(sluik)reclame, ik heb er moeite mee.

Pagina: 1
Acties:

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Beste mensen van de redactie en bestuur,

Ik heb dit op verschillende browsers geprobeert (met verschillende sets plugins, voor het geval er een vraag over Adblock komt), in- en uitgelogd, maar ik heb nu een 'probleem' waar ik niet helemaal vrolijk van wordt.

Heel simpel te verwoorden: ik heb moeite met de iPhone sluikreclame.

Wat is het?

Als de tweakers.net frontpage geladen wordt, staat de review van de iPhone geselecteerd. Hoewel ik objectiviteit een zegen vind, ben ik absoluut geen applefan, al was het alleen maar vanwege de fanclub. Maar daar maak ik deze post niet om, voor hetzelfde geld stond er een Samsung TV of een Philips scheerapparaat (www.tweakers.net/witgoed). Het feit is dat dit ene artikel standaard 'highlighted' staat als de review.

Nu heb ik geen moeite met reclame, Tweakers.net moet ook hun brood en servers betalen, en ik betaal niet voor een reclamevrij abonnement, maar naar mijn mening moet reclame niet gaan ten koste van de inhoud. Reviews horen objectief te zijn, en alleen als reclame te worden gebruikt op sites zoals bijvoorbeeld die van de fabrikant (zoals dat consumentengids beste keuze logo waar fabrikanten graag mee pochen).

In mijn geboorteland lezen we van linksboven naar rechtsonder, en op die manier 'nummeren' we ook onze tabellen. In de ICT-wereld echter is het vaak ook gewoon om een scheiding van kolommen aan te maken, zoals nu op de frontpage het geval is bij de review selectie. In dat geval nummeren we per kolom van boven naar beneden. Zijn we aan het einde van de ene kolom, tellen we verder in de volgende kolom.

Dat maakt op het moment van schrijven het iPhone artikel nummer 3 (wanneer ik begin met tellen bij 1). Naar mijn weten echter laten we het nieuwste altijd eerst zien, wat in dit geval 1 is. Als ik de frontpage laad, staat, ongeacht browser, systeem, ingelogd of niet, nummer 3 als eerste voor.

Nu zijn mijn vragen:

Is dit bewust?
Is dit bedoelt als sluikreclame?
Is dit soort reclame ook actief bij betaalde abonnementen?
Zijn de reviews nog objectief?

Hoewel ik van mening ben dat er persvrijheid is, met als voornaamste doel de politiek te controleren, vraag ik me soms af, zeker op het internet en bij commerciële pers die het van advertenties moet hebben, wie controleert de pers?

Verwijderd

Zou me niets verbazen als het simpelweg op basis van aantal hits wordt gedaan, op die manier staat de meest populaire optie altijd als eerste geselecteerd.

Lijkt me dus geen reclame, maar gewoon een simpel scriptje wat de meest relevante content probeert te tonen bij het weergeven van de pagina.

Maar ik heb m'n alu hoedje nu niet op dus misschien zit ik ernaast.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je bedoelt in de review carrousel? Dat komt omdat deze rechts bovenin begint en dan tegen de klok in de laatste reviews laat zien. Zodra er een nieuwe review bijkomt zal die dus als eerste geselecteerd zijn. Dit is dus geen sluikreclame. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AtleX schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:35:
Je bedoelt in de review carousel? Dat komt omdat deze rechts bovenin begint en dan tegen de klok in de laatste reviews laat zien. Zodra er een nieuwe review bijkomt zal die dus als eerste geselecteerd zijn. Dit is dus geen sluikreclame. :)
Nee, dit is dus niet het geval. De Iphone reclame staat al een tijd op 1, ook al zijn er nieuwe reviews daarna gekomen. Het ding staat specifiek in de spotlight.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 29-06-2009 14:37 ]

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:35:
Je bedoelt in de review carousel? Dat komt omdat deze rechts bovenin begint en dan tegen de klok in de laatste reviews laat zien. Zodra er een nieuwe review bijkomt zal die dus als eerste geselecteerd zijn. Dit is dus geen sluikreclame. :)
De Apple review staat linksonderin ;)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:56

Nitai

Live the life you love.

Al helemaal geen reclame omdat het simpelweg een review oftwel een productbespreking is.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

TERW_DAN schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:37:
[...]

Nee, dit is dus niet het geval. De Iphone reclame staat al een tijd op 1, ook al zijn er nieuwe reviews daarna gekomen. Het ding staat specifiek in de spotlight.
Oh, dat wist ik dus niet. Zal wel bewust gedaan zijn voor exposure van één van de eerste Nederlandse reviews van dat ding.
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:37:
[...]

