificaat zegt geloof ik ook iets over sluipgebruik). Zo'n on-oplaadbare batterij is een vervuiler om te maken en te verwerken. Zijn kosten het punt: koop elk jaar zo'n grote knoopcel, en je bent het mannetje. Zijn beide het punt: ga bij fabrikanten en industrie zeuren om eindelijk eens die oude BIOS met zijn belachelijke CMOS standaard te dumpen, we hebben nota bene 32GB USB sticks die hun waarde eeuwen vast kunnen houden, en zo'n simpel paar-byte geheugentje heeft een eigen batterij nodig?woelders schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:01:
[...]
Of je de pc nou aan de stroom hebt of niet, maakt voor het batterijtje niet uit. Da's namelijk geen oplaadbaar geval. Het levert puur de energie die nodig is om de BIOS te 'onthouden' in de CMOS-chip. Als die dus leeg is, onthoudt de pc zijn BIOS-instellingen niet meer en gaat 'ie inderdaad waarschijnlijk piepen.
Hou oud is de pc? Als dit sinds de stroomstoring is, kun je je afvragen of er niet nog iets anders aan de hand is, want het is vreemd dat een batterijtje leeg is PRECIES op het moment dat er een stroomstoring is...
Pagina: 1