De Apple review staat linksonderin ;)
Bij mij niet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x2gA24r69kjqZaDlu5nQaq0o/thumb.png
Heeft misschien te maken mijn custom frontpage dinges en instellingen?

[ Voor 16% gewijzigd door AtleX op 29-06-2009 14:40 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:39:
[...]

Oh, dat wist ik dus niet. Zal wel bewust gedaan zijn voor exposure van één van de eerste Nederlandse reviews van dat ding.
[...]

Bij mij niet.
Apart, heb je filters ofzo aanstaan?

Jouw layout is helemaal anders dan de mijne, ik heb ook 6 reviews staan en geen 4. Zal inderdaad aan jouw custom instellingen liggen.

Lijkt me toch dat dat voor iedereen hetzelfde is?

Bovenin staat ie trouwens als 'spotlight', dus dan kan een handmatige feature zijn of een automatische feature gebaseerd op het aantal hits. Lijkt mij overigens dat het doel niet direct is om reclame te maken, maar meer om populaire content eerst weer te geven.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 14:42 ]

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zelf 10 reviews tegelijkertijd open staan en mij valt het ook op. Dit heeft niets te maken met een ranking-systeem o.i.d. voor zover ik weet, het is gewoon zo dat de website wilt dat iedere keer dat je de FP bezoekt dat je de iPhone ziet. Ik neem aan dat dit wel een deal en/of gewoon een advertentie regeling.

Ik vind het niet erg (heb zelf tenslotte een iPhone ;) ) maar ik kan begrijpen dat mensen verwachten dat het nieuwste artikel/review ook gewoon bovenaan staat en dus ook als eerste zichtbaar is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat spotlight ding is er nu ook weg (gelukkig). Nu staat hij er gewoon als 3e in. Maar dat was een uurtje geleden nog niet zo.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Whoa, en nu ineens staat nummer 1 weer standaard geselecteerd.

Het hele idee van die carrousel lijkt me dat je bij 1 begint en dat hij automatisch bladert, tenminste; dat was in het verleden altijd zo. Die carrousel op zichzelf is al spotlight zat (standaard een aardig percentage beeld rechts bovenaan terwijl het elke paar seconden bladert), als je iets de 'standaard' waarde maakt, en het 'spotlight' noemt, geef dat op zijn minst aan. Op deze manier ben je reclame voor T-Mobile aan het maken, zonder het de lezer te vertellen dat het reclame is. Sluikreclame ben ik al geen fan van, maar mijn vrees gaat uit dat dit ook zo zichtbaar was voor mensen die betalen voor een reclamevrije dienstverlening/pagina.

Misschien ben ik ook wel zo'n ouwe knorrige tweakert die vind dat tweaken en Apple weinig met elkaar te maken hebben. Maar dat is weer een andere discussie.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
wees gerust, it ain't a bug, it's a feature :)

Om je vragen punt voor punt te beantwoorden
- Is dit bewust?
Ja, het is een nieuwe functie voor onze reviews, met de naam Spotlight (het is toeval dat we deze functie voor het eerst gebruiken voor de review van een Apple-product). De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan verbetering van onze reviewsectie. Er zijn meer reviews. Omdat het vaak gebeurt dat er eens of twee keer per dag een review op de site komt, heb je de kans dat drie relatief korte gamereviews, redactieblogs of hands-ons een review waar veel werk in zit snel van de frontpage drukken.
Om dat te voorkomen is er Spotlight, die ervoor moet zorgen dat een spectaculaire review enkele dagen aandacht kan krijgen. In het geval van de iPhone was dat omdat we de eerste Nederlandstalige site waren met een iPhone 3GS-review en omdat er heel veel werk in is gestoken: we wilden er de aandacht op vestigen. Daarom opent de 'reviewcarrousel' automatisch met de Spotlight-review en niet de laatst gepubliceerde review.

- Is dit bedoeld als sluikreclame?
Nee. Spotlight is een keuze van de redactie en de redactie alleen. Advertenties of sales hebben daar niets mee te maken.

- Is dit ook actief bij betaalde abonnementen?
Ja, standaard wel, al hebben abonees meer mogelijkheden de frontpage aan te passen: die kunnen ervoor kiezen om die hele reviewsectie niet weer te geven, bijvoorbeeld.

- Zijn de reviews nog objectief?
Ja, en deze suggestie vind ik tamelijk ondoordacht :(. Ik heb al bij heel wat media gewerkt en nergens, ook niet bij de dagbladen die 'de politiek controleren', is de scheiding tussen redactie en commercie zo duidelijk gemaakt als bij T.net. En dat geldt voor nieuws en voor reviews alike. Leg genoeg geld op tafel, en je staat zaterdag met een artikel in - bijvoorbeeld - de Volkskrant; dat hoef je bij T.net niet te proberen. Misschien had je eerst op de review moeten klikken voordat je een oordeel velt: dan zie je dat het een gewone telefoonreview is zoals we die zoveel publiceren.

Overigens heb ik de Spotlight net weggehaald: niet omdat jij erom vroeg, maar omdat de iPhone-review al vijf dagen in de aandacht stond. En dan heeft iedereen hem wel gezien denk ik :)

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 17:41
Misschien ben ik ook wel zo'n ouwe knorrige tweakert die vind dat tweaken en Apple weinig met elkaar te maken hebben. Maar dat is weer een andere discussie.
Aan je avatar te zien valt hier niet over te twijfelen denk ik ;)

Mij is ook opgevallen dat soms het woord spotlight erbij kwam te staan. Maar ook niet altijd. Ik dacht dat het een nieuwe feature was van de carrousel die toevallig na de iphone revieuw geintroduceert was.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
wow, ik tik even een reactie en tien mensen reageren tussendoor. Het viel op, denk ik ;)

Voor de duidelijkheid: Spotlight is gewoon een functie die de redactie aan en uit kan zetten. Heeft niets met hits of custom frontpage te maken :)

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Arnoudwokke,

Hartstikke bedankt voor je lange antwoord.

Ik had absoluut niet de bedoeling te insinueren dat Tweakers een "corrupt" medium was, het is nog lang niet zo ver als 'IGN' for 'Ignorance', of gamespot. Deze 'insight' van je doet mijn grote vertrouwen weer wat opleven.

Aan je uitleg te horen ben ik het er mee eens dat er een 'spotlight' feature is gekomen, en dan wil ik graag ook een vervolgvraag stellen:

De laatste tijd verschijnen in de 'tracker' steeds meer reviews in de lijn van dit artikel:

nieuws: Review: Red Faction Guerrilla

korte stukjes die niet een nieuwslink of herschreven artikel zijn (zoals het 'oude' tweakers.net), maar volledig eigen werk van de redactie. In een ouder artikel van dit 'type' werd door een redacteur uitgelegd dat dit soort stukjes vaker verschijnen; te klein voor de 'main carrousel' maar te groot om in de pricewatch gewoon aan een product gekoppeld te worden.

Ik ben het hier volledig mee eens, en krijg het idee: tweakers.net is met hun reviews aan het experimenteren. Zoals ook uit mijn 'profiel' uit te maken valt, combineer ik graag informatica en bedrijfskunde, en weet dus ook dat elk bedrijf zichzelf constant moet verbeteren, om niet uit de markt te worden gedrukt (ook heel groot in het lean concept, in welke mate werkt tweakers lean?). Echter zou wat duidelijkheid verstrekt mogen worden op deze stelling:

Aan de ene kant worden 'korte' stukjes in de carrousel gedrukt, en een spotlight feature geinstalleerd om een soort van 'subcarrousel' te maken die de grote artikelen extra aandacht geeft, aan de andere kant worden kleine artikelen naar de nieuwstracker gestuurd.

Is het dan niet makkelijker om echt een soort van tweede feature te houden? Persoonlijk ben ik meer een fan van de carrousel zoals hij was, de topreviews onder aandacht, terwijl ze doorbladeren, van 1 naar (wat de gebruiker heeft ingesteld, standaard 6). Gewoon een simpel dom ding. Voor de wat 'kortere' reviews en hands-on artikelen vind ik dat de nieuwstracker of het veld 'aankondigingen' volstaat; ik heb het idee dat aankondigingen nu nogal... willekeurig gevuld wordt. Anders loont het misschien om een nieuw, compact element voor dergelijke mini-reviews te maken. Een carrousel die niet met 1 begint vind ik gewoon vreemd. (als ik toch suggesties aan het maken ben/ aan het zeuren ben, er is een core/pro/game/mobile/elektronics onderscheiding, kan er niet een 6e categorie Apple komen? Ik wordt er zo moe van, dat merk.)

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 16:53

Tweakjur

Redacteur
Ik kan alleen oordelen over de gamereviews (en dat is vermoedelijk ook het enige type dat tussen het nieuws zal belanden). We hebben te maken met minder plaatsingsruimte dan schrijfcapaciteit. We kunnen met 2 man gameredactie best 4 volledige reviews per week tikken. Tweakers.net heeft echter meer takken en bovendien ook geen oneindige eindredactiecapaciteit. Om die reden moeten we, wat betreft de games, zoeken naar andere oplossingen, zowel in capaciteit op de site als in de tijd van de eindredactie.

Wat betreft de keuze daarin, die je willekeurig noemt: we pakken gewoon de belangrijkste games er uit, geven die een volledige review, en nemen de (max) 3 grootste games NA die grootste 2 nog mee als minireviews, om ze niet volledig links te laten liggen. Je zou het bijna kunnen zien als een 'deze game komt deze week ook uit!' stukje, maar dan met iets meer body en een oordeel van onze kant (discussies over of daar een cijfer aan moet hangen of niet zijn nog gaande). De uitwerking van de minireviews, hun plek, hun naam (etc) is momenteel tijdelijk. Wat je zelf ook aangeeft, we zijn inderdaad aan het experimenteren. Zodra er een meer definitief concept ligt zullen we dat uiteraard communiceren.

De spotlight, on an unrelated note, is bedoeld voor de echt heel belangrijke stukken. Denk aan inderdaad een nieuwe iPhone (dan ding is gewoon heel populair), een nieuwe Windows, of een heel grote gamerelease. Met de spotlight kunnen we zorgen dat we zo'n artikel, wat Arnoud al aangeeft, door iedereen gelezen kan worden. Feit is dat mensen een artikel niet altijd meer opmerken als hij van de eerste plek in de carrousel af is - dat willen we op deze manier, nogmaals: bij belangrijke artikelen, voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakjur op 29-06-2009 15:34 ]

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Verwijderd

arnoudwokke schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:52:
Leg genoeg geld op tafel, en je staat zaterdag met een artikel in - bijvoorbeeld - de Volkskrant; dat hoef je bij T.net niet te proberen.
Wacht even, dit zijn serieuze claims die je hier maakt. Heb je enig bewijs om die claims te rechtvaardigen?

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 17:41
(als ik toch suggesties aan het maken ben/ aan het zeuren ben, er is een core/pro/game/mobile/elektronics onderscheiding, kan er niet een 6e categorie Apple komen? Ik wordt er zo moe van, dat merk.)
Ik denk dat een boel mensen (waaronder mezelf) dan ok graag een Microsoft categorie zien verschijnen.

En als ik er zo over nadenk zou het een boel inhoudsloze discussie schelen op de 2 onderwerpen :)

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Wacht even, dit zijn serieuze claims die je hier maakt. Heb je enig bewijs om die claims te rechtvaardigen?
Dan dwalen we wel af, maar ja: anders zeg ik zoiets niet. Is overigens geen ontdekking van mij hoor. In zaken als reis- en lifestylebijlagen hebben adverteerders een veel grotere lepel in de pap dan op de voorpagina. In De Pers kun je dat goed zien (de kop staat dan in een andere kleur ofzo), maar ook Spits doet daar niet moeilijk over - mits de redactie denkt dat lezers het interessant vinden. Meestal stuurt een adverteerder een voorstel naar de redactie van zo'n medium, waarna die het beoordeelt of het interessant genoeg is. Is dat zo, dan gaat het door. Geld hoeft overigens geen cash te zijn; kan ook de afspraak zijn om advertenties te plaatsen bijvoorbeeld.

Maar als we hierover door willen discussieren kan dat misschien beter in een ander forumonderdeel, want hoort hier niet thuis :)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
arnoudwokke schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:20:
[...]

Dan dwalen we wel af, maar ja: anders zeg ik zoiets niet. Is overigens geen ontdekking van mij hoor. In zaken als reis- en lifestylebijlagen hebben adverteerders een veel grotere lepel in de pap dan op de voorpagina. In De Pers kun je dat goed zien (de kop staat dan in een andere kleur ofzo), maar ook Spits doet daar niet moeilijk over - mits de redactie denkt dat lezers het interessant vinden. Meestal stuurt een adverteerder een voorstel naar de redactie van zo'n medium, waarna die het beoordeelt of het interessant genoeg is. Is dat zo, dan gaat het door. Geld hoeft overigens geen cash te zijn; kan ook de afspraak zijn om advertenties te plaatsen bijvoorbeeld.

Maar als we hierover door willen discussieren kan dat misschien beter in een ander forumonderdeel, want hoort hier niet thuis :)
Interessant in deze discussie is ook http://www.villamedia.nl/...ding-in-shownieuws/38451/ als leesvoer. Dit was er een waarvan ik niet op de hoogte was.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Beste redactie en developers,

Bij deze bij voorbaat vast mijn excuses voor een gevalletje topic necrofilie, maar ik moest gewoon even zeggen: de nieuwe 'spotlight' in de Review & Features carrousel maakt het geheel een stuk duidelijker.

Petje af hiervoor.
Pagina: 